Skillnad på Corsair Dominator 1600Mhz och Corsair XMS 1600Mhz?

Permalänk

Skillnad på Corsair Dominator 1600Mhz och Corsair XMS 1600Mhz?

Hej alla vänliga människor

Innan jag skriver min fråga vill jag bara pålysa att jag är grön gällande mycket
om komponenter och det är därför jag vill ha eran expertishjälp.

Jag sitter med 2x3Gb Corsair Dominator idag och vill ha 6 Gb mer.. nu har Dustin
en kampanj med Corsair produkter och jag hittade XMS 1600Mhz för riktigt trevligt
pris.

Min fråga är följdaktligen.. Spelar det någon roll om jag "blandar" dessa? Jag är för
dålig på detta för att veta om XMS-minnena på något sätt drar ned prestandan på
Dominatorminnena?

Håll gärna era svar på lekmannanivå

Visa signatur

Antec P180, Intel i7 920 @ 2.66Ghz, 6Gb Corsair Dominator, Asus P6T WS PRO, 8800GTS 512Mb, 1x Raptor 150Gb + 1.5Tb + 500Gb + 320Gb, Hiper 580W

Permalänk

Kan passa på att fråga (även om detta inte är rätt forum för det) om ni är duktiga på GTX 570 korten..
Vad är det för skillnad på dessa osv.. Har fattat att Phantom-modellen är fabriksöverklockad, men finns
det någon annan skillnad? Jag klockar inte själv men vill gärna ha lite extra tryck jämfört mot std-varianterna. Eller bör man hellre satsa på ATI´s 6970? Vilket presterar bäst och vilket drar minst ström/värmeutveckling etc?

Visa signatur

Antec P180, Intel i7 920 @ 2.66Ghz, 6Gb Corsair Dominator, Asus P6T WS PRO, 8800GTS 512Mb, 1x Raptor 150Gb + 1.5Tb + 500Gb + 320Gb, Hiper 580W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plzd2beatU:

Hej alla vänliga människor

Innan jag skriver min fråga vill jag bara pålysa att jag är grön gällande mycket
om komponenter och det är därför jag vill ha eran expertishjälp.

Jag sitter med 2x3Gb Corsair Dominator idag och vill ha 6 Gb mer.. nu har Dustin
en kampanj med Corsair produkter och jag hittade XMS 1600Mhz för riktigt trevligt
pris.

Min fråga är följdaktligen.. Spelar det någon roll om jag "blandar" dessa? Jag är för
dålig på detta för att veta om XMS-minnena på något sätt drar ned prestandan på
Dominatorminnena?

Håll gärna era svar på lekmannanivå

Den ända skillnaden som jag har läst mig fram är olika flänsar Dominator minnerna kyler bättre och håller sig till lägre temps. Det var det jag kom fram till när jag läste innan jag skulle göra det svåra valet mellan dom. Slutade med Dominator och ångrar mig lite för du måste öka volten för dom ska kunna köra i 1600mhz. Fast då buggar minnerna bara så mina kan bara köra i 1333mhz

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av frozrr:

Den ända skillnaden som jag har läst mig fram är olika flänsar Dominator minnerna kyler bättre och håller sig till lägre temps. Det var det jag kom fram till när jag läste innan jag skulle göra det svåra valet mellan dom. Slutade med Dominator och ångrar mig lite för du måste öka volten för dom ska kunna köra i 1600mhz. Fast då buggar minnerna bara så mina kan bara köra i 1333mhz

Tack för ditt snabba svar! Jag fick också uppfattningen att Dominatorminnena hade bättre flänsar och valde därför dessa när jag köpte mina ursprungligen för ca 1 år sedan. Det skiljer dock så mycket i pris på Dominator och XMS3 nu så det var därför jag undrade om det på något sätt blir "knas" om jag blandar dessa nu..

Visa signatur

Antec P180, Intel i7 920 @ 2.66Ghz, 6Gb Corsair Dominator, Asus P6T WS PRO, 8800GTS 512Mb, 1x Raptor 150Gb + 1.5Tb + 500Gb + 320Gb, Hiper 580W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Plzd2beatU:

Tack för ditt snabba svar! Jag fick också uppfattningen att Dominatorminnena hade bättre flänsar och valde därför dessa när jag köpte mina ursprungligen för ca 1 år sedan. Det skiljer dock så mycket i pris på Dominator och XMS3 nu så det var därför jag undrade om det på något sätt blir "knas" om jag blandar dessa nu..

Har de bara samma värden på timings och volt bör det fungera utan problem, kanske med en liten spänningsjustering i bios

Graffet skiljer sig oftast i ev överklockning och i annan kylning än original, annars är det liknande.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Tack så mycket Jalle64 för ditt svar. Lutar åt att jag beställer dom här XMS-minnena i helgen.. gällande graffet är jag lite i valet och kvalet då jag alltid varit lite av Nvidia fanboy.. skulle vara kul att prova ATI dock

Visa signatur

Antec P180, Intel i7 920 @ 2.66Ghz, 6Gb Corsair Dominator, Asus P6T WS PRO, 8800GTS 512Mb, 1x Raptor 150Gb + 1.5Tb + 500Gb + 320Gb, Hiper 580W