Intel Light Peak lanseras på torsdag

Permalänk
Medlem
Skrivet av gollawolla:

Ojdå... det var visst gigabit och inte gigabyte ^^.
Men, varför har man både gigabit och gigabyte? Känns ganska onödigt att ha båda enheterna då man bara förvirrar. Är det ett försäljnings trix, elr?

Som sagt, det är helt olika enheter. Se min tidigare post.

När kommer fiber versionen av Light Peak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb313j:

1Bit == En 1/0
1Byte == Åtta bitar

Då har vi det avklarat.

För att komplicera det ännu mer så är 1 byte lika med 10 bitar i många sammanhang när man pratar om hastigheter för seriell dataöverföring ( t ex DVI, Serial ATA, Gigabit Ethernet etc):
http://en.wikipedia.org/wiki/8b/10b_encoding#Technologies_tha...

Permalänk
Medlem

USB ersatte ju ett antal olika kontakter för enheter med låga hastighetskrav (at, ps2, serie/parallellport).
Med tanke på USBs enorma utbredning i prylväg så blir det sannerligen en utmaning att konkurrera.
Skärmfronten skulle ju kunna köra displayport rakt över men av olika anledningar finns, hdmi, rgb, dvi, dp och kanske någon till.
E-sata, firewire kan man ju ersätta men räcker det eller får vi bara en variant till?
Kommer det slutligen med koppar istället för fiber som det var tänkt så ... näe.
Prestanda visst, men där finns ju redan sata 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

För att komplicera det ännu mer så är 1 byte lika med 10 bitar i många sammanhang när man pratar om hastigheter för seriell dataöverföring ( t ex DVI, Serial ATA, Gigabit Ethernet etc):
http://en.wikipedia.org/wiki/8b/10b_encoding#Technologies_tha...

Det är ju iofs sant, men jag har faktiskt inte fått kläm på varför man använder 10bitar? Har för mig att det ibland används för felkorrigering...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gollawolla:

Ojdå... det var visst gigabit och inte gigabyte ^^.
Men, varför har man både gigabit och gigabyte? Känns ganska onödigt att ha båda enheterna då man bara förvirrar. Är det ett försäljnings trix, elr?

Traditionellt så brukar man ange hastigheter för seriell kommunikation i bit/s. Data som skickas i en ström en bit i taget på en kabel, en fiber o.s.v. Även om det inte längre alltid är sant att data bara skickas en bit i taget (det kan vara ganska avancerade modulationer där olika faslägen, spänningsnivåer och så vidare vardera kan motsvara flera bitar) så lever detta kvar när det handlar om dataströmmar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bit

http://sv.wikipedia.org/wiki/Byte_(enhet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gollawolla:

Ojdå... det var visst gigabit och inte gigabyte ^^.
Men, varför har man både gigabit och gigabyte? Känns ganska onödigt att ha båda enheterna då man bara förvirrar. Är det ett försäljnings trix, elr?

Finns säkert många anledningar, men historiskt sätt har nätverk/interface-hastigheter alltid varit i bits.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Hoppas verkligen inte att det blir eventuellt Apple exklusivt ett bra tag innan det breder ut sig. Då kommer fanboys snart med "men öhhh det var värt 7k extra jag fick light peakk!!!".

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det är det som är poängen med Lightpeak, den ska göra ett flertal andra standarder överflödiga.
Samma kontakt ska kunna ersätta, DVI, HDMI, Displayport, USB, E-sata, Firewire, SPDIF och diverse andra digitala portar du kan tänkas ha. Äntligen säger jag. Det är ju bara fånigt att det finns tre parallella standarder bara för bildskärmar. Fyra om man räknar med VGA.

Håller helt med dig, äntligen gör man en standard för ALLT

E dock lite förundrad, jag menar Display Port kom ju för något år sen och skulle vara så bra, slog aldrig igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja precis. Den stödjer Daisy Chain som det kallas. Intel visade ju en snygg demo där de hade kopplat ihop raidad SSD som förde över filer, en HD-tv som spelade 1080p och sen var det väl en minneskortsläsare och annat trams på samma kabel. Vore ju inte helt fel att kunna köra eye-finity med bara en ensam port på grafikkortet till exempel plus att man då skulle få med mina USB-hubbar och minneskortsläsare som sitter i skärmarna utan att jag behöver dra extra USB-kabel.

Det går redan att köra eyefinity med bara en ensam port på grafikkortet med displayport 1.2. Har dock inte sett några bildskärmar som stödjer 1.2 än.

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag med spänning på trådlös ström. Tänk att slippa alla strömkablar Dock är jag inte säker på om jag vill vistas i samma rum som den enheten :S

Visa signatur

Antec P182 - i7 920 @ 3.2GHz - 6GB Corsair DDR3 1600mhz - 150 GB Raptor 10000rpm - NVidia GTX 280 - Viewsonic 23" wide - MB ASUS P6T Deluxe V2 - PSU Antec 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Håller helt med dig, äntligen gör man en standard för ALLT

E dock lite förundrad, jag menar Display Port kom ju för något år sen och skulle vara så bra, slog aldrig igenom.

DisplayPort är tänkt som efterträdare till DVI och lär bli allt vanligare de kommande åren. Dessutom klarar DP 1.2 av 17,28 Gbit/s så Light Peak har en bit kvar.

Permalänk
Skrivet av Zarper:

DisplayPort är tänkt som efterträdare till DVI och lär bli allt vanligare de kommande åren. Dessutom klarar DP 1.2 av 17,28 Gbit/s så Light Peak har en bit kvar.

Jo visserligen var det så, fast om några år så kommer ju Light peak vara uppe i otroliga hastigheter om forskarna har rätt

Permalänk
Medlem

Själv ser jag fram emot det här även fast jag är en anti-intel fanboy, jag tror på allt det här med ljus och dataöverföring som en religion och en ny jesus

Skrivet av dole_95:

Frågan är hur känsliga kablarna kommer vara. En vanliga fiberkabel får ju inte böjas hur som helst, antar att det samma kommer gälla Light Peak?

det sku va intressant att veta
många som reser eller bygger chassin måst ibland trycka in kablarna i väskor/trånga utrymmen och då finns ju möjligheterna för kabel (fiber?) brott där

Skrivet av gollawolla:

Men, varför har man både gigabit och gigabyte? Känns ganska onödigt att ha båda enheterna då man bara förvirrar. Är det ett försäljnings trix, elr?

det är typ som mile och mil, bara försäljningstrix alltihop!

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Skrivet av Dentoid:

det sku va intressant att veta
många som reser eller bygger chassin måst ibland trycka in kablarna i väskor/trånga utrymmen och då finns ju möjligheterna för kabel (fiber?) brott där

Jag kan tänka mig att detta är ett relativt lättlöst problem. Ett exempel vore att stoppa fiberkablarna i sladdar som är väldigt styva och hållbara så att fiberkabeln inuti aldrig böjs på ett sätt som kan skada den. Krävs nog inte många timmars brainstorming för att hitta en smart billig lösning på det problemet!

Skrivet av gollawolla:

Men, varför har man både gigabit och gigabyte? Känns ganska onödigt att ha båda enheterna då man bara förvirrar. Är det ett försäljnings trix, elr?

För att det är två vilt skilda saker. En bit är en etta eller en nolla varav en byte är något som är uppbyggt av åtta bitar. Därför är det inte onödigt på något sätt. Det är ju mer relevant att veta hur många bitar som överförs varje sekund än hur många byte som överförs eftersom det faktiskt är bitar som skickas iväg en och en över linan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zarper:

DisplayPort är tänkt som efterträdare till DVI och lär bli allt vanligare de kommande åren. Dessutom klarar DP 1.2 av 17,28 Gbit/s så Light Peak har en bit kvar.

Fast DP har funnits några år och än är det väl bara i stort sätt Apple och Dell som använder det. DP har egentligen inga fördelar alls mot LightPeak. Jag skulle tro att anledningen till att DP inte slog var för att de riktade sig helt fel. HDMI har en klar fördel med att de skickar ljud och bild i samma kabel vilket är perfekt för hemmabio. Sen är den kompatibel med DVI som redan slagit igenom stort i datorvärlden. Det enda DP hade att komma med var att det kunde skickas data också men det var inte tillräckligt för att någon skulle orka bry sig om att man kan spara en USB-sladd till skärmen. Att adaptrar mellan DVI och DP är svindyrt hjälpte ju inte heller till. Hade inte Apple satsat på det hade det inte funnits alls.

Lightpeak har potentialen att bli det som USB en gång ville bli, en port för allt. Om det kommer slå in återstår att se.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Lightpeak har potentialen att bli det som USB en gång ville bli, en port för allt. Om det kommer slå in återstår att se.

-Fast USB har ju lyckats ganska så bra där, om Lightpeak verkligen skulel börja konkurrera på allvar skulle vi bara se USB 4.0 med bredare stöd för enheter, USB har ju redan kmarknaden i ett tryggt grepp
Min mormor vet inte vad en HDMI är ens, men USB kan hon utan problem, enkelhet > hastighet ^^
Sen är ju frågan om all kära tillverkare skulle vilja bli av med separata kablar och underbara licensavgifter de kan ta ut för dessa, bara för att byta till en kabel, hemsk tanke
Nå, det ska bli intressant att se iaf, i värsta fall får det väl samsas med USB och sköta typ skärmar och liknande, medan USB tar hand om hårddiskar, tangentbord och liknande enklare enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast DP har funnits några år och än är det väl bara i stort sätt Apple och Dell som använder det. DP har egentligen inga fördelar alls mot LightPeak. Jag skulle tro att anledningen till att DP inte slog var för att de riktade sig helt fel. HDMI har en klar fördel med att de skickar ljud och bild i samma kabel vilket är perfekt för hemmabio. Sen är den kompatibel med DVI som redan slagit igenom stort i datorvärlden. Det enda DP hade att komma med var att det kunde skickas data också men det var inte tillräckligt för att någon skulle orka bry sig om att man kan spara en USB-sladd till skärmen. Att adaptrar mellan DVI och DP är svindyrt hjälpte ju inte heller till. Hade inte Apple satsat på det hade det inte funnits alls.

Lightpeak har potentialen att bli det som USB en gång ville bli, en port för allt. Om det kommer slå in återstår att se.

DP kan visst skicka ljud, inte för att jag vet varför det skulle vara så viktigt då DP är en skärmkabel till skillnad från HDMI som är en multimediakabel. HDMI har även en licensavgift vilket gör att du troligen aldrig kommer få mer än en utgång på ett grafikkort.
DP är en efterträdare till DVI och behovet för en ny skärmkabel är än så länge inte så stort medan en kabel som HDMI har varit eftersökt inom multimedia länge. Det som behövs för att DP ska slå genom är grafikkort och skärmar som stödjer det och skärmtillverkarna kommer inte sätta massa DP portar på skärmarna om inte grafikkorten har det.
Nu kommer i stort sett alla AMD grafikkort med DP och Nvidia lär säkert snart börja med det, Nvidia har alltid varit lite sega att ta till sig nya saker. Fler och fler skärmtillverkare använder också DP som Asus, Benq, Dell, HP, NEC, Eizo och Samsung.

Inom de kommande åren kommer VGA och DVI fasas ut av många stora företag och först då är det tänkt att DP ska slå på riktigt och Light Peak har många år framför sig innan det kan konkurrera med DP. USB har det en större chans mot nu i början, speciellt som USB 3.0 har varit så segt.

Permalänk
Skrivet av gollawolla:

Varför ska man skicka filer i 10 gb/s i sekunden. De snabbaste ssd diskarna kommer bara upp i 1400mb/s., och hur många har sådana ssd diskar? Du kommer ha väldigt mycket onödig hastighet+ att den kommer nog vara dyr när den börjar säljas. Så det kommer minst ta 2 år innan det slår igenom. Frågan är också varför man ska skicka så stora filer, så det blir användbart?

Here we go... Måste det alltid klagas när det kommer nya, snabbare grejor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swahnroger:

Here we go... Måste det alltid klagas när det kommer nya, snabbare grejor?

såklart

Permalänk
Medlem

Löste Intel överföringen av ström via kabeln?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

maxlängden på 100 meter måste väl enbart gälla den här kopparversionen antar jag?

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agazza:

maxlängden på 100 meter måste väl enbart gälla den här kopparversionen antar jag?

Kopparversionen garanterar de bara i 3 m.
Vad som avgör lägden på en fiber är så mycket, såsom kvaliten på ljusgivarna, ljusavkännarna, fiberns kvalite och hur böjd den är. Kom ihåg också att de kan fuska lite då slutkunden i detta fall bryr sig mer om pris och hanterbarhet olikt till exempel nätverksföretag som väljer fiber för hastigheten. Skulle inte förvåna mig om thunderbolt skulle fungera med längre kablar, men liksom med bäst före datum ska detta nog snarare läsas "Intel kan inte garantera fullständig funktion på kablar längre än 100 m".