Permalänk
Medlem

Sony Vaio vs. Dell Inspiron 15R

Hejsan!

Jag står i valet och kvalet att välja en av dessa två datorerna (klicka på dem för info).

** Sony Vaio vpc-eb3s Pris: 7990:-

** Dell inspiron 15R (ins50107354) Pris: 6990:-

Spec'arna är i stort sett identiska.

Skillnader:

Processorer:
Vaio -> Intel Core i5 460M
Dell -> Intel Core i5 430M

Grafikkort:
Vaio -> ATI Mobility Radeon HD 5650 (1Gb)
Dell -> ATI Mobility Radeon HD 5470 (1Gb)

Webcam:
Vaio -> 0,3 mpxl
Dell -> 1,3 mpxl

Jobbar en del via Skype och vet inte hur mkt den där megapixeln påverkas jämfört med varandra efter Skypes komprimering av bilden.

Annars så ser dom ganska identiska ut. (Jag är ingen datorexpert så det finns säkert mer skillnader som ni ser men inte jag!)

Nu undrar jag kort och gott.

>>> Betalar jag 1000:- enbart för design i Vaion eller vad talar för eller emot dessa två burkar?

Jag kommer använda burken till en del videoredigering och en del bildhantering. Jag skall inte göra nån ny Transformers 4 utan jobbar visserligen med film (idag mestadels) inspelat i 720p men sitter inte med avancerade projekt.

Snälla hjälp mig förstå vilken av datorerna som borde vara/bli mitt val.
Vilken skulle du välja och Varför?

Tack på förhand.

MvH

Andreas

Permalänk

Sonyn har bättre grafikkort och processor. webcamen är nog inte bra på sonyn men går säkert att köpa till en bättre.
Men kan du lägga till ytterligare 500:- så är MSI GT 660 grymt mycket bättre en Sonyn och Dellen plus att den har en 720p HD webcam. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=745006

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman66:

Sonyn har bättre grafikkort och processor. webcamen är nog inte bra på sonyn men går säkert att köpa till en bättre.
Men kan du lägga till ytterligare 500:- så är MSI GT 660 grymt mycket bättre en Sonyn och Dellen plus att den har en 720p HD webcam. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=745006

Jag har aldrig hört talas om det märket. Har sett det i butiker, men inte sett nån äga en. Så hur är dte med kvalitet osv inom det märket. Är det ett respekterat märke?

Varför är den bättre än mina två exempel? Något speciellt som du kan nämna och spekulera för?

Tack för ditt svar!

Edit: Står 2 mpxl på den webcamen. Filmar den alltså i 720p?

Permalänk
Medlem

hade just hemma en sådan sony, skickade tillbaka den dagen efter. Skärmen var KATASTROF! gick inte få ordning på den överhuvudtaget. Sambon köpte den till just bildredigering och det var helt omöjligt.

Köpte denna istället: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620230#extra Vi är mkt nöjda här! Bättre prestanda och billigare. ( är svart, ser lite brun ut på kompletts bilder) (2,66Ghz inte 2,26 som det står hos komplett). Skärmen är klart användbar efter lite pillande med inställningarna.

Cpu´n är bättre än bägge dina förslag, likaså Gpu´n.

Allt gott

edit: observera att det inte är någon firewire vilket hade förenklat för videoredigering. Men vad jag minns fanns det inte på sonyn heller, om nu firewire är standard nuförtiden...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naess:

hade just hemma en sådan sony, skickade tillbaka den dagen efter. Skärmen var KATASTROF! gick inte få ordning på den överhuvudtaget. Sambon köpte den till just bildredigering och det var helt omöjligt.

Köpte denna istället: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620230#extra Vi är mkt nöjda här! Bättre prestanda och billigare. ( är svart, ser lite brun ut på kompletts bilder) (2,66Ghz inte 2,26 som det står hos komplett). Skärmen är klart användbar efter lite pillande med inställningarna.

Cpu´n är bättre än bägge dina förslag, likaså Gpu´n.

Allt gott

edit: observera att det inte är någon firewire vilket hade förenklat för videoredigering. Men vad jag minns fanns det inte på sonyn heller, om nu firewire är standard nuförtiden...)

Kom precis hem från butiken.
Hittade denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=816659

Komiskt nog ser det ut att vara precis den du skickade nu, men med sämre (?) grafikkort.

Vad tror du om den? ... Sista exet i butiken, jag kunde få den för 6700:-, fair pris, bra val?

Hur är LJUDET i er burk?

Tack för dina tankar!

Permalänk
Medlem

Ja den där duger ju gott o väl om du inte ska spela några nyare titlar. Ljudet är tyvärr inge vidare, jag vet dock inte om det är sämre än hos andra laptops. Då menar jag högtalarna.. Med lurar eller kopplat till ett annat ljudsystem är det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naess:

Ja den där duger ju gott o väl om du inte ska spela några nyare titlar. Ljudet är tyvärr inge vidare, jag vet dock inte om det är sämre än hos andra laptops. Då menar jag högtalarna.. Med lurar eller kopplat till ett annat ljudsystem är det bra.

Tack för dina svar. Du kanske kommer hjälpa mig att välja burk.

Jag har tack vare dig nu och en säljare bytt tankarna till ASUS.
Kan du kolla denna tråden och kanske svara mig där?

#10825671

Såg att du typ svarade på en fråga i detta inlägget vad gäller ljudet. Men kika är du snäll.

MvH

Andreas

Permalänk
Skrivet av Tears:

Jag har aldrig hört talas om det märket. Har sett det i butiker, men inte sett nån äga en. Så hur är dte med kvalitet osv inom det märket. Är det ett respekterat märke?

Varför är den bättre än mina två exempel? Något speciellt som du kan nämna och spekulera för?

Tack för ditt svar!

Edit: Står 2 mpxl på den webcamen. Filmar den alltså i 720p?

Det är ett mycket respekterat märke bland gamers och ett bland få som erbjuder 2års garanti. den har ett mycket bra grafikkort som är betydligt bättre en i sonyn sen har den en turbo funktion som höjer processorn till 2.94Ghz och marknadens bästa laptopljud med subwoofer och en mycket bra skärm. Ja den filmar i 720p.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).