Permalänk
Medlem

Hoppas 3D dör ut (igen)

Nu är det återigen poppis med 3D. Allt ska vara 3D, spel, filmer, TV-sändningar - you name it. Tänkte få igång en diskussion kring ämnet.

Personligen tycker jag att det inte funkar för fem öre. Jag ser mycket hellre på film och spelar spel på hederligt platt vis. Jag tycker inte att tekniken fungerar bra, jag blir trött i ögonen och upplever bilden som laggig på i stort sett alla tekniker jag sett. (Har testat de flesta varianter) Gillar heller inte att man inte kan justera fokus med ögonen.

Jag hoppas innerligt att den här 3D-yran (som alla innan) går en snabb och effektiv död till mötes så fokus läggs på att producera kvalitativt innehåll istället.

3D-konverteringar borde ju rent utav förbjudas. Det ser inte bra ut nånstans. Nu senast hörde jag att Inception skulle få behandlingen och jag upplever det som en skändning av Nolans film.

Vad tycker ni; 3D - bu eller bä?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

skulle fixat nått mellanting att rösta på , har bara sett resident evil i 3d , tyckte det var helt ok ,
givetvis ska dem inte börja köra exklusivt 3d , men tycker inte heller att det ska slopas alls .

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

3D blir intressant först när man slipper glasögonen.
Tekniken finns redan.

Permalänk
Medlem

Jag har sett ett par TV-skärmar med 3D utan glasögon, och visst fungerar det - men bara om man sitter i en av X antal perfekta vinklar. Men upplevelsen var väl okej när man var i "the spot". Det lider dock av samma problem som annan 3D, att fokus är förbestämt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

3D är hemskt när inte teknologin fungerar. Om ett par år, eller 10 år så kan vi börja yra om 3D!

Permalänk
Medlem

Jag har väl inte så mycket att komma med i det här fallet. Då jag är färgblind så kan jag inte ta upp själva 3D effekten. Men visst skulle det vara intressant att få testa på det hela.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Avatar såg jag i 3D och var rätt imponerad men brillorna var inte helt OK att använda sig av.

Säg som sagt till när vi slipper dem och allt flyter på sjysstare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Jag har väl inte så mycket att komma med i det här fallet. Då jag är färgblind så kan jag inte ta upp själva 3D effekten. Men visst skulle det vara intressant att få testa på det hela.

Färgblindhet har väl inte med saken att göra? Du borde kunna se 3D.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Färgblindhet har väl inte med saken att göra? Du borde kunna se 3D.

Då jag är helt färgblind så kan jag inte urskilja röd,grön och blå. Och med det så gör det att själva 3d effekten uteblir.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag kommer i håg den tiden vi spelade NES, SNES och när N64 hadde sitt intåg. Jag minns speciellt den gången vi skulle för första gången uppleva et Zelda spel i 3D! Vi var riktigt upprörda, att Nintendo kunde förstöra ett spel på dethär sättet var beyond våra drömmar! Men, såklart vi provade spelet på spelhörnan i stan och fick til slut äta upp det vi hadde menat tidigare. Zelda - Ocarina of Time var ju faktiskt rätt så bra!

Det är inte teknologien det är något fel på, problemet är att många tror att så länge det står 3D någonstans så är det bra.

Kan man utnyttja tekniken på rätt sätt, kan man skapa något som är fängande oavsett om det är 3D eller 2D.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Jag kommer i håg den tiden vi spelade NES, SNES och när N64 hadde sitt intåg. Jag minns speciellt den gången vi skulle för första gången uppleva et Zelda spel i 3D! Vi var riktigt upprörda, att Nintendo kunde förstöra ett spel på dethär sättet var beyond våra drömmar! Men, såklart vi provade spelet på spelhörnan i stan och fick til slut äta upp det vi hadde menat tidigare. Zelda - Ocarina of Time var ju faktiskt rätt så bra!

Det är inte teknologien det är något fel på, problemet är att många tror att så länge det står 3D någonstans så är det bra.

Kan man utnyttja tekniken på rätt sätt, kan man skapa något som är fängande oavsett om det är 3D eller 2D.

Med tråden menar jag självklart inte 3D-rendering i sig, utan att visa olika bilder för var öga så att det ska vara "3D på riktigt".

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Tv-apparater och utrustning bara sjunker i pris och aktörerna blir tvungna att hitta på ny teknik om de inte bara vill konkurrera i pris, lite samma är det med filmer, att det har produceras så extremt många så det bara blir ett gäspande i betyg om de ej kommer med något nytt. Jag vet inte hur många filmer som jag idag har suttit framför och tänkt aha, filmen börjar som Typ A, då kommer säkerligen Typ D, E att hända i mitten eller kanske drar de till med ett G? Sedan slutet blir såklart ett B, men de kan göra filmen till thriller där det oväntade slutet Q inträffar. (*Gäsp och jag stänger av filmen utan att bry mig om slutet*)
Så nytt blod behövs i filmerna och inte bara samma sak hela tiden, där just 3D kan ge lite variation.

Jag har testat 3d på bio för 15år sedan då var det bra, i stan så hade (Samsung tror jag) en 3d tv med glasögon som man fick pröva och jag tyckte funktionen var värdelös, då den fungerade så dåligt.

Nå jag är inte emot att de försöker implementera 3d effekter och det kan ju någon gång bli riktigt bra. Dock är det inget som jag tänker skaffa. Men det blir väl som med pong, att det implementerades i dyrare tvapaprater och folk ibland använd denna.
Inte att hela tiden använda 3d funktionen. Btw spel i 3d är något som borde förbjudas

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Ett ämne som intresserar mig
3d film är verkligen dåligt och ett steg och helt fel riktning tycker jag. Vad som gör saken värre är att det egentligen är väldigt få som verkligen tycker detta är bra men ändå försöker filmbolag mm trycka ner denna "nya" teknik i halsen på oss.
Personligen tycker jag inte det har något att göra med glasögon heller och därför tror jag inte det kommer slå mer när det kommer 3d utan glasögon. Det handlar mer om att det är onödig teknik som förstör filmupplevelsen mer än vad den förhöjer den i dagsläget.

Största problemen med 3d i min mening är detta.

* Sämre färger och kontrast i bilden
* Fler delar av filmen blir suddiga och ur fokus för regissören vill att ditt fokus skall hamna i rätt del av bilden för att ta del av 3d effekten.
* Meningslösa scener i filmer där saker flyger mot skärmen bara för att skapa extra 3d effekt.
* Undertexter som flyger runt över hela bilden för att den skall vara nära ditt 3d fokus så du inte tappar effekten när du behöver läsa texten.
* Det är inte riktigt 3d bara förskjutningar av plan

Det sista är den största boven. I stort sett alla 3d effekter i dom filmer jag sett har vart av denna typ. Man har tagit delar av filmen, maskat av dom från varandra och lagt filmen i olika lager som ligger olika långt ifrån varandra djupmässigt. Detta skapar en effekt som liknar en teaterscen där man har platt scenografi som står framför och bakom karaktärerna på scenen, och det ser verkligen dåligt ut. Jag förstår mig verkligen inte på personer som påstår att detta förhöjer deras inlevelse i filmer.

Nej 3d var filmvärldens svar på att temporärt stävja piratkopieringen av filmer, eftersom biograferna under en lång tid kunde erbjuda något som vi filmtittare inte kunde få hemma. För att få den "fulla upplevelsen av Avatar måste du se den i 3d". Kom till vår bio och se den, och betala dessutom ett högre pris för att se den under dessa förutsättningar. Nu när 3d mer börjar komma in i hemmet har det mer blivit en premium feature. Visst skall du betala lite extra för att få din tv 3d utrustad, du vill ju inte missa om att se dina filmer i 3d när det verkligen slår igenom, klart du skall betala lite extra då. Jag hoppas i alla fall att detta dör ut som det gjorde sist.

Innan någon frågar vilka filmer jag sett i 3d så kan jag säga det var Up, Alice och Avatar, så jag tycker jag fick ett bra axplock av det som 3d kan erbjuda eftersom dessa filmer gjort sina 3d effekter med lite olika teknik men nått samma dåliga resultat.

Permalänk
Skrivet av liv&helvete:

Då jag är helt färgblind så kan jag inte urskilja röd,grön och blå. Och med det så gör det att själva 3d effekten uteblir.

Nu är jag inte helt säker på detta men eftersom real3d använder sig av cirkulärt polariserade glasögon och inte röd/grön eller röd/blå skiftningar för att få fram bilden så tror jag nog att även du som är färgblind skall kunna se 3d effekten.

Permalänk
Medlem

3D är kass!

Nu är jag visserligen partisk i och med att jag inte kan nyttja tekniken som den är idag. Kort sagt, jag har inget fullt fungerande binockulärt seende som tillåter att synen från mina enskilda ögon slås ihop till en bild på ett korrekt sätt.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Det lilla jag har testat har varit mindre imponerande och hyfsat ansträngande för ögonen redan efter typ 10 sekunder, så det är väl inte direkt något jag hoppas blir särskilt långlivat.

Skrivet av Kuufukuji:

3D är kass!

Nu är jag visserligen partisk i och med att jag inte kan nyttja tekniken som den är idag. Kort sagt, jag har inget fullt fungerande binockulärt seende som tillåter att synen från mina enskilda ögon slås ihop till en bild på ett korrekt sätt.

Det gör dig till den tredje jag känner som jag vet är stereoblind.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Det ska vara 3D i betraktarens ögon, typ så att bilden är olika beroende på vart betraktaren sitter. Det vore häftigt.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Det enda jag sett i 3D som varit bra är Avatar.

Såg Gullivers Resor igår, och man tänkte inte ens på 3D-effekten alls.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Jag har väl inte så mycket att komma med i det här fallet. Då jag är färgblind så kan jag inte ta upp själva 3D effekten. Men visst skulle det vara intressant att få testa på det hela.

Jag kan inte heller ta upp 3D effekten eftersom jag är blind på ena ögat och har synfel på det jag ser på, vilket är rötet som fan.
Att få uppleva just 3D är jag inte noga med men man blir lite nervös för man vill inte att 3D ska ta helt överhand.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Proffsmoddare

Jag gillar 3D. Dock inget måste.

Det jag gillar mest är att det pressar skärmtekikerna och det behövs verkligen. Högre hertz är alltid trevligt. Ghosting och inputlag är alltid drygt.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Till och med de gamla Nazisterna hade ju någon form av 3D på 1938 om jag inte är helt ute... verkar ju som det legat bortglömt i en 60 år eller så.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

En teknik som inte alla kan ta del av ska inte heller ta över och bli standard. Jag själv är en av dom som inte kan se 3D. Visserligen bryr jag mig inte för har aldrig gillat konceptet att manipulera med ögonen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Till och med de gamla Nazisterna hade ju någon form av 3D på 1938 om jag inte är helt ute... verkar ju som det legat bortglömt i en 60 år eller så.

Nja, det är en teknik som gör återtåg vartannat årtionde eller så.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Kan väl bara hålla med trådskaparen om den överdimensionerade förkärlek en del företag och personer verkar ha till 3D. Som det är idag så är tekniken allt annat än bra med irriterande glassögon som ger en huvudvärk och värdelös betraktarvinkel.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt onödigt enligt mig, och har själv testat på det och det ser väldigt konstigt ut.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Proffsmoddare

3d är ett klassiskt exempel på företag som kommer med nya tekniker som ingen bett om enbart för att håva in cash. Därefter försöker dom inbilla oss att vi inte kan leva utan det. Jag har sett film i 3d och testat flera olika tekniker till pc och alla har en sak gemensamt dom ger INGENTING förutom huvudvärk och tunn plånbok.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Har fortfarande kvar min glasögon som jag köpte för några år sen 2001-2002(?), funkar på samma sätt men endast för 60hz skärmar med VGA anslutning. Funkar lika som dagens "3d" och det vill säga inget att ha :).

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Gick på 3D bio för första gången i lördags. Vi såg Sanctum 3D och jag blev riktigt besviken.
Den lilla WOW-känslan 3D-effekterna gav åts helt upp av bristen på skärpa och fokus i resterande film.

Bra film men jag hade gärna sett den i lite högre kvalitet.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

2D > 3D

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

3d tekniken känns inte direkt finslipad, ser ofta suddigt ut runtomkring och en skärpa som vandrar lite överallt tycker jag. kollade på en 3d tv utan glasögon och samma problem fanns där men även det där irriterande...flimmrandet eller vad man ska säga, svårt att förklara men något är det.

kollat på 3d film och spelat 3d spel med glasögon och det är kul/intressant i ca 5 minuter sen så blir ögonen trötta väldigt snabbt oxå. jag får dock inte huvudvärk, är alltid ögonen som säger ifrån först. antar att dom får kämpa ganska hårt med att kompensera hit och dit hela tiden för att hitta en gemensam skärpa i de 2 olika bilderna som vår hjärna tolkar som 3d.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.