Permalänk

Asus P8P67 Pro eller Asrock Extreme 4

(Socket 1155)

Jag har sökt i forumet, sökt på internet och läst en massa men inte blivit så mkt klokare.
Asus-kortet är 100kr dyrare (spelar ingen roll för mig).
Jag ska ha datorn främst som musikstudiodator. Så det är viktigt att den är snabb, stabil och inte har en massa konstigheter för sig. Det ska bara fungera, helt enkelt.
Dessa grejor har jag valt hittils: http://www.inet.se/kundvagn/visa/166372/2011-01-31

Moderkort: Asus P8P67 Pro eller Asrock Extreme 4?

Vad hade ni valt och varför?

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

En hel del små problem med Asus P8P67 Pro så jag skulle ta Asrock Extreme 4. Man var ganska snabbt ute med kort för SB från Asus sida och det blev en del strul som måste rättas till med BIOS uppdateringar.

Engelsk Windows 7?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Ska det vara en speldator?

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk

Nej, det ska inte vara en speldator i första hand. Cs 1.6 och Q3 kommer eventuellt spelas lite på hobbynivå =).

Ja, engelsk Windows 7. Känner mig mer van vid det.

Permalänk
Medlem

Kommer du att använda ett Firewire-ljudkort? Eller USB3-enheter? Asrock har den goda smaken att använda firewire-controllers från Texas Instruments vilket är väldigt viktigt om man tänker sig använda ett sådant externt ljudkort. Annars får man skaffa ett enkelt PCI/PCIex-kort med TI-kretsar för 200-400:-

Asrock har dock den dåliga smaken att INTE använda USB3-chip från NEC vilket kan påverka USB3-prestandan/stabiliteten negativt om man vill ha externa backuper och annat på USB3. Aldrig får man vara riktigt glad (annat med ett svindyrt Gigabyte-kort som har TI och Nec men kostar betydligt mycket mer...).

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av reflux:

Kommer du att använda ett Firewire-ljudkort? Eller USB3-enheter? Asrock har den goda smaken att använda firewire-controllers från Texas Instruments vilket är väldigt viktigt om man tänker sig använda ett sådant externt ljudkort. Annars får man skaffa ett enkelt PCI/PCIex-kort med TI-kretsar för 200-400:-

Asrock har dock den dåliga smaken att INTE använda USB3-chip från NEC vilket kan påverka USB3-prestandan/stabiliteten negativt om man vill ha externa backuper och annat på USB3. Aldrig får man vara riktigt glad (annat med ett svindyrt Gigabyte-kort som har TI och Nec men kostar betydligt mycket mer...).

Vad jag har läst så har asrock firewire från "VIA". Därför har jag valt att köpa ett löst "T.I"-firewirekort. På de tester jag har läst genom så har asrock bättre usb-prestanda (om "x-fast" är aktiverat) än asus. Men om asus är stabilare är det en fördel som överväger.

Permalänk

Jag läste någonstans att asrock använder dyrare och bättre komponenter och att asus har snålat lite. Är detta något jag kommer märka av?

Jag citerar: "Another point which I am curious about is the quality of components used. MSI and Asrock use Polymer caps, where Asus seems to have cheaped out on a little here (their lower end H67 bards still use Polymer caps, but not the P67s). Is this going to significantly increase the probability of the boarding failing a few years down the road when the guarantee is over? Perhaps this is the reason VRMs on Asrock and MSI are running so much cooler compared to Asus despite using less phases?"

Permalänk

skumt, eftersom Asrock är budgetversionen av Asus

Visa signatur

Intel i7 950 @ 3,00GHz | Radeon HD6950 @ 880MHz, 1375MHz | 12GB Dominator DHX+ 1600MHz | 1TB Western Digital Caviar Black 64MB cache 7200RPM | 500GB Wester Digital 8MB cache 7200RPM | 500GB Hitachi 16MB cache 7200RPM | Fractal Design R3 | Fractal Design Newton 1000W | CoolIT E.C.O

Permalänk
Medlem
Skrivet av samizzlah:

skumt, eftersom Asrock är budgetversionen av Asus

Inte nu längre, var så tidigare. Asrock är numera ett fristående företag.