HP Pavilion DM4-1160eo - Vad tror ni om denna?

Permalänk
Medlem

HP Pavilion DM4-1160eo - Vad tror ni om denna?

Är på jakt efter ny laptop, användningsområde bildredigering/webb/office/film/spel vid enstaka tillfällen.

Gillar den lilla storleken (14"), metallchassit, dedikerad grafik och i5-processorn. Priset verkar ligga kring 8.000:-

HP Pavilion DM4-1160eo - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Vad tror ni? Bättre alternativ?

Permalänk
Medlem

Jag gick och köpte en sådan på annandagen... eller rättare sagt så köpte jag en DM4-1165eo, som har 500 GB hårddisk istället för 320 GB.

Köpte den efter att ha velat i flera månader kring köp av bärbar dator. Förut lutade det åt Asus U35JC och Acer Timeline 3820TG, men efter att ha tittat närmare på dem i butik så tyckte jag att DM4 gav intryck om betydligt bättre tangentbord och högre byggkvalitet. Dessutom är pekplattan större och hårddisken snurrar med 7200 RPM istället för med 5400.

Det enda jag tycker är irriterande är att jag hör fläkten. Jag gick från en rätt gammal laptop med Centrino-processor, där fläkten knappt hördes alls, och det hade varit trevligt om denna dator var lika tyst... men jag överlever. I de butiker där jag tittade var det meningslöst att försöka jämföra ljudnivån hos olika datorer, men det kanske går bättre i någon mindre butik.

Permalänk
Medlem

Har tittat lite på just denna. Den kostar lite drygt 6000kr nu, onekligen intressant modell alltså, men undrar lite angående batteritid. Tydligen ska den klara 6,5h men jag finner det ganska otroligt. Så någon som har den eller vet? Ungefär hur länga kan man sitta och surfa, skriva osv på den?

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Keeper of Traditions

Den verkade ganska prisvärd, något som skulle störa mig dock är om den är mer högljudd än den skulle behöva vara, jag läste en recension där dem sa att den kunda vara väldigt högljudd ibland.
Sen läste jag vad Andol här ovanför skrev och det gjorde ju inte saken bättre direkt.

Kan man inte ställa in fläkthastigheten som man kan med stationära datorer, eller kommer den bli för varm då?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Hmm, borde iofs finnas nåt program för att ställa in fläktarna även för bärbara, men det blir ju på bekostnad av högre värme isf. Men annars känns den ju väldigt bra 14", i5, 4gig ram & ett okej grafikkort för prisklassen.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Köpte en idag som sambon ska använda till mestadels surfning och lyssna på lite musik. Vill ha en dator med lite kräm i då jag kommer spela enstaka spel på den ibland och vill kunna köra HD-film till TVn med HDMI.

Så långt är jag supernöjd med den. Skönt tangentbord att skriva på, har lite svårt att vänja mig med avståndet mellan knapparna då min jobbdator inte har det, men det är ju en vanesak.

Fläkten låter lite, det ska erkännas, men det är inte mycket.

Webbkameran som sitter inbyggd tycker jag fungerar klockrent. Inte många som kanske använder det idag, men min mor vill gärna se sitt barnbarn då och då och till det fungerar den perfekt.

Så jag tycker att det är ett bra köp, verkligen prisvärd.