Permalänk
Medlem

Värt att lägga 800 kr extra?

Tja

Nu till frågan: Är det värt att lägga 800 kr extra på i7 2600 än vad det är på i5 2500? Jag ska inte överklockan men är skillnaden stor ändå?

Vet att de kanske finns en liknande tråd, men hittade inte en sådan

Visa signatur

[]

Permalänk
Medlem

Ska du spela så nej, spel utnyttjar max 4 kärnor:p. Ska du hålla på med videoredigering och sådana saker så ja då kommer hyperthread funktionen att användas bra.

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Inaktiv

Beror väl på system. Kan vara mer värt att lägga pengarna på grafikkortet om det är en speldator du bygger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Beror väl på system. Kan vara mer värt att lägga pengarna på grafikkortet om det är en speldator du bygger.

Ahh ska bara användas till spel! Så de är bättre med i5:an ?

Visa signatur

[]

Permalänk
Avstängd

Ska du inte rendera och redigera och ha dig så är det inte värt det, skillnaden är ju att i7an (2600an) Har HT så att den har ju 2trådar per kärna och i5an (2500an) har bara 1tråd per kärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Ska du inte rendera och redigera och ha dig så är det inte värt det, skillnaden är ju att i7an (2600an) Har HT så att den har ju 2trådar per kärna och i5an (2500an) har bara 1tråd per kärna!

Okej, blir i5:an då!

Visa signatur

[]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ceddan93:

Okej, blir i5:an då!

Ett mkt bra val, båda presterar mycket bra och för spel så märker du ingen som helst skillnad.

Permalänk
Skrivet av InluZion:

Ett mkt bra val, båda presterar mycket bra och för spel så märker du ingen som helst skillnad.

Gäller det även om man är ute efter en så "framtidssäker" speldator som möjligt? Eller kommer inte HT användas alls till spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lind3mann:

Gäller det även om man är ute efter en så "framtidssäker" speldator som möjligt? Eller kommer inte HT användas alls till spel?

när spel börjar utnyttja fler än 4 kärnor på ett bra sätt lär nog sandy bridge vara slöa processor jämfört med nyare om man tittar på hur utvecklingen gått senare år iaf

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Lägg på ett par hundringar och köp en SSD för mellanskillnaden.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Jag CAD'ar och grejjer, sen vill jag att datorn ska vara så framtidssäker som möjligt, så 4 kärnor känns lite old.

Här är mitt recept:
http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=FL3JM&k=958138

Men det finns en del som fått upp i5'an till 4,9 GHz med det moderkortet, så en i5'a är inte så dum om man har stram budget.

Permalänk

Vad innebär egentligen 2 trådar per kärna som ni nämnde med hyper-treading? Blir det nästan som att i7 2600k har 8 kärnor?

Då kan jag förstå att det är onödigt i en speldator

Permalänk
Medlem

Finns inget framtidssäkert, köp det som passar dig och din budget för närmaste tiden. Vill man ha bra prestanda i framtiden så får du uppgradera/byta ut oavsett hur bra/dyra grejer du köpt.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.