Permalänk
Medlem

Tele2 höjer priserna på Bredband.

Jag har Tele2 ADSL 8Mbi som kostar idag 229:- med fast telefoni hos Tele2 (ingår inte i priset).
Men fick brev från Tele2 att 1 april 2011 höjs bredbandspriset till 279:- dvs med 50:-/månad för samma tjänst. Det är ju en nästan 22% ökning. Tillkommer fast telefoni med 119:-/månad.
Ingen förklaring anges varför priset höjs och varför så mycket.
De avslutar brevet, ganska fräckt och nästan aggressivt med : "Om prisförändringen gör att du vill säga upp ditt Bredband via telejacket kan du göra det utan uppsägningstid fram till och med 31 mars 2011...."
Jag har varit kund hos Tele2 sedan flera år, mer än dubbelt så länge som den längsta bindningstiden är. Menar de att det kan bli uppsägningstid för gamla kunder?
Tele2 visar inte de nya priserna på deras hemsida. Jag undrar om prishöjningen kommer att gälla även för nya kunder? Eller blir de lurade direkt, med 24 månaders bindningstid?

Hur är läget med andra operatörerna? Telia? Höjer de också? Skulle jag gå över till Telia (t.ex) kan också råka ut för en snabb och oannonserad prishöjning direkt efter övergång?
Nej, jag väntar mig inget svar här på forumet, men vill varna de som är på väg att skaffa eller flytta sina Bredband.
Är det kanske samband med Copyswedes aktion att höja priserna på lagringsmedia?

Visa signatur

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på bindningstid och uppsägningstid , alla kunder har uppsägningstid oavsett hur länge du varit kund , det är lika hos alla leverantörer.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Det är skillnad på bindningstid och uppsägningstid , alla kunder har uppsägningstid oavsett hur länge du varit kund , det är lika hos alla leverantörer.

Ja, det är klart. Men jag är upprörd, i alla fall.

Visa signatur

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte har nån bindningstid så kan dom ändra priset som dom vill men du har då rätten att säga upp abonnemanget utan uppsägningstid , vore jag dej så skulle jag utnyttja den rätten och byta operatör även om det vart dyrare , av ren princip

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Har funderat på Telia, som är dyrare men har digital TV. Men däremot telefonalternativet är bredbandstelefoni som jag inte gillar (från vänners erfarenheter).

Att jag har två mobilabonemang hos Tele2 + fast telefoni + ADSL bredband + två av mina e-postadresser angivna till viktiga platser (bank, t.ex) gör att det tar emot att prova något nytt igen. Dessutom har jag lokal TV nät i villaområdet då får jag 15-16 kanaler för runt 100:-/månad (dock inte bredband på samma nät).
Jag vet att jag skall bita i det sura äpplet och stannar kvar hos T2. men ville bara avreagera mig. 22% höjning är mycket på en gång.

Visa signatur

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Permalänk
Medlem

Tänk på att ditt adsl kommer bli ~70kr dyrare om du säger upp din fasta telefoni. Säg att telia tar 250kr för 8mbit så tar de troligtvis snarare 320 för samma tjänst utan fast tele / med iptele om det inte från början specifieras att det är hel ledning du betalar för..

Prishöjningen har gått helt rätt till. Operatörer har rätt att säga upp sina kunder enligt samma avtal som kunderna själva (om inget annat avtalats) och gör de en prishöjning har du också rätten att säga upp dig utan uppsägningstid som de erbjuder dig.

Adsl är utdöende, jag förutspår ett omvänt priskrig inom kort där operatörerna tävlar om hur mycket de kan höja för de stackarna som ännu inte kan få fiber..

Permalänk
Medlem

Ja, ADSL är döende. jag längtar efter fiber. Men det är omöjligt dyrt för en enskild husägare att få in det. Vår villaförening har skjutit det i framtiden, att göra gemensam sak av det. Det är lättare för de som bor i hyreshus. Fastighetsägaren ofta drar in fiber, men lägger kostnaden på hyran istället.
Ingenting är gratis idag. Så det gäller för mig att bara gnissla tänder och fortsätta med vad jag redan har och fungerar.
Ehh, 50:- mer i månaden, inget att bry sig. Andra lägger mer pengar på krogbesök.

Visa signatur

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Permalänk
Medlem

ADSL må vara utdöende inom tätbebyggt område men knappast ute på landsbygden där fortfarande en stor del av Sveriges befolkning bor...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

ADSL må vara utdöende inom tätbebyggt område men knappast ute på landsbygden där fortfarande en stor del av Sveriges befolkning bor...

Bor själv högst upp i Norrland och där har jag 100mbit BBB, riiiiiiiktigt soooooooooft

Visa signatur

All those memories will be lost in time... like tears in rain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steelarm:

Bor själv högst upp i Norrland och där har jag 100mbit BBB, riiiiiiiktigt soooooooooft

Inte illa att ha råd med det i en villa på landsbygden...

Visa signatur
Permalänk

Tror ni man kan säga upp och direkt ansöka om nytt med Tele2?

Gjorde ett test och då var det:
95:-/mån de första två månaderna. Sen 229:-/mån med telefoni hos Tele2. Bindningstiden var nu 18 månader.
Dock strul då man måste ange vart man har sitt bredband nu (, och går ju ej välja byte från Tele2. ) och det som gjorde att man ej kunde gå vidare...

Permalänk
Medlem

Höjningen är bara 30:- (istället för 50:-) om man har 24 Mb/s. Då det gamla priset hade varit 279:- och det nya skulle bli 309:- för gamla abonnenter.
Skulle jag gå över från min 8 Mb/s till 24 Mb/s är då höjningen 80:-/månad. 50:- oundviklig prishöjning i aktuell klass + 30:- i månaden för klassbyte till 24 Mb/s.
Hängde ni med?
Kan detta vara motiverad/värt för att få rappare ADSL?

Visa signatur

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steelarm:

Bor själv högst upp i Norrland och där har jag 100mbit BBB, riiiiiiiktigt soooooooooft

Finns de inte städer i Norrland då? Jag håller inte med dig där...

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Tele2 ringde idag och prisjusteringen beror på att bindningstiden gått ut.
Man kan ny-binda till 95:-/mån två första för sen 229:-/mån om Tele2 telefoni-kund, samt då blir det ny bindningstid på 18 månader...

/Pa