kompressor startar inte, bara brummar :(

Permalänk
Medlem

kompressor startar inte, bara brummar :(

ska snart blästra datorn men nu har kompresson dött

har redan bytt konding men det är fortfarnade samma fel.
jag startar den o då brummar den lite dovt och efter några sekunder löser automat säkringen i kompressorn ut.

min lärare trodde att det kunde vara lindningarna som var av men har redan summrat dom och det är kontakt så borde inte vara dom heller :/

nån som vet vad det kan vara för fel?

här är kompresson: http://www.verktygsboden.se/?id=69453

Permalänk
Medlem

Har du dränerat tanken?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Kan du starta motorn bortkopplad från kompressorn?

Det kan ju vara så att något har kärvat och motorn inte har tillräckligt startmoment för att rubba det.
På min förra praktikplats hade vi en oljesug som behövde en liten knuff på fläkten för att starta, det var nåt som gick kärvt inne i själva pumpen.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Vet att min kompressor bråkar med att bara brumma typ om den är i ett mellanläge då den precis ska starta och börja pumpa upp trycket. då får man vänta en bra stund eller släppa ut all tryck i tanken.

Biltema skit typ 1500kr eller något.

Kollat så du har olja i den?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

får väl ta och montera loss motorn då o kika.

oljan bör inte vara nått fel med för den har inte använts alls mycket sen vi köpte den men får nog ta en titt där med då för säkerhets skull

Permalänk
Medlem

provat lite allt möjligt idag och mätt lite me.

provade att endast koppla in en lindning men då drog strömmen iväg till 19A :/

kopplade sedan in den som vanligt igen och det verkar som det är nåt skumt med automat säkringen för den löste aldrig ut :/ samma fel som innan dock bara tt jag stängde av den själv men själva motorn började aldrig snurra.

har mätt över lindningarna och det ligger runt 4ohm på varje så de borde ju vara rätt.

så här är det jag kopplade in den tog även en halv dassig bild innan så jag är till 99% säker på att det är rätt:

http://img714.imageshack.us/i/kompressor.jpg/

Permalänk
Skrivet av Johan12:

provat lite allt möjligt idag och mätt lite me.

provade att endast koppla in en lindning men då drog strömmen iväg till 19A :/

kopplade sedan in den som vanligt igen och det verkar som det är nåt skumt med automat säkringen för den löste aldrig ut :/ samma fel som innan dock bara tt jag stängde av den själv men själva motorn började aldrig snurra.

har mätt över lindningarna och det ligger runt 4ohm på varje så de borde ju vara rätt.

så här är det jag kopplade in den tog även en halv dassig bild innan så jag är till 99% säker på att det är rätt:

http://img714.imageshack.us/i/kompressor.jpg/

Vilket sammanträffande, jag satt och läste i dag i skolan om enfas asynkrona motorer
Det är inte så att du kan koppla in den ena lindningen och sedan hjälpa i gång motorn för hand?
Lindningen med kondensatorn bör, enligt vad jag kan minnas just nu, bara vara inkopplad vid start för att hälpa igång rotorn med ett roterande magnetfält.

Innan du börjar hjälpa motorn i gång ska du nog kolla upp så att den inte är kortsluten mot jord eller neutral på nåt vis, man vet ju aldrig
Kolla så att inte kondensatorn är kortsluten också.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

mm får ta o försköka få lös motorn verkar inte vara mkt mer att göra

mäter alltid innan ikoppling har blivit "hjärntvättad" med sånt i skolan så det går av automtaik nu

Permalänk

Värsta var att jag hade en 2 timmars genomgång om lite felsökningar om sånt här.. men jag la lite annat på huvudet istället.. haha.
Skyller på att jag knappt har sett en motor efter gymnasiet så.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Efter mer läsning i min bok kan det vara så att det är en enfas motor med permanent kondensatordrift också.

Mina 2 cent är att kondingen är kortsluten eller att nåt har skurit/kärvat fast.
För du hade full spänning över båda lindningarna när du slår på strömmen?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Kan du vrida runt kompressorn för hand ? Trycklös tank då..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Jag vet att när vi förvarade våran utomhus så gick den inte igång på grund av kylan iallafall. men då är det ju feltema också.

Annat var det när jag starta våran bensindrivna atlas som stått still i 10år, bara hälla i bensin och dra i snöret

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)