Permalänk

Problem med varm cpu...

Kan denna tempen stämma ? Aldrig haft i7a innan men tror detta är lite väl högt ?

Om detta stämmer så får jag nog in skaffa en ny kylare...

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem

Prova att dra ner Core Temp och se om du får bättre resultat där, kan vara programmet som spökar.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Skrivet av vobpler:

Prova att dra ner Core Temp och se om du får bättre resultat där, kan vara programmet som spökar.

Trodde också de, men nu kör jag båda och dom visar inte alls samma temp...

Antar att det är något fel i programmen eller att dom inte stödjer Sandy bridge Processorer...

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem

Tror a 83C ä maximalt tillåtna temperatur. Kulle gissa att inget av programmen har fult stöd för sb

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Ser ju helt normalt ut i Core Temp. Hur går fläktarna? Segar datorn? Om den presterar normalt så skulle jag gissa på att SpeedFan mäter fel.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Avstängd

Speedfan mäter sällan rätt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Kogster:

Tror a 83C ä maximalt tillåtna temperatur. Kulle gissa att inget av programmen har fult stöd för sb

Trodde också detta från början men den tempen ändrar också sig... Den ligger alltså inte alltid på 83c.

Skrivet av vobpler:

Ser ju helt normalt ut i Core Temp. Hur går fläktarna? Segar datorn? Om den presterar normalt så skulle jag gissa på att SpeedFan mäter fel.

Alla fläktar går lugnt, datorn är nästan helt tyst.

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Hedersmedlem

Speedfan är tyvärr helt värdelöst att mäta temperaturer med. Skippa det. Temperaturerna i Core Temp är rimliga, lita på det istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadhettehaaan:

Alla fläktar går lugnt, datorn är nästan helt tyst.

Då har du nog inget att oroa dig över, CoreTemp's temperaturer verkar mer pålitliga.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk

Tack allesammans för snabba svar =D

Jag provade även att köra lite prime95 och då sjönk tempen rätt mycket på "CPU"...
Så antar att Speedfan inte är att rekommendera.. .

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E