Permalänk

Ramlade, tappade datorn i snödriva.

Godkväll mina vänner.

Nu är det så att jag skulle förflytta datorn, vilket slutade med jag ramlade och tappade datorn i en snödriva. Fronten fick sig en rejäl smäll sen låg bakdelen och snöfyllde stan alla portar baktill
Jag skrattade lite över eländet men började sen försöka få fjutt i den igen. Såvitt jag såg var det ingen snö dom tog sig in innanför chassit.

Jag torkade så mycket jag kunde, och fönade med en hårfön i anslutningarna där snön tagit sig in. Efter det försökte jag koppla in skiten och dra igång den. Allt går igång i och windows botar upp plötslig bluescreen direkt. Efter det får jag ingen signal alls till skärmen. har även provat att byta grafikkort och även det utan någon reaktion.

Moderkortet är ett xfx 780i, och det ända jag kan se är att det lyser en röd diod under processorfläktens anslutning.

Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga för att felsöka exakt vad det är som är trasigt, och frågar därmed er hur jag ska bete mig för att ta reda på vad det är som är trasigt så jag eventuellt kan byta ut det.

Tack på förhand!

Edit; ruggigt trött och aningen irriterad på morsans bärbara dator som är en pina att skriva på.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att moderkortet kortslöts eller liknande, mer vet jag inte, men ja det var illa det där

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Du skrev att fronten fick sig en rejäl smäll, du har öppnat chassit och demonterat och återigen monterat allting, för att se att allt är i sin fysiska ordning?

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Skrivet av lambdaN:

Skulle nog säga att moderkortet kortslöts eller liknande, mer vet jag inte, men ja det var illa det där

Lamper osv lyser fortfarande, vilket det inte borde gjort om det kortslutits? Jag har faktiskt ingen aning, det är mycket möjligt!

Skrivet av Johan^junior:

Du skrev att fronten fick sig en rejäl smäll, du har öppnat chassit och demonterat och återigen monterat allting, för att se att allt är i sin fysiska ordning?

Ja, monterat isär allting och monterat igen två gånger för att se över precis det. Jag kan inte se någon skada på någon komponent.

Skrivet av ari86:

har du torkat och den bootar, så betyder ju att det all vatten är borta, inga kortslutningar. vid kortslutning, vägrar datorer boota upp.
därimot av ren gissning så tror jag att moderkortet tat skada, kolla runt om PCI-E platsen där grafikkortet sitter, se efter sprickor och eller halvlössittande delar. vid fall brukar grafikkortet pga dess vikt skada moderkortet mest.

prova med att flytta grafikkortet till ett annat pci plats, se om det hjälper.

Monterar ner och kollar en gång till, kan ju eventuellt ha missat något litet skit. Återkommer snart!

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så brukar inte hårddiskar gilla stötar p.g.a att den innehåller rörliga delar. En SSD lider inte av samma problem. Däremot vet jag inte om en skadad hårddisk kan orsaka blue-screen på det sättet du beskriver.

Värt att kolla upp ändå?

Permalänk
Skrivet av Smurfn:

Vad jag vet så brukar inte hårddiskar gilla stötar p.g.a att den innehåller rörliga delar. En SSD lider inte av samma problem. Däremot vet jag inte om en skadad hårddisk kan orsaka blue-screen på det sättet du beskriver.

Värt att kolla upp ändå?

Ska ses upp!

Permalänk
Medlem

Startar datorn och ger bild utan hårdisk? Hårdiskar tar lätt skada av fysisk misshandel.

Permalänk

Startat datorn utan hårdisk - Samma problem

monterat bort moderkortet och granskat PCI-E slotten - Inga skador vad jag kan se/känna

Grafikkortets fläkt snurrar inte ( skrev inte det i första posten. Men, när jag provade byta grafikkort, snurrade fläkten på det kortet men fick fortfarande ingen bild)

Provat monterat kortet i alla 3 pci-e slots - ingen reaktion alls

kan man komma till någon slutsats i det här skedet eller finns det någonting mer jag kan testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypokondrisk:

Startat datorn utan hårdisk - Samma problem

monterat bort moderkortet och granskat PCI-E slotten - Inga skador vad jag kan se/känna

Grafikkortets fläkt snurrar inte ( skrev inte det i första posten. Men, när jag provade byta grafikkort, snurrade fläkten på det kortet men fick fortfarande ingen bild)

Provat monterat kortet i alla 3 pci-e slots - ingen reaktion alls

kan man komma till någon slutsats i det här skedet eller finns det någonting mer jag kan testa?

Har du plockat ut och testat köra minnena ett och ett i olika slots!

Permalänk
Inaktiv

Lär funnits fukt ändå, tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var väl inte gul snö? Den tenderar att leda lite bättre.

Edit: På förekommen anledning (anmält inlägg) skriver jag en förklaring till vad jag menade med ovanstående.

Gul snö = Urin + snö. Urin innehåller en mängd elektrolyter/salter som gör att vatten leder ström betydligt bättre, vilket i sin tur kan orsaka betydligt allvarligare kortslutningar än rent vatten. Det är dessutom frätande och angriper ledningsbanor och kontaktpunkter.
Därför skrev jag inlägget ovan samtidigt som jag hummade på Frank Zappas "Don't eat the Yellow Snow". Det fanns en vetenskaplig tanke bakom.

Förtydligande
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

När du ändå håller på och felsöker kanske du kan testa och köra delarna utanför chassit.
Moderkortet kan exempelvis ligga på kartongen eller liknande. Dock tveksamt om det gör någon skillnad, men det kostar ju inget att testa.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Låter som moderkortet tagit skada av (den mekaniska) stöten.
Inspektera kortet och se om någon kondensator eller liknande ramlat loss.
Annars kan du eliminera fukt om du sätter den i ett torrt och varmt utrymme under några timmar, t.ex. ett torkskåp eller liknande. Gå inte över 50 grader.

Permalänk
Medlem

Kolla också så att CPUn inte blivit skadad.

Kan hända att CPU-fläkten gav med sig och drog med sig CPUn om kylpastan var för klistrig.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det bästa att bara vänta så att man är helt säker att all fukt är borta. Så länga elektronik är avstängd när de kommer i kontakt med vattet spelar det ingen roll hur länge/mycket som kommer i kontakt med elektroniken (så länge det inte börjar rosta). Det gäller bara att se till att all fukt är borta innan man startar den.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mothman:

Tyvärr så är det bästa att bara vänta så att man är helt säker att all fukt är borta. Så länga elektronik är avstängd när de kommer i kontakt med vattet spelar det ingen roll hur länge/mycket som kommer i kontakt med elektroniken (så länge det inte börjar rosta). Det gäller bara att se till att all fukt är borta innan man startar den.

Helt klart, bättre att föna den en stund. Ställa den inomhus ett dygn, då har förhoppningsvis den mesta fukten försvunnit.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Har du plockat ut och testat köra minnena ett och ett i olika slots!

när jag gjorde detta, bootade datorn upp. repeterade omstart ca 5 gånger, inga problem. Nu när jag ställt datorn på rätt plats igen funkar den inte.

får spunk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypokondrisk:

när jag gjorde detta, bootade datorn upp. repeterade omstart ca 5 gånger, inga problem. Nu när jag ställt datorn på rätt plats igen funkar den inte.

får spunk.

Prova köra ett minne i taget och se om det kan vara något minne som kan vara skadat Har haft samma problem med svartskärm på olika datorer och det är oftast minnena som strular.

Visa signatur

Stationär: Corsair Air 540 | Xigmatek NRP-HC1501 No Rules Power @ 1500W | Intel Core i7 7700K @ 5,0 Ghz | GA-Z270X-Gaming | Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 DRAM 3200MHz | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING | ASUS ROG RAIDr Express 240gb SSD | WD Caviar 1TB x3
Laptop: ASUS G55VW | Nvidia GTX 660M 2GB | Intel Core i7 3610QM | Corsair Force GT 120GB SSD | 16GB DDR3 Ram 1600mhz

Permalänk
Skrivet av arnamide:

Prova köra ett minne i taget och se om det kan vara något minne som kan vara skadat Har haft samma problem med svartskärm på olika datorer och det är oftast minnena som strular.

Har faktiskt bara ett minne för tillfället, har däremot ett som ligger hos en polare så jag får sticka dit imorgon på morgonen.

Visar det sig att det inte är mitt minne som är trasigt, åker jag in till stan och köper nya saker.

Det jag planerar är ; Mobo, processor och nya internminnen. Visar det sig vara grafikkortet kör jag med ett gammalt 8800GTS tills nästa månad tror jag.

Bra drag?

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att jag själv skulle aldrig använt apparater som dammsugare och hånfön nära mina datorkomponenter. Även om du torkade noggrann av vattnet och blåste med hårfön så är det inte garanterad att all fukt är borta. Speciellt i kopplingsjack som sata, PCI-e, DVI osv.

Vad jag skulle har gjort är låta datorn stå över natten med alla komponenter liggandes på en bit papper eller trasa, bäst jag vet är väl toa/köks papper. Better safe than sorry.

Som någon tidigare sa, så länge elektroniska prylar inte är igång/inkopplad så kan du i princip utsätta de för hur mycket fukt som helst. Fast rost blir ju ett problem över tid. Bra att veta när man spiller läsk etc på sitt tangentbord, det är bara ta och plocka isär allt och skölja under rinnande vatten varannan vecka som jag gör^^ Öppna upp det helt genom att skruva av alla små eländiga skruvar och iväg med dig till toan/köket. Men koppla för guds skull ur det från datorn först.

Skada kan även skett inne i PCI-e jacken som är svår att undersöka. Dessutom ett hård stöt lär har på alla möjliga sätt böjt på kretskortsdelar som inte sitter fast spända/monterade. Kan ha uppstått glapp i lödningarna.

Fast det är ytterst otrovärdigt att stöten orsakat skada på kretskorten. Hade min dator naket på ett testbänk av knähöjd ett par år sen, smart va? Sparkade till moderkortet när datorn va igång, riktigt hårt var det. Kortet flög in i 2 hårddiskar, båda slutade fungera tvärt. Ena hörnet av mobo kapades av pga smällen. Men allting fungerade och har gjort det i snart 4 år nu på max OC utan problem.

Så jag tror det högst sannolikt är kortslutning pga fukt.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypokondrisk:

Har faktiskt bara ett minne för tillfället, har däremot ett som ligger hos en polare så jag får sticka dit imorgon på morgonen.

Visar det sig att det inte är mitt minne som är trasigt, åker jag in till stan och köper nya saker.

Det jag planerar är ; Mobo, processor och nya internminnen. Visar det sig vara grafikkortet kör jag med ett gammalt 8800GTS tills nästa månad tror jag.

Bra drag?

Prova det med minnena först Förmodar att det är problemet eftersom du fått gång datorn efter att du tappat den. Hade de vart något annat så hade du inte kunnat starta den. Datorer fungerar konstigt ibland, och smällar kan skapa små skador men kan ibland åtgärdas genom att slå eller ruska på burken lite lätt (Givetvis när den är avstängd då) Har du ingen garanti kvar än så har du ju inget att förlora. Hade ett moderkort som legat ca. 1½ år och sågs som trasigt men när jag fick nys om att man kunde "baka" prylar så slängde jag in skiten i ugnen på 225 grader i 10min och sen dess har det startat utan problem

Jag har tappat en dator i marken en gång, chassit sprack och ett stor hål i en betongvägg och i en heltäckningsmatta men datorn startade utan problem efter det. Så man kan säga att det är ganska random om den går sönder eller inte. Ibland har man tur och ibland inte

Visa signatur

Stationär: Corsair Air 540 | Xigmatek NRP-HC1501 No Rules Power @ 1500W | Intel Core i7 7700K @ 5,0 Ghz | GA-Z270X-Gaming | Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 DRAM 3200MHz | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING | ASUS ROG RAIDr Express 240gb SSD | WD Caviar 1TB x3
Laptop: ASUS G55VW | Nvidia GTX 660M 2GB | Intel Core i7 3610QM | Corsair Force GT 120GB SSD | 16GB DDR3 Ram 1600mhz

Permalänk
Skrivet av Carliz:

Vill bara säga att jag själv skulle aldrig använt apparater som dammsugare och hånfön nära mina datorkomponenter. Även om du torkade noggrann av vattnet och blåste med hårfön så är det inte garanterad att all fukt är borta. Speciellt i kopplingsjack som sata, PCI-e, DVI osv.

Vad jag skulle har gjort är låta datorn stå över natten med alla komponenter liggandes på en bit papper eller trasa, bäst jag vet är väl toa/köks papper. Better safe than sorry.

Som någon tidigare sa, så länge elektroniska prylar inte är igång/inkopplad så kan du i princip utsätta de för hur mycket fukt som helst. Fast rost blir ju ett problem över tid. Bra att veta när man spiller läsk etc på sitt tangentbord, det är bara ta och plocka isär allt och skölja under rinnande vatten varannan vecka som jag gör^^ Öppna upp det helt genom att skruva av alla små eländiga skruvar och iväg med dig till toan/köket. Men koppla för guds skull ur det från datorn först.

Skada kan även skett inne i PCI-e jacken som är svår att undersöka. Dessutom ett hård stöt lär har på alla möjliga sätt böjt på kretskortsdelar som inte sitter fast spända/monterade. Kan ha uppstått glapp i lödningarna.

Fast det är ytterst otrovärdigt att stöten orsakat skada på kretskorten. Hade min dator naket på ett testbänk av knähöjd ett par år sen, smart va? Sparkade till moderkortet när datorn va igång, riktigt hårt var det. Kortet flög in i 2 hårddiskar, båda slutade fungera tvärt. Ena hörnet av mobo kapades av pga smällen. Men allting fungerade och har gjort det i snart 4 år nu på max OC utan problem.

Så jag tror det högst sannolikt är kortslutning pga fukt.

Om det hade varit kortslutning skulle jag inte fått igång det tycker jag, fick somsagt igång det och kunde restarta 4-5 gånger. sen efter att jag hade flyttat datorn igen så hoppade den inte igång, totalvägrade.

Är för mig en gåta vad det är som är felet, men jag ska iallfall prova med annat minne imorgon som någon föreslog.

Föresten, jag tycker fläkten på mitt GTX275 skulle hoppa igång när jag försökte starta med tanke på att kortet verkar jobba då det blir varmt. Fast 8800GTS kortet, som fläkten drar igång på producerar inte heller någon bild.

Så jag skulle gissa på att mobot gick åt skogen med tanke på det. Någon som kan verifiera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypokondrisk:

Om det hade varit kortslutning skulle jag inte fått igång det tycker jag, fick somsagt igång det och kunde restarta 4-5 gånger. sen efter att jag hade flyttat datorn igen så hoppade den inte igång, totalvägrade.

Är för mig en gåta vad det är som är felet, men jag ska iallfall prova med annat minne imorgon som någon föreslog.

Föresten, jag tycker fläkten på mitt GTX275 skulle hoppa igång när jag försökte starta med tanke på att kortet verkar jobba då det blir varmt. Fast 8800GTS kortet, som fläkten drar igång på producerar inte heller någon bild.

Så jag skulle gissa på att mobot gick åt skogen med tanke på det. Någon som kan verifiera?

Fläkten på graffe drar alltid igång så småningom även i viloläge vid start. Detta är pga svängningsfrekvensen i GPU:n och Minnen är så pass höga att de ger i från sig mycket värme även utan stress. Tänk så här, du ska springa från en vägg till en annan och sen tillbaka, upprepa sedan de i en minut. Du blir väl varm? Nu ska du bära på en låda på 100Kg och göra samma sak, du börja svettas väldigt mycket, det motsvarar belastning av GPU:n samt minnen och andra komponenter.

Trots att en komponent är sönder måste inte hela datorn sluta fungera. Tänk dig en lampa i en bil går sönder, hela bilen dör inte. Fast det beror också på hur viktig den komponenten är och hur kretsen är kopplad.

Vad menar du att du kan restarta den? Kunde du komma in i Windows innan när du startade den?

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Skrivet av Carliz:

Fläkten på graffe drar alltid igång så småningom även i viloläge vid start. Detta är pga svängningsfrekvensen i GPU:n och Minnen är så pass höga att de ger i från sig mycket värme även utan stress. Tänk så här, du ska springa från en vägg till en annan och sen tillbaka, upprepa sedan de i en minut. Du blir väl varm? Nu ska du bära på en låda på 100Kg och göra samma sak, du börja svettas väldigt mycket, det motsvarar belastning av GPU:n samt minnen och andra komponenter.

Trots att en komponent är sönder måste inte hela datorn sluta fungera. Tänk dig en lampa i en bil går sönder, hela bilen dör inte. Fast det beror också på hur viktig den komponenten är och hur kretsen är kopplad.

Vad menar du att du kan restarta den? Kunde du komma in i Windows innan när du startade den?

Japp, den bootade upp helt och allt verkade vara som det skulle. trodde att det var lugnt, satte dit luckan. flyttade på datorn och kopplade upp den, men då var den stendöd igen. upprepade vad jag gjorde för att få igång den, utan resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypokondrisk:

Japp, den bootade upp helt och allt verkade vara som det skulle. trodde att det var lugnt, satte dit luckan. flyttade på datorn och kopplade upp den, men då var den stendöd igen. upprepade vad jag gjorde för att få igång den, utan resultat.

Möjligen glapp i strömförsörjningen eller andra komponenter. Om du på något mirakulöst sätt få igång den igen testa röra på den lite lätt. Dör datorn så är det glapp.

Edit. Glömde nämna att komponenter som kondensatorer kan ha gått sönder, det är lite svårare att upptäcka sånt om flera liknande är kopplade till samma chip för att jämna ut spännings peaks. Det kan märkas då datorn stressas.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Skrivet av Carliz:

Möjligen glapp i strömförsörjningen eller andra komponenter. Om du på något mirakulöst sätt få igång den igen testa röra på den lite lätt. Dör datorn så är det glapp.

Edit. Glömde nämna att komponenter som kondensatorer kan ha gått sönder, det är lite svårare att upptäcka sånt om flera liknande är kopplade till samma chip för att jämna ut spännings peaks. Det kan märkas då datorn stressas.

Dioderna på moderkortet lyser hela tiden, som vanligt. Alla andra fläktar tuckar på, men kanske det inte betyder att strömförsörjningen är stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypokondrisk:

Dioderna på moderkortet lyser hela tiden, som vanligt. Alla andra fläktar tuckar på, men kanske det inte betyder att strömförsörjningen är stabil.

Logga spänningar över viktiga komponenter över tid och se om det uppstår udda spänningspeaks.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Skrivet av Carliz:

Logga spänningar över viktiga komponenter över tid och se om det uppstår udda spänningspeaks.

Hoppas jag får igång eländet imorgon innan stan då!

Permalänk

Ingenting nytt har inhandlats än, då jag vill vara mer säker på vad exakt det är som är sönder.

Går det att kolla om nätaggregatet är trasigt på något vis utan att starta datorn? Jag har ingen extra rigg att testa det i och inte heller ett annat nätaggregat att testa i min rigg.

Är även tacksam om någon kommer med något annat jag kan göra för att komma närmare felet, kanske rent utav lokalisera det.
Börjar bli långtråkigt utan dator, snart gått igenom alla filmer som finns känns det som ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypokondrisk:

Går det att kolla om nätaggregatet är trasigt på något vis utan att starta datorn? Jag har ingen extra rigg att testa det i och inte heller ett annat nätaggregat att testa i min rigg.

Jo det kan man testa vid sidan om http://deron.meranda.us/create/case-modding/avocet/water-pump...

Å andra sidan kan agget verka fungera när du gör detta, men det är inte säkert att det egentligen orkar leverera vid last! Därför är det bra att koppla på något som fläktar eller liknande om du har någon möjlighet, t.ex. med hjälp av molexadapter (å andra sidan drar en fläkt väldigt lite).
Använd näsan på nätagget och sök efter skarp lukt som kan kopplas till överhettning!

Du behöver verkligen konstatera om agget är helt eller trasigt, innan det går att komma vidare som jag ser det. Det är dock inte säkert att en tjuvkoppling visar det ena eller andra, men det skadar kanske inte att försöka!

Edit: Glömde citera vid första posten, åtgärdat!