Vilken hårddisk ska jag välja till MacBook Pro?

Permalänk
Medlem

Vilken hårddisk ska jag välja till MacBook Pro?

Jag har bestämt mig för att köpa en ny MacBook Pro. Datorn kommer att användas främst till webbdesign, fotoredigering och programmering. Jag vill ha en 15-tums eftersom jag tycker 13 blir för smått. Pga prisskillnaden kommer jag att välja den billigare 15-tummaren, då jag inte lär behöva det extra grafikminnet heller.
Min fråga är vilken hårddisk ska jag välja? De största program jag kommer att ha är Adobe-serien (Photoshop, Dreamweaver, Flash). Musik, film etc kommer att ligga på en extern.

Har förstått att SSD är att föredra, men klarar man sig bra på 128gb? Eller tjänar jag på att välja 500GB Serial ATA Drive? I så fall, är det stor skillnad på 5400rpm och 7200rpm? Finns det några nackdelar med 7200? Läste nånstans att de låter betydligt mer?

Mitt sista alternativ är att köpa en Serial ATA Drive och senare byta till en SSD.

Vilket tjänar jag mest på? Både ekonomiskt och prestandamässigt?

Tacksam för alla tips! Har läst mängder med trådar, men inte hittat nån som passade in på mitt köp.

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver superdriven (dvd-läsaren alltså) och inte är rädd för att skruva lite skulle jag rekommendera SSD och så beställer du en optibay från ebay (mycket billigare än originalet, jag gav 170:- inkl frakt) och stoppar in en 500GB hårddisk oxå.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har aldrig skruvat själv i en dator. Kan ju bli aktuellt senare om jag känner att det behövs. Är mest intresserad av SSD men har inte råd med mer än 128gb. Är bara rädd att det ska bli för lite plats.

Permalänk
Skrivet av coka:

Har aldrig skruvat själv i en dator. Kan ju bli aktuellt senare om jag känner att det behövs. Är mest intresserad av SSD men har inte råd med mer än 128gb. Är bara rädd att det ska bli för lite plats.

128gb borde räcka till program etc. I värsta fall får du väl köpa ytterligare en extern HHD

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem

Det har jag också tänkt på. Det enda är att jag vill att programmen ska kunna ligga på hårddisken och att de inte blir för sega, (det kanske inte har så mycket med hårddiskutrymmet att göra) eftersom jag inte kommer ha den externa med hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coka:

Det har jag också tänkt på. Det enda är att jag vill att programmen ska kunna ligga på hårddisken och att de inte blir för sega, (det kanske inte har så mycket med hårddiskutrymmet att göra) eftersom jag inte kommer ha den externa med hela tiden.

Jag hade en 80 GB intel x25-m innan och klarade mig bra på den, har nu beställt en 13" MBP med 128 Gb SSDn och jag vet att det kommer räcka gott och väl för program osv. däremot kommer jag garanterat att köpa en optibay och ersätta den optiska enheten med en 320 Gb 7200 RPM:are (har den över från en tidigare dator) för tillräckligt med plats för film och bild.

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Medlem

I så fall borde ju en 128 gb SSD räcka gott för mig, eftersom jag kommer ha musik, film etc på en extern. Är det svårt att byta hårddisk i MBP alt. lägga till en optibay? Även för en som är helt ny på det området. Och hur är det med garantin om man öppnar den?