Intel lanserar SSD-enheter i 510-serien

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar SSD-enheter i 510-serien

Intel ger Sandforce svar på tal och introducerar 510-serien, en ny familj toppresterande SSD-enheter som lovar hastigheter upp till 500 MB/s.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Hm... Var blir G3 av?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Underbart, now gief 160gb G3!

Permalänk
Medlem

Hoppas Intel säger något om G3 på Cebit.

Permalänk

Sämre läs- och skrivhastighet än Vertex 3 och dyrare dessutom. Har inte höga förhoppningar på G3 längre om detta är "prestanda" modellen..

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Sämre läs- och skrivhastighet än Vertex 3 och dyrare dessutom. Har inte höga förhoppningar på G3 längre om detta är "prestanda" modellen..

Likväl som folk är fixerade vid benämningen G3 verkar folk vara lika fixerade i syntetiska tester. G2 har i flera syntetiska tester på pappret varit långsammare, men i prktiken legat i paritet med de bästa ändå och bevisligen har de dessutom en hållbar teknisk lösning. Jag tror nog jag väntar in lite tester innan jag dömer ut 510-serien på förhand.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag vill vänta på G3 på grund av de den långa livslängden dom specat. Hur är det på dessa jämfört med G2? Samma gissar jag på.

Permalänk
Medlem

Några recensioner ännu? Jag har kollat runt lite men inte hittat några, men jag misstänker att det snarare har med mig att göra...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Verkar som om specifikationerna Swec har postat skall tas med en skopa salt. För de stämmer inte alls med vad Nordichardware precis postat.

http://www.nordichardware.se/nyheter/86-lagring/42476-intel-5...

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Kan inte någon svara på varför det är så jädrans dyrt med SSD?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Oneone:

Kan inte någon svara på varför det är så jädrans dyrt med SSD?

För att flashminnen är dyra att tillverka! Fördelarna är ju att SSDs är extremt mycket snabbare än mekaniska hårddiskar!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Mycket tyder på att vi inte får se G3 föränn i slutet av sommarn, om ens då?

Permalänk
Medlem

Som Explorer sa: Förstår inte varför Intel vill att folk ska betala mer för sämre hastigheter mot Vertex 3? Är det så viktigt att man inte kan vänta en månad eller två?

Men visst, vi får väl vänta och se tills de slutgiltiga testen visar sig.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Likväl som folk är fixerade vid benämningen G3 verkar folk vara lika fixerade i syntetiska tester. G2 har i flera syntetiska tester på pappret varit långsammare, men i prktiken legat i paritet med de bästa ändå och bevisligen har de dessutom en hållbar teknisk lösning. Jag tror nog jag väntar in lite tester innan jag dömer ut 510-serien på förhand.

Efter att ha läst NH's test så har jag svårt att se hur 510 kan vara så mycket bättre än sina utsatta specar att den kan konkurrera..

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Efter att ha läst NH's test så har jag svårt att se hur 510 kan vara så mycket bättre än sina utsatta specar att den kan konkurrera..

Då har du inte förstått innebörden av mitt inlägg. Det är hur en SSD hanterar läs- och skrivingar av små filer som är intressant, speciellt om den ska vara systemdisk.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Intel har hög kvalitet och färre dåliga diskar, det kan få mig att tänka intel men det känns lite dyrt för prestandan. Sen tänker jag inte betala mer än 2 lakan för en disk, tycker 2kkr redan är lite väl mycket.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Efter att ha läst NH's test så har jag svårt att se hur 510 kan vara så mycket bättre än sina utsatta specar att den kan konkurrera..

NH har inte gjort något test på den disken?

Permalänk
Medlem

Jag vill se 500+ gb diskar nu! Det är först då priserna kommer börja pressas ner ordentligt, även om de i början kommer kosta skjortan och halva slipsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Då har du inte förstått innebörden av mitt inlägg. Det är hur en SSD hanterar läs- och skrivingar av små filer som är intressant, speciellt om den ska vara systemdisk.

Vertex 3 krossar dock Intels G2 i random 4k r/w. Skillnaden är enorm. Intel får jobba stenhårt om de ska komma i närheten med G3, om de presterar bättre där än Vertex 3 blir jag riktigt överraskad.
http://www.anandtech.com/show/4186/ocz-vertex-3-preview-the-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Sämre läs- och skrivhastighet än Vertex 3 och dyrare dessutom. Har inte höga förhoppningar på G3 längre om detta är "prestanda" modellen..

Ännu en person som stirra sig blind på siffrorna! Intel har ganska länge legat lite efter på skriv-fronten för tex X25-M men den är oerhört populär. Hur snabbt den klarar att skriva och läsa filer spelar inte så stor roll, det är läs av små filer osv så att uppstart av windows och program som går snabbt som är det som man vill ha, och det har Intel garanterat, till rätt bra priser dessutom.

G3:an lär ge mycket utrymme för pengarna och och bättre prestanda än X25-M G2 som redan nu presterar oerhört bra (jag har den själv, perfekt, 160GB är lite i minsta laget för mig dock) så planerar på en 300GB G3. 100 MB/s läs hit eller dit för filer på 50 MB gör ingen praktiskt skillnad, tro mig. Min har "bara" 100 MB/s skriv, men är ändå snabbare i tester än min polare Corsair värsting (kmr inte ihåg modell) + att min dator startar typ 30 sek snabbare än hans. Trots att hans ska vara snabbare på allt på pappret förutom små 4kB skrivningar/läsningar tror jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Då har du inte förstått innebörden av mitt inlägg. Det är hur en SSD hanterar läs- och skrivingar av små filer som är intressant, speciellt om den ska vara systemdisk.

Hänvisar till Buio's inlägg lite längre upp.

Skrivet av MB76:

NH har inte gjort något test på den disken?

OCZ Vertex 3 - Världens snabbaste SSD i exklusivt test på Nordichardware

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Skrivet av aMp:

Ännu en person som stirra sig blind på siffrorna! Intel har ganska länge legat lite efter på skriv-fronten för tex X25-M men den är oerhört populär. Hur snabbt den klarar att skriva och läsa filer spelar inte så stor roll, det är läs av små filer osv så att uppstart av windows och program som går snabbt som är det som man vill ha, och det har Intel garanterat, till rätt bra priser dessutom.

G3:an lär ge mycket utrymme för pengarna och och bättre prestanda än X25-M G2 som redan nu presterar oerhört bra (jag har den själv, perfekt, 160GB är lite i minsta laget för mig dock) så planerar på en 300GB G3. 100 MB/s läs hit eller dit för filer på 50 MB gör ingen praktiskt skillnad, tro mig. Min har "bara" 100 MB/s skriv, men är ändå snabbare i tester än min polare Corsair värsting (kmr inte ihåg modell) + att min dator startar typ 30 sek snabbare än hans. Trots att hans ska vara snabbare på allt på pappret förutom små 4kB skrivningar/läsningar tror jag.

Får väl hänvisa dig vidare till Buio's inlägg också då.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

Vore kul att veta IOPS vid 4kb med

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Hänvisar till Buio's inlägg lite längre upp.

Ser du några siffror för 510-serien där? Och framförallt, ser du hur Vertex 3 står sig över tid?

Att Intel behåller 34nm ser jag som possitivt då 20nm nandkretsarna har sämre livsläng. Sandforce sägs visserligen vara bättre än tidigare lösningar (Samsung/Marvel?) men det beror ju på att man trycker in fler nadkretsar som kan ta över när andra dör. Livslängd och degradering blir svårare att förutse.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Här finns en test. Svårt med texten kanske men staplar och siffror är tydliga.
http://nl.hardware.info/reviews/2019/intel-ssd-510-120gb250gb...

Känns lite blandat om man säger så.

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ser du några siffror för 510-serien där? Och framförallt, ser du hur Vertex 3 står sig över tid?

Nej, men du kommenterade ju om att det viktiga för systemdiskar var "Det är hur en SSD hanterar läs- och skrivingar av små filer som är intressant". Så testet visar att Vertex 3 är extremt bra i den kategorin även om inte några nya Intelmodeller finns med i testet.

Hur den står sig över tid vet vi inte, med Vertex 3 använder sig av Micron minnen som kommer från samma fabriker Intel använder sig av, även om de kan ha olika specar så är de väldigt närbesläktade. Om man är orolig över hållbarheten så skulle man hålla sig till G1 och andra SSD i den generationen, för de håller för betydligt fler skrivningar än nuvarande G2 och motsvarande.

Intel var bra förut, nu får de ta i för att hänga med. De har resurserna för att göra det, men med tanke på nya modeller från konkurrenter med extrem prestanda så får de lite att bita i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Nej, men du kommenterade ju om att det viktiga för systemdiskar var "Det är hur en SSD hanterar läs- och skrivingar av små filer som är intressant". Så testet visar att Vertex 3 är extremt bra i den kategorin även om inte några nya Intelmodeller finns med i testet.

Snälla, svara inte för andra. Det blir bara fel med citat tagna ur sitt sammanhang. Läs gärna hela vår konversation, för jag orkar inte lägga krut på att ta allt en gång till.

Jo, Intel kommer få kämpa för att hänga med helt klart. Det är hur det tar sig an uppgiften jag är nyfiken på.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/nyheter/86-lagring/42482-intel-5...

Bara några få preview siffror då testsystemet visst kastade in handduken, är ju förvisso måndag idag med.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

http://www.nordichardware.se/nyheter/86-lagring/42482-intel-5...

Bara några få preview siffror då testsystemet visst kastade in handduken, är ju förvisso måndag idag med.

Men nu har vi i alla fall en indikation på vad den klarar av... och det ser ut att bli en liten besvikelse ändå om man väger in det förväntade priset. Blir till att vänta på att OCZ får till TRIM i RAID som utlovat.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

G3:an lär ge mycket utrymme för pengarna och och bättre prestanda än X25-M G2 som redan nu presterar oerhört bra (jag har den själv, perfekt, 160GB är lite i minsta laget för mig dock) så planerar på en 300GB G3. 100 MB/s läs hit eller dit för filer på 50 MB gör ingen praktiskt skillnad, tro mig. Min har "bara" 100 MB/s skriv, men är ändå snabbare i tester än min polare Corsair värsting (kmr inte ihåg modell) + att min dator startar typ 30 sek snabbare än hans. Trots att hans ska vara snabbare på allt på pappret förutom små 4kB skrivningar/läsningar tror jag.

30 sekunder snabbare uppstart är bra jobbat...