Permalänk

Skillnad mellan datorer??

Är inte nybörjare på detta med datorer men undrar ändå av bättre vetande personer vad man ska köpa.
Undrar mest på processorerna och grafiken.
Skall man köpa en http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:3711258;c:100785
eller en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620230#extra
undrar också om någon kan förklara om intel core i7 alltid är bättre än en i5:a??
Jag hade tänkt att använda datorn till surfande, filmseende, och förhoppningsvis ta upp mitt spelande lite mer, i form av cod modern warfare de senare och även black ops om det funkar på någon av dessa datorerna.
Tack för hjälp och svar//tobias.

Permalänk
Medlem

Den stora skillnaden mellan i5 och i7 är HT funktionen, vilket betyder HyperThreading.
I7 har den funktionen, det har inte i5.
HT betyder att burken jobbar bättre med flera trådar samtidigt.
Dock brukar HTfunktionen göra spelandet lite sämre, men den funktionen kan dock stängas av i bios.
Annars så är det i stort sätt liknande processorer..
Alltså i5 är tillräckligt om man spelar mycket på burken, men i7 ät bäst om man skall köra många tunga program.

Permalänk

ok, hur är det med grafiken? Har den med i7 bättre grafikkort eller väger den andra upp det?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Thxsen:

Den stora skillnaden mellan i5 och i7 är HT funktionen, vilket betyder HyperThreading.
I7 har den funktionen, det har inte i5.
HT betyder att burken jobbar bättre med flera trådar samtidigt.
Dock brukar HTfunktionen göra spelandet lite sämre, men den funktionen kan dock stängas av i bios.
Annars så är det i stort sätt liknande processorer..
Alltså i5 är tillräckligt om man spelar mycket på burken, men i7 ät bäst om man skall köra många tunga program.

Umm va...?

i5'an saknar inte alls hyperthreading, även i3'an har hyperthreading...

Det skiljer ungefär 500 poäng i 3d Mark 06 mellan de två processorerna, men en i5 räcker nog alldeles utmärkt till spelande.

Angående grafikkorten så är ett 540M mer än dubbelt så starkt än ett 6370... Så det beror på vad du prioriterar, CPU eller GPU...

Läs testresultat på CPU'er här:
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Dem har en sida med testresultat över GPU'er också, men den får du hitta själv då jag inte hinner just nu

EDIT: 540M får ~3400 poäng i 3dmark vantage, 6370 får ~1000, men det är säkerligen mycket mer strömslukande också...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Vad kan du tänka dig att lägga, som max summa på en laptop? Du har inte funderat på laptop med en 17.3 tum skärm full HD 1920x1080 16:9?

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Umm va...?

i5'an saknar inte alls hyperthreading, även i3'an har hyperthreading...

Det skiljer ungefär 500 poäng i 3d Mark 06 mellan de två processorerna, men en i5 räcker nog alldeles utmärkt till spelande.

Angående grafikkorten så är ett 540M mer än dubbelt så starkt än ett 6370... Så det beror på vad du prioriterar, CPU eller GPU...

Läs testresultat på CPU'er här:
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Dem har en sida med testresultat över GPU'er också, men den får du hitta själv då jag inte hinner just nu

EDIT: 540M får ~3400 poäng i 3dmark vantage, 6370 får ~1000, men det är säkerligen mycket mer strömslukande också...

540m drar 35W, 6370 drar 8-15W(finns ingen klar siffra för tillfället) och drar du upp core speeden på 540m från 672Mhz till 740Mhz så får du ett 550m då detta är enda skillnaden.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zedarion:

540m drar 35W, 6370 drar 8-15W(finns ingen klar siffra för tillfället) och drar du upp core speeden på 540m från 672Mhz till 740Mhz så får du ett 550m då detta är enda skillnaden.

Jo, jag sa ju att det säkerligen var mer strömslukande, det stod säkert också på benchmarkreviews testsida, men jag hann inte kontrollera

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jo, jag sa ju att det säkerligen var mer strömslukande, det stod säkert också på benchmarkreviews testsida, men jag hann inte kontrollera

därav mitt inlägg då jag inte har något bättre för mig XD. sedan så har ju 540m Optimus så i miljöer utan tung grafik så drar den mindre.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zedarion:

därav mitt inlägg då jag inte har något bättre för mig XD. sedan så har ju 540m Optimus så i miljöer utan tung grafik så drar den mindre.

Ja, men det är inte säkert att laptopen har optimus, även om grafikkortet stödjer det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

nu är det ju såhär att allt det med att den drar med det har väl bara med strömförbrukningen att göra eller? är det så, så spelar det ingen roll då jag oftast har sladd i. och sånt med att man ska dra upp core speeden det är grekiska i mina öron. Det jag främst är ute efter är en dator som man kan spela t.ex cod black ops på och eftersom jag har förtstått att den billigare datorn har bättre grafik så är undran om det är värt att köpa den andre med i7 processor? Är det någon som vet en bärbar dator som är bättre för max 8000 kr så rekommendera gärna den då jag är öppen för förslag.
tack för all hjälp// tobias

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av TPetersson:

nu är det ju såhär att allt det med att den drar med det har väl bara med strömförbrukningen att göra eller? är det så, så spelar det ingen roll då jag oftast har sladd i. och sånt med att man ska dra upp core speeden det är grekiska i mina öron. Det jag främst är ute efter är en dator som man kan spela t.ex cod black ops på och eftersom jag har förtstått att den billigare datorn har bättre grafik så är undran om det är värt att köpa den andre med i7 processor? Är det någon som vet en bärbar dator som är bättre för max 8000 kr så rekommendera gärna den då jag är öppen för förslag.
tack för all hjälp// tobias

Högre strömförbrukning brukar oftast betyda högre ljudnivå då fläktarna måste arbeta mer för att hålla temperaturen på en rimlig nivå, laptopen som helhet kan bli ganska mycket varmare också vilket kan göra den obehaglig att arbeta med, eller spela på.

Både dom datorerna som länkats klarar av att driva black ops, det är ett lättdrivet spel, så om det bara är black ops du ska spela så hade nog jag tagit en lite billigare laptop och sen slängt in en SSD.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Ok, nja jag kommer nog att spela andra spel också men det är väl det som jag främst kommer att spela än så länge. Tycker att det är konstigt att man tar mer betalt för en dator som har sämre grafikkort. Tror att jag kommer att köpa den billigare datorn då jag har läst att den har bättre grafik. Vet ni något bättre så stoppa mig gärna. OCH FÖRRESTEN hur stor betydelse har 500 poängs skillnad i cpu:uerna??

Permalänk
Keeper of Traditions

Olika butiker brukar ha olika priser, så det är ju inte så konstigt...

Jag hade nog tagit reda på om X52'an använder sig utav optimus först, annars kommer nog batteritiden vara väldigt kort, om det nu har någon betydelse.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zedarion:

540m drar 35W, 6370 drar 8-15W(finns ingen klar siffra för tillfället) och drar du upp core speeden på 540m från 672Mhz till 740Mhz så får du ett 550m då detta är enda skillnaden.

Hur gör man det då?
Hade varit kul att testa har en acer 5742g med ett 540m

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av börje80:

Hur gör man det då?
Hade varit kul att testa har en acer 5742g med ett 540m

Samma som på en stationär..?

Bara att ladda ner MSI Afterburner, eller valfritt program, och börja tweaka

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.