Permalänk
Medlem

MSI GX660 Radeon HD 5870

Tjenare.

I och med apples senaste uppdatering av macbook pro serien så har jag planer på att byta upp mig..
Då jag inte är helt nöjd med vad uppdateringen innehöll så funderar jag på att gå ifrån apple
och tillbaka till win7, jag har kollat på begagnat marknaden då jag inte tänker lägga ner mer pengar än vad jag kan få för min nuvarande laptop.

Som topic säger så har jag spanat in MSI GX660 och har nu några frågor angående denna,

Vad skiljer Intel core i5 460m och intel core i5 480m förutom att det skiljer väldigt lite på klockfrekvensen(2,55 mot 2,67GHz)?
Om man kollar på följande jämförelse:
http://www.cpu-world.com/Compare/705/Intel_Core_i5_Mobile_I5-...
så verkar det inte var mer skillnad än 1ggr högre multipel?

Sedan undrar jag också om det trots allt kan vara värt att spara ihop pengar och införskaffa en ny macbook pro. Vad är mest prisvärt etc? och är det värt att uppgradera sig ifrån min nuvarande till en msi?

Sista frågan är ifall det kommer att dyka upp en uppgradering utav msi:s sortiment snart också och om man isåfall skall vänta?

xoxo kreppe

Visa signatur

"This is VAR, spelled A-U-T-O"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kreppe:

Tjenare.

I och med apples senaste uppdatering av macbook pro serien så har jag planer på att byta upp mig..
Då jag inte är helt nöjd med vad uppdateringen innehöll så funderar jag på att gå ifrån apple
och tillbaka till win7, jag har kollat på begagnat marknaden då jag inte tänker lägga ner mer pengar än vad jag kan få för min nuvarande laptop.

Som topic säger så har jag spanat in MSI GX660 och har nu några frågor angående denna,

Vad skiljer Intel core i5 460m och intel core i5 480m förutom att det skiljer väldigt lite på klockfrekvensen(2,55 mot 2,67GHz)?
Om man kollar på följande jämförelse:
http://www.cpu-world.com/Compare/705/Intel_Core_i5_Mobile_I5-...
så verkar det inte var mer skillnad än 1ggr högre multipel?

Sedan undrar jag också om det trots allt kan vara värt att spara ihop pengar och införskaffa en ny macbook pro. Vad är mest prisvärt etc? och är det värt att uppgradera sig ifrån min nuvarande till en msi?

Sista frågan är ifall det kommer att dyka upp en uppgradering utav msi:s sortiment snart också och om man isåfall skall vänta?

xoxo kreppe

i5 460 mot 480 är knappt märkbar, Msi har nya datorer pågång men GX660 har ju ett väldigt bra pris och dem nya modellerna kommer inte få bättre grafik så det är ett bra val!

Permalänk

En annan kul sak är att med MSIs egna turbofunktion gör att dess i5 460 blir samma klockfrekvens som en i5 480.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman66:

En annan kul sak är att med MSIs egna turbofunktion gör att dess i5 460 blir samma klockfrekvens som en i5 480.

Tanken med funktionen är bra, men det faktum att när jag körde turbo så blev cpu rätt het och i spelen fick jag sämre fps..? wierd..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Tanken med funktionen är bra, men det faktum att när jag körde turbo så blev cpu rätt het och i spelen fick jag sämre fps..? wierd..

ja.... är väll mer något att "skryta om" får själv "hela" 3 mindre FPS när jag lör MW2 och har TB på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

ja.... är väll mer något att "skryta om" får själv "hela" 3 mindre FPS när jag lör MW2 och har TB på...

Förstår dock inte varför? nån bugg?.. den blir ju varmare så nåt måste ju hända

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Förstår dock inte varför? nån bugg?.. den blir ju varmare så nåt måste ju hända

ja, min GTX blir flera grader varmare... totalt inte värt det! Dock verkar den få mer prestanda i benchmarks som jag har läst... Weird!

Permalänk

Om det är turbo mode funktionen blir det väl varmare på grund av att cpun klockas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokhylla2000:

Om det är turbo mode funktionen blir det väl varmare på grund av att cpun klockas

Jo det har vi inte missat^^ men att prestandan försämras är inte logiskt nånstans

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Läste din recension IAmSimon, riktigt bra, men det där med ej bakgrundsupplyst tangentbord fick mig att tveka lite,
blir förmodligen att vänta tills efter sommaren och se hur de nya modellerna ser ut etc..

Visa signatur

"This is VAR, spelled A-U-T-O"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kreppe:

Läste din recension IAmSimon, riktigt bra, men det där med ej bakgrundsupplyst tangentbord fick mig att tveka lite,
blir förmodligen att vänta tills efter sommaren och se hur de nya modellerna ser ut etc..

Kolla på youtube så ser du! Nya Msi GX 780 och asus g74

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreppe:

Läste din recension IAmSimon, riktigt bra, men det där med ej bakgrundsupplyst tangentbord fick mig att tveka lite,
blir förmodligen att vänta tills efter sommaren och se hur de nya modellerna ser ut etc..

Läs gärna min recension här i forumet, gott om bilder och tester.. samt jämförelse mot g53jw

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

googlade gx780 lite snabbt och hittade några youtube filmer ifrån Cebit 2011 och där ser man tydligt att det är
bakgrundsupplyst tangentbord, YES!.

resten av hårdvaran är ju inte något märkvärdigt dock, core i7 2630qm som jag antar är av typen sandy bridge?,
samt geforce gt555m som förmodligen inte är så annorlunda gentemot hd5870, båda har ju 1gb GDDR5 etc..

får helt enkelt se vad den går loss på.

Visa signatur

"This is VAR, spelled A-U-T-O"

Permalänk

Asus G74 såg ganska fin ut och tangentbordet liknar nästan ett vanligt för stationära datorer. Nån som vet när dessa nya modeller släpps?