Permalänk
Medlem

ASUS X52JV 15.6" HD

Tja jag letar efter en ny dator och jag undra hur bra den här datorn är.. det står inte hur långe batteriet håller så jag undra om det är någon som vet.. Jag vill ha en bra dator för under 7000kr och undrar också om den här är den bästa..

Datorn ska klara enkla spel som Fotboll manager och Lite Flightsim..

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620230

Tackar..

TIPS
Permalänk
Medlem

Är nöjd med den här efter 24 timmars användande. mkt god prestanda. ( har svarat ditt pm )

Permalänk

Hej,

Jag var också inne på den där och undrar om du, Naess skulle kunna skriva en kort recension om den?
Grafikkortet verkar vara det bästa man kan få på en Asus för under 7000:-.

Processorns hastighet är ju dock "bara" 2,26 GHz, om man jämför med alla andra som ligger på 2,53 GHz eller rent av 2,66 GHz, men jag antar att grafikkortet kompenserar upp det med råge (för spel). I det "vanliga" användandet som Office, surf osv påverkar väl inte grafikkortet, men det är ju inte så ansträngande vilket inte borde göra processorns att processorns hastighet gör någon märkbar skillnad.

Jag kommer, likt trådstartaren, mestadels spela Football Manager, kolla film vid HDMI-utgången, lyssna på musik och så vidare.

Är ljudet överkomligt?

Sifferfel
Permalänk
Medlem

Tja

Fick ett pm från honom där han säger att cpuhastighet ligger på 2.66 dem har bara skrivit fel på kompletts hemsidan.. hittar samma datorn på webhallen men då har man ett frafik kort från ati istället..

Permalänk
Medlem

japp, dom har skrivit fel på kompletts hemsida. Det är en 480M i datorn. Vilket är en mkt fin cpu. Framförallt i denna prisklass! Än av de bästa 2 kärniga som finns faktiskt.. läs här: http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.... plats 36. Eftersom det står 2,26Ghz var jag orolig att det var en 430M istället, och att 480M var felskrivet, så är alltså INTE fallet!
Här kan ni läsa vad Gpun klarar av: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-540M.41715.0.h... Datorn är absolut den bästa i prisklassen, och man måste upp i 8,5-9k för att hitta något motsvarande.

Högtalarna är inte lysande, och det är väl enda nackdelen. Dom sitter i fronten mot kroppen, nästan lite under fronten så att säga. Vet dock itne hur dom är i jämförelse med andra laptops i prisklassen, känns inte som att man väljer laptop efter högtalarkvalitet. Är ju enkelt att koppla in ett annat system eller lurar för bra kvalitet.

Permalänk
Medlem

jag har förövrigt kontaktat komplett och uppmärksammat dem om felskrivningen under produktspecifikationen. Lär väl ändras inom en snar framtid.

james: den på webhallen med amd 6370 duger säkert åt managerspel. Men grafikprestandan ligger mil ifrån Gt540, om du skulle få för dig att spela något annat. Du får också bättre prestanda om du kopplar datorn till tv/projektor och liknande. läs om 6370 här : http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-6370M.40970.0.html

Ser ingen anledning att välja den med 6370 då prisskillnaden nästan är försumbar.

edit: kan ju också nämna att vi först köpte en sony Vaio med 460M cpu och ati 5650. Den skickades tillbaka direkt (ångerrätt) pga att skärmen var helt värdelös (blå blå blå och åter blå, gick inte kalibrerar fram något vettigt). Blev lycklig men lite misstänksam när jag sedan hittade denna Asus för 1500kr mindre och med bättre prestanda. Misstänksamheten verkar har varit helt obefogad.

Heja

Permalänk

Det låter skitbra!

Jag beställde datorn i morse och hoppas den kanske till och med kan komma imorrn.

Tack för svaren.

Permalänk
Medlem

hej

tack för svaret.. ska beställa min nu under veckan med gta540.. verkar var mycket bättre alternative. kommer att höra av mig när jag har lekt lite med den.., tack igen

Permalänk
Medlem

Jag ska också slösa lite pengar på en laptop tänkte jag. Har bestämt mig för den här om jag inte ska byta ner mig till en i3.

Förstår inte sidan som det länkades till med listan över grafikkort. Hittade inte GT540 där. Är det bättre än ATI kortet?? Förstod inte om du menade att GT540 var bättre eller om ATI kortet var bättre.

Jag spelar inte utan använder datorn till surf och film till tv. Spelar grafikkortet någon roll då?

/rookie

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Får nog min dator snart. Någon som har fått sin och kan rapportera om den fungerar bra?

Permalänk
Medlem

Ska man köpa denna, eller vänta på något likvärdigt med Sandy Bridge?

Och jag har kollat på denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=618231#extra För jag tänkte hålla på mer med photoshop, men också 3D modeller och rendering.

Av notebookcheck så är processorerna i5 540Mplats 36 och i7 740QM plats 29 inte så stor skillnad på? förutom att det är fler kärnor på i7. Blir den då direkt dubbelt så snabb ?

Hade inte den haft så pass mycket dåligare grafikkort hade jag köpt direkt men blir fundersam vilken jag ska köpa.

Och hur är kvaliten på dom här datorerna, kännslan alltså?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av YEAHYEAH:

Förstår inte sidan som det länkades till med listan över grafikkort. Hittade inte GT540 där. Är det bättre än ATI kortet?? Förstod inte om du menade att GT540 var bättre eller om ATI kortet var bättre.

Jag spelar inte utan använder datorn till surf och film till tv. Spelar grafikkortet någon roll då?

540M är drygt tre gånger så snabbt som ATI kortet, men om du bara ska surfa och se på film så behöver du inte den prestandan, nej, då ska du nog hellre prioritera processorn eller andra faktorer.

Skrivet av Monarchy:

Av notebookcheck så är processorerna i5 540Mplats 36 och i7 740QM plats 29 inte så stor skillnad på? förutom att det är fler kärnor på i7. Blir den då direkt dubbelt så snabb ?

Att jämföra testresultaten är nog viktigare än att jämföra vilka platser dom kommer på... I vissa tester är dem nästan likvärdiga, i andra tester så är i7'an nästan dubbelt så snabb, så det beror ju på hur bra programmen du använder dig av är kodade för flera kärnor...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Har nu fått den och den är helt ok. Väldigt plastig com alla andra laptops idag. Har inte testat några spel. Men kört film musik och surf. Och det fungerar som det ska.

Högtalat placeringen är väldigt konstig som någon nämde tidigare.

Är nöjd att jag kan öppna en websida och det klarar den så jag är nöjd får väl prova att installera något spel. SC2 hur höga inställningar den klarar.