Crysis 2 endast DX9 – DX11 kommer "senare"

Permalänk
Medlem

Herregud. NEEEEEERDRAAAAGE!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Patch" Kommer vara PC ultimate graphic extension DLC för 20 euro.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det kommande storspelet Crysis 2 släpps inte med stöd för DirectX 11. Istället får grafikhungriga gamers nöja sig med sex år gamla DirectX 9.

Läs artikeln

Kan ni inte posta källa?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Avbokade precis mitt exemplar av "Crysis 2 Nano Edition" detta var inget man ville höra, speciellt inte efter demo-releaset.

Permalänk
Medlem

kunde inte EA låta dem göra färdigt spelet innan det ska släppas.

Demot var i sig kul men definitivt en portning jag menar "press start" *facepalm*. Köper ändå min Nano edition i hopp om att de håller sitt löfte.(+ diggar ryggsäcken hårt)

Grafiken är ju extrem för att vara DX9 men är Fortfarande bara DX9...

Offtopic: har för mig 360 kör en förenklad version DX10 och PS3 kör OpenGl....

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Illa om det är så. Men jag tar denna nyhet med en nypa salt, dels för att det bara verkar vara sweclockers som har postat den här informationen och dels för att vi inte fick en källa för den.

Permalänk
Medlem

Då lär ju min sunkhårdvara klara maxxa det lir med mao. Inte uppgraderat på flera år, finns ju knappt nån mening numer. Skrämmande när min gamla rigg klarar att maxxa Dead Space 2 i 1680x1050

Permalänk

Alltså, grafiken är duktigt mycket sämre i 2an. Vi kan bara hoppas att det beror på DX9, annars har Crytek också gått över till the dark side.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Virux:

Illa om det är så. Men jag tar denna nyhet med en nypa salt, dels för att det bara verkar vara sweclockers som har postat den här informationen och dels för att vi inte fick en källa för den.

Kom ihåg var du läste det först.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Kanske ett sätt att motarbeta crackgrupperna som oftast släpper ett crack vid releasen och sen låter spelet vara.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag kan nästan satsa min halva njure på att Microsoft har något med det här att göra.

Permalänk
Medlem

Vilken jävla miss, lol.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

För er som inte tror på att det endast är DX9.
r_displayinfo=1 i konsollen visar vilken renderer som används och det som står i nyheten stämmer bra

Permalänk
Medlem

Vågar man gissa på att det har något att göra med att konsollversionerna ska framstå i bättre dager?

Nåja, blir väl till att vänta tills patchen för DX10+ släpps

Permalänk
Medlem
Skrivet av hp smart:

Jag kan nästan satsa min halva njure på att Microsoft har något med det här att göra.

Varför?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

"I praktiken innebär det att användare med den senaste generationens grafikkort får hålla till godo med det sex år gamla DirectX 9, precis som konsolspelarna."

Senaste och nästsenaste och den innan den och den innan den och...
Var det Radeon2000-serien som var först med DirectX 10 för 3 år sedan?

Permalänk
Skrivet av atlasatlas:

Jag är ganska dålig på att se skilnad på grafiken om den inte minskar/höjs mycket.
Och är det ett så stort problem? Jag tycker om t.ex wc3 även fast det inte är bästa grafiken. Sedan så förstår man om man blir lite besviken de kanske kunde använt Dx10 Men det är väl inget så stort problem att man avbokar spelet?

Crysis är känt för att ha bra grafik, första spelet var inte mycket att hänga i granen men det var kul att det fanns ett spel som knappt någon kunde maxa. Därför blir det en stor besvikelse när 2an kommer och det inte ens använder sig av dx11.

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boldtaar:

"I praktiken innebär det att användare med den senaste generationens grafikkort får hålla till godo med det sex år gamla DirectX 9, precis som konsolspelarna."

Senaste och nästsenaste och den innan den och den innan den och...
Var det Radeon2000-serien som var först med DirectX 10 för 3 år sedan?

Nej, det var väl nvidia med G80 som var först. DirectX 9 tror jag det var Radeon 9700 och 5800 Ultra som var först

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Megapepp inför 2:an med Morgan och Watts bakom storyn!
Kunde inte bry mig ett dugg mindre vilken DirectX som det kör på och jag tror inte heller att de som gnäller i tråden skulle kunna se någon skillnad.

Väldigt låg nivå på många av kommentarerna (herregud tänk innan ni skriver?), påminner om H.264-nyheten där upprörda användare skrek att de skulle fan hämnas på google genom att byta till Firefox pga att chrome droppade stöd för en feature som Firefox aldrig ens har haft och inte tänker skaffa. Och att det i själva verket bara var Chrome & Apples egna webläsare som någonsin haft stöd ^_^.

Permalänk
Medlem

Vilken fuling, det gör dom väl bara för att hålla nere systemkraven för vad som krävs och vad som är rekommenderat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

De klagade ju på att piratnerladdning förstörde så för crysis 1, så kan nästan slå vad på att patchen släpps endast om de blir nöjda med säljar siffrorna Kul att se däremot att så många avbokar sina förhandsbokningar! Kanske får dem att tänkatill och inse de gjort en liten miss

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker grafiken är bra eller? :S

Visa signatur

SSD Corsair Force Series F120 CPU Intel Core i5 2500K @ 3,3GHz Mob ASUS P8P67 PRO REV B3
CPU Kylare Zalman CNPS-9900 MAX Ram Corsair Vengeance 4x4GB @ 1600MHz
GPU ASUS GeForce GTX 660ti 2048MB Chassi Fractal Design ARC PSU Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Skandal! Crysis 1 och Crysis Warhead lanserades ju med DX10 som tillval direkt!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Release date på patchen - När de har tjänar nog med pengar på konsoll versionerna.

I dagsläget är det grafiken som avgör ifall det blir inköp till pc eller konsoll, men jämna grafikinställningar kommer försäljningen på pc varianten att sjunka medans konsoll versionen att öka.

Sedan när de tjänat enough med pengar på konsoll versionen släpper de nästa patch med DX11 till pc för att tjäna ytterliggare pengar. Smart drag som företag men fult gjort mot fansen.

Permalänk
Medlem

Humpf. Där ser man.

Permalänk

Lite tråkigt är det ju alltid, men tyvärr blir man sällan förvånad av att pc spelare får ta skit nu för tiden. Hoppas fortfarande på ett riktigt bra spel dock. (Bara jag som faktist gillade orginalet, grafiken borträknad?)

C.R.E.A.M.

Permalänk

Tur man inte köper så mycke spel så då, men rätt irriterande iaf.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem

Jävlar va lågt...
Rätt trött på vart dessa konsolportningar har tagit utvecklingen av spel som har så mycket potential :<

edit: kommer ju inte köpa detta förens det funnits i handeln ett bra tag och omdömen och helhetsintryck trillat in...

Permalänk
Medlem

är kanske för att dom inte hunnit göra en riktigt pc version med allt extra lull lull med DX 11 så dom släpper ut samma version som konsoll varianterna får.

konsollerna börjar få riktig dominans, verkar som vi får räkna med konsoll grafik på många spel, längesen jag spelade ett spel som inte en konsoll kunde spela PGA grafik kraven.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Köper ni spel ENDAST baserat på grafik ???? tycker det är lite löjligt att man avbeställer ett spel som verkar vara grymt bara för att DX11 kommer lite senare...... Och om man nu har så otroligt svårt att spela igenom det utan DX11 så kan man väl bara vänta en månad eller hur lång tid det nu tar. Skulle kunna förstå om dom dröjer upp till ett halvår med det men det återstår ju att se.