core i5 750 går varmt, hur ställa in cpu fan speed manuellt?

Permalänk

core i5 750 går varmt, hur ställa in cpu fan speed manuellt?

Tjenare, sitter och lirar battefield bc2 och min cpu går upp till 99c och datorn lägger av. Gick in i bios men kunde inte ställa in rpm på fläkten manuellt, hur göra?
Antar att 99c är alldeles för mycket för cpun?
Har provat ställa in cpu kylaren på "turbo mode" men problemet kvarstår!

Hårdvara
Asus p7p55le
corsair xms3 4gb minne
core i5 750
hd 5850

mvh

Visa signatur

i5

Permalänk
Medlem

99c är på tok för mycket ja, 4 orsaker kan det nog vara
chassit har ingen kylning eller väldigt dålig
massa damm i CPU kylaren
felmonterad kylare
fläkten på kylaren har gått hädan mer eller mindre mycket

Tror förutom turbomode att du kan disebla styrning helt då går den i max varv hela tiden
men har du 99c vid turbo eller performace mode som det nog heter, så är det nått annat fel.

Vad har du för rpm på fläkten enligt bios?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

enligt bios ligger den runt 1000rpm, har ett antec p183 med 2st 120mm fläktar så där bör det inte vara några problem, får kika om den kylaren sitter fast ordentligt! återkommer

Visa signatur

i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pink-screen:

enligt bios ligger den runt 1000rpm, har ett antec p183 med 2st 120mm fläktar så där bör det inte vara några problem, får kika om den kylaren sitter fast ordentligt! återkommer

1000 lät lite väl lågt om det är vanliga stock kylaren, testa disebla all styrning, så att fläkten går upp till max
den ska gå en hel del mer än 1000

Plocka bort sidan också på chassit och kolla temp lite, P183 har inte nån jättebra kylning, men 99c ska det inte bli.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Det måste ju vara att fläkten är felmonterad. Sen tycker jag att du ska köpa ny kylare. Bytte själv ut stock. Gick från ca 65 grader i spel till 38

Permalänk

tog av kylaren, blåste rent från damm och satte dit den vad som kändes lite mera korrekt, hade förmodligen råkat skruvat loss skruvarna vid montering, nu har jag temp på 57-63 vid spelande men datorn lägger fortfarande av.
Hårddisk från stenåldern, ostabil? nätaggeregatet som börjar lägga av? gammalt som attan men har fungerat bra hittils, börjar väl ge upp kanske? Grafikkortet går inte varmt iallfall så det tror jag vi kan utesluta.

tack för hjälpen iallafall!

EDIT: Hade tänkt att införskaffa mig ett fractal design 400w 80+
http://www.inet.se/artikel/6909525/fractal-design-integra-400...

Bör räcka för mina komponenter? billigt men inte så uppgraderingsvänligt men de senaste datorköpen har varit med 4 års mellanrum och då köper jag endå allting nytt.

Om det nu är nätaggeregatet som inte klarar av att driva datorn, borde det inte fungera att klocka ner grafikkortet rätt skapligt och köra på lägre upplösning och grafikinställningar så länge? sitter nämligen och lanar med ett par polare. Kan jag dra ner strömförbrukningen på detta vis?

Visa signatur

i5

Permalänk
Skrivet av pink-screen:

tog av kylaren, blåste rent från damm och satte dit den vad som kändes lite mera korrekt, hade förmodligen råkat skruvat loss skruvarna vid montering, nu har jag temp på 57-63 vid spelande men datorn lägger fortfarande av.
Hårddisk från stenåldern, ostabil? nätaggeregatet som börjar lägga av? gammalt som attan men har fungerat bra hittils, börjar väl ge upp kanske? Grafikkortet går inte varmt iallfall så det tror jag vi kan utesluta.

tack för hjälpen iallafall!

EDIT: Hade tänkt att införskaffa mig ett fractal design 400w 80+
http://www.inet.se/artikel/6909525/fractal-design-integra-400...

Bör räcka för mina komponenter? billigt men inte så uppgraderingsvänligt men de senaste datorköpen har varit med 4 års mellanrum och då köper jag endå allting nytt.

Om det nu är nätaggeregatet som inte klarar av att driva datorn, borde det inte fungera att klocka ner grafikkortet rätt skapligt och köra på lägre upplösning och grafikinställningar så länge? sitter nämligen och lanar med ett par polare. Kan jag dra ner strömförbrukningen på detta vis?

EDIT: problem löst, klockade ner grafikkortet till max och ställde ner grafikinställningarna i spelet och det fungerade prima, blir till att köpa ett nytt nätagg.

Tack för hjälpen, tråden kan låsas!

mvh

Visa signatur

i5

Permalänk
Medlem

Du tog bort den gamla pastan ordentligt va? Och applicerade ny? Du nämnde aldrig det så tanken slog mig...

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

67C är lite väl högt om du har på dina 120mm fläktar på medium dvs.

Permalänk

bytte inte ut pastan nej, det var lite svårt att få tag på mitt i natten, tempen sänktes ju över 30 grader iallafall, blir till att köpa ny pasta när jag endå köper nytt nätagg!

Visa signatur

i5