SweClockers fångar Radeon HD 6990 på film

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

DU kan ju inte seriöst påstå att du förväntade dig att kortet INTE skulle vara stort och strömslunkande? Det är liksom själva nackdelen med att sätta två GPU:er på ett kort.. Sen att du gnäller över att behöva lägga ut lite extra kräm för att kunna driva kortet är ganska komiskt.. om du nu inte har råd varför köpa kortet då? För jag tvivlar att AMDs syfte med detta kort är att blidka mängden, utan kortet är uppenbart för folk som faktiskt har budgeten att lägga ut ett par tusenlappar mer för att kunna driva detta kort!

Det jag menar är att jag "tror" det behöver inte betyda att det är sant, men jag "tror" att de kommer vara större än 5970, någonting jag verkligen inte vill att den ska vara, jag förväntade mig att den skulle bli stor, som sagt det återstår att se och blir det för dyrt så kommer jag inte köpa kortet eftersom "jag inte är en av de som kan lägga ett par tusenlappar mer för att kunna driva kortet".

Det jag försöker säga är att jag har för mycket förväntningar och när man har det så blir man ju lätt besviken, eller hur?
Det är just de strömsnåla korten som har gjort mig till en ATI-fan, det är det jag pratar om och jag förväntar mig inte att bara för att kortet drar mycket ström så presterar den mycket bättre än nvidia, allt detta återstår att se och jag håller med dig till en viss del

"kortet är uppenbart för folk som faktiskt har budgeten att lägga ut ett par tusenlappar mer för att kunna driva detta kort "
Det trodde inte jag på

EDIT: Som sagt, mina försyner säger mig att det inte kommer bli som jag har planerat, att en dator med en del av de bästa komponenterna skulle räcka för 14k, då jag tycker en dator för 14k skulle räcka till det men det verkar som om det inte kommer vara det och det är därför jag är besviken.
No offense helt ärligt.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av Sebastian R:

Är 400 wat mycket eller lite? Jag menar är det hur mycket ett kort drar?

ja det är ganska mycket, 358 Watts drar ett 5870 med system som jag har. och det dära drar 400 watt bara kortet xD

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Riktig elektronik!! _0_
Fetare än Kicki Danielsson, snabbare än en F-22:a och troligen ganska dyr.. Anyway! Lite eyecandy för oss vanliga dödliga! xD

När jag fick reda på att Nvidia jobbade med en motsvarighet, 590, kunde jag inte låta bli att börja spekulera om vem som vinner fighten.

Jag tror att 6990's förhållandevis strömsnåla grund kommer vara avgörande. Kortet borde bli stabilt då värmen kommer vara under kontroll. Med strömsnålare grund kommer även standardkylare räcka långt, eller en välbyggd fabrikskylare a lá Direct CU.
..Och i bästa fall räcker även det befintliga nätagget till att driva det och resten av datorn, både med och utan klockning.

Det kanske slutligen handlar om mjukvara - vem som har de kvickaste drivrutinerna och den bästa kompabiliteten med grafikmotorer, styrkretsar, Direct-X osv.

Time will tell. Jag tror det blir en jäkligt spännande och jämn fight i varje fall!

/X/

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem

hm, verkar som AMD satsar på prestandatronen denna gång, 450w, helt sjukt, i princip skulle det kunna prestera som 2x6970 på normalfart.
ska bli kul & se hur nvidia löser detta.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

EDIT: Som sagt, mina försyner säger mig att det inte kommer bli som jag har planerat, att en dator med en del av de bästa komponenterna skulle räcka för 14k, då jag tycker en dator för 14k skulle räcka till det men det verkar som om det inte kommer vara det och det är därför jag är besviken.
No offense helt ärligt.

Köp det näst bästa istället och spara på tusen lapparna. Skillnaden i spelupplevelsen kommer inte vara så stor. Det är vi idiot...fantaster som går på det här med att ha det bästa

Undra om det kommer bli som förra generationen då folk gnäller om olika klassificeringar av kort. I så fall tänker jag benhårt peppa för kategorin "x gpus, x minne, x pci-e kontater, x vrm´s"

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Köp det näst bästa istället och spara på tusen lapparna. Skillnaden i spelupplevelsen kommer inte vara så stor. Det är vi idiot...fantaster som går på det här med att ha det bästa

Undra om det kommer bli som förra generationen då folk gnäller om olika klassificeringar av kort. I så fall tänker jag benhårt peppa för kategorin "x gpus, x minne, x pci-e kontater, x vrm´s"

vad jag nästan alltid har gjort....förutom mitt köp av 8800gtx, det fanns nog ingen ultra när jag köpte den 5k+ gav jag för det ångande heta kortet...folk kommer alltid hitta nått att klaga på..

för övrigt så tror jag att nv kort kommer att vara snäppet bätre dyrare och hungrigare..men dom kanske skalar av så att det blir strömsnålare så dom kan peka finger åt amd?

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Det är en riktig best, och ur miljösynpunkt är det här kortet ungefär lika försvarbart som två HD6970 i CFX.

Uzor: Om du nu tycker att storleken spelar så stor roll är det ju bara att skaffa två 6970? Förstår inte riktigt vart problemet ligger? Och om du inte har en dator med CFX-stöd är det ju bara att köra på Nvidias motsvarighet, och om du mot förmodan inte har mer än en PCIe-port tror jag verkligen inte att ditt grafikkort är det första du bör uppgradera.

mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Ser man på ni har fastnat på hardocp.com komplett med en referens till the swedish chef från mupparna.

"I saw a few videos today of the MSI 6990 running at CeBiT in a booth, but this by far is my favorite video of all. Bork, bork, bork! You can check out the Radeon HD 6990 Slide Presentation at this link that gives you all the specifications."

http://www.hardocp.com/news/2011/03/01/radeon_hd_6990_live_at...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Uzor:

EDIT: Som sagt, mina försyner säger mig att det inte kommer bli som jag har planerat, att en dator med en del av de bästa komponenterna skulle räcka för 14k, då jag tycker en dator för 14k skulle räcka till det men det verkar som om det inte kommer vara det och det är därför jag är besviken.
No offense helt ärligt.

Ingen "offense" tagen. Dock vill jag påstå att du uppnår en del av de bästa komponenterna med 14k för dator.

Tar man ett grafikkort och inte två, eller ett kort med två GPU'er så har du råd med rätt bra grejer på en 14k budget måste jag ändå påstå.

Att köra med två grafikkort är bara nödvändigt för extrema situationer, där man vill uppnå max allt i grafik på alla spel med full AA osv....eller vill köra multiskärmspelande.

Så tycker inte du ska vara besviken. Det handlar om perspektiv.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Är 400 wat mycket eller lite? Jag menar är det hur mycket ett kort drar?

wat

Permalänk
Medlem

Om nu kortet är för stort, för dyrt, och för strömkrävande så HAR dem ju faktiskt mindre modeller åt dig.

Är det någon som vet om det går att köra 2x 6990 i CrossFire?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Om nu kortet är för stort, för dyrt, och för strömkrävande så HAR dem ju faktiskt mindre modeller åt dig.

Är det någon som vet om det går att köra 2x 6990 i CrossFire?

Det går men max 2 st

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzor:

Nja, 2000 kronor är nog att ta i, dessutom tycker jag inte om att ATI som har haft strömsnåla kort kommer ut med den här giganten med två GPUER, det är nog det jag är mest besviken över.
bara för att jag lägger 6 k på graffe samt 6k på resten av datorn så förväntar jag mig inte att lägga till 2000 kronor extra bara för att köpa ett bättre nätagg och chassi, det blir ca 16k jag lägger på datorn när jag förväntade mig att ha den för 14k.
Återstår att se, presterar den mycket bättre än nvidia så blir det ett köp annars inte, spenderar nog pengarna på något annat istället.

Skämtar du?

OnT blir detta en kandidat till nya lådan

Permalänk
Medlem

Vem kommer att behöva dessa kort nu när spelen går bakåt i tiden. Om nu Crysis inte kommer med DX11 utan med DX9 år 2011. Hur många tror då att företaget EA kommer att släppa något nytt spel som kommer med mycket ögongodis i DX11. (skyrim ser ut att använda DX9 också)

Om inte AMD (ATI) och Nvidia går samman och skapa ett nytt spelbolag som skapar spel till PC så kommer "extrem" grafikmarknaden sakta men säkert att dö. Jag har ett "gammalt" 5850 kort men kan fortfarande spela 99% av de senaste spelen på max med 1920*1080. Detta kan inte vara bra för ATI och Nvidia som vill sälja sina senaste grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Ditt kort ska tydligen prestera väldigt dåligt (åtminstone enligt min åsikt) på metro 2033.
(runt 13 fps, känns inte som den bästa spel upplevelsen)

Sen det senaste stalker ska ditt kort klara runt 22 fps, lite mer spelbehagligt men jag skulle föredra över 30 då man inte märker av något lagg.

Två väldigt nice dirctx11 spel om du frågar mig. Tror nog spel entusiaster kommer fortsätta att göra bra spel.

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vem kommer att behöva dessa kort nu när spelen går bakåt i tiden. Om nu Crysis inte kommer med DX11 utan med DX9 år 2011. Hur många tror då att företaget EA kommer att släppa något nytt spel som kommer med mycket ögongodis i DX11. (skyrim ser ut att använda DX9 också)

Om inte AMD (ATI) och Nvidia går samman och skapa ett nytt spelbolag som skapar spel till PC så kommer "extrem" grafikmarknaden sakta men säkert att dö. Jag har ett "gammalt" 5850 kort men kan fortfarande spela 99% av de senaste spelen på max med 1920*1080. Detta kan inte vara bra för ATI och Nvidia som vill sälja sina senaste grafikkort.

Utvekligen går hur fort som helst framåt! Dom nya grafikorten kommer om några år att inte vara så bra på dom senaste spelen. Jag kan garantera dig att ditt 5850 går det ännu fortare för.

Crysis 2 kommer med directX 11 i framtiden. En uppdatering fixar detta.

Aldrig att AMD och Nvidia skulle gå ihop då blir det ju ingen konkurrens och då går det ännu segare att tillverka korten på marknaden!

Permalänk
Hjälpsam

Undrar om Nvidia kommer med 3st åttapins, i annat fall kommer de nog inte kunna vinna mot denna best.
Förstår inte heller problemet som en del har med för hög förbrukning, det finns snålare kort till salu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Undrar om Nvidia kommer med 3st åttapins, i annat fall kommer de nog inte kunna vinna mot denna best.
Förstår inte heller problemet som en del har med för hög förbrukning, det finns snålare kort till salu.

Jag har funderingar på om den kommer att ha 2 fläktar istället för 1

Permalänk
Avstängd

finns inget som går upp mot prestigefighten mellan amd och nvidia om att göra det sanbbaste kortet.
pga mängden gddr5 så är och kommer att bli 4 st hd6970 det idealiska om man ENBART är intresserad av prestanda, nu verkar det som om 2 hd6990 kommer prestera som 4 st hd6970 pga brytaren.

min åsikt är att gtx 590 borde utrustas med åtminstone 4 gb gddr5 vilket inte verkar bli fallet.

man skall komma ihåg att det endast är vissa dyra high end moderkort som stödjer 4 st grafikkort, även ifall man har det så kanske inte vill ha 4 st separata grafikkort då detta tar upp mycket plats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Vem kommer att behöva dessa kort nu när spelen går bakåt i tiden. Om nu Crysis inte kommer med DX11 utan med DX9 år 2011. Hur många tror då att företaget EA kommer att släppa något nytt spel som kommer med mycket ögongodis i DX11. (skyrim ser ut att använda DX9 också)

Om inte AMD (ATI) och Nvidia går samman och skapa ett nytt spelbolag som skapar spel till PC så kommer "extrem" grafikmarknaden sakta men säkert att dö. Jag har ett "gammalt" 5850 kort men kan fortfarande spela 99% av de senaste spelen på max med 1920*1080. Detta kan inte vara bra för ATI och Nvidia som vill sälja sina senaste grafikkort.

jag tror det är konsolerna som bromsar utvecklingen och att speltillverkarna känar mer på att göra spel för konsoler datorernas mellanklassgrafikkort är ju nästan alltid bättre än konsolernas så värstingkort är helt onödiga .

5850 är ju inte så gammalt det är ju bra att ligga en serie efter för då är dom billigare och spelen lär ju inte hinna ifatt i utvecklingen.