Inter-tech bygger nätaggregat med nätverk

Permalänk
Melding Plague

Inter-tech bygger nätaggregat med nätverk

Okända tillverkaren Inter-tech bygger in kretsar för dataöverföring över elnätet direkt i nätaggregat. Tanken är att en enda sladd ska ge både strömförsörjning och nätverksanslutning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Coolt
Kan ju bli nåt.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

lär ju inte bli nån hit om man ska ansluta det till USB. Jag förutspår kass prestanda

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Ballt fast det där med nätverk genom elnätet är väll inget över det vanliga?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Avstängd

Nice om man gör SFX nätagg senare, bra till filserver som står i andra sidan av huset osv.

Permalänk
Medlem

Yeah. Riktigt fin ide.
Att ingen har tänkt på detta innan?
Hoppas allt funkar bra för dom

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Kan man inte integrera alla kablar via elnät? Hur skönt hade inte det varit?

En bildskärm med inbyggd USB hub är kopplad till datorn via elkabeln? En dator med en kabel.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pletron:

Kan man inte integrera alla kablar via elnät? Hur skönt hade inte det varit?

En bildskärm med inbyggd USB hub är kopplad till datorn via elkabeln? En dator med en kabel.

Nopp, el stör signaler.
Ju högre bandbredd något har ju känsligare blir det för störningar

Permalänk
Medlem

Schysst!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Hellspawned:

Nopp, el stör signaler.
Ju högre bandbredd något har ju känsligare blir det för störningar

Om du bara sätter ett highpass-filter, eller rättare sagt bandpass så kan man eliminera nästan alla sådana problem, det största problemet måste ju ändå vara om man sitter på olika grupper (säkringar)

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}

Permalänk

Tror inte på iden något nämnvärt.

Dock kan det vara fint för medelstora företag som kan nyttja det med att bara flytta runt datorn och inte behöva oroa sig för nätverksanslutning.

Fast prestandan bör vara kass och om de ska vara riktat för företag så bör de finnas produkter som kan hantera många produkter över elnätet.. typ en 'el switch för nätverk'.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Gillar idén riktigt mycket, utvecklas det så vet man ju inte var det kan hamna men för tillfället gissar jag på att det vore härligt i allt förutom där latens är riktigt viktigt, kul idé men begränsad till dem som faktiskt använder internet över elnätet.

Uppdaterad version med Intel thunderbolt kanske vore nåt dock.

Permalänk
Medlem

Haha, ser det redan framför mig,
min inte allt för brighta kompis Unkas anländer till ett LAN-party med sin farsas nyinköpta burk med just ett såntdär nätagg, och som dessutom saknar nätverkskort...

"HEY GUYS, WHAT'S GOIN ON?"

T_T

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk

Lite off-topic men det verkar som ni är rätt trötta? Sätt er ner med en kopp kaffe och en bulle sen pumpar ni ut fler roliga filmer vetja!

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Kul idé som säkert är bra för vissa men det där med nätverk över el har jag inga bra erfarenheter av. Hamnar de på olika faser är det kört och en av adaptrarna smälte...
USB är ju inte ett under av hastighet heller men för enklare surf och nätverk räcker det ju. Problemet tror jag blir infrastruktur faktiskt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av PhenPhantom:

Lite off-topic men det verkar som ni är rätt trötta? Sätt er ner med en kopp kaffe och en bulle sen pumpar ni ut fler roliga filmer vetja!

https://www.facebook.com/video/video.php?v=10150108892402211

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kan bli perfekt om man vill få ner nätverk till biorummet i källaren. Men jag tror inte marknaden finns så länge man kör på ett fullstort atx.

Permalänk
Medlem

Tror de flesta företag vore mer intresserade av ett nätaggregat som filtrerar bort nätstörningar och Facebook.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag har testat IP över elnät i ett par omgångar med ganska nerslående resultat.
Hög latens och relativt låg throughput, ca 30-60mbit. Trådlöst är klart bättre.

Permalänk
Skrivet av Intenso:

Jag har testat IP över elnät i ett par omgångar med ganska nerslående resultat.
Hög latens och relativt låg throughput, ca 30-60mbit. Trådlöst är klart bättre.

Jag har lite andra erfarenheter. Jag har vid ett par tillfällen förlängt nätverket ut till ladan på nån gård via elnätet och sedan satt upp en accesspunkt inuti ladan. Gjort lite liknande lösningar i hus.

Jag ser det varken som ersättning till kabel eller trådlöst utan som ett komplement.
Jag tycker idéen med det direkt i nätagget är suveränt. Kan det krympa i konstnad kanske det kan dyka upp i lite konsoler, skrivare och annat utan att man ska behöva massa kablar.

Permalänk
Medlem

Vet inte varför så många sätter fokus på att det ansluts via interna usbn. Var ju inte länge sen(och till viss del idag) folk satt med usb-stickor för WIFI. Och 3G surf likaså. Klart det inte är anpassat till fiberlinor, men som vanlig kontorsdator eller slösurfmaskin är det väl mer än nog.

Permalänk
Medlem

jag spelar pa xbox live over elnatet och det funkar fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag tycker idéen med det direkt i nätagget är suveränt. Kan det krympa i konstnad kanske det kan dyka upp i lite konsoler, skrivare och annat utan att man ska behöva massa kablar.

En bra tanke på användningsområde, iallfall för skrivare. Men den faller nog tyvärr på att det krävs att det redan är en befintlig standard för att det ska bli tillräckligt vanligt i produkterna, vilket är lite av ett moment 22. Förutom närmast totalt samarbete mellan pryltillverakre så tillkommer den där detaljen med sändardelen också vilket ändå kräver att alla konsumenter har ett speciellt modem med sån (dessa finns redan) eller en LAN-konverter om det inte finns inätaggregatet.

Och det lär bli svårt att övertyga om då jag har haft ännu sämre erfarenheter av dessa prylar än Intenso ovan, och känner till såpass många liknade fall att jag nog tror standarden har fått ett dåligt rykte som är svårt att vända. Fick som bäst knappt 3Mb genom två vårtor som satt i samma vägguttag btw, innan de dök ner på rena 56k-modemfarter efter 10minuter och till omstart... Det var förståss dåliga produkter, men jag tror också att det spelar in för mycket hur elinstallationen i husen ser ut för att det ska bli ett lättanvänt alternativ för de flesta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

lär ju inte bli nån hit om man ska ansluta det till USB. Jag förutspår kass prestanda

Fasst det riktar sig ju inte mot någon som vill ha prestanda heller...

Rätt schysst ändå till en mini-ITX eller liknande där man vill gömma datorn så bra som möjligt och bara behöver en kabel men ja det är väl rätt nischat. Smidigt och lite grymt när man väl behöver det (vilket väl ändå är rätt så ovanligt?) men känns inte som det kommer slå.

Ang. medelstora företag så presterar väl dessa rätt kasst? Alla enheter delar väl på samma bandbredd så prestandan riskerar att bli väldigt lidande (beroende på situation kan det vara helt obrukbart om det börjar bli ett par enheter). Sen tillkommer ju en del säkerhetsproblem också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pletron:

Kan man inte integrera alla kablar via elnät? Hur skönt hade inte det varit?

En bildskärm med inbyggd USB hub är kopplad till datorn via elkabeln? En dator med en kabel.

ta en titt på imac ;>

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

En bra tanke på användningsområde, iallfall för skrivare. Men den faller nog tyvärr på att det krävs att det redan är en befintlig standard för att det ska bli tillräckligt vanligt i produkterna, vilket är lite av ett moment 22. Förutom närmast totalt samarbete mellan pryltillverakre så tillkommer den där detaljen med sändardelen också vilket ändå kräver att alla konsumenter har ett speciellt modem med sån (dessa finns redan) eller en LAN-konverter om det inte finns inätaggregatet.

Och det lär bli svårt att övertyga om då jag har haft ännu sämre erfarenheter av dessa prylar än Intenso ovan, och känner till såpass många liknade fall att jag nog tror standarden har fått ett dåligt rykte som är svårt att vända. Fick som bäst knappt 3Mb genom två vårtor som satt i samma vägguttag btw, innan de dök ner på rena 56k-modemfarter efter 10minuter och till omstart... Det var förståss dåliga produkter, men jag tror också att det spelar in för mycket hur elinstallationen i husen ser ut för att det ska bli ett lättanvänt alternativ för de flesta.

Får man bara ut några Mbps borde det räcka långt för mycket utrustning. För att komma runt problemet med olika faser finns det små bryggor att sätta i proppskåpet som dock behöver installeras av elektriker.

Men även jag är tveksam till den här typen av kommunikation då den inte känns 100% mogen än. Jag kommer dock forsätta gilla den som ett komplement ;).

Permalänk
Medlem

Tycker detta värkar vara en riktigt intressant lösning, hade dock passat bättre till en laptop så får man lite stabilare internet samtidigt som man drar in strömlabeln. Krävs ju dock att man en sådan adapter från routern med.

Edit: Men som många påpekar så får man väll inte så hög hastighet ändån vilket gör att mina spekulationer är rätt kassa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Medföljer plugg till andra änden som kopplas in i switch/router eller måste en sådan köpas separat?

Frågan är om det inte vore bättre med ett nätverksuttag på utsidan av nätagget. Då blir man inte låst till operativsystem som stöder den USB-anslutna homeplugen i nätagget, och man kan även använda uttaget till annan utrustning om man redan har nätverksanslutning till datorn.

Två gånger har nätverk via elnätet testats av swec.
http://www.sweclockers.com/recension/57-jensen-homelink-301/1
http://www.sweclockers.com/recension/5932-devolo-dlan-200-av

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara