Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem

Mest för att dem kan skulle jag tro.

Kan tänka mig att ekonomiavdelningen har gjort en kurva på priset i förhållande till hur många datorer som förväntas bli sålda för priset. Mest förtjänst = pris + avrundning uppåt.

Permalänk
Hedersmedlem

Design, extremt mycket högre bygg- och materialkvalitet, bättre OS (enligt de flesta som testat under en längre period). OS X är 99% problemfritt, vilket många tycker är värt att betala extra för.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazerbeam:

Tjenare..

Jag har länge funderat på vad det är som gör MAC datorer så dyrt Òó ??

Lixom bygger du en dator med samma delar, fast för en vanlig PC så får du så extremt mycket mer dator..

Kom med så mkt svar ni kan.. "inga fanboy" inlägg tala fakta

Det är svårt att tala "ren fakta". Du betalar för mer än bara själva hårdvaran, du betalar för helheten. Smarta lösningar så som strömkontakten, mousepad:en, väldigt robust och smidig design osv. Plus ett i mina ögon väldigt bra OS med medföljande program. Om man anser det dyrt är upp till var och en...

Permalänk
Medlem

And here we go again

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Inlägget som bröt mot #7 borttaget.

Permalänk
Medlem

en stor del till att de har ett så högt pris är just för att deras annorlunda formfaktorer på hårdvara kräver att de får specialbyggda komponenter, som Apple själva designar (bortsett från processorarkitekturen osv.).

Edit, det här är något som jag hört för ett antal år sedan, dvs, inget jag kan uppge källa på.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av lazerbeam:

Tjenare..

Jag har länge funderat på vad det är som gör MAC datorer så dyrt Òó ??

Lixom bygger du en dator med samma delar, fast för en vanlig PC så får du så extremt mycket mer dator..

Kom med så mkt svar ni kan.. "inga fanboy" inlägg tala fakta

För att dem kan, helt enkelt, dem vet att folk kommer köpa deras prylar även om dem ligger långt över konkurrenterna i pris.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Du kan inte jämföra en hemmabyggd stationär dator mot en mac, förutom mac pro då och sist jag såg en jämförelse kostade den lika mycket som motsvarande pc.
Dvs server-komponenter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Design, extremt mycket högre bygg- och materialkvalitet, bättre OS (enligt de flesta som testat under en längre period). OS X är 99% problemfritt, vilket många tycker är värt att betala extra för.

ja det är j bar kavitet men den har 99% problemfrihet pga att inga använder detta os tex win har ju alla och där sitter nördarna och gör virus och skit

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Newklear:

För att dem kan, helt enkelt, dem vet att folk kommer köpa deras prylar även om dem ligger långt över konkurrenterna i pris.

Precis, det är inte svårare än så. Samma fenomen återfinns lite överallt. Inte minst i klädbranchen. Där är det vanligt att dyra märken är dyra helt enkelt för att de kan vara dyra. Sen till alla ni som gnäller på att Apple inte tar överpriser, jämför hur stora de är och hur mycket pengar de tjänar så får ni se. De har rejäla vinstmarginaler och de har ju ytterst lite egen utveckling då alla komponenter i dagsläget är standardgrejer. Processorer från Intel, graikkort från AMD fast med vit kylare. I iPhone sitter processor från Samsung. Deras speciella SSD till Macbook Air som de var så stolta över är ju även den inköpt från Samsung som säljer den till vem som helst som är intresserad av att köpa.

Sen lägger jag inga värderingar i om det är dåligt eller inte, det är bara så här marknaden fungerar. Man har en vara att sälja och sen tar man så mycket betalt för den man bara kan. De har skapat sig ett oerhört kraftigt varumärke även om jag kan tycka att det börjar bli mer och mer oförtjänt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Sitter inte med MAC själv, däremot har min sambo en Macbooc Pro och jag är mycket imponerad av byggkvaliteten och touchpad'en. Jag känner mig dock oerhört begränsad av operativsystemet (Mac OS Snow Leopard snurrar), men det är väl en vanesak och att det "bara funkar" är väl sant, men å andra sidan har jag aldrig haft de "problem" som alla MacTalibaner säger sig ha med Windows, och då har jag kört varenda utgåva sedan Windows 95.

Varför kan då Apple ta "överpriser" för sin hårdvara? Utan tvekan har de ju en genuin kundbas som tycker att den är värd x antal tusen mer än en Acer på Siba. Sedan så är det nog lättare att använda en MAC om man är ny på datorer då Apple är den enda som producerar "MAC"-datorer och kan anpassa operativsystemet efter en mindre mängd hårdvara till skillnad från Microsoft som "måste" ge stöd till så pass mycket mer. (Detta gäller även Linux-distributioner)

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Så mycket de lägger ner för att designa och ta fram produkter så kan de också ta betalt för det, det betalar ju för allt arbetet de lagt ner.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

Dom kostar så mycket för att folk är villiga att betala så mycket för den. Såhär är det ju med alt i världen, inga konstigheter. Varför köpa en BMW när en Skoda gör samma nytta?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

För att Mac e kvalité och genuint designad. Detta är enligt min åsikt och jag är ingen "fanboy" jag har själv en AMD gamerrig, tycker bara Mac är förbannat klämkäckt och stilrätt, fint operativsystem också. Men om man ska ha mest "bang for the buck" är det pc som gäller.

Permalänk
Medlem

Det är intressant att så många verkar tro att det enda som kostar är de fysika delarna en produkt består av, FYI det är inte så det ligger till i verkligheten

Att Apple har bra marginaler på sina produkter är det nog ingen tvekan om men jag är fullkomligt övertygat om att Apple lägger ner klart mer resurser i tid och pengar på produktutveckling än din genomsnittliga PC tillverkare. Det är inte gratis.

Edit: Efter lite googling så kan man dock se att Apple satsar rätt lite på R&D jämfört med andra stora rävarna i branchen. Microsoft lägger väldigt mycket pengar tex. Med tanke på resultat så borde Apple hålla hårt i sina produktutvecklare

Permalänk

Okej okej..
Men i ren prestanda så är ju PC att föredra "mest för pengarna".
Jag menar.. En vanlig stationär dator.
Köper du lite dyrare delar till en vanlig PC ( skärm / tangentbord / mus / chassi ) så är det ju 100% mer prisvärt.
Och då får du dessutom bra kvalité på sakerna. Likaså en Laptop. ex: En vanlig laptop som kostar 20K ex: Alienware
Är ju enormt bra både i prestanda & kvalité så egentligen så är ju en MAC bara ett OS du betalar för som är en aning bättre en windows.

I min mening så formaterar jag hellre datorn 1-2 gånger om året. Och får 2x mer prestanda för pengarna
jag själv har inte behövt formatera min dator på snart 1år.. "win7 64-bit"
Använder mig utav: Tuneup utilities 2011 och malwarebyte's anti malware och NOD32.

Anledningen till att jag starta tråden var mest för att jag ville ha lite mer humm om vad man egentligen betalar för vad det gäller MAC.
Så i klar text så är det.
*Operativsystemet
*konstruktionen (kvalitén)
Men ett ganska stort minus i prestanda i förhållande till priset.

Rätta mig om jag har fel ?

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av siiteer:

ja det är j bar kavitet men den har 99% problemfrihet pga att inga använder detta os tex win har ju alla och där sitter nördarna och gör virus och skit

Ja, det är ju precis vad som gör det positivt.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazerbeam:

Okej okej..
Men i ren prestanda så är ju PC att föredra "mest för pengarna".
Jag menar.. En vanlig stationär dator.
Köper du lite dyrare delar till en vanlig PC ( skärm / tangentbord / mus / chassi ) så är det ju 100% mer prisvärt.
Och då får du dessutom bra kvalité på sakerna. Likaså en Laptop. ex: En vanlig laptop som kostar 20K ex: Alienware
Är ju enormt bra både i prestanda & kvalité så egentligen så är ju en MAC bara ett OS du betalar för som är en aning bättre en windows.

I min mening så formaterar jag hellre datorn 1-2 gånger om året. Och får 2x mer prestanda för pengarna
jag själv har inte behövt formatera min dator på snart 1år.. "win7 64-bit"
Använder mig utav: Tuneup utilities 2011 och malwarebyte's anti malware och NOD32.

Anledningen till att jag starta tråden var mest för att jag ville ha lite mer humm om vad man egentligen betalar för vad det gäller MAC.
Så i klar text så är det.
*Operativsystemet
*konstruktionen (kvalitén)
Men ett ganska stort minus i prestanda i förhållande till priset.

Rätta mig om jag har fel ?

Asså, du måste klar göra vad vi jämför här?

Du håller väll själv med om att det är svårt att jämföra en bärbar med en stationär? Är ju precis så det blir just nu. Välj om du vill jämföra en PC stationär mot en Mac Pro och till viss del iMac eller bärbara mot bärbara.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Tänkte bara döda en av myterna.. tror jag... Operativet är inte en anledning till att Mac är dyrare än PC, verkar som att man betalar mycket mer för Windows iaf om man handlar på Dustin.

Win7 home premium 1695:-

Mac OS X Snow Leopard 10.6.3, iWork 09 samt iLife 11 - familjepaket för 5 datorer! 1595:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazerbeam:

Okej okej..
Men i ren prestanda så är ju PC att föredra "mest för pengarna".
Jag menar.. En vanlig stationär dator.

Ja, om det är vad som viktigt för dig

Sen är det ju inte så att Apple är ensamma att ta ut mycket pengar för sina produkter. Våra tidigare burkar på jobbet var 17" HP mobile workstations som kostar minst lika mycket som 17" Macbook Pros som vi kör med nu. Trots det var de tunga, klumpiga och plastiga och hade ett skämt till mousepad. Jämfört med dem så är Macbooken ett kap i mina ögon

Permalänk
Skrivet av REALIN:

Asså, du måste klar göra vad vi jämför här?

Du håller väll själv med om att det är svårt att jämföra en bärbar med en stationär? Är ju precis så det blir just nu. Välj om du vill jämföra en PC stationär mot en Mac Pro och till viss del iMac eller bärbara mot bärbara.

^^ ber om ursäkt.. Grejjen är att jag har ingen aning om vad dom heter.

iMac / Mac pro.. Stationär / Laptop..

Det spelar ingen roll om det är laptop eller stationär.

Men ok.

Ex: AlienWare laptop VS Mac "bärbar".
Alienware har enormt bra kvalité på sina produkter.
Och vad jag kan se så får du ja nästan 2 gånger så mycket dator om du köper en Alienware för 20K
En om du köper en MAC "bärbar" för 20K.
Det skulle väll vara att batteritiden på MAC'en skulle hålla längre "pga: den lägre prestandan".
Så det går ju inte jämnföra heller. & grejjen är att alla nya laptops idag använder sig utav nya generationens batterier. Som presterar bättre & håller längre.

Ex: Bmw & skoda går ju inte jämföra riktigt på samma sätt.
Det beror ju helt & hållet på vilken modell man går på..

Grejjen är att alla bil märken har en modell som är bättre en den andra.
Och har dom bara skaffat sig ett namn i industrin så passar dom på att tillverka produkter som är av lite sämre kvalité fast till ett högre pris. Då dom helt enkelt har ett så pass bra rykte att dom kan göra så.

Ska inte snacka bilar.. Men måste bara tillägga.
Ford tex. På 80 & början på 90-talet så var Ford bara en motor & en plåtburk som rostade ganska kraftigt. Varpå deras namn fortfarande hänger över den kanten en idag.
Fast deras bilar i tester har högre karosseri kvalité en både Bmw & Mercedes.
Det är enbart komfort & små detaljer som gör bilen en aning billigare.
Fast Forden i sig håller sig bättre för dom svenska årstiderna.

Men tackar så mycket för alla svar.. har ungefär fattat principen nu.

//MvH

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lazerbeam:

Ska inte snacka bilar.. Men måste bara tillägga.
Ford tex. På 80 & början på 90-talet så var Ford bara en motor & en plåtburk som rostade ganska kraftigt. Varpå deras namn fortfarande hänger över den kanten en idag.
Fast deras bilar i tester har högre karosseri kvalité en både Bmw & Mercedes.
Det är enbart komfort & små detaljer som gör bilen en aning billigare.
Fast Forden i sig håller sig bättre för dom svenska årstiderna.

Men tackar så mycket för alla svar.. har ungefär fattat principen nu.

//MvH

Att börja associera med bilar fungerar aldrig. Ford Mondeo var/är ju en av de bättre bilarna som går att få tag i för pengarna, Åtminstonde 2009-2010.
Så det är inte lönt att ens börja, är helt andra principer

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Att börja associera med bilar fungerar aldrig. Ford Mondeo var/är ju en av de bättre bilarna som går att få tag i för pengarna, Åtminstonde 2009-2010.
Så det är inte lönt att ens börja, är helt andra principer

xD Det du sa är ju precis det jag menar... "HAHAHAH"..

jag skulle hellre köpa en Mondeo 03-04:a för 50 000:-
en att jag köper en Bmw för 150 000:- av samma årsmodell.

Ford Mondeo & Nya Ford Focus är helt otroligt prisvärda bilar.
Fast som sagt. Dom hänger fortfarande nu efter sisådär en 20år över kanten: Rostar för mycket <-

Men Mondeo 93 till 96 var absolut inga bra bilar.

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazerbeam:

^^ ber om ursäkt.. Grejjen är att jag har ingen aning om vad dom heter.

iMac / Mac pro.. Stationär / Laptop..

Det spelar ingen roll om det är laptop eller stationär.

Men ok.

Ex: AlienWare laptop VS Mac "bärbar".
Alienware har enormt bra kvalité på sina produkter.
Och vad jag kan se så får du ja nästan 2 gånger så mycket dator om du köper en Alienware för 20K
En om du köper en MAC "bärbar" för 20K.
Det skulle väll vara att batteritiden på MAC'en skulle hålla längre "pga: den lägre prestandan".
Så det går ju inte jämnföra heller. & grejjen är att alla nya laptops idag använder sig utav nya generationens batterier. Som presterar bättre & håller längre.

Vad menar du med "mer dator"? Ja, det är redan klargjort tusen gånger om att du får snabbare processor och grafikkort för pengarna om du köper en "PC" jämfört med en "MAC". Men det representerar bara en av grupperna av möjliga användare.

Själv så ser jag andra siffror i Macbook Pro vs Alienware jämförelsen.
7 timmars batteritid mot ~2 timmar.
En touchpad som jag kan använda en längre tid utan att få allt för stora problem av/med.
I en dator som har prestanda nog att göra det jag vill att den ska göra.

Det är för "mig" och den målgrupp jag representerar, mer värt än det kraftigare grafikkortet.

Till frågan varför de är så dyra så är det precis så enkelt som man borde misstänka, de _kan_ ta så mycket för datorerna.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheep:

Till frågan varför de är så dyra så är det precis så enkelt som man borde misstänka, de _kan_ ta så mycket för datorerna.

Ofta glömmer man bort det här, Apple är oerhört duktiga på att marknadsföra sig. Apple produkter anses vara trendiga, coola och ha hög status bland människor med rätt plånbok (dvs alla som har råd att köpa än Mac, Iphone etc)

Jag vet säljare som väljer Macar för att "andra säljare har det", dvs det ger status.

Design och marknadsföring är grunderna för Apples framgångar, man har nått ut till grupper som inte är så teknikintresserade, utan värderar status, design, popularitet högre än innehåll. Ja det kanske låter konstigt för oss här, men får många är teknik ganska ointressant.

När någonting är trendigt kan man också ta ut högre priser, även om produkten i sig inte är bättre, svårare än så är det inte.

I och med att man har ett så starkt och hippt varumärke så får man förstås "anhängare" i klasser, dessa sprider vidare myter och så byggs det på, ett av det bästa exemplen är ju "kvalité" som många nämner. Det är förstås inte sant på något sätt, allt byggs i Kina av samma plast och metall som andra produkter och macarna går sönder lika mycket som andra datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Ofta glömmer man bort det här, Apple är oerhört duktiga på att marknadsföra sig. Apple produkter anses vara trendiga, coola och ha hög status bland människor med rätt plånbok (dvs alla som har råd att köpa än Mac, Iphone etc)

Jag vet säljare som väljer Macar för att "andra säljare har det", dvs det ger status.

Design och marknadsföring är grunderna för Apples framgångar, man har nått ut till grupper som inte är så teknikintresserade, utan värderar status, design, popularitet högre än innehåll. Ja det kanske låter konstigt för oss här, men får många är teknik ganska ointressant.

När någonting är trendigt kan man också ta ut högre priser, även om produkten i sig inte är bättre, svårare än så är det inte.

I och med att man har ett så starkt och hippt varumärke så får man förstås "anhängare" i klasser, dessa sprider vidare myter och så byggs det på, ett av det bästa exemplen är ju "kvalité" som många nämner. Det är förstås inte sant på något sätt, allt byggs i Kina av samma plast och metall som andra produkter och macarna går sönder lika mycket som andra datorer.

Det du beskriver är ju en av köpgrupperna. Sen har vi gruppen som helt enkelt värdesätter de saker som Mac faktiskt gör bättre än konkurrenterna och som inte tycker att den råa prestandan är det viktigaste. Detta är givetvis inte 15-20 åringar som lägger större delen av sitt datoranvändande på att spela spel.

Jag har själv beställt en ny Macbook Pro 2011 av ingen annan orsak än att den är den enda som uppfyller mina krav. Jag har i 8 månader väntat på en sådan dator och tyvärr så var det Mac som lanserade en sådan först och jag får därför betala lite mer för det. Hade en "PC"-tillverkare brytt sig om min målgrupp och lanserat en sådan dator så hade det givetvis blivit en sådan eftersom jag hade sparat sisådär 10,000 på det.

MacOSX, Windows 7 - skitsamma. 90% av funktionerna använder jag inte ändå utan det är webbläsaren, photoshop och en bra utvecklingsmiljö för php som är de viktiga bitarna och där är det i princip lika bra på båda plattformarna så som jag ser det.

Det känns lite som fotbollssupportermentaliteten när Mac eller PC användare får för sig att de måste försvara sitt "märke" på irrationella grunder.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madsoul:

Skumt, jag vet inte vilka du umgås med men jag har aldrig hört någon säga det, förutom kanske när man var yngre.
Får höra från våra kollegor i branschen väldigt ofta "Jaha ni sitter vid PC, varför inte mac? De kraschar inte, de fungerar mycket bättre!", Mitt svar brukar alltid vara "Ne, men vi vet vad vi sysslar med så de fungerar =)"
Ett företag har även byggt ett litet "retro-altare" med bild en på Bill Gates och en liten dator som kör XP.

Bland "gemene man" är det nog väldigt vanligt att höra begreppen "PC" och "Mac". Även bland de som är gamla nog att komma ihåg när det inte bara var "PC" och "Mac" som var alternativen brukar denna uppdelning vara ganska vanlig. Det är helt enkelt mycket enklare att säga "PC" än "Dator baserad på en processorarkitektur med sina rötter i Intels x86-processorserie och som kör ett av Microsofts operativsystem med arv från CP/M eller OS/2 och VMS" eller "En dator från tillverkaren Apple som kör ett av Apples operativsystem".

Skrivet av fratey:

Det används snarare av Macanvändare. Vet du varför? För att Apples reklam säger så. Det gör det inte till korrekt på något sätt - det kanske skulle ha varit korrekt för fem år sen när det var PowerPC som Macar låg på.

Det används av många, jag får ideligen höra av "PC"-användare (d.v.s. både killar med Win7 installerat på sin 1337 g4m3r-rig med biohazard-cutout och neonlysrör i sämsta möjliga smak och självutnämnda "experter" som även försöker övertala mig om att SMTP uppfanns av Microsoft (ja, det har hänt, mer än en gång, att jag råkat ut för personer som försökt övertala mig om att MS uppfann e-post)) att jag borde köra "PC" istället "Mac" när det kommer fram att jag är en sån där som kör "Mac".

Skrivet av fratey:

Och med tiden har detta ändrats och Apple är lika mycket x86/x64 som de andra tillverkarna.

Du hänger upp dig på processorn, det är inte bara en specifik bit hårdvara som definierar ett datorsystem.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Det är sant, OS X 10.6 kommer inte ens i närheten av Windows 7. Det är mycket mer komplicerat och bra mindre kraftfullt (mest för att Finder är den sämsta filhanteraren någonsin), mindre stabilt och mindre säkert än Windows 7.

Apples bärbara hårdvara plus Microsofts OS är den bästa kombinationen just nu.

Så mycket som Applefanboys försöker pracka på OS Xs "fördelar" - de finns knappt längre förutom oreellt hopkok som man använder ungefär varannat år.

Å andra sidan har Apple ett stort försprång när det gäller hårdvaran. Tunnt, lätt, otroliga batterier, fantastisk touchpad och trevlig känsla. Prestandan på komponenterna kanske inte är super men har man de behoven köper man Lenovo eller Sony.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Det är sant, OS X 10.6 kommer inte ens i närheten av Windows 7. Det är mycket mer komplicerat och bra mindre kraftfullt (mest för att Finder är den sämsta filhanteraren någonsin), mindre stabilt och mindre säkert än Windows 7.

Skulle Finder vara den sämsta filhanteraren någonsin? Det låter till att börja med otroligt subjektivt och dessutom uppenbart felaktigt, det kryllar av både nya och gamla filhanterare som alla möjliga roliga egenheter som gör dem betydligt sämre. Dessutom så kan man alltid falla tillbaka på terminalen i OS X, i Windows så kan du välja mellan cmd.exe och PowerShell (jag räknar inte med Cygwin och andra zombie-CLI-miljöer av skäl som vem som helst som försökt använda dessa som ersättning för bristen på ett *nix-liknande skal i Windows borde förstå). cmd.exe kan nog få psykiskt friska människor hävda är bra och PowerShell är visserligen kraftfullt och har en hel del bra idéer men i många bitar så känns det som att MS fokuserat helt på att man "ska" skripta allt man gör och namnen på kommandon/objekt är lite väl ofta skumt valda (för att inte tala om att vissa "*nix-alias" som hänger med inte har stöd för samma argument som de kommandon som de är alias för).

Gällande stabiliteten så har jag då aldrig haft några större problem med OS X (undantaget en bit tredjepartshårdvara med drivrutiner från hårdvarutillverkaren i fråga som lite då och då löper amok och gör att min bluetooth-mus slutar att fungera).

Citat:

Apples bärbara hårdvara plus Microsofts OS är den bästa kombinationen just nu.

Om du tvunget vill köra Windows, själv har jag aldrig känt mig bekväm med Microsofts användargränssnitt och underliggande lösningar, det känns helt enkelt fel för mig på något sätt.

Citat:

Så mycket som Applefanboys försöker pracka på OS Xs "fördelar" - de finns knappt längre förutom oreellt hopkok som man använder ungefär varannat år.

Subjektivt, anekdot.
Du väljer alltså ett use case format efter ditt eget användningsmönster och formulerar dig sedan som om du uttalar dig objektivt och att din slutsats är gällande för alla användare.

Citat:

Å andra sidan har Apple ett stort försprång när det gäller hårdvaran. Tunnt, lätt, otroliga batterier, fantastisk touchpad och trevlig känsla. Prestandan på komponenterna kanske inte är super men har man de behoven köper man Lenovo eller Sony.

Jovisst är Apple inte alltid på topp prestandamässigt, men hårdvaran är som du säger så mycket mer än bara prestandan (även integrationen med mjukvaran är väldigt intressant när man köper ett färdigt system, en vacker dag ska jag hitta en drivrutin till min jobb-laptops touchpad som inte krashar ett par gånger per vecka men som det ser ut just nu så har Dell inte något intresse av att släppa en sådan (och använder jag de mer generiska så skriker något Dell-installerat program som håller koll på hård- och mjukvara i maskinen om att touchpaden inte fungerar)).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy