Radeon HD 6990 upp till 450 W, fullständiga specifikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken_swe@yahoo:

Ja. ett 1000W räcker tlll 2 st 6990. Gtx 590 finns det inga uppgifter på ännu

Bra! Nätagget har också 6 st. 12v. rails som klarar upp till 38 amp/rail. Borde inte inte vara något problem. Däremot läste jag på på forumet att mobot Asus P6x58D Premium inte klarade av att ha överklockad cpu och SLI/crossfire ihop. har tagit ner överklocken på min cpu nu till default, så jag kan köra 2st dual-GPU utan problem

Även om Nvidia skulle förlora mot AMD i prestandatesten, har de ett trumfkort. Stabilt 3D vision, jämfört mot AMD HD3D. Läs här på trusted review om hur bra HD3D fungerade: http://www.trustedreviews.com/monitors/review/2011/02/21/View...

felstavat
Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Andre_H:

----Text--

Vete fan om jag gillar denna utveckling. Fusion drar 18 watt och då är det både integrerad grafik, chipset och processor. Tycker de borde satsa mer på hur långt de kan komma prestandamässigt på 225watt eller något.
--Text--

Tänker du på ett HD6950? det är specat för max 225W, i praktiken tror jag att det max ligger runt 170W, ett HD6950 är antagligen ganska nära så långt dom kan komma, med den strömförbrukningen.
AMD har också lanserat HD6450, det kortet kommer att bli riktigt strömsnålt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vad skulle en singel GPU kunna åstadkomma i prestanda med samma effektförbrukning om 300 respektive 450W? Prestandan skulle behöva skala 80-90% med effektförbrukningen. Kan man åstadkomma en så stor GPU med bibehållen perf/watt? Kort som HD6990 och GTX 590 är uppenbarligen bättre presterande när de ligger 50-200W watt över GTX 580 i effektförbrukning. Skulle vara intressant att jämföra HD6990 och ett hypotetiskt singel GPU kort med samma effektförbrukning. Är singel GPU kortet inte allt för mycket efter skulle man nog överväga det på ett annan sätt gentemot det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galactus:

"Utan att göra några ingrepp kan Radeon HD 6990 sörpla i sig hela 375 W, ändra brytaren till OC-läget och grafikkortet slår alla rekord med en övre gräns på 450 W."

Mm, 300W genom PCI-E kablarna, sedan 75W från porten. Samma jämförelse som görs då man pratar om att Nvidias inte får dra mer än 300W.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galactus:

"Utan att göra några ingrepp kan Radeon HD 6990 sörpla i sig hela 375 W, ändra brytaren till OC-läget och grafikkortet slår alla rekord med en övre gräns på 450 W."

Bara för att det "KAN" suga i sig 375 watt och har tillräckligt med strömförsörning till det så betyder det inte att det kommer dra så mycket. Antagligen klockar amd ned det till 300 watt standard..

Bara för att man har 1200w nätagg så drar inte datorn det;)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
Notera att +1 och liknande inlägg fortfarande inte är tillåtna.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

4 st displayport 1.2 bör innebära 12 skärmar då varje utgång kan driva 3 st skärmar. Kanske inte i CF-läge, men om man vill bygga en skärmvägg

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur långt detta kortet är? Sitter på ett 4870x2 just nu och det är lite trångt så det hade varit kul att vet hur mycket längre detta kortet är. Sitter på ett Antec P183 så i värsta fall får jag väl ta bort övre hdd-släden och göra en gettolösning med dubbelhäftande tejp för diskarna som sitter i den. Man måste ju få plats med grafikkortet

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkeman:

Någon som har koll på hur långt detta kortet är? Sitter på ett 4870x2 just nu och det är lite trångt så det hade varit kul att vet hur mycket längre detta kortet är. Sitter på ett Antec P183 så i värsta fall får jag väl ta bort övre hdd-släden och göra en gettolösning med dubbelhäftande tejp för diskarna som sitter i den. Man måste ju få plats med grafikkortet

Formfaktor HD 5970 enl. bilderna i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av .maker:

Formfaktor HD 5970 enl. bilderna i artikeln.

Jasså det var flera bilder i artikeln... Tar på mig dumstruten. Hur som helst verkar det bli en gettolösning för att få plats med kortet. Enligt en isda jag hittade var 5970 309mm och 4870x2 som jag har nu endast 267mm. Tur att det bara sitter SSD i den övre släden så det blir inte så kritiskt med ventilationen ur det perspektivet iaf.

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

Oja jag drar upp miljö aspekten ofta LOL

Kolla min rig så ser du att jag inte bryr mig ett dugg om min elförbrukning..

Är AMD fanboys som du som drar upp det så fort nvidia kommer med nåt.Men när det är AMD då hurras det för fullt

Du fattar tydligen inte piken. Den enda som drar upp miljöaspekten är du när du påstår att andra gör det. Vilket du visade än en gång med sista stycket i ditt inlägg.
Fatta att det inte är någon som tror att man räddar miljön genom att sänka förbrukningen i full load med 50-100w. Däremot leder högre effekt till mer värme och lägger större belastning på nätagget, vilket kan leda till mer oljud.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av NaturaL:

Hmm.. Sålt av mina HD6970 blir att invänta lite tester av GTX590 och HD6990. Vill ha två i CF alt. SLI.

Snälla langa upp lite benchmarks siffror när du köpt dom.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk

Ja det vill vi se hoppas Sweclockers får tag i 2 ex med så vi får se dom i Crossfire

Permalänk

Som vanligt blir man ju sugen på att ha det värsta(bästa) men är ju ganska onödigt om man "bara" spelar, ingen annan som märkt att spel bara blir mer å mer konsollifierade.........trist men hyffsat sant..........nä väntar nog tills nästa generation

Edit: därimot vill jag gärna se lite bench

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Hoppas också mer på nästa generation, finns nog en fin prestanda ökning mellan 40 och 28nm

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

hehe, ja, 8k var i överkant. men jag tror inte 7-8k är en omöjlighet. dyrt som fan att tillverka och väldigt liten kundkrets

http://www.prisjakt.nu/search.php?query=HD6990

6000kr, som sagt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10