[Noobfrågor] CPU-Z visar konstiga värden?

Permalänk

[Noobfrågor] CPU-Z visar konstiga värden?

Jag har precis monterat klart min nya SB-dator och noterade precis att hastigheten på min processor endast visar 1600 MHz, och minnets hastighet ligger på cirkus 650 MHz.

Vad är det frågan om?

Permalänk

processorn klockar antagligen ner sig när maximal "styrka" inte behövs och minnet är det dubbla av det som står har jag för mej så det är nog lugnt

Visa signatur

dRft

Permalänk
Medlem

Intel Speedstep och DDR betyder double data rate.

Permalänk
Skrivet av effekthero:

processorn klockar antagligen ner sig när maximal "styrka" inte behövs och minnet är det dubbla av det som står har jag för mej så det är nog lugnt

Okej, ja det säkert vara så. Minnena ligger dock på 1600MHz så de borde ju kanske stå 800MHz i CPU-Z?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Okej, ja det säkert vara så. Minnena ligger dock på 1600MHz så de borde ju kanske stå 800MHz i CPU-Z?

Kollar du under SPD så ser du att moderkortet har slagit på en "JEDEC" profil. Gå in i Bios och slå på "auto" eller att den ska köra på XMP profilen (om du har sådana ramstickor, annars får du ställa in allt själv!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Okej, ja det säkert vara så. Minnena ligger dock på 1600MHz så de borde ju kanske stå 800MHz i CPU-Z?

Du måste antingen klocka processorn eller minnena eftersom minneskontrollern klarar inte 1600Mhz som standard.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Du måste antingen klocka processorn eller minnena eftersom minneskontrollern klarar inte 1600Mhz som standard.

Typiskt. Hade du orkat hänvisa mig till någon enkel guide för noobklockning av CPU/RAM?

Skrivet av Pewtah:

Kollar du under SPD så ser du att moderkortet har slagit på en "JEDEC" profil. Gå in i Bios och slå på "auto" eller att den ska köra på XMP profilen (om du har sådana ramstickor, annars får du ställa in allt själv!).

Okej, tack!

Permalänk
Medlem

Finns en jättebra guide här på forumet...

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Skrivet av lollol7:

Finns en jättebra guide här på forumet...

Care to share?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Care to share?

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk

Tryckte på OC Genie-knappen på moderkortet och vips har jag 4,2GHz på processorn och 1600MHz på minnena.

Permalänk
Medlem

Använd cpu-z 1.56.1 eller nyare. Finns inget stöd för SB i 1.56

Permalänk
Avstängd
Skrivet av siXpounder:

Jag har precis monterat klart min nya SB-dator och noterade precis att hastigheten på min processor endast visar 1600 MHz, och minnets hastighet ligger på cirkus 650 MHz.

http://i56.tinypic.com/mmwohx.png

http://i52.tinypic.com/2e3mn3o.png

Vad är det frågan om?

Asså så fult! Min e likadan! Jag har oxå SB å i5 2500K, men när jag kollar annars
å kör tester så ser jag att den visar 3,4 GHZ så det är lugnt iaf ändå så!!! )))

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

ladda ner nyaste CPU-Z så läser den av rätt frekvens

CPU-Z v.1.57

Visa signatur

| BitFenix Prodigy White | Asus P8Z77-I DELUXE | i5-2500K | Corsair Vengeance 2x4 Gb @ 1333 MHz | Asus GTX 580 | Intel 520 180GB | OCZ Vertex 2 60 Gb | Samsung Spinpoint F3 1 TB | Corsair TX750W | Philips 24' |