Asrock P67 Extreme4 vs P8P67 PRO vs MSI P67A-GD55

Permalänk

Asrock P67 Extreme4 vs P8P67 PRO vs MSI P67A-GD55

Jag har nu bestämt mig för att uppgradera till ett i5 2500K system, men har svårt att bestämma mig för vilket moderkort i 1500kr -klassen jag ska köra på. Jag har sållat ut 3st möjliga kandidater som har lite olika styrkor men skulle gärna vilja ha lite tips och råd.

Asrock P67 Extreme4 har ju fått ganska bra betyg i olika tester och har fördelen att s775 kylare kan monteras direkt vilket skulle underlätta vid förflyttningen av min Thermalright Ultra som jag kör med nu.

Den har även front USB3 och Xfast USB som ska snabba upp USB överföringen om jag fattat rätt.

Asus P8P67 PRO har jag inte så stor koll på men verkar vara ett populärt moderkort även här på Sweclockers om jag uppfattat det rätt.

MSI P67A-GD55 har Winki 3 som ska vara någon form av strippad Linux dist som startar på under 25 sek som kanske kan vara användbart om man bara vill starta upp datorn för att goolgla på något eller liknande.

Någon som har något tips eller åsikter om dom tre moderkorten eller har något annat förslag?

Permalänk
Medlem

Asrock P67 Extreme4 har instant boot http://www.asrock.com/feature/instantboot/index.asp samt att den har en extra ström kontakt på moderkortet som ökar möjligheterna för överklockning vid användning av sli eller crossfire. Jag skulle köra på denna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av burton666:

Jag har nu bestämt mig för att uppgradera till ett i5 2500K system, men har svårt att bestämma mig för vilket moderkort i 1500kr -klassen jag ska köra på. Jag har sållat ut 3st möjliga kandidater som har lite olika styrkor men skulle gärna vilja ha lite tips och råd.

Asrock P67 Extreme4 har ju fått ganska bra betyg i olika tester och har fördelen att s775 kylare kan monteras direkt vilket skulle underlätta vid förflyttningen av min Thermalright Ultra som jag kör med nu.

Den har även front USB3 och Xfast USB som ska snabba upp USB överföringen om jag fattat rätt.

Asus P8P67 PRO har jag inte så stor koll på men verkar vara ett populärt moderkort även här på Sweclockers om jag uppfattat det rätt.

MSI P67A-GD55 har Winki 3 som ska vara någon form av strippad Linux dist som startar på under 25 sek som kanske kan vara användbart om man bara vill starta upp datorn för att goolgla på något eller liknande.

Någon som har något tips eller åsikter om dom tre moderkorten eller har något annat förslag?

Jag har en P67A-GD55 med i5 2500K som går 3,3 GHZ just nu med 30 grader i idle och då kör jag
NH-U12P SE2 som processorfläkt å storebror har fixat med kylpastan så de e grym värmeöverföring.

När jag stresskör den så går temperaturen upp till typ 40-50 grader så det e grym kylning el så kanske
jag måste stresstesta den mer, jag har dock inte klockat den ännu. MSI har 3 årsgaranti medan de
andra har 2 år vad jag sett. Sen tror jag det e oxå en smaksak. Vissa tycks rapportera problem med
Asrock. Sen äré ju så oxå att de alla har ju samma chipset typ P67, så kolla på vad du vill ha i form av
grafikmöjligheter (sli/cf) å hur många hårddiskar du violl kunna ha, usb portar, nätkort osv dylika ting...

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av burton666:

Jag har nu bestämt mig för att uppgradera till ett i5 2500K system, men har svårt att bestämma mig för vilket moderkort i 1500kr -klassen jag ska köra på. Jag har sållat ut 3st möjliga kandidater som har lite olika styrkor men skulle gärna vilja ha lite tips och råd.

Asrock P67 Extreme4 har ju fått ganska bra betyg i olika tester och har fördelen att s775 kylare kan monteras direkt vilket skulle underlätta vid förflyttningen av min Thermalright Ultra som jag kör med nu.

Den har även front USB3 och Xfast USB som ska snabba upp USB överföringen om jag fattat rätt.

Asus P8P67 PRO har jag inte så stor koll på men verkar vara ett populärt moderkort även här på Sweclockers om jag uppfattat det rätt.

MSI P67A-GD55 har Winki 3 som ska vara någon form av strippad Linux dist som startar på under 25 sek som kanske kan vara användbart om man bara vill starta upp datorn för att goolgla på något eller liknande.

Någon som har något tips eller åsikter om dom tre moderkorten eller har något annat förslag?

Har ett P8P67 pro, är mycket nöjd.

Asrock korten har bara ett års garanti, kan va nått att tänka på.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jezpur:

Har ett P8P67 pro, är mycket nöjd.

Asrock korten har bara ett års garanti, kan va nått att tänka på.

Fast köper du innan juli får du ett års garanti till..

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/993622-asrock-ger-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stais:

Fast köper du innan juli får du ett års garanti till..

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/993622-asrock-ger-1...

jaha, hade helt missat de

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk

Just for fun... kolla ASUS Sabertooth P67

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Hedersmedlem

Har Extreme6 men ska byta till Extreme4 för att slippa kylaren som blockerar översta pcie X1. Hade tänkt ha mitt ljudkort där då grafikkorten går varma om jag har det under dem, särskilt det undre som blockeras nästan helt.

Angående moderkortet har jag inga klagomål, det gör precis vad det ska. Har den gamla modellen med "defekt" sata-controller. Har dock testat och jag har max hastighet på min ssd ansluten till en av de defekta portarna så jag klarar mig nog till byteskorten kommer.
Annars är jag supernöjd, känns som Asrock verkligen har sträckt upp design och kvalitetsvadelningarna, kortet ger ett gediget intryck.
Kör på Asrock, känns som mycket för pengarna.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Vad jag kunde se när jag skulle installera min 775 kylare var att den hamnar snett över prollen. Inte den bästa lösningen fast det lät bra på papperet. Jag har ett asrock extreme4

Visa signatur

| Asrock P67 Extreme 4 | I5 2500K 3.3 Ghz | Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB DDR3 1600Ghz | Corsair Powersupply 520W | ASUS R9 290 4GB OC DirectCU |

Permalänk

Har P67 GD55 och är grymt nöjd, finns många olika manicker på den som gynnar en <:

Visa signatur

:- )

Permalänk
Medlem

Hur är Asrock Extreme 4 jämfört med Asus P8P67 Pro vad gäller överklockning? Har de liknande strömmatning o.s.v.? Liknande komponentkvalité i övrigt? Hade helst velat ha ett Asus P8P67 Pro men de verkar ju aaaldrig komma så jag tänkte eventuellt införskaffa ett Asrock Extreme 4 istället, om det nu håller samma klass..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SanTeoX:

Hur är Asrock Extreme 4 jämfört med Asus P8P67 Pro vad gäller överklockning? Har de liknande strömmatning o.s.v.? Liknande komponentkvalité i övrigt? Hade helst velat ha ett Asus P8P67 Pro men de verkar ju aaaldrig komma så jag tänkte eventuellt införskaffa ett Asrock Extreme 4 istället, om det nu håller samma klass..

Du vet inget om komponentkvalitet, överklockning och strömmatningar om dem men du vet att du vill ha Asus? Om de däremot visar sig vara jämna kan du tänka dig att köra på Asrock för att Asus inte finns i lager?
Kör du på Asus, är nog säkrast.

Edit: http://www.webhallen.com/hardvara/126823-asus_p8p67_pro_b3-at...

Jag däremot chansade och bytte som du läser från ext6 till ext4 och är nöjd. Har tyvärr inte testat OC men de tester jag läst verkar bra. Komponenterna ser ut att vara bra, men sånt har lurats förr, tex tror jag att Asrock kör med Realtek nätverk och Asus kör Intel

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Asrock P67 Extreme4 är väldigt mycket moderkort för pengarna! Jag är jättenöjd med mitt val!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Du vet inget om komponentkvalitet, överklockning och strömmatningar om dem men du vet att du vill ha Asus? Om de däremot visar sig vara jämna kan du tänka dig att köra på Asrock för att Asus inte finns i lager?
Kör du på Asus, är nog säkrast.

Edit: http://www.webhallen.com/hardvara/126823-asus_p8p67_pro_b3-at...

Jag däremot chansade och bytte som du läser från ext6 till ext4 och är nöjd. Har tyvärr inte testat OC men de tester jag läst verkar bra. Komponenterna ser ut att vara bra, men sånt har lurats förr, tex tror jag att Asrock kör med Realtek nätverk och Asus kör Intel

Jo, jag känner till att Asus har vettiga komponenter och bra strömmatning på deras Pro-kort och därför undrade jag om Asrocks kort har liknande kvalitet o.s.v..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SanTeoX:

Jo, jag känner till att Asus har vettiga komponenter och bra strömmatning på deras Pro-kort och därför undrade jag om Asrocks kort har liknande kvalitet o.s.v..

Som jag har fattat det har Asrock tagit sig i kragen, det ser även så ut om man kikar på kort, bundles och förpackning.
Nu finns ju kortet du helst vill ha i lager men jag kan varmt rekommendera Extreme4 annars.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.