Permalänk
Medlem

intel i5 2500k eller i7 2600k?

Nu är det äntligen dax för mig att uppgradera min dator. jag planerar att lägga ut runt 7-8 tusen. moderkort och grafikkort är valt men inte köpt (Asus P8P67 DELUXE, XFX Radeon HD6970). Men jag har svårt för att välja processor. ska välja mellan intel i7 2600k och intel i5 2500k. min kompis har sagt till mig att i5 är bättre än i7 när det gäller spel. har kollat en del på SweClockers recensioner och dem båda verkar vara relativt lika. och är det en bra kombination av delar? är inte jättebra på datorer. så lite hjälp skulle uppskattas

Permalänk
Keeper of the Bamse

I7 2600k är bättre alla kategorier, kolla gärna lite tester

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

jag kollade tester och dem låg på samma nivå fram tills grafiken pumpades upp till max då i5 hade högre fps. och eftersom amd phenom x6 är bättre än i7 på de flesta fronter, men fick sämre fps på hög grafik på spel så blev jag lite tveksam på de självklara skillnaderna

Permalänk

Har en i5a 2500k, är grymt nöjd

Visa signatur

:- )

Permalänk
Medlem

Hade dom igång HT på I7:an då?! För det är då man märker skillnaden enormt

Permalänk
Medlem

Ska du redigera mycket av olika slag så används hyperthreading väldigt effektivt med 2600k.

Permalänk
Medlem

ingen aning vad HT är, men här e länken :

http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

såg att fpsen var densamma men i5an låg högre upp bara, så det lutar nog åt i7an.

men moderkortet och grafikkortet?, passar dem bra till processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ska du redigera mycket av olika slag så används hyperthreading väldigt effektivt med 2600k.

redigera vad?

Permalänk
Medlem

Vanliga användare kommer inte märka någon skillnad mellan 2500k och 2600k. Ska man spela så är det definitivt vettigare att lägga mellanskillnaden på ett snabbare grafikkort istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Vanliga användare kommer inte märka någon skillnad mellan 2500k och 2600k. Ska man spela så är det definitivt vettigare att lägga mellanskillnaden på ett snabbare grafikkort istället.

grafikkort som är snabbare än HD6970? så prestandan i spel påverkas mer av grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Det verkar som att du bara tänkt spela mycket. Finns egentligen ingen anledning för dig att inte köpa i7, om du inte har lite lågt på pengar. Kom bara ihåg att köpa en ordentlig kylare för OC

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det verkar som att du bara tänkt spela mycket. Finns egentligen ingen anledning för dig att inte köpa i7, om du inte har lite lågt på pengar. Kom bara ihåg att köpa en ordentlig kylare för OC

ja jag andvänder knappt datorn annars. men prisskillnaden ligger ändå på nära 1 lakan... och om skillnaden är liten, är då i7 nödvändigt?

Permalänk

Kan bara stämma in med tidigare postare om I5 vs I7.

Det handlar om en enorm prestandaskillnad när 8 logiska cores stöds istället för 4 vanliga. I7 är bättre på alla sätt. I5 är dock helt galet prisvärd - för en så stark processor är priset mycket bra men för en entusiast skulle jag fortfarande föreslå I7.

Processor > grafik > ram/hdd/nätagg etc för mig.
I vissa spel som är extremt grafiskt krävande kan grafik hamna högst på listan men det är CPU som är kärnan för en dator imo.

Moderkortet är underbart och fungerar utmärkt tillsammans med processorn och grafikkortet. Nice överklockningsfunktioner och innehåller UEFI också som är lättanvänt, om än lite drygt att vänja sig vid i början.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerfherder:

Kan bara stämma in med tidigare postare om I5 vs I7.

Det handlar om en enorm prestandaskillnad när 8 logiska cores stöds istället för 4 vanliga. I7 är bättre på alla sätt. I5 är dock helt galet prisvärd - för en så stark processor är priset mycket bra men för en entusiast skulle jag fortfarande föreslå I7.

Processor > grafik > ram/hdd/nätagg etc för mig.
I vissa spel som är extremt grafiskt krävande kan grafik hamna högst på listan men det är CPU som är kärnan för en dator imo.

Moderkortet är underbart och fungerar utmärkt tillsammans med processorn och grafikkortet. Nice överklockningsfunktioner och innehåller UEFI också som är lättanvänt, om än lite drygt att vänja sig vid i början.

tack! blir i7an då

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! det hjälpte

Permalänk
Medlem

Menar du inte I5:an nudå? Ja, I7:an är extremt bra med att hantera prestanda krävande program osv, men i spelskillnad så är den inte ALLT för stor med I5:an. Samt att priset är bättre prestandra/kr enligt mig! Så lägg den extra tusenlappen på ett bättre grafikkort Som t.ex 570 eller 560, jag själv är inget fan utav ATI utan mera åt NVIDIA, med PhysX osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Menar du inte I5:an nudå? Ja, I7:an är extremt bra med att hantera prestanda krävande program osv, men i spelskillnad så är den inte ALLT för stor med I5:an. Samt att priset är bättre prestandra/kr enligt mig! Så lägg den extra tusenlappen på ett bättre grafikkort Som t.ex 570 eller 560, jag själv är inget fan utav ATI utan mera åt NVIDIA, med PhysX osv

ah okej, men har du tips på grafikkort för typ 2.5 3.5k?

Permalänk
Skrivet av deleniz:

jag kollade tester och dem låg på samma nivå fram tills grafiken pumpades upp till max då i5 hade högre fps. och eftersom amd phenom x6 är bättre än i7 på de flesta fronter, men fick sämre fps på hög grafik på spel så blev jag lite tveksam på de självklara skillnaderna

Phenom II x6 bättre än i7 2600 på det mesta? Var ser du detta? Snaerare är sdet som så att i7 2600 är bättre än 1100T på nästan allt.

När det gäller spelande, så köp hellre en i5 2500K och lägg mellanskillnaden på grafikkortet, då det är främst grafikkortet som spelar roll i spel.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ska du spela finns ingen anledning att slösa pengarna på en 2600K då 2500K presterar i princip identiskt, det är grafikkortet som är begränsningen för båda processorerna.

Skrivet av Nerfherder:

Kan bara stämma in med tidigare postare om I5 vs I7.

Det handlar om en enorm prestandaskillnad när 8 logiska cores stöds istället för 4 vanliga. I7 är bättre på alla sätt. I5 är dock helt galet prisvärd - för en så stark processor är priset mycket bra men för en entusiast skulle jag fortfarande föreslå I7.

Synd bara att minoriteten av alla spel över huvud taget drar nytta av fyra kärnor, än mindre 8, HT är rent bortkastat om man ska spela, vissa spel uppvisar till och med sämre prestanda med HT påslaget.

Om du inte tror mig visa mig ett spel där det är mer än någon % skillnad mellan en 2500 och en 2600, vid samma klock.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Phenom II x6 bättre än i7 2600 på det mesta? Var ser du detta? Snaerare är sdet som så att i7 2600 är bättre än 1100T på nästan allt.

har fler kärnor med nyare teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Ska du spela finns ingen anledning att slösa pengarna på en 2600K då 2500K presterar i princip identiskt, det är grafikkortet som är begränsningen för båda processorerna.

Synd bara att minoriteten av alla spel över huvud taget drar nytta av fyra kärnor, än mindre 8, HT är rent bortkastat om man ska spela, vissa spel uppvisar till och med sämre prestanda med HT påslaget.

Om du inte tror mig visa mig ett spel där det är mer än någon % skillnad mellan en 2500 och en 2600, vid samma klock.

så i5 är finare deal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deleniz:

ja jag andvänder knappt datorn annars. men prisskillnaden ligger ändå på nära 1 lakan... och om skillnaden är liten, är då i7 nödvändigt?

Om jag förstått det rätt är det endast mycket fåtal spel som är o-optimerade att processorn spelar roll numera. All tung rendering körs på grafikkortet.

Jag tror det är lite beroende på vilket spel men Grafikkort är nästan alltid det som sätter begränsningen. Grafikkortet kan vanligtvis vara 2-3 generationer nyare än processorn utan problem med flaskhalsar tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Om jag förstått det rätt är det endast mycket fåtal spel som är o-optimerade att processorn spelar roll numera.

Jag tror det är lite beroende på vilket spel men Grafikkort är nästan alltid det som sätter begränsningen. Grafikkortet kan vanligtvis vara 2-3 generationer nyare än processorn utan problem med flaskhalsar tror jag.

men då kör jag lätt på i5..

Permalänk
Medlem

Som sagt, det beror på plånboken. en i7 2600k@ 4 GhZ är ju alltid att önska. Men det beror på plånboken. Känns det lite ont att betala extra 1k för lite mer prestanda i spel, så köp en i5 och clocka den istället (som några andra redan påpekat). eftersom den har mer prestanda/krona. Sen är det, som lideri skriver, viktigt att ha ett bra grafikkort till det hela också.

du frågade efter ett bra kort mellan 2.5 - 3.5k:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619615

om du vill klocka själv ditt grafikkort:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620660
den har visat väldigt bra siffror vid OC-tester (har nästan för mig att den slog ett GTX 580 stock?)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av deleniz:

har fler kärnor med nyare teknik

Öh, vadå snabbare med nyare teknik? Ja 2500k har fyra men den är snabbare per klockcykel än Phenom II X6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Öh, vadå snabbare med nyare teknik? Ja 2500k har fyra men den är snabbare per klockcykel än Phenom ii X6.

0.1ghz snabbare, 2 kärnor mindre

Permalänk
Skrivet av deleniz:

har fler kärnor med nyare teknik

Nej, den har fler kärnor, men varje kärna presterar sämre än de i i5 2500K eller i7 2600K. Vilket ju lätt märks eftersom en i5 2500K med fyra kärnor presterar lika bra (och bättre i applikationer som inte utnyttjar fler än fyra kärnor) än en Phenom II x6 1100T i samma klockfrekvens, trots att den senare har två kärnor fler.

En i7 2600 har 8 "virtuella" kärnor (processorn är fyrkärnig, men applikationer uppfattar den som åttakärnig). Den presterar bättre även i applikationer som kan utnyttja många kärnor än den sexkärniga Phenom (trots att de fyra extrakärnorna simuleras, vilket tar processorkraft)

Edit:
Dessutom verkar du inte ha fattat att man inte kan jämföra olika processorarkitekturer enbart baserat på klockfrekvens. Det visar nada, om båda arkitekturerna inte presterar exakt lika bra per klockcykel. vilket inte är fallet här. Nya Sandy Bridge presterar mycket bättre per klockcykel än gamla Phenom II.
Slut Edit:

Så du har fel.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Nej, den har fler kärnor, men varje kärna presterar sämre än de i i5 2500K eller i7 2600K. Vilket ju lätt märks eftersom en i5 2500K med fyra kärnor presterar lika bra (och bättre i applikationer som inte utnyttjar fler än fyra kärnor) än en Phenom II x6 1100T i samma klockfrekvens, trots att den senare har två kärnor fler.

En i7 2600 har 8 "virtuella" kärnor (processorn är fyrkärnig, men applikationer uppfattar den som åttakärnig). Den presterar bättre även i applikationer som kan utnyttja många kärnor än den sexkärniga Phenom (trots att de fyra extrakärnorna simuleras, vilket tar processorkraft)

Så du har fel.

okej, men som sagt vet nt mkt om datorer, vet bara vad jag läst

Permalänk

Jämförelser åt dig. Observera att du måste läsa texten till vänster om grafen för att se om en hög eller låg stapel är bra i just det testet.
2600K vs 1100T:
http://www.anandtech.com/bench/Product/203?vs=287

2500K vs 1100T:
http://www.anandtech.com/bench/Product/203?vs=288

När det gäller just spel, så är det något som Sandy Bridge verkligen är bra på, så om du nästan bara skall spela så ta 2500K.

Spel utnyttjar i allmänhet väldigt sällan fler kärnor än fyra (för det mesta inte mer än två-tre) på ett vettigt sätt, därför är fler än fyra kärnor rätt bortkastat i just spel.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jämförelser åt dig. Observera att du måste läsa texten till vänster om grafen för att se om en hög etter låg stapel är bra i just det testet.
2600K vs 1100T:
http://www.anandtech.com/bench/Product/203?vs=287

2500K vs 1100T:
http://www.anandtech.com/bench/Product/203?vs=288

När det gäller just spel, så är det något som Sandy Bridge verkligen är bra på, så om du nästan bara skall spela så ta 2500K.

Spel utnyttjar i allmänhet väldigt sällan fler kärnor än fyra (för det mesta inte mer än två-tre) på ett vettigt sätt, därför är fler än fyra kärnor rätt bortkastat i just spel.

okej. men då blire i5 2500k då