Permalänk
Medlem

Projekt: VinterDag 11

Fick ett sug efter att bygga en mini-ITX dator lite spontant. Så jag gick ut i garaget och slängde ihop det här mest på skoj.

Tanken var att jag skulle kunna använda nästan alla min komponenter förutom moderkortet. Tror att jag har lyckats få ihop en rätt trevlig design. Tyvärr har jag blivit sjuk så istället för att jobba så sitter jag här och delar vad jag har kommit fram till hittills

Detta är bottenplattan/ Baksidan

Testade att bocka lite. Har aldrig gjort det utan riktiga grejer innan men det blev faktiskt överaskande bra

Och vipps så såg det ut såhär!

Ungefär samtidigt kom det ett paket på posten

Och så här blev det

Trodde det skulle vara slut här men fick lite spons av Marincenter Syd tack för det

Sågade ut framsidan och fläktgallret

Inte riktigt klart men klockan är 11 och jag har jobbat med detta nu sedan kl 8 på morgonen. Orkar inte göra det helt rakt men ni ser nog tanken.

Detta var allt jag orkade göra på en dag rätt nöjd hittills. Önskade jag kunde vara ute i garaget idag också men jag är helt slut, fått en rejäl manlig förkylning

Hoppas någon tyckte denna lilla sneakpeek var trevlig kommer att komma mer men det dröjer nog eftersom jag bara kan jobba när jag är nere i skåne

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Jag ser inga bilder
EDIT: Eset blockerar dem.. :/

Permalänk
Medlem

Kommer följa! Ser galet bra ut

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Det ser ut som skruvarna till fötterna kommer farligt nära baksidan på moderkortet. Vad jag kan se så sitter I/O-plåten väldigt långt ner. Men det kan ju vara en synvilla bland allt det blanka :). I övrigt ett trevligt bygge som jag ser fram mot att följa.

Visa signatur

i7-5930K @ 4,3Ghz - H100i - Evga X99 classified - Corsair Vengence LPX 2666Mhz 32Gb - Evga GTX980 SC SLI
Evga Supernova 1300 G2
Laptop: ASUS G55V

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Kommer följa! Ser galet bra ut

Man tackar så hjärtligast

Skrivet av Daffas77:

Det ser ut som skruvarna till fötterna kommer farligt nära baksidan på moderkortet. Vad jag kan se så sitter I/O-plåten väldigt långt ner. Men det kan ju vara en synvilla bland allt det blanka :). I övrigt ett trevligt bygge som jag ser fram mot att följa.

Jo du har helt rätt tanken är att skruvarna till fötterna skall försänkas de som sitter där nu är bara tillfälliga. Du har också rätt i att I/O panelen sitter lite långt ner men det är faktiskt tanken. Jag skall korta distanserna ca 1-2mm så skall det passa Kommer lägga ett lager plast i botten för att försäkra mig om att det inte blir kortslutning

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Riktigt fint projekt hitilts, kommer följas.

Fötterna ser väldigt stora ut på chassit, har sådana själv som står under mitt Antec 300
Vad använda du för verktyg för att skära/såg ut för I/O-panelen? Har du några riktiga planer på hur du tänkt dig eller kommer de ändras med tidens gång?

Krya på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normano:

Riktigt fint projekt hitilts, kommer följas.

Fötterna ser väldigt stora ut på chassit, har sådana själv som står under mitt Antec 300
Vad använda du för verktyg för att skära/såg ut för I/O-panelen? Har du några riktiga planer på hur du tänkt dig eller kommer de ändras med tidens gång?

Krya på dig.

Jo skall jag vara ärlig så trodde jag inte det skulle vara så stora, beroende på hur bra det blir så kommer jag nog att skaffa ett par andra men dessa kostade ju bara 39kr så man kan ju inte klaga De enda verktygen jag använder är Borrmaskin, Bågfil och en vanlig träfil. Har det mesta i garaget inc dremel och sticksåg mm men tycker det blir bäst utan elektriska verktyg, man har mycket bättre kontroll då

Jag har faktiskt ritningar och en CAD skiss klara. Kan posta dem om någon vill se men funderar på att hålla de hemliga så får ni se efterhand som projektet fortlöper

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Avstängd

trevligt bygge. posta inte cad skiss, kommer inte va spännande o följa då om man redan vet hur det kommer bli på ett ungefär..:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av og900turbo:

trevligt bygge. posta inte cad skiss, kommer inte va spännande o följa då om man redan vet hur det kommer bli på ett ungefär..:)

Tänkte faktiskt samma sak

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Hänt något än?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Hänt något än?

A det har hänt lite inget revolutionerande men lite att jobba med 2mm aluminium är rätt tidskrävande om man vill ha det riktigt rakt kommer uppdatera med en liten teaser bild senare ikväll tror jag

Förslag och synpunkter är ytterst uppskattat

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

A det har hänt lite inget revolutionerande men lite att jobba med 2mm aluminium är rätt tidskrävande om man vill ha det riktigt rakt kommer uppdatera med en liten teaser bild senare ikväll tror jag

Förslag och synpunkter är ytterst uppskattat

Då har jag ett förslag Bygga en ram i aluminium profiler...

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Ser ju riktigt trevligt en så länge! Hoppas det blir awesome!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Då har jag ett förslag Bygga en ram i aluminium profiler...

Varför den är rätt ordentligt stabil som den är eftersom hela bottenplattan är gjord i ett stycke lägger man till fronten i 2mm aluminium så kommer det bli en gedigen konstruktion.

Lite hela tanken är faktiskt att slippa en ram som tar plats. Kommer dock förmodligen ligga 2 stycken alu profiler som håller samman fronten och baksidan för ökad stabilitet!

Tackar för förslaget dock

Skrivet av LightBlizz:

Ser ju riktigt trevligt en så länge! Hoppas det blir awesome!

Tack tror faktiskt det kan bli rätt awesome med lite tålamod

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Varför den är rätt ordentligt stabil som den är eftersom hela bottenplattan är gjord i ett stycke lägger man till fronten i 2mm aluminium så kommer det bli en gedigen konstruktion.

Lite hela tanken är faktiskt att slippa en ram som tar plats. Kommer dock förmodligen ligga 2 stycken alu profiler som håller samman fronten och baksidan för ökad stabilitet!

Tänkte mest för att göra det enklare att plocka ihop och isär

Blev faktiskt sugen på att bygga något liknande nu

EDIT: Vart hamnar agget?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Tänkte mest för att göra det enklare att plocka ihop och isär

Blev faktiskt sugen på att bygga något liknande nu

EDIT: Vart hamnar agget?

Kommer bli väldigt enkelt att ta isär 4 skruvar för att ta bort "skalet" sedan 2 för fronten och det är det alla delar

agget kommer hamna precis över moderkortet. Tanken är att jag skall få in en scythe shuriken under som skall kylas av fläkten i PSU'n. Kan också avslöja att det kommer bli ett fullstort agg som sitter i kommer bli tight men tror det skall gå

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Kommer bli väldigt enkelt att ta isär 4 skruvar för att ta bort "skalet" sedan 2 för fronten och det är det alla delar

agget kommer hamna precis över moderkortet. Tanken är att jag skall få in en scythe shuriken under som skall kylas av fläkten i PSU'n. Kan också avslöja att det kommer bli ett fullstort agg som sitter i kommer bli tight men tror det skall gå

Det blir ingen optisk läsare?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Det blir ingen optisk läsare?

Nej har inte det på någon av mina datorer har absolut inget behov av det, installerar OS via usb och resten via internet eller motsvarande. Tog bort det i mitt förra bygge pga att vattenkylningen tog förmycket plats men har inte saknat den många gånger

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Nej har inte det på någon av mina datorer har absolut inget behov av det, installerar OS via usb och resten via internet eller motsvarande. Tog bort det i mitt förra bygge pga att vattenkylningen tog förmycket plats men har inte saknat den många gånger

Okej, du ska inte klämma in en slot in läsare då? Typ på sidan tillsammans med en 2,5" hårddisk...

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Okej, du ska inte klämma in en slot in läsare då? Typ på sidan tillsammans med en 2,5" hårddisk...

Funderade på det ett tag men blir nog inte det. Vill bygga så kompakt som möjligt dimensionerna på chassit är 210x160x230 så det finns inte mycket plats över Det skall in en 3.5 disk + förhoppningsvis en SSD på det de kommer sitta bredvid moderkortet ... typ mycket kommer nog klarna nästa gång jag får vantarna på chassit är för närvarande ca 60mil ifrån det nu. Får ju nästan separationsångest

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Har en liten liten teaser bild att visa som lovat
det är inte mycket men man kan nog se lite hur fronten kommer se ut om man ha lite fantasi

Det som syns på bilden är alltså 2 USB 1 LED och ett fläktgaller (som skall sitta på baksidan ) samt 4st snygga svarta M6 insex bultar + En ukulele i bakgrunden

Det var nog tyvärr allt jag kunde bidra med hoppas jag skall kunna uppdatera med något mer spännande snart!

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Har en liten liten teaser bild att visa som lovat
det är inte mycket men man kan nog se lite hur fronten kommer se ut om man ha lite fantasi

Det som syns på bilden är alltså 2 USB 1 LED och ett fläktgaller (som skall sitta på baksidan ) samt 4st snygga svarta M6 insex bultar + En ukulele i bakgrunden

Det var nog tyvärr allt jag kunde bidra med hoppas jag skall kunna uppdatera med något mer spännande snart!

Ser bra ut

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Ser bra ut

Tack det är alltid trevligt när någon följer ens bygge och kommer med idér och synpunkter

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Tänkte det var dags för en mindre update. Är fortfarande mer än 60mil från chassiet så har inte jobbat något vidare med själva skapelsen men tänkte jag kunde avslöja vilka komponenter som skall sitta i

Detta är vad jag tänk använda som moderkort, som processor så kommer det sitta en e8400 (har inte behov av mer)

Sedan kommer det ett FD newton R1 med den här sleevingen:

och inslag av denna:

Svart/orange är kanske inte min personliga favorit men jag försöker hålla färgschemat på moderkortet

utsidan på chassit kommer bli klarvitt (där av namnet vinterdag )

Tyvärr var detta allt jag hade att bjuda på idag hoppas innerligt jag kommer hem snart så jag kan jobba lite. Det är inte jätte många timmars plåtarbete kvar innan jag kan få ihop något vettigt tror jag

P.S använder nu picasa som img host eftersom folk har haft problem med att se bilder från fuskbugg med vissa antivirus program säg gärna om det är bättre eller sämre

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Vad har hänt egentligen? Vi är nog många som vill se detta bygge slutföras.

Har du blivit inspirerad av Duke Nukem Forever kanske?

Visa signatur

i7-5930K @ 4,3Ghz - H100i - Evga X99 classified - Corsair Vengence LPX 2666Mhz 32Gb - Evga GTX980 SC SLI
Evga Supernova 1300 G2
Laptop: ASUS G55V

Permalänk
Medlem

Något man lätt kommer följa, ser redan bra ut om nu min skalle har orkat tänka så rätt som möjligt
Gillar färgen för sleevingen!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daffas77:

Vad har hänt egentligen? Vi är nog många som vill se detta bygge slutföras.

Har du blivit inspirerad av Duke Nukem Forever kanske?

Nej projektet är inte dött det är bara lagt på is eftersom jag inte bor hemma men har alla verktyg där. Sitter också och funderar på om man skall köpa helt nytt eller kanske uppgradera det man redan har. Kommer börja bygga snart igen så fort jag kommer hem och får tid

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daffas77:

Vad har hänt egentligen? Vi är nog många som vill se detta bygge slutföras.

Har du blivit inspirerad av Duke Nukem Forever kanske?

Ok projektet har kanske dött. Men samtidigt återuppstått som en fågelfenix ur en hög av skrot! Vidareutvecklingen med samma design kan hittas här för alla intresserade Projekt: Bread-Brain

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS