Permalänk
Medlem

Project: Nuclear Blast

Project: Nuclear Blast | By LarssoN

Efter jag har sett alla fina chassin byggen i galleriet "ASUS ARES , Aluchill" mm och i detta forumdel "Dual WaterCooled gamingstation". Kommer nog inte att hamna i samma klass som dem

Har det blivit hög tid för mig att starta med ett projekt.

Insidan kommer ungefär att likna ett silverstone-fortress-ft02b och utsidan ett
Fractal Design chassi.

Då jag kommer att köpa vattenkylning så snart som möjligt
har jag funderat på hur jag ska sätta radiatorn, jag har valt att sätta en 360 radiator "under" moderkortet troligt vist. Alltså mellan modekortskanten och bottenfläktarna för att förtydliga för dem som inte förstår

Planer i nuläget

[ ] Så Billigt Som Möjligt !
[ ] Köpa Fläktkontroll.
[ ] Fixa ”Lite” Plexiglas/Akrylglas och "perforerad plåt"
[ ] Köpa Svart/Röd/Vit Sprayfärg
[ ] Köpa Röda dioder
[ ] Kylning Till HDD (Schyte Himuro?)
[ ] Sleevning ?

Tack Till

Peter för sponsring med plåt
Pappa för ha stått för betalningar (så långt)
Sleepstreamer och NysoO för era tips via "pm"
Och alla till som har hjälpt mig med vissa saker

_________________________________________________________________________________

Då jag bara hunnit att kapa klart yttre ramen och har valt att sätta ihop det, har det inte hänt så mycket annars.
Först V.10 ska jag sätta ihop ramen . För er som undrar varför ... "Mitt" garage och snickerboa ^^ går inte på el eller något (garage på ved,men tar sk*t länge att värma upp)
.. och vill inte borra/skruva i -20°C till -30°C som det är inne i dem ..utan tar typ 1-2 veckor att värma upp det ^^ .

Hur som helst kommer jag att söka plexi/akryl till ett bra pris och höra med BodensHandelsJärn om priset på perforerad plåt.

Jag har inte valt att lägga upp en bild på modellen .. på grund av att jag har ändrat mig 2-3 gånger redan om designen.

Alla bilder kommer att vara med min Nokia N73 eller Olympus X-700 så jag kommer försöka göra så bra bilder med skrotkamerorna . Kommer låna en bättre kamera när bygget är klart för finare foton

Då jag snart blir 15 , så kommer jag att bli tvungen att låna mycket pengar , annars så tar jag mope pengarna till detta bygge ... kommer kosta en hel del

Kom Med Frågor Om Ni Har Några

Updates kommer så ofta jag hinner.

Galleri kommer när bygget är klart

/LarssoN

PS. Första gången man skriver en projekt log, kanske inte den bästa.

Glöm inte att kommentera snällt men tar gärna emot tips från er !

Permalänk
Medlem

Låter som en gåta! Med mycket potential! Följas

Permalänk
Medlem

Alltid spännande med specialbyggen! Lycka till!

Visa signatur

Coolermaster ATCS 840 | Fractal Design Newton R2 1000W | Asus P6X58D PREMIUM | Intel Core i7 930@stock | H50 PnP | 6 GB Corsair XMS3 @1600 mhz | Sparkle nVidia GTX 480 | Corsair SSD Force Series 120 GB + 1 TB Samsung Spinpoint F3 | Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem

Javisst, min första fråga, när kommer det bilder?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Tackar !

Skrivet av MulleEng:

Javisst, min första fråga, när kommer det bilder?

Nöjd?
Hunnit bli lite "sliten"
Ramen blir som sagt ihop satt V.10 eller förhoppningsvis före det
Och ne, plåten är inte "bruten" ^^ .. har lagt 2 plåtar brevid varandra bara

Har "bara" hunnit med det ... Då jag är upptagen med massa prov,redovisningar i skolan tar det min fritid nästan.

Permalänk

Verkar väldigt roligt! CTRL+D

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Verkar väldigt roligt! CTRL+D

Det roliga har inte börjat ännu^^

Permalänk
Skrivet av LarssoN:

Det roliga har inte börjat ännu^^

Varför ska du börja först vecka 10? Bara hämta verktygslådan och köra igång uppe på rummet ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Varför ska du börja först vecka 10? Bara hämta verktygslådan och köra igång uppe på rummet ju! http://exilen.eu/images/smilies/Extra/evilgrin39.gif

Farsan vill ju vara med, bara så att jag gör rätt eller något^^
Då "måste" vi avända maskiner för att få de massiva alu rören rakt vid kanterna och borra och de^^
Och han vill inte starta maskinerna i garaget för det är ca. -20C där
och tar tid att värma upp.
Ska fråga han senare , om jag kan få göra det då .. 1 vecka längre att förbereda sig inför CM-Casemod 11^^

Haha, får nog ta och göra det. Han märker nog inget^^:P

Permalänk
Medlem

Update

Farsan gick med på att sätta ihop ramen idag

Ena "sidan" klar

Vi har "dåliga" maskiner och det vart 1mm felborrat ... men men ... bara det blir stabilt är det ju bra^^

Bilder

Till vänster ser man gamla HDD´s från ett chassi jag håller på att "sätta sönder" för projektet ^^

/LarssoN

Permalänk
Medlem

Update

Ramen är klar för några dagar sen, har dock inte hunnit tagit någon bild än på den.

Det skulle bli ett köp idag (vattenkylning etc)

Snackade med farsan om det , och beslutade att välja Corsair H70 eller någon bra luftkylare istället.

Kanske Be Quiet!s nya kylare .....

CM V8 / V10

Corsair H70

Noctua kylare

Vad rekommenderas ?

Ska försöka uppdatera så mycket som möjligt nu då man har sportlov

Blir nog att fara till Luleå och Biltema + Clasohlson och handla in lite saker .. bilder kommer

Permalänk

Be Quiet's monster, alla dagar i veckan

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakspajjas:

Be Quiet's monster, alla dagar i veckan

Det vart mellan den och Notcua D14

Valde denna
Be Quiet DarkRock Pro C1

Får hoppas att paketet dyker upp under veckan

fast 1,5Kg låter ganska mycket

Men som en kompis sa . Kvalitet och prestanda väger mycket ^^

Hoppas man gjorde rätt köp

Nog för att farsan ville att jag inte skulle köpa en "dyr" CPU-kylare ^^ 0.o

Enermax Magma / Phobya Waterpoof kommer att inhandlas senare ... drygt 6-8st

Permalänk
Medlem

Nu kommer det lite bilder på ramen .. det är inte hundra än så länge

Mitt HAF 912+ ser så litet ut nu

Funderar dock på att spraya det vitt , tyckte det såg fränt ut när jag såg ett HAF 932 i galleriet

Imorgon blir det att köpa lite plexiglas och andra små saker i Luleå ^^

Denna vecka blir det nog bara att hålla på med ramen , ev. fästa plåtarna på det ....

Hoppas bara att BeQuiet DARK ROCK PRO kommer under veckan , men med inet tar det väll bara 1-3 dagar att få det ?

som sagt , mycket kvar än

Permalänk
Medlem

Fick mitt lilla paket för någon dag sen , märkte inte att morsan hade lagt det i mitt rum tidigare under den kvällen ^^ ...

BeQuiet DARK ROCK PRO , Schyte Himuro , Arctic MX-2, ArcticClean (Rengörning) och lite godis fanns i paketet från inet

Fin liten låda

Lite tråkig låda tycker jag

väll paketerat tycker jag , ingen risk att något går sönder

En av de största kylarna jag har sett

Den klassiska "Warning" "skylten"
__

Kylarn ryms i mitt HAF 912+ ganska bra , ca 4mm till godo
Nu kan man se film "i lugn och ro" utan en jetmotor gående samtidigt

Nöjd är man i alla fall .... går aldrig över 45C och tyst som attan ^^ bara ett litet sus från tak fläkten hörs
_________

Har snackat lite med Stefan på Djungelapa om lite sleeve och så snäll som han var skickar han en prov produkt

Tack Stefan !
_________

En fråga...

Hårddiskburen ...
för bäst kylning

ska kablarna "sitta" mot moderkortet eller mot chassisidan ?

// LarssoN

Permalänk
Medlem

Under helgen har det inte blivit så mycke arbete

Körde skoter hela dagen igår(läs: lördag) (Det tråkigaste som finss , men man fick alla fall njuta av den fina naturen i lappland ^^ ) och idag har jag rensat ett gammalt chassi för moderkortsplåten (ett HP chassi^^).

Blir att mäta ut vars jag ska kapa nu då , och fundera på hårddiskarna hur dem ska sitta..

________

PS. funderar på att stänga tråden på grund av ingen läser typ .. och fokusera på CoolerMasters sida under bygget .... Färdiga bygget kommer i galleriet

// LarssoN

Permalänk
Medlem

Ja jag hållar med att denna sidan har total dött men bit-tech håller fortfarande klass

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk
Medlem

Du har ju trots allt redan fått drygt 1000 visningar på mindre än en månad. Detta trots en låg uppdateringstakt och ett, i mitt tycke, hittils ointressant projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahl1n:

Ja jag hållar med att denna sidan har total dött men bit-tech håller fortfarande klass

Joo , man undrar ju ibland vars dem "större profilerna" är ibland .

Tror jag kanske om jag orkar lägga ut projektet där , då jag har kommit en lång bit på vägen dock ^^

Skrivet av bjjb:

Du har ju trots allt redan fått drygt 1000 visningar på mindre än en månad. Detta trots en låg uppdateringstakt och ett, i mitt tycke, hittils ointressant projekt.

Jag vet det , Det hade ju i alla fall varit roligt att höra om mina idéer , eller kommentera hur jag kan göra det bättre

Skola , prov , läxor , fotboll , jadu det tar en hel del tid att hinna med tycker jag , kliva upp 5,30 - och hemma typ 17,00 ibland .. det tar på krafterna ibland och jag orkar inte göra nåt annat än gaming (efter läxor etc) .. Hoppas du förstår

Tycker det själv , måste försöka få måtten bra då alla kanter inte är 90 grader i vinkel (på grund av att mina (well, farsans) verktyg inte är det bästa , men allting går ju att fixa i slutändan

Permalänk
Medlem

Absolut, det är fullt förståeligt ifall man inte orkar uppdatera dagligen eller så, men då får man nog också acceptera en mindre aktivitet från andra också.

Angående kommentarer på hur du tänk göra och förslag på ändringar så tycker jag att du skrivit väldigt lite om vad du planerat och då kan man ju inte kommentera det. Du har ju postat till exempel några bilder på ramen men den är ju redan gjord och då är ju förslag lite sena.

Försök skriva mer och framför allt tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Absolut, det är fullt förståeligt ifall man inte orkar uppdatera dagligen eller så, men då får man nog också acceptera en mindre aktivitet från andra också.

Angående kommentarer på hur du tänk göra och förslag på ändringar så tycker jag att du skrivit väldigt lite om vad du planerat och då kan man ju inte kommentera det. Du har ju postat till exempel några bilder på ramen men den är ju redan gjord och då är ju förslag lite sena.

Försök skriva mer och framför allt tidigare.

Att skriva bygglogg är nog inte så bra på (första gången) (Men nog om detta dock)
_________

Tror ni att det är bra om jag förbereder för en 360 rad eller två 240 raddar för framtida vattenkylningen då jag fått in mer pengar ??

Vet någon vart man kan få tag på U-list (eller vad nu heter) ? (I sverige! , får inte köpa från utlandet )

Permalänk

Www.coolingstuff.se har kantlist å finns i Sverige

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk
Medlem

Dags för en update då !

Under måndagen kapade jag lite på moderkortsplåten från ett gammalt chassi , då frontplåten satt i hop med moderkorts plåten

Hade mycket tur att distanserna passade mitt moderkort genom "huvudräkning" , nämen det visade sig att det gamla AMD2/AMD2+ moderkortet mitt AMD3 moderkort

Efter kapningen så tejpade jag kanten, för att inte skära mig på den , ska slipa idag om jag "hinner" .

Ni får se hur jag tänkt ha moderkortsplåten
____

Idag fick jag hem ett efterlängtad .... brev

Som sagt fick en test produkt av Stefan på Djungelapa !

(Suddig bild , sry!)
Hela sleeve "familjen" jag fick

Offret fick bli en gammal 80/90mm fläkt

Fick lös första "Pinen" efter ca. 30 sec

Sleeving In Action !

Superbra sleeveverktyg(läs:mejsel) hittade man efter jag gav upp med gemet

10 min senare vart man klar ,

Vart nöjd själv , då det var första gången man sleevade !

Nåja, inte super rakt
__

Blir att köpa mer sleeve för mitt Corsair VX 550 senare idag förhoppningsvis

__

Vilka av dessa fläktar rekommenderar ni ?

Bäst ljudnivå/luftflöde
och vilka som passar "bäst" som radiator kylning ?
Vill helst ha röda fläkter(är inte intresserad av att måla fläktar .... vet ni någon fläkt som är mestadels svart i storlek 140 - 180mm .. tipsa ! (max . 110SEK , men gärna under 100 då det blir många fläktar att köpa )

http://coolingstuff.se/p/212/enermax-ucma12-magma

eller

http://coolingstuff.se/p/255/phobya-nano-g-12-silent-1500rpm
?

http://coolingstuff.se/p/370/phobya-nano-g-14-1000rpm (bottenfläkt)
Tips på annan fläkt ?

Permalänk
Skrivet av LarssoN:

Ett tips, när du sleevar fläktkablar kan du ju sleeva alla 3/4 kablar i samma strumpa, inte lika mycket jobb, snyggare och lättare. Sen så antar jag att krympslangen inte nyper fast ordentligt på den där lilla kabeln heller. btw snygg kantlist finns här

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Ett tips, när du sleevar fläktkablar kan du ju sleeva alla 3/4 kablar i samma strumpa, inte lika mycket jobb, snyggare och lättare. Sen så antar jag att krympslangen inte nyper fast ordentligt på den där lilla kabeln heller. btw snygg kantlist finns här

Ok , men det var ju test så ville göra lite mer (ska inte ha den fläkten i projektet)

Kantlist

Skrivet av LarssoN:

Vet någon vart man kan få tag på U-list (eller vad nu heter) ? (I sverige! , får inte köpa från utlandet )

crazymike tipsade mig om kantlist på coolingstuff .....

Får tyvärr inte köpa från utlandet

Har sett att ChilledPc har det på deras sida dock

Permalänk
Medlem

får inte köpa från utlandet?

anyway... www.kuntze.se har säkert...

Permalänk
Medlem

Nuclear Blast, ett skivbolag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzul:

Nuclear Blast, ett skivbolag

Tack! Kom inte på varför det var bekant

Visa signatur

2500k@4.1Ghz - MSI P67A GD55 - 12GB 1600Mhz - A-Data 120GB SSD - Fractal Design Define R3 - Powercolor 7970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzul:

Nuclear Blast, ett skivbolag


Blir att ev. byta namn då