Permalänk
Medlem

Bli bättre vän med min bror?

Hur ska jag gå till för att bli bättre vän med min bror?
Min bror är 21år och bor fortfarande hemma hos oss. Jag är 13 år och undrar hur jag ska bli bättre vän med han. Är trött på hans beteende och vill nu bli försöka bli bättre vän med han.

Visst kan vi skratta och ha roligt tillsammans men 3/4 utav dagen går åt åt att han ska retas och vara uppkäftig och spydig.

Han kan ibland vara trevlig men annars är han oftast negativ och dum.
Han är (när han är trevlig) en mycket behaglig person. Han har inte någon sjukdom vad jag vet om.

Vi brukar oftast spela tillsammans med våran 14-åriga kusin.
Våran kusin ställer sig oftast på min brors sida och fnittrar åt allt min bror får ur sig. Det kan vara allt från retard till mongo-unge. Detta är jag också trött på.

Min bror är mycket dator-kunnig och har hjälpt mig mycket genom mitt liv.
Jag är alltid trevlig mot han när han hjälper mig men han vägrar acceptera min positiva attityd och kallar mig gay-lord och säger att jag ska sluta fjäska.

När jag pratar med han så har han oftast negativ och sur attityd.

Är trött på denna terrorisering. Är trött på att bli förnedrad och att inte vara värd något.

Hur ska man gå till väga att bli bättre vän med han?

Permalänk
Avstängd

Först och främst: då du är trevlig (vilket jag *självklart* tycker är bra:)) så tror jag att det skulle kunna vara så att din bror - eftersom han b.l.a. kallar dig för Gay-lord - egentligen känner sig "underlägsen" dig. Låt mig ge ett exempel:

Två systrar hade liknande problem som du beskriver: storasyster mobbade alltid lillasyster, men när de blev större så var det lillasyster som fick en lyckad karriär, ett bra liv, medan storasyster var den som "valsade runt" i olika myndigheter (socialen, Arbetsförmedlingen etc.) som inte alls fick ett lyckat liv utan hon fick ett slitsamt och lågavlönat (p.g.a. att hon var outbildad inom yrket) jobb på ett äldreboende.

Det jag vill säga med detta exemplet är att det skulle kunna vara så att din bror känner sin begränsning och för att kunna ha ett övertag så mobbar han dig. Oavsett om jag har rätt eller fel så hjälper detta dig inte nu.

Det enda tipset jag kan ge dig är att du fortsätter vara trevlig mot bror (även om det tar emot) och förhoppningsvis så slutar han.:)^^ Har inget bättre råd att ge just nu då jag inte vet så mycket om er som personer.:) Hoppas det hjälpte lite i alla fall...:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Först och främst: då du är trevlig (vilket jag *självklart* tycker är bra:)) så tror jag att det skulle kunna vara så att din bror - eftersom han b.l.a. kallar dig för Gay-lord - egentligen känner sig "underlägsen" dig. Låt mig ge ett exempel:

Två systrar hade liknande problem som du beskriver: storasyster mobbade alltid lillasyster, men när de blev större så var det lillasyster som fick en lyckad karriär, ett bra liv, medan storasyster var den som "valsade runt" i olika myndigheter (socialen, Arbetsförmedlingen etc.) som inte alls fick ett lyckat liv utan hon fick ett slitsamt och lågavlönat (p.g.a. att hon var outbildad inom yrket) jobb på ett äldreboende.

Det jag vill säga med detta exemplet är att det skulle kunna vara så att din bror känner sin begränsning och för att kunna ha ett övertag så mobbar han dig. Oavsett om jag har rätt eller fel så hjälper detta dig inte nu.

Det enda tipset jag kan ge dig är att du fortsätter vara trevlig mot bror (även om det tar emot) och förhoppningsvis så slutar han.:)^^ Har inget bättre råd att ge just nu då jag inte vet så mycket om er som personer.:) Hoppas det hjälpte lite i alla fall...:P

Tackar!
Ska jag komma ihåg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RemixV2:

Visst kan vi skratta och ha roligt tillsammans men 3/4 utav dagen går åt åt att han ska retas och vara uppkäftig och spydig.

Låter som att ni umgås alldeles för ofta...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Låter som att ni umgås alldeles för ofta...

Njaa... Inte precis. Har en muskelsjukdom vilket gör att jag inte kan göra mycket annat än att vara hemma. Och min bror är arbetslös så vi brukar spela tillsammans. Kanske inte 3/4. Snarare 2/4 kanske.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomas_88:

Låter som att ni umgås alldeles för ofta...

Man SKA kunna umgås ofta utan att det leder till mobbning, tycker du inte?^^

Men jag ser att TS kommer från Boden: jag vet (av egen erfarenhet:P) att det kan vara en rå attityd i Norrland fast man egentligen inte menar något med det d.v.s. tonen är "rå men hjärtlig" som man brukar säga.

Men eftersom TS upplever att tonen är allt annat än hjärtlig så tror jag att detta kan bli svårt att komma förbi (TS's bors beteende) och det finns risk för att omgivningen ger TS en ryggdunk och ber honom ta det hela som en man och gå vidare.

Jag vet att det kan vara svårt gentemot en storebror, men försök att säga ifrån:
a) dels på ett bestämt sätt och förklara att du blir ledsen över storebrors uttalanden
b) att du vänligt och bestämt säger till honom att du tycker att det är lite väl barnsligt av storebror att bete sig på detta vis då ingen annan i familjen beter sig på samma sätt som honom.
c) förklara för honom allt (gör en lista för dig själv så du har lite punkter att utgå ifrån - då blir du inte nervös (om du blir det?) när du tar upp det med brodern sedan.

Lycka till!:)
Jag är en *sann<3* förespråkare av humanism och kärlek före mobbning.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RemixV2:

Njaa... Inte precis. Har en muskelsjukdom vilket gör att jag inte kan göra mycket annat än att vara hemma. Och min bror är arbetslös så vi brukar spela tillsammans. Kanske inte 3/4. Snarare 2/4 kanske.

Om du har en muskelsjukdom (inte för att det hör hit, men gissar det är MS?:)) så tycker jag att din brors beteende är *JÄVLIGT svinigt* och att ge sig på en person som, förutom att du är yngre samt att du också har muskelsjukdomen, tycker jag säger väldigt mycket om hur knäpp (för att använda ett milt uttryck) din bror är.:@

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Man SKA kunna umgås ofta utan att det leder till mobbning, tycker du inte?^^

Men jag ser att TS kommer från Boden: jag vet (av egen erfarenhet:P) att det kan vara en rå attityd i Norrland fast man egentligen inte menar något med det d.v.s. tonen är "rå men hjärtlig" som man brukar säga.

Men eftersom TS upplever att tonen är allt annat än hjärtlig så tror jag att detta kan bli svårt att komma förbi (TS's bors beteende) och det finns risk för att omgivningen ger TS en ryggdunk och ber honom ta det hela som en man och gå vidare.

Jag vet att det kan vara svårt gentemot en storebror, men försök att säga ifrån:
a) dels på ett bestämt sätt och förklara att du blir ledsen över storebrors uttalanden
b) att du vänligt och bestämt säger till honom att du tycker att det är lite väl barnsligt av storebror att bete sig på detta vis då ingen annan i familjen beter sig på samma sätt som honom.
c) förklara för honom allt (gör en lista för dig själv så du har lite punkter att utgå ifrån - då blir du inte nervös (om du blir det?) när du tar upp det med brodern sedan.

Lycka till!:)
Jag är en *sann<3* förespråkare av humanism och kärlek före mobbning.:)^^

Jo det är du

Han är mer utav en "stick iväg och stäng dörren" typ när man vill prata med han. Men B skulle jag kunna ta upp. Jag vill inte "såra" han och göra så vi blir ovänner resten utav våra liv.

EDIT: Nej det är inte MS. Limb Girdle Muskeldystrofi antar jag att det är. Jag är inte rullstolsbunden. Jag är bara svagare i musklerna. Antar att det inte är MS?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RemixV2:

Jo det är du

Han är mer utav en "stick iväg och stäng dörren" typ när man vill prata med han. Men B skulle jag kunna ta upp.

Aaa...:P Inte lätt när han inte vill/orkar lyssna.:/ Men om man lever i en värld där "hembränt, sex, jaktvapen och skoter" är en stor del av vardagen (jag generaliserar här, men jag hoppas du förstår lite vad jag menar?:)), så finns det risk för att man är mer benägen att:

a) säga: "Stick och brinn" och så sticker storebror ut med skotern d.v.s. istället för att "sätta sig vid förhandlingsbordet" och prata om det så är det lättare att gå vidare genom att gå ut och göra något - man skingrar tankarna helt enkelt
b) vara "hård" - d.v.s. om du tar upp att du är uppriktigt ledsen ---> :'( så finns det inte en allt för obetydlig risk att man gömmer sig bakom hårda ord än att motparten blir mjuk, lyssnande och inkännande då det kräver mycket "mod" att erkänna att man handlar fel mot någon annan.

Hoppas du förstår vad jag menar och att jag inte uttrycker mig för "svårt".:):$

edit: aa då vet jag vad det är för muskelsjukdom du har: Limb Girdle Muskeldystrofi - som jag har förstått det - är en allvarligare form av muskelsjukdom än MS (men jag kan för lite men jag vet vad du menar i alla fall:P).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RemixV2:

Njaa... Inte precis. Har en muskelsjukdom vilket gör att jag inte kan göra mycket annat än att vara hemma. Och min bror är arbetslös så vi brukar spela tillsammans. Kanske inte 3/4. Snarare 2/4 kanske.

Menade inte så, tänkte att man kanske tröttnar lite att umgås hela tiden i samma rum. Du har säkert massa andra saker du kan hålla på med istället för att ständigt sitta med din bror

Skrivet av MacEnkronan:

Man SKA kunna umgås ofta utan att det leder till mobbning, tycker du inte?^^

Men jag ser att TS kommer från Boden: jag vet (av egen erfarenhet:P) att det kan vara en rå attityd i Norrland fast man egentligen inte menar något med det d.v.s. tonen är "rå men hjärtlig" som man brukar säga.

Men eftersom TS upplever att tonen är allt annat än hjärtlig så tror jag att detta kan bli svårt att komma förbi (TS's bors beteende) och det finns risk för att omgivningen ger TS en ryggdunk och ber honom ta det hela som en man och gå vidare.

Jag vet att det kan vara svårt gentemot en storebror, men försök att säga ifrån:
a) dels på ett bestämt sätt och förklara att du blir ledsen över storebrors uttalanden
b) att du vänligt och bestämt säger till honom att du tycker att det är lite väl barnsligt av storebror att bete sig på detta vis då ingen annan i familjen beter sig på samma sätt som honom.
c) förklara för honom allt (gör en lista för dig själv så du har lite punkter att utgå ifrån - då blir du inte nervös (om du blir det?) när du tar upp det med brodern sedan.

Lycka till!:)
Jag är en *sann<3* förespråkare av humanism och kärlek före mobbning.:)^^

Nä klart man ska kunna göra det men av mina erfarenheter (är också storebror) så kan det vara så att han säger det på skoj men inte fattar att hans bror tar illa upp. Kan ju också vara så att hans brorsa tycker att han är tillräckligt bra vän med honom för att kalla honom saker utan att han ska ta illa upp, men man kan ju inte säga nåt om det bara utifrån dom det som TS skrev här uppe.. men dom flesta märker ju om man skojar eller om man verkligen menar det man säger så jag antar att det är så som TS skriver

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Aaa...:P Inte lätt när han inte vill/orkar lyssna.:/ Men om man lever i en värld där "hembränt, sex, jaktvapen och skoter" är en stor del av vardagen (jag generaliserar här, men jag hoppas du förstår lite vad jag menar?:)), så finns det risk för att man är mer benägen att:

a) säga: "Stick och brinn" och så sticker storebror ut med skotern d.v.s. istället för att "sätta sig vid förhandlingsbordet" och prata om det så är det lättare att gå vidare genom att gå ut och göra något - man skingrar tankarna helt enkelt
b) vara "hård" - d.v.s. om du tar upp att du är uppriktigt ledsen ---> :'( så finns det inte en allt för obetydlig risk att man gömmer sig bakom hårda ord än att motparten blir mjuk, lyssnande och inkännande då det kräver mycket "mod" att erkänna att man handlar fel mot någon annan.

Hoppas du förstår vad jag menar och att jag inte uttrycker mig för "svårt".:):$

Haha. Hembränt, sex, jaktvapen och skoter var att ta i en gnutta.

Han är hård. Jag förstår vad du menar

edit: @tomas_88

Vi sitter inte i samma rum. Min bror bor i vad man skulle kalla den västra punkten av huset och jag bor i den östra punkten av huset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RemixV2:

Haha. Hembränt, sex, jaktvapen och skoter var att ta i en gnutta.

Han är hård. Jag förstår vad du menar

edit: @tomas_88

Vi sitter inte i samma rum. Min bror bor i vad man skulle kalla den västra punkten av huset och jag bor i den östra punkten av huset.

Jo det blir ju problem när bror är hård. Har du lite försiktigt försökt säga att du blir ledsen av det han säger? Vad säger föräldrarna om det hela?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jo det blir ju problem när bror är hård. Har du lite försiktigt försökt säga att du blir ledsen av det han säger? Vad säger föräldrarna om det hela?:)

Föräldrarna vill jag inte dra in i det här. Vill försöka lära mig att hantera sånna här saker själv. Om det inte går får ju givetvis mina föräldrar rycka in.

Jag har inte sagt något till han. Men ska göra det imorgon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RemixV2:

Föräldrarna vill jag inte dra in i det här. Vill försöka lära mig att hantera sånna här saker själv. Om det inte går får ju givetvis mina föräldrar rycka in.

Jag har inte sagt något till han. Men ska göra det imorgon.

Ok.:) Tipset för dagen är att du (så hade jag gjort i alla fall) helt uppriktigt kort säger till din bror:

-"Du brorsan jag blir faktiskt ledsen och sårad av X handling och Y glåpord du gör/säger mot mig"...

Sen säger du inget mer. Det ger din bror tid att reflektera över din mening för sig själv rent logiskt och i sinom tid emotionellt och förhoppningsvis kan denna enkla och ärliga uppmaning få honom på andra tankar.^^ Tänk dock på att inte säga det i en anklagande ton.:)

Lycka Till!:) Jag hejar på dig!:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Hedersmedlem

Är själv 21 och har en lillasyster och brukar väl kallas storebror i en annan familj som jag är nära med. Det händer väl att man skojar med mindre men inte på det sättet som din bror gör. Jag skulle tro att han är osäker på något och kanske helt enkelt mår bättre av att få trycka ner och kalla någon för dumma saker. Det är kul att skoja så länge båda förstår att det är på skoj och kan skratta åt det.

Min attityd mot folk som försöker retas och emotionellt skada en är att se det för vad det är, larvigt och barnsligt. Skakar på huvudet och går där ifrån, låter det inte komma åt mig. Det är ju bara kul att retas om någon tar illa upp. Vissa hjälper det inte att prata med, vissa går det med. Att berätta att det sårar dig kan hjälpa och det är värt ett försök. Det kan hända att det bara är bensin på elden och skulle det vara fallet så tycker jag du ska ignorera honom och försök lämna rummet om han börjar bli otrevlig. Tycker han borde blivit vuxen vi det här laget.

Permalänk
Medlem

Din bror är vuxen. Det är inte du. Han tycker säkerligen jättemycket om dig som bror, men ibland behöver man vara själv. Är han lättretad så är han, det är inte mycket du kan göra åt. Lämna honom i fred när han är grinig, är han vatten värd, så vet han om när han beter sig som en skitstövel.

Inte är det någe vidare konstruktivt, men jag tror att du har svårt att påverka situationen.

Permalänk
Medlem

Jag retar och är elak mot syster, men vi vet båda att det är på skoj. Hon har med tiden lärt sig att hugga tillbaka och ibland lyckas hon t.o.m.
när hon var i TS ålder så hade hon inte så mycket att säga till om. Då var det mest "men åh vad dum du är". Nu låter det mer som "Ditt syftande på politisk hållning som kvalitetsbedömande mätetal av en människa visar mer på hur du är en Söder-MUF-wannabe än någon slags intelligent varelse genom slängande av snygga påhittade termer som fascist-stalinism".

Tycker du ska låta honom hållas tills han själv tröttnar på det. Undertiden kan du visa att du har ett eget liv. Spela med några andra, ragga på tjejer, skaffa ett sommarjobb. Humma lite frånvarande när han säger något elakt och låt honom förstå att han är passé. Ni ska dock inte ignorera varandra. Bara visa att ni klarar er utan varandra, så klarar ni er så mycket bättre med varandra.
För det _kan_ ju vara som så att han känner att han måste vara storebror åt dig, och inte kan vara enbart sig själv. Det kan låsa honom och hindra hans egen utveckling, vilket är frustrerande.

Säger föräldrarna något till din bror som t.ex. "ta hand om din lillebror" eller "var snäll mot din enda bror"? Dina föräldrar måste i sådana fall sluta med sådan hämmande uppfostran. Om inte, så är det ok.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Vi är aldrig i samma rum. Vi snackar med varann över Mumble.
Så att han vill vara ifred det kan det inte vara.
Han säger ifall han inte vill vara med mig.

Permalänk
Medlem

Tycker din bror verkar vara som alla äldre bröder är någongång då och då. Men med tanke på hans ålder så borde han ha mognat till lite vid det här laget och uppskatta att han faktiskt har en bror. Hur som helst så är jag säker på att det kommer sluta snart..om han då inte är mentalt störd på något sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RemixV2:

Hur ska jag gå till för att bli bättre vän med min bror?
Min bror är 21år och bor fortfarande hemma hos oss. Jag är 13 år och undrar hur jag ska bli bättre vän med han. Är trött på hans beteende och vill nu bli försöka bli bättre vän med han.

Visst kan vi skratta och ha roligt tillsammans men 3/4 utav dagen går åt åt att han ska retas och vara uppkäftig och spydig.

Han kan ibland vara trevlig men annars är han oftast negativ och dum.
Han är (när han är trevlig) en mycket behaglig person. Han har inte någon sjukdom vad jag vet om.

Vi brukar oftast spela tillsammans med våran 14-åriga kusin.
Våran kusin ställer sig oftast på min brors sida och fnittrar åt allt min bror får ur sig. Det kan vara allt från retard till mongo-unge. Detta är jag också trött på.

Min bror är mycket dator-kunnig och har hjälpt mig mycket genom mitt liv.
Jag är alltid trevlig mot han när han hjälper mig men han vägrar acceptera min positiva attityd och kallar mig gay-lord och säger att jag ska sluta fjäska.

När jag pratar med han så har han oftast negativ och sur attityd.

Är trött på denna terrorisering. Är trött på att bli förnedrad och att inte vara värd något.

Hur ska man gå till väga att bli bättre vän med han?

HAHAHA helt vanligt beteende, jag och min bror slogs och retades med varandra extremt mkt under våran uppväxt men är idag goda vänner.
visst är han bara 3 år yngre än mig. syskon bråkar och jävlas med varandra så är det. jag kan än idag jävlas med min bror när jag känner för det.
han kanske bara vill "få igång" dig, hade min bror fjäskat och varit "gay" så hade han fått veta det!

det är ju bara terrorisera honom tillbaka, glöm inte att ha en skämtsam underton i det hela vilket jag tror din bror har gentemot dig.

lite lätt skrämmande att folk inte vet hur syskon fungerar, dom är till för att terrorisera så mkt det går när man var yngre!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Ok.:) Tipset för dagen är att du (så hade jag gjort i alla fall) helt uppriktigt kort säger till din bror:

-"Du brorsan jag blir faktiskt ledsen och sårad av X handling och Y glåpord du gör/säger mot mig"...

Sen säger du inget mer. Det ger din bror tid att reflektera över din mening för sig själv rent logiskt och i sinom tid emotionellt och förhoppningsvis kan denna enkla och ärliga uppmaning få honom på andra tankar.^^ Tänk dock på att inte säga det i en anklagande ton.:)

Lycka Till!:) Jag hejar på dig!:D

Ja det kan funka eller så kan det ge en hel motsatt effekt så att hans bror rättar honom ännu mer om han nu är en "hård kille"

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomas_88:

Ja det kan funka eller så kan det ge en hel motsatt effekt så att hans bror rättar honom ännu mer om han nu är en "hård kille"

Mjo...men man kan inte göra annat än att försöka.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Man SKA kunna umgås ofta utan att det leder till mobbning, tycker du inte?^^

Absolut, men i denna åldern syskonen är nu så är det mycket vanligt att den äldre brodern vill vara lite "coolare" etc. Det försvinner ju med tiden, hade ju själv samma problem med min brorsa när jag var yngre.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Ska pröva säga senare ifall han försöker attackera mig så här: Hah. Du är 21 år och jag är 13 år. Jag gjorde X fel. Du behöver inte attackera mig direkt för att jag gjorde X fel. Man behöver inte attackera varann. Förstår du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

HAHAHA helt vanligt beteende, jag och min bror slogs och retades med varandra extremt mkt under våran uppväxt men är idag goda vänner.
visst är han bara 3 år yngre än mig. syskon bråkar och jävlas med varandra så är det. jag kan än idag jävlas med min bror när jag känner för det.
han kanske bara vill "få igång" dig, hade min bror fjäskat och varit "gay" så hade han fått veta det!

det är ju bara terrorisera honom tillbaka, glöm inte att ha en skämtsam underton i det hela vilket jag tror din bror har gentemot dig.

lite lätt skrämmande att folk inte vet hur syskon fungerar, dom är till för att terrorisera så mkt det går när man var yngre!

Jo. Visst är det så, att bröder och systrar "bråkar". Men nu verkar det som att personen tar illa vid sig :/

Jag tycker att din bror verkar FRUKTANSVÄRT omogen, att vara 22 år och bete sig på detta vis är inte i min värd acceptablet. Han bör kunna se sig om kring och förstå, bara för att han har roligt så är det inte säkert att alla har det. Jag är den största av fyra syskon, var en riktig retsticka när jag var liten, men till en viss gräns självklart, för det handlar om att ha rolig tillsammans och inte åt.

Det bästa sättet, i många fall, är att visa vad man känner, med tanke på att personen inte verkar kunna ta en känslomässig diskution (..annars hade jag rekommenderat att du diskuterar med honom, jag får känsla av att du inte får iväg ett ord innan du blir utkastad, vilket är konstigt eftersom det kan röra sig om något riktigt allvarligt.), så kanske det bästa är att visa när han försöker göra en poäng/leka. Att säga "Nej." är ett starkt ord, ta mig nu inte ordagrant, du kan säga "Kan du snälla sluta? Jag tycker inte det är roligt!" bara för att ge ett exempel. Kort sagt: Visa att du inte vill vara med och "leka" på det sätt han upfattat hur ni har roligt tillsammans.

Ifall detta inte fungerar rekommenderar jag att du tar upp disktuionen med dina föräldrar, inte att han retar dig utan att du känner dig känslomässigt sårad av hans betende, och att du skulle vilja ändra detta.

PS: Detta är bara min syn på det hela och hur man bör försöka med att tackla denna typ, jag kan ha fel eller skev syn på det hela, ifall så är fallet, var inte rädd med att kommentera.
PS: Läste inte hela tråden riktigt, så förlåt ifall det blivit något upprepande.

Med vänliga hälsningar
MS / Marcus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Snark:

Jo. Visst är det så, att bröder och systrar "bråkar". Men nu verkar det som att personen tar illa vid sig :/

Jag tycker att din bror verkar FRUKTANSVÄRT omogen, att vara 22 år och bete sig på detta vis är inte i min värd acceptablet. Han bör kunna se sig om kring och förstå, bara för att han har roligt så är det inte säkert att alla har det. Jag är den största av fyra syskon, var en riktig retsticka när jag var liten, men till en viss gräns självklart, för det handlar om att ha rolig tillsammans och inte åt.

Det bästa sättet, i många fall, är att visa vad man känner, med tanke på att personen inte verkar kunna ta en känslomässig diskution (..annars hade jag rekommenderat att du diskuterar med honom, jag får känsla av att du inte får iväg ett ord innan du blir utkastad, vilket är konstigt eftersom det kan röra sig om något riktigt allvarligt.), så kanske det bästa är att visa när han försöker göra en poäng/leka. Att säga "Nej." är ett starkt ord, ta mig nu inte ordagrant, du kan säga "Kan du snälla sluta? Jag tycker inte det är roligt!" bara för att ge ett exempel. Kort sagt: Visa att du inte vill vara med och "leka" på det sätt han upfattat hur ni har roligt tillsammans.

Ifall detta inte fungerar rekommenderar jag att du tar upp disktuionen med dina föräldrar, inte att han retar dig utan att du känner dig känslomässigt sårad av hans betende, och att du skulle vilja ändra detta.

PS: Detta är bara min syn på det hela och hur man bör försöka med att tackla denna typ, jag kan ha fel eller skev syn på det hela, ifall så är fallet, var inte rädd med att kommentera.
PS: Läste inte hela tråden riktigt, så förlåt ifall det blivit något upprepande.

Med vänliga hälsningar
MS / Marcus

OK. Ska komma ihåg det. Han säger aldrig något illa om min muskelsjukdom vilket jag tycker är trevligt iallafall. Så en viss gräns har han ju.

Permalänk

Det släpper till slut ska du se, jag och min syster var jättemycket osams för nåt år sen, och hade varit så länge jag kunnat minnas.
Nu är det enda vi är osams med våra föräldrar, det är mycket lättare att gadda ihop sig

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Din bror är antagligen understimulerad och att retas är nog ett sätt för honom att få utlopp för sin sociala sida, fast det blir ju uppenbarligen fel.

Ignorera hans påhopp och visa att du är mera mogen än honom. Klanka inte ner på honom, men ge honom ingen motivation att försätta retas. Och ju äldre du blir desto mera kommer ni att få gemensamt.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk

Retard? Gay-lord? Mongounge? Du har inte funderat på att skämta tillbaks?

Permalänk
Medlem

Precis som bluetiger säger så är det garanterat inget illa ment när han säger sådana saker. Han och hans kompisar kanske har den jargongen?
Er åldersskillnad kan även vara ett "problem" just nu. Nu ser han dej nog som ett litet glin som är rolig att retas med, fast du verkar vara en mycket mogen ung man för din ålder. När du blir äldre så kommer han säkert att respektera dej mer och ni kan umgås lättare.

Givetvis ska du inte ta skit från honom, men av egna erfarenheter vet jag att det är väldigt roligt att reta sin yngre lillebror.