Permalänk
Medlem

Frågor ang drivers

Har precis inskaffat ett P6T Deluxe v2.
Är en nybörjare på datorer osv och har lite frågor.

Måste jag uppdatera bios? Om det visar sig att datorn rullar på utan senaste versionen spelar det väl ingen roll?

Ska jag installera alla drivare som följer med på cd-skivan som hör till moderkortet?

Permalänk
Medlem

Hm okej. Nu var jag lite för snabb, har redan installerat drivarna från cd-skivan. Men det är inga problem att bara ladda ned de senaste drivarna från asus hemsida och sedan installera dom va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skade:

Måste jag uppdatera bios? Om det visar sig att datorn rullar på utan senaste versionen spelar det väl ingen roll?

Ska jag installera alla drivare som följer med på cd-skivan som hör till moderkortet?

BIOS behöver du inte uppdatera om du inte har problem med något, men har du inte installerat Windows än så går det fort att flasha det (uppdatera det) från ett USB-minne till senaste versionen, på det sättet så är kan du vara lite säkrare på att inget kommer krångla.

Det som är värt att uppdatera i drivrutinsväg är framförallt chipset-drivrutiner, drivrutiner för hårddiskkontrollern (SATA/AHCI), ljuddrivrutin för din inbyggda ljudkrets (i fall du inte har ett ljudkort), LAN-drivrutin behövs för att komma ut på internet med den inbyggda nätverkskretsen också (om du inte har nätverkskort).

Du har Intel X58 chipset, använd det här verktyget för att hitta senaste chipset-drivrutinen och uppdatera till den (kräver Java).

Rekommenderar också att installera Intel Rapid Storage Technology för att förbättra hårddiskprestandan om du har en AHCI-kompatibel hårddisk som är inställd på det i BIOS.

Drivrutiner (tycker jag) kan vara bland det jobbigaste och krångligaste att syssla med vad gäller datorer, om det var något jag skrev som du inte riktigt förstod; ta gärna och ladda ner den här guiden och kolla kapitlet Windows Drivers, där står allt du behöver veta och lite till om vilka drivrutiner som är viktiga och vilka du kan skippa. Dessutom finns det en steg för steg-lista i vilken ordning du ska uppdatera de viktiga drivrutinerna efter att du installerat Windows.

Lycka till!

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skade:

Hm okej. Nu var jag lite för snabb, har redan installerat drivarna från cd-skivan. Men det är inga problem att bara ladda ned de senaste drivarna från asus hemsida och sedan installera dom va?

Avinstallera dom först om du kan.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3