Fungerar Core i3s grafikdel i Linux?

Permalänk
Medlem

Fungerar Core i3s grafikdel i Linux?

Jag har en burk med en Core i3 530 monterat på ett Gigabyte GA-H55-UD2H moderkort. När jag köpte det för ett år sedan hittade jag inga Linux-distar som stödde den integrerade grafikkretsen. Nu när jag funderar på att konfigurera om burken undrar jag om det idag finns Linux-distar som stödjer detta utan några mer avancerade tweaks.

Permalänk
Inaktiv

Prova. Allt du behöver göra är att tanka ner valfri linuxdist, tanka över den på usbminne och starta. Men om den är ett år gammal så kan jag nästan garantera att den fungerar.

Permalänk

Funkade det? Skulle vara kul att veta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Fungerar bra under Ubuntu 10.10, går att få till acceleration av h264 genom vaapi också med lite meck.

Edit: en bokstav

Permalänk
Medlem

Testade att köra via USB-sticka men det tog en halv evighet att starta upp, men sen funkade de vanligaste funktionerna utan märkbara problem. Vet dock inte hur jag ska testa att det funkar fullt ut.

Skrivet av fyx:

Fungerar bra under Ubuntu 10.10, går att få till acceleration av x264 genom vaapi också med lite meck.

Med andra ord; det krävs lite meck för att fungera fullt ut? Är det något man kan fixa som n00b på Linux?

Permalänk
Medlem

u35jc

Angående i3's grafikdel så fungerar den ypperligt på min bärbara i alla fall.

Permalänk
Medlem

Fungerar med Ubuntu 10.10. däremot har jag märkt GPU relaterade hängningar typ vart fjärde vecka på min desktop (alltid på) med Ubuntu 11.04 verkar det gå bättre, kan inte uttala mig om det då den inte hängt sig på det sättet.

Inget ljud via DisplayPort, behövs en riktigt fräsch kärna för det som Ubuntu 11.04 verkade missa precis. Jag skulle hellre testa Fedora 14, den är rättså bleeding edge. Eller openSuSE 11.4 (släpps i dagarna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fyx:

Fungerar bra under Ubuntu 10.10, går att få till acceleration av x264 genom vaapi också med lite meck.

sedan när har vaapi stöd för x264? hur lyckades du med det?
sist jag kollade så är x264 en h264 kodare....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stämmer bra, men det var inte nödvändigt att göra sig lustig.