Kan man begränsa spänning till CPU fläkt via mobot?

Permalänk

Kan man begränsa spänning till CPU fläkt via mobot?

Tänker specifikt på Asus p67 modeller. Tanken är att jag vill spänningsbegränsa min CPU fläkt till att aldrig gå över 9V. Är det möjligt med medföljande mobo drivisar eller kanske via UEFI?

Tack på förhand

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk

Verkar som jag har postat i fel forumdel. Kan en mod flytta den till "Kylning och överklockning av processorer"? Kanske passar bättre där.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte insatt i just detta moderkort men rent allmänt är det vanligt förekommande med temperaturstyrning på cpu-fläkten och detta är fullt tillräckligt för de allra flesta. Men skulle man verkligen vilja ha spänningen begränsad till max 9 volt av någon anledning så får man nog koppla in ett motstånd av lämplig storlek på vägen.

Visa signatur

| Errare humanum est |