Permalänk
Medlem

ang. köp av iPad 2

Jag är inne på att köpa en iPad när jag åker över till usa, men är det någon skillnad om jag köper den där eller om jag köper den i sverige? har försökt läsa lite men hittar inget direkt svar. För på vissa ställen står det att ipad 1 bör jailbreakas för att fungera bättre i sverige, det lär inte behövas nu med ipad 2?

Sen är jag lite intresserad av att vete om ipaden kan användas istället för en bärbar dator, dvs går det att läsa, skriva word, powerpoint och exelldokument, samt även pdf-filer? Och hur fungerar det om jag vill koppla in något genom usb, då måste jag köpa en sån adapter va?
Går det att till exempel ladda ner program såsom utorrent så jag kan ladda ner filmer direkt till ipaden eller måste jag lägga över filmerna från datorn?

mycket frågor nu när inte ens ipad 2 är släppt men någon kanske vet?

Permalänk
Medlem

Jailbreaka behöver du inte göra. Den är ju inte låst på något vis. Inte iPad 1 iallafall. Hur det är med tvåan vet jag inte säkert, men knappast.

Det finns inga torrentklienter till ipad. iOS är i grunden inte riktigt lämpligt för såna saker heller.

Det finns en adapter för usb (camera connection kit), men du kan inte bara "koppla in något" utan det man kan göra med den adaptern är att kopiera över foton från en kamera. I camera connection kit ingår även SD-läsare.

"Word, Powerpoint och Excel" finns inte, men Apple har släppt ipadversion av iWork dvs Pages, Keynote och Numbers. Det går ju inte att jämföra dem med fullfjädrade skrivbordsprogram men visst går det att jobba i dem. Gå in på apple.com och kolla om det verkar som nåt för dig. PDF-filer går givetvis utmärkt.

Det finns folk som köper ipad för att använda som dator (ställning, bluetoothtangentbord osv), men jag ser inte riktigt poängen. Köp en laptop istället om det är det du är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Jailbreaka behöver du inte göra. Den är ju inte låst på något vis. Inte iPad 1 iallafall. Hur det är med tvåan vet jag inte säkert, men knappast.

Det finns inga torrentklienter till ipad. iOS är i grunden inte riktigt lämpligt för såna saker heller.

Det finns en adapter för usb (camera connection kit), men du kan inte bara "koppla in något" utan det man kan göra med den adaptern är att kopiera över foton från en kamera. I camera connection kit ingår även SD-läsare.

"Word, Powerpoint och Excel" finns inte, men Apple har släppt ipadversion av iWork dvs Pages, Keynote och Numbers. Det går ju inte att jämföra dem med fullfjädrade skrivbordsprogram men visst går det att jobba i dem. Gå in på apple.com och kolla om det verkar som nåt för dig. PDF-filer går givetvis utmärkt.

Det finns folk som köper ipad för att använda som dator (ställning, bluetoothtangentbord osv), men jag ser inte riktigt poängen. Köp en laptop istället om det är det du är ute efter.

Finns det inte torrentklienter? Det borde det göra. Finns fullt av olika till Android, dock är ju android mer öppet.

Permalänk
Medlem

Angående det som nämns här med behovet av "jailbreaking" :

Jag har hört att allt man för in i sin ipad måste genomgå någon sorts Applecensur, tex tillåter de inte porrbilder och vissa andra saker.
Därför undrar jag lite hur det går till i praktiken ?
Måste allt som läggs in i ipaden skickas via Apple på något sätt och invänta godkännande, ungefär som när man kommenterar på vissa forum ?

Denna censur är min absolut största orsak till att jag inte kan tänka mig att köpa en iPad. Jag vill inte att det sitter någon på högre ort och kämpar mot yttrandefriheten.
Frågan är dock om det verkligen är så illa. Jag har ingen erfarenhet av detta så jag vet inte hur det fungerar.

Om jag vill lägga in egna dokument på en iPad för att läsa på tåget, vad kommer då att hända ? Vem kommer att stoppa mig och hur kommer det att gå till ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Jailbreaka behöver du inte göra. Den är ju inte låst på något vis. Inte iPad 1 iallafall. Hur det är med tvåan vet jag inte säkert, men knappast.

Det finns inga torrentklienter till ipad. iOS är i grunden inte riktigt lämpligt för såna saker heller.

Det finns en adapter för usb (camera connection kit), men du kan inte bara "koppla in något" utan det man kan göra med den adaptern är att kopiera över foton från en kamera. I camera connection kit ingår även SD-läsare.

"Word, Powerpoint och Excel" finns inte, men Apple har släppt ipadversion av iWork dvs Pages, Keynote och Numbers. Det går ju inte att jämföra dem med fullfjädrade skrivbordsprogram men visst går det att jobba i dem. Gå in på apple.com och kolla om det verkar som nåt för dig. PDF-filer går givetvis utmärkt.

Det finns folk som köper ipad för att använda som dator (ställning, bluetoothtangentbord osv), men jag ser inte riktigt poängen. Köp en laptop istället om det är det du är ute efter.

Tack för hjälpen, om jag ser till det du skriver är det dumt att låta en iPad ersätta en dator. då köper jag den nya MBP så blir det bättre. Jag trodde iPad 2 skulle vara mer användbar i en bredare användning än vad den egentligen är.

Permalänk
Medlem

Jo, det finns flera torrentklienter till iOS. Titta runt på cydia

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Angående det som nämns här med behovet av "jailbreaking" :

Jag har hört att allt man för in i sin ipad måste genomgå någon sorts Applecensur, tex tillåter de inte porrbilder och vissa andra saker.
Därför undrar jag lite hur det går till i praktiken ?
Måste allt som läggs in i ipaden skickas via Apple på något sätt och invänta godkännande, ungefär som när man kommenterar på vissa forum ?

Denna censur är min absolut största orsak till att jag inte kan tänka mig att köpa en iPad. Jag vill inte att det sitter någon på högre ort och kämpar mot yttrandefriheten.
Frågan är dock om det verkligen är så illa. Jag har ingen erfarenhet av detta så jag vet inte hur det fungerar.

Om jag vill lägga in egna dokument på en iPad för att läsa på tåget, vad kommer då att hända ? Vem kommer att stoppa mig och hur kommer det att gå till ?

du har nog missuppfattat, det enda som kontrolleras på din ipad är apparna, man får inte göra porr-appar och torrent appar men du kan ju lägga in vilka bilder och filmer som du vill på din ipad. Så apple sitter inte och nord-korear sig på vad som finns på din iPad.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Så apple sitter inte och nord-korear sig på vad som finns på din iPad.

Haha, veckans ord!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

du har nog missuppfattat, det enda som kontrolleras på din ipad är apparna, man får inte göra porr-appar och torrent appar men du kan ju lägga in vilka bilder och filmer som du vill på din ipad. Så apple sitter inte och nord-korear sig på vad som finns på din iPad.

Aha, men hur är det med pdf dokument ? Går de att lägga in på något smidigt sätt ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Aha, men hur är det med pdf dokument ? Går de att lägga in på något smidigt sätt ?

man får nog lägga in det genom att välja vilka saker en app ska synka, men det tar en stund att synca då du måste göra det med allt så det är inte jätte smidigt

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

man får nog lägga in det genom att välja vilka saker en app ska synka, men det tar en stund att synca då du måste göra det med allt så det är inte jätte smidigt

Dropbox är smidigaste om man vill synca enstaka filer mellan PC och iPad, funkar givetvis bra till iphone. Tror det finns till Android också.

Permalänk
Medlem

När det ändå talas om iPad2 här inne så lånar jag tråden lite.

Hur väl integrerar en iPad i windowswmiljö? Jag var helt inställd på en Xoom alternativt en 10.1 innan med HC, men nu är jag inte lika säker. Jag använder ju en SGS i dagsläget också, och android på mobilen kommer jag nog inte gå ifrån.

Däremot är det lite annorlunda med en platta, pga apparna. Här har apparna större betydelse.

Vad tror ni? Eller ni som har en iPad1 och kör windows.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

När det ändå talas om iPad2 här inne så lånar jag tråden lite.

Hur väl integrerar en iPad i windowswmiljö? Jag var helt inställd på en Xoom alternativt en 10.1 innan med HC, men nu är jag inte lika säker. Jag använder ju en SGS i dagsläget också, och android på mobilen kommer jag nog inte gå ifrån.

Däremot är det lite annorlunda med en platta, pga apparna. Här har apparna större betydelse.

Vad tror ni? Eller ni som har en iPad1 och kör windows.

Vad är det som du ska integrera?

Själv använder jag dropbox för pdf och andra dokument, filmer streamar jag direkt från filservern. Mail, kalender etc sköter en exchange server.

Men använder man inte onlinetjänster så klarar iTunes att synca filmer, musik och filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Vad är det som du ska integrera?

Själv använder jag dropbox för pdf och andra dokument, filmer streamar jag direkt från filservern. Mail, kalender etc sköter en exchange server.

Men använder man inte onlinetjänster så klarar iTunes att synca filmer, musik och filer.

iTunes är det värsta jag vet. Man klarar sig allltås bra utan itunes?

Det andra stora hindret är att OSet är lite tråkigt.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Min iPad är köpt i USA fungerar perfekt det enda jag behövde var en usa->Europa adapter!