Permalänk
Medlem

Ny dator

Hej, ny medlem här och behöver hjälp med min nya dator.
Jag har som sagt precis köpt mig en ny dator i delar, en vän har hjälpt mig med delar så att det skulle passa med varandra.
Har satt ihop datorn enligt manualen. Har dubbelkollat allt, men när jag trycker på startknappen så blinkar lampan till, fläktarna vrids ett kvarts varv. Sen slocknar allt.

Kan inte se nått fel nånstans, men det funkar inte.

Skulle uppskatta om jag fick nått tips, om jag ska byta nån/några delar eller liknande.

Mvh Tobias

Permalänk
Medlem

släng upp en lista på allt du har handlat in.
för i mina öron låter det som att nätagget inte orkar slå runt =/

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Grafikkortet: Rek. nätdelsstyrka 500 W.

Lite tajt där tror jag nog.

testa att plugga ur grafikkortet och se ifall den orkar hoppa igång.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt testat det med, har plockat bort alla utom de vitala delarna för att starta datorn. Hände precis samma sak. Blinkade till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

Grafikkortet: Rek. nätdelsstyrka 500 W.

Lite tajt där tror jag nog.

testa att plugga ur grafikkortet och se ifall den orkar hoppa igång.

Men så är Rek. nätdelsstyrka ingenting att lita på. Ett system med kortet drar runt 350 watt så det borde inte vara det.

Permalänk
Medlem

så var det för mig med, för mig så var det att en kontakt låg imot chassit så då jordade den när den hoppade igång = att den går på den säkra sidan och stänger av sig helt enket. kolla så inget går imot någe.... alt jag kan säga iaf

Visa signatur

GAMER SINCE BIRTH

OWNER OF BL4CK SW4RM (50.000P vantage)

Citera för svar, så jag hittar tillbaka

Permalänk
Medlem

Kollat så 4/8 pins kontakten sitter rätt i moderkortet? Har själv varit med om moderkort som det går att vrida den så den sitter ett varv fel.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Uppskattar alla tips, ska kolla upp allt ni säger

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla så att dina ram-minnen sitter i rätt portar(se moderkortsmanualen). Om de gör det, testa att köra med ett åt gången i någon av portarna. Jag har läst oändligt många trådar med liknande innehåll och i de flesta fall har minnena placerats fel eller någon av stickorna varit defekt.

Om inget av ovanstående fungerar får du montera om allt igen, var noga med att alla strömkablar sitter ordentligt. Om det fortfarande inte fungerar hade jag tagit kontakt med komplett.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Moderkorts Distanserna?

Visa signatur

Amd 1055T @ 3.5ghz | Corsair 16382mb 1600 MHz 9-9-9-24 | MSI GeForce 680| Asus M5a88-M | Intel 330 120GBx2 + WD 500GB Green + WD 1000GB Black + WD 2000GB Green x2 | AX 850 | Windows 7PRO x64 | Define R3 White

Permalänk
Medlem

Är inte säker på vad du menar med moderkorts distanser om jag ska vara ärlig

Permalänk
Medlem

Tack för all er hjälp, ett stort tack till Haibane vars teori stämde. Ett ram minne satt på fel plats. Nu går den fint Tack igen