Permalänk

Rolig/konstig sak

Hej

Igår så plockade jag isär vår gamla dator så när jag kommer till processorn så efter att har tagit bort kylpastan så läste jag på den och det står 3.48 Ghz och datorn är ungefär 4-5 år gammal och köpt på stygga-pojken (farbror jobbad där)

Så nu undrar jag Gjorde verkligen intel såna kraftiga grajer på den tiden?
och varför är dagens utrusting på ungefär samma Ghz om den nu är på 3.48ghz för 4-5 år sedan?

Väldigt tacksam för svar// en förvirrad pojke som fyller 16 idag

Permalänk
Medlem

Tog ett tag, men sedan kom intel på att man inte behöver jaga mest Ghz, utan istället göra dom smartare(Lägre ström förbrukning->tystare/kallare/miljön). Tex så var min pentium 4 3ghz lika snabb som min amd 3200+ (2,0ghz) ungefär lika snabb ^^

Vet inte om detta är en bra svar eller ej. -1 om inte D;

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Förr så var det bara en kärnig cpu på ca 145nm eller så, nu är det dual core osv och i 32nm...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert eller egentligen kunnig så men det handlar tyvärr inte bara om antal Ghz på processorn utan hur den är konstruerad snarare.

Jo det finns processorer från den tiden som var så... men vad är det för processor? Står det något namn på den eller något som man kan identifiera den med?

Visa signatur

Coolermaster ATCS 840 | Fractal Design Newton R2 1000W | Asus P6X58D PREMIUM | Intel Core i7 930@stock | H50 PnP | 6 GB Corsair XMS3 @1600 mhz | Sparkle nVidia GTX 480 | Corsair SSD Force Series 120 GB + 1 TB Samsung Spinpoint F3 | Windows 7

Permalänk
Medlem

En P4 i 3,4 GHz är inget ovanligt!

Permalänk
Medlem

Nu utför ju processorn fler beräkningar per klock. Vilket även gäller på intel vs amd. AMD har ju ofta högre klock, men intel är ändå snabbare, p.g.a att de utför fler beräkningar per klock.... Eller liknande

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Nu utför ju processorn fler beräkningar per klock. Vilket även gäller på intel vs amd. AMD har ju ofta högre klock, men intel är ändå snabbare, p.g.a att de utför fler beräkningar per klock.... Eller liknande

Mm om jag fattat de rätt är det precis så de funkar.

Btw grattis

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Nu utför ju processorn fler beräkningar per klock. Vilket även gäller på intel vs amd. AMD har ju ofta högre klock, men intel är ändå snabbare, p.g.a att de utför fler beräkningar per klock.... Eller liknande

Den klarar av komplexare beräkningar på en klockcykel som annars hade krävt fler klockcyklar.

GHz är inget bra sett att mäta processor kraft längre eftersom det kan vara väldigt miss visande. Swec borde ha tester på de flesta processorer om man vill jämföra prestanda

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Tack för era svar.

Tyckte de var lite underligt att den var på 3.48ghz.
Det var väldigt bra svar ni gav till förvirrad 16åring xD
och dbxxx ditt svar var också bra

Tack så mycket för svaren ännu en gång

//pojke på 16 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Den klarar av komplexare beräkningar på en klockcykel som annars hade krävt fler klockcyklar.

GHz är inget bra sett att mäta processor kraft längre eftersom det kan vara väldigt miss visande. Swec borde ha tester på de flesta processorer om man vill jämföra prestanda

Så är det kanske! Tack för rättningen

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Så är det kanske! Tack för rättningen

Mja nu snackar vi enkärningt. Fler kärnor klarar av fler beräkningar samtidigt så du hade inte särskilt fel;)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Mja nu snackar vi enkärningt. Fler kärnor klarar av fler beräkningar samtidigt så du hade inte särskilt fel;)

Aha Men om man hade haft en kärna av en i7a som hade körts i 3 GHz så hade den väl ändå utpresterat en P4a på 3 GHz?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Tänk dig att du ska springa med saker mellan två rum. Frekvensen är hur fort processorn springer, typ 3,4GHz. En modern processor kan ta med sig mycket mer saker varje gång den springer och får då alltså mycket mer gjort per runda.

Extremt enkelt förklarat, men man förstår principen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Aha Men om man hade haft en kärna av en i7a som hade körts i 3 GHz så hade den väl ändå utpresterat en P4a på 3 GHz?

japp:D

Permalänk
Medlem

Intel hade nog varit nöjda om de bara hade kunnat fortsätta att höja frekvens forever and ever, som de gjorde typ 1970-2004. Men kring 2004 sprang man in i en teknisk / fysisk gräns - Det gick inte att höja frekvenserna särskilt mycket mer, utan att processorn började dra löjligt mycket ström, och bli löjligt varm.

En ny processor idag är mycket kraftfullare än en från 2004, även om de har samma klockfrevkens. Man har förbättrat processorn på en hel massa olika sätt, inte bara det att man lagt till fler kärnor. Att tänka ut alla de här nya sätten att förbättra processorer på, och testa dem tekniskt, har varit mycket dyrare och krångligare, än om man bara hade kunnat köra på och höja frekvenserna, som man gjorde tidigare.

Idag finns det helt olika idéer om hur man skall gå vidare för att höja kraften hos processorer.
* Intel satsar i första hand på att varje kärna skall vara så kraftfull som möjligt, genom att den skall göra så mycket som möjligt per klockcykel. Dessutom ökar man långsamt antalet kärnor. Varje kärna är likadan. Detta kallas för "Homogenous computing".
* Amd satsar på avancerade upplägg där de olika kärnorna inte är precis likadana, utan några är anpassade för grafik, några för flyttal och ett par för heltal. Detta kallas "heterogenous computing".
* Under tiden satsar ARM på att göra de mest strömsnåla processorerna, och deras processorer tar mycket färre olika instruktioner än AMD eller Intel. Det blir inte lika kraftfull totalt sett, men de är superbra in bärbara enheter såsom telefoner och surfplattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Aha Men om man hade haft en kärna av en i7a som hade körts i 3 GHz så hade den väl ändå utpresterat en P4a på 3 GHz?

jupp kan väll förklaras som om processorn ska räkna ut 5 x 5
så räknar i7:an ut 5x5 -> en klockcykel
medans P4 räknar 5+5+5+5+5 -> 5 klockcyklar.

igentligen ett dåligt exempel då jag inte tror någon modern processor räknar 5 x 5 bara sådär utan räknar addition men hoppas du förstår principen

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄