Rymdracer, vad vill ni kunna göra?

Permalänk
Medlem

Rymdracer, vad vill ni kunna göra?

Håller på att utveckla ett litet racingspel som utspelar sig i rymden. För att inte begränsa önskemålen och era tankar så lämnar jag det gärna fritt, hypotetiskt är vad som helst möjligt. Vad skulle ni önska fanns med?

Edit: Produktionen har nått ljushastighet och kan läsas mer om här http://threadgame.com/

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Tefat.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av save:

Håller på att utveckla ett litet racingspel som utspelar sig i rymden. För att inte begränsa önskemålen och era tankar så lämnar jag det gärna fritt, hypotetiskt är vad som helst möjligt. Vad skulle ni önska fanns med?

Dock spelar det rätt stor roll om det är 2D eller 3D, så?

Permalänk
Medlem

Några olika sorters vapen.

Permalänk
Medlem

Jag tror det vore roligt om man fick pengar när man vann så man kan köpa bättre rymdskepp och trimma/pimpa den man har
Kanske köpa vapen som man kan skjuta motståndarna med också.

Permalänk
Medlem

Mycket uppgraderingar för skeppet! Kanske Vapen, motor, armor/shields, någon slags inblandning av action vore också roligt!

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk

Fick en ovanlig men kanske ganska kul grej. Dock kanske man måste fixa vissa rättigheter för det...

Tänkte om man kunde köpa speciella upgrades. Typ som att Chuck Norris är din co-pilot och sparkar bort motståndare med en round-kick. Eller att Jack Black saktar ner motståndarna när han spelar på sitt "pick of destiny". Jag tycker det är för lite humor i dagens spel, så vore underbart om det kom ett spel med lite komiska inslag sådär.

Visa signatur

Nätverk, datorer och F1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Dock spelar det rätt stor roll om det är 2D eller 3D, så?

Det har du förstås rätt i, öppen värld i 3d är det just nu.
Kul att ni kommer med förslag. Vad vill tefaten?

Uppgraderingar är inte dumt, eller copilots heller för den delen. Ju fler belöningar efter utförd prestation desto bättre antar jag.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

svävare med diverse grejer som står i vägen, några alternativa vägar kanske om det finns flera som tävlar och det blir trångt in i tunneln nån slags powerslide man kan utnyttja i snäva kurvor eller nån slags nitro boost... kanske kan skjuta iväg något som kan sabba balansen för motståndare samt öppna stängda vägar, stora metalldörrar med stor lysande knapp som man ska träffa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av save:

Det har du förstås rätt i, öppen värld i 3d är det just nu.
Kul att ni kommer med förslag. Vad vill tefaten?

Uppgraderingar är inte dumt, eller copilots heller för den delen. Ju fler belöningar efter utförd prestation desto bättre antar jag.

Tefaten vill sväva fort som fan och snurra. Tefaten vill också ha en jättecool lasershow.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av save:

Vad vill tefaten?

De vill heller inte ha så bra "väghållning", så att de kan sladda

Permalänk
Medlem

Ett snyggare och mer polerat extrem g hade varit fint

http://www.gamespot.com/n64/driving/extremeg/index.html

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Planeter/solar som påverkar med sin gravitation och kan vara till ens fördel/nackdel.
Äh..
Se Stargate SG1: Season 7, Episode 8 Space Race för fler tips.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

någon form av spioner som kan göra en massa saker mot motståndarna. sabba skeppen.sno pengar. koppla om styrningen så de blir bakvänt mm

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

Skulle vara coolt ifall armourn man "köper" har olika fördelar och nackdelar t.ex. bra mot eld och dåligt mot vatten eller så, och så får man köra co-op och då måste man använda nån swap-ability som gör att man byter plats med en motsåndare eller sin co-op partner, så att man alltid kommer på det som ens sköld tål bra.
Har inte tänkt igenom idén så mycket men nått i den stilen vore coolt

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk

Rymdnazister skulle vara trevligt. Allt blir bättre med nazister.
Planeter att sladda runt (googla på gravity slingshot) för snabbare kursändring.
Om man sen flyger för nära en planet eller annat hinder och kraschar ska den enormt irriterande texten från Skyroads(?) dyka upp. Ni vet den som sa "letar du efter kaninhål?".
Som flera föregående sagt, tjäna pengar att spendera på sitt rymdskepp med diverse trimprylar, motorer, sköldar, vapen, chuck norris som copilot, osv. Eller köpa ett nytt och bättre skepp.
Kunna muta folk (mekaniker?) att sabba motspelares skepp.

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem

Kolla in spelet Rumble Racing till PS2 för lite inspiration. Dock ska det vara som en "karriär" med upgrades osv på farkosten!

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Efter att precis ha sett Top Gear kan jag inte annat än nämna den här.

vore awesome!

Permalänk

Kommer följa den här tråden.

Vad använder du för bibliotek osv?

Permalänk

Köra "the kessel run under twelwe parsecs"
http://starwars.wikia.com/wiki/Kessel_Run
Smuggla grejer via olika möjliga vägar med olika svårigheter och olika motstånd medan varelser skjuter på en eller försöker bordra måste ju vara askul.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Inaktiv

Det måste vara visuell feedback (tänk Bulletstorm)

Alltså när man gör häftiga saker tex;

Träffar en fiende på första skottet
Skjuter ner 2, 5, 10.... Fiender på rad med kort mellanrum

Så bör det dyka upp nån text med tex "MASTER BLAAAASTER!" och låta häftigt i högtalarna

Permalänk
Medlem

Gravity slingshot låter fint tycker jag. Man börjar vid planeten närmast solen för att sen köra en slingshot till nästa planet som kan vara typ en checkpoint. Sen svischar man förbi allt möjligt i solsystem så som rymdstationer, asteroidbälten, minfält, junkyards, gasjättarnas månar, npc fiender osv. Skulle nästan kunna bli lite som en rymdracer-rymdshooter mix. Målet borde ju vara att solsystemen inte känns allt för tomma. (Dock lär ju inte restiden bli speciellt verklighetstrogen, men det behövs ju inte om det blir cartoon-stuk på de hela. Solsystemen kan ju vara mindre än verklighetens solsystem.)

Musiken måste ju vara peppande i ett sånt här spel också. Skulle nog vara bra om det kunde vara något i denna stilen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grymt kul att ni kommer in med förslag! Tack för tips till inspiration sj6, felxi och thomas67lundberg. Jag skulle gärna vilja visa er utvecklingen så här långt men eftersom vi i teamet siktar på en spelbar demo innan vi går ut publikt med produkten så får jag helt enkelt hålla mig. Kan dock avslöja att det är mycket som aldrig tidigare gjorts i ett spel och att det redan nu i ett tidigt stadie ser väldigt bra ut visuellt och i dess mekanik. Lovar att återkomma med material när vi närmar oss första delmålet som spelbar demo och vi har planerna klara för huruvida vi kommer publicera produkten.

Skrivet av Sephinator:

Kommer följa den här tråden.

Vad använder du för bibliotek osv?

Kul! Hoppas kunna bidra med mer information snart. Vi har Unity som plattform (som bygger på .NETs avstickare Mono).

Skrivet av Xerbee:

Efter att precis ha sett Top Gear kan jag inte annat än nämna den här.
http://palscience.com/wp-content/uploads/2009/05/nasae28099s-...
vore awesome!

Haha absolut! Kan tipsa om NASA-utställningen som pågår just nu på Tekniska museet i Stockholm. Även om det inte gav så mycket inspiration till utvecklingen så var det kul att se rymdskrot och få prata med personer från Prisma.

Skrivet av lassekongo83:

Gravity slingshot låter fint tycker jag. Man börjar vid planeten närmast solen för att sen köra en slingshot till nästa planet som kan vara typ en checkpoint. Sen svischar man förbi allt möjligt i solsystem så som rymdstationer, asteroidbälten, minfält, junkyards, gasjättarnas månar, npc fiender osv. Skulle nästan kunna bli lite som en rymdracer-rymdshooter mix. Målet borde ju vara att solsystemen inte känns allt för tomma. (Dock lär ju inte restiden bli speciellt verklighetstrogen, men det behövs ju inte om det blir cartoon-stuk på de hela. Solsystemen kan ju vara mindre än verklighetens solsystem.)

Musiken måste ju vara peppande i ett sånt här spel också. Skulle nog vara bra om det kunde vara något i denna stilen.

Får se vilka twists and turns utvecklingen tar, det är en väldigt kul idé. Vi har en duktig kille på ljud och han har alltid galna idéer, musiken kommer antagligen landa mycket inom ambient.

Skrivet av Killbom:

Det måste vara visuell feedback (tänk Bulletstorm)

Alltså när man gör häftiga saker tex;

Träffar en fiende på första skottet
Skjuter ner 2, 5, 10.... Fiender på rad med kort mellanrum

Så bör det dyka upp nån text med tex "MASTER BLAAAASTER!" och låta häftigt i högtalarna

Visuell feedback är det gott om och vi försöker hålla ner GUI till så lite som möjligt.

Ledsen att jag inte hinner svara er alla, uppskattar alla idéer och inspiration ni kommer in med.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av save:

Håller på att utveckla ett litet racingspel som utspelar sig i rymden. För att inte begränsa önskemålen och era tankar så lämnar jag det gärna fritt, hypotetiskt är vad som helst möjligt. Vad skulle ni önska fanns med?

En gubbe med rymdhjälm som sitter på en flygande matta bestyckad med raketmotorer.
LAN-stöd utan att behöva vara uppkopplad mot nätet! Det saknar jag.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en rymdracer i grafik som EVE och med realism som i Orbiter.
Försten från Mars till Phobos. Marathon innebär försten från Mars till Io. Experter kör Marathon Merkurius till Pluto. Inga konventionella vapen tillåtna. Planeternas position och t.o.m. väder bestäms av GMT och dagsaktuella förhållanden. Realtid, ingen snabbspolning, alltså att resa till Mars från Jorden tar veckor och månader beroende på farkost.

I expansionen, eller version 2.0 så uppmuntras man att bygga nya farskoster i ett modulsystem.
I version 3.0 så kan man bilda lag, där man går ihop för att styra sin farkost genom ett fåtal piloter och en markbaserad bas.
I version 4.0 så kan varje lag bygga sin egen bas och pengar introduceras, där man använder sitt kapital för att utbyggnad av baser och farkoster. Naturligtvis kostar det som i verkligheten miljarder.
I version 5.0 så är systemet utvecklat med handel och marknad, liknande den i EVE.
I version 6.0 så har piloter och crew enskilda liv, där man blir gammal och dör och har begåvning som skall utnyttjas och där psykologisk hälsa spelar in.
I version 7.0 så introduceras ett nytt forskningsläge, där man genom ultrarealistiska förhållanden samarbetar med NASA och ESA för att undersöka billiga, optimala och mänskligt genomförbara resor i vårt solsystem.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Musikälskare

FLAMETHROWERS... IN SPACE!!!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

En gubbe med rymdhjälm som sitter på en flygande matta bestyckad med raketmotorer.
LAN-stöd utan att behöva vara uppkopplad mot nätet! Det saknar jag.

Haha kanske som easteregg. "Unlock Ture Sventon-mode".
Vi hoppas kunna ha möjlighet att för spelaren sätta upp egna master-servrar i slutändan.

Skrivet av Alakai:

Jag vill ha en rymdracer i grafik som EVE och med realism som i Orbiter.
Försten från Mars till Phobos. Marathon innebär försten från Mars till Io. Experter kör Marathon Merkurius till Pluto. Inga konventionella vapen tillåtna. Planeternas position och t.o.m. väder bestäms av GMT och dagsaktuella förhållanden. Realtid, ingen snabbspolning, alltså att resa till Mars från Jorden tar veckor och månader beroende på farkost.

I expansionen, eller version 2.0 så uppmuntras man att bygga nya farskoster i ett modulsystem.
I version 3.0 så kan man bilda lag, där man går ihop för att styra sin farkost genom ett fåtal piloter och en markbaserad bas.
I version 4.0 så kan varje lag bygga sin egen bas och pengar introduceras, där man använder sitt kapital för att utbyggnad av baser och farkoster. Naturligtvis kostar det som i verkligheten miljarder.
I version 5.0 så är systemet utvecklat med handel och marknad, liknande den i EVE.
I version 6.0 så har piloter och crew enskilda liv, där man blir gammal och dör och har begåvning som skall utnyttjas och där psykologisk hälsa spelar in.
I version 7.0 så introduceras ett nytt forskningsläge, där man genom ultrarealistiska förhållanden samarbetar med NASA och ESA för att undersöka billiga, optimala och mänskligt genomförbara resor i vårt solsystem.

Låter väldigt kul, det är stora chanser att mycket du nämner kommer uppfyllas av Infinity. Risken är dock att många tappar intresse av ett sånt micromanagementbaserat spel du föreslår i och med att inlärningströskeln kommer vara väldigt hög, personligen skulle jag säkert älska det. Orbiter är helt galet, har försökt att docka med IIS några gånger men det slutar alltid med att jag hamnar i en helt annan omloppsbana.

Skrivet av flashen:

FLAMETHROWERS... IN SPACE!!!

Oh no you didnt!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Musikälskare

Men alla spel blir ju bättre med eldkastare :3

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tänk gärna lite på fysiken. Avfyrar du något vapen frammåt kommer du att minska din egen hastighet framåt. Dvs det blir en avvägning om man ska avfyra sin jättearsenal för att ev. träffa en motståndare, eller falla efter i racet. Ev. kan man ju då även "gasa" med hjälp av sina vapen

Visa signatur

Intel i5 760, Noctua NH-U12P SE2, ASRock P55 Extreme, GTX960 Strix, 1TB Samsung Spinpoint F3, Corsair 4x2 GB 1600 MHz, Corsair 750 W, Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarLife:

Tänk gärna lite på fysiken. Avfyrar du något vapen frammåt kommer du att minska din egen hastighet framåt. Dvs det blir en avvägning om man ska avfyra sin jättearsenal för att ev. träffa en motståndare, eller falla efter i racet. Ev. kan man ju då även "gasa" med hjälp av sina vapen

Detta, och det skulle vara bra om man kunde välja vilket håll vapnet ska avfyras som StarLife skriver också