Permalänk
Medlem

Får bara ut 4gb ram av 8 i win 7 64?

Hallå!

Hjälper polaren med hans dator och han har precis installerat ytterligare 4gb ram då han kände det behövdes. Nu kollade han dock och han får bara (3.99gb usable) av 8.

Kör Windows 7 64bit gör han med denna setup:

MB : MSI p55-cd53
Processor : i5 760 @ 2.80GHz
Minnen : Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9 (4st 2gb)

Han hade prövat enabla xmp i bios, boota msconfig med maximum memory /inte

Vad kan man göra åt saken? Han har provat allt utom att formatera en gång till.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Googlade och hittade en person med samma problem och som har samma moderkort och också har 4x2GB minne. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1535252

Verkar inte fått någon lösning på problemet. Skulle dock inte tro att det är någon slump att han jag hittade hade samma moderkort och 4x2GB minne. Kanske är nått fel på den modellen?

EDIT: fast denna har samma problem och annat moderkort så min teori höll inte. http://www.tomshardware.co.uk/forum/273562-12-windows-useable

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jockis:

Hallå!

Hjälper polaren med hans dator och han har precis installerat ytterligare 4gb ram då han kände det behövdes. Nu kollade han dock och han får bara (3.99gb usable) av 8.

Kör Windows 7 64bit gör han med denna setup:

MB : MSI p55-cd53
Processor : i5 760 @ 2.80GHz
Minnen : Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9 (4st 2gb)

Han hade prövat enabla xmp i bios, boota msconfig med maximum memory /inte

Vad kan man göra åt saken? Han har provat allt utom att formatera en gång till.

Tack på förhand

Hur mycket minne ser han i bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem på min dator.. 3.97gb av 4gb

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sposckis:

Jag har exakt samma problem på min dator.. 3.97gb av 4gb

Nej det har du inte!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Vissa moderkort stödjer inte 1600MHz om man har 4 stickor, prova dra ner dem till 1333MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Nej det har du inte!

Skrivet av Sposckis:

Jag har exakt samma problem på min dator.. 3.97gb av 4gb

Hehe... jag uppmärksammade faktiskt inte det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Hehe... jag uppmärksammade faktiskt inte det!

?? jag fattar inte

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Vissa moderkort stödjer inte 1600MHz om man har 4 stickor, prova dra ner dem till 1333MHz.

Får prova dra ner dom och se vad han får. Får kolla upp vad bios visar också hur mkt minne där är i burken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sposckis:

?? jag fattar inte

Du har förmodligen något i BIOS som lägger beslag på lite minne men du har så nära 4GB att allt är som det skall. Problemet i den här tråden handlar om att endast 4GB av 8GB används.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sposckis:

?? jag fattar inte

Såg att Malo redan svarat på din fråga, men man kan väl säga att du ligger väl inom toleransen med ditt arbetsminne! När man köper 4GB minne så kan det bli så att systemet sen visar ungefär 4GB med lite mer eller mindre, men i ditt fall är det så obetydligt lite att det inte gör någon skillnad. Det finns en feltolerens i tillverkningen som gör att en sticka med en viss storlek blir lite större och en annan lite mindre, sen kan det även vara som Malo säger att något i ditt system äter upp ett par MB för dig. I min hemmadator har jag 4,1GB (vill jag minnas) så jag hade väl lite tur på andra hållet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jockis:

Får prova dra ner dom och se vad han får. Får kolla upp vad bios visar också hur mkt minne där är i burken.

Min fråga då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hade samma fel (bios visa också fel, den kände att det fanns 2048MB överallt med visa bara timeings/spänning osv på två stickor) och problemet var feltillverkat moderkort (defekta slots). Blev ett garantibyte och allt funka sedan prima.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Det är ju 4gb av 8 som används. Vill ju såklart få upp det i 8!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jockis:

Det är ju 4gb av 8 som används. Vill ju såklart få upp det i 8!

Då verkar det som fel på socklarna?! Alternativt CPU-isättningen med någon pinne böjd?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

nej vi har inte böjt någon pinne.
han har använt datorn i 4 månader utan någonting fel. nu satte han i 2 st till minnen och ska få ut 8gb men lyckas ej!

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så enkelt som att uppdatera bios.... Mitt moderkort ville inte alls hantera 4gb moduler så efter byte av bios så blev allt som det ska. Värt ett försök iaf!?

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios hade han provat, men vad menar du med byta bios? eller du syfta på uppdatering?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jockis:

Uppdatera bios hade han provat, men vad menar du med byta bios? eller du syfta på uppdatering?

klart han menade uppdatera bios! Varför inte kontakta moderkortstillverkaren? Kan ju vara en simpel inställning i bios.Och du är helt 100 på att det är 32 bitars windows?kanske är en dum fråga men ialla fall!

Sen kan man undra om det är en uppdatering?Menar har han en windows 7 x64 skiva? eller är det en uppgradering från vista till windows 7? vilken verion av windows 7 ? Pro ,home premium eller ultimate?

Låter som något lägger beslag på 4gb

hittade detta tex

you need to goto bios and then to cpu features.
under there just disable the enable bit execute option.
reboot the system and now u can use all the 4gb thats installed.

Och haken

Execute Bit Support
Intel’s Execute Disable Bit functionality can prevent certain classes of malicious
“buffer overflow” attacks when combined with a supporting operating system. This
functionality allows the processor to classify areas in memory by where application
code can execute and where it cannot. When a malicious worm attempts to insert
code in the buffer, the processor disables code execution, preventing damage or
worm propagation.

kan kolla om detta löser problemet?men som sagt det är säkerheten man tullar på verkar det som.

Alternativt aktivera igen och kolla nedan

yes .. i do understand that it puts your system at a risk.. however i was able to find another resolution to this issue.
i have re enabled the execute bit option in the bios. and then i tried this.. and it worked for me.

1. Please close all the open windows.
2. Click the Start Button, click "All programs", and click "Accessories".
3. Right-click "Command Prompt", in the right click menu, please click "Run as Administrator". (Run Command Prompt as Administrator is the key step.)

Note: If you are prompted for an administrator password or for a confirmation, type the password, or click Allow.

4. In the "Administrator: Command Prompt" window, type in "Bcdedit /set PAE ForceEnable" (without the quotes) and press Enter.

Please note: There is a space between “Bcdedit”, “/set”, “PAE” and “ForceEnable”.

this realeased all the 4gigs to be used and now my system is all horses

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Koppling med CPU'n

Jag hade samma problem men med 4x1Gb stickor, jag fick hjälp av den här tråden.

dagas sa "EDIT: fast denna har samma problem och annat moderkort så min teori höll inte. http://www.tomshardware.co.uk/forum/...indows-useable"
Den länken hjälpte mig, jag öppnade lådan och omplacerade CPU'n och tydligen löste det problemet!

Nu står det "RAM 4Gb" istället för "RAM 4Gb(1,99Gb går att använda)".

Jag är inte så välutbildad inom området men tror det var så att CPU'n inte hade så bra kontakt med alla pinnar och jobbade med 32 bit istället för 64 och använde då bara 50% av min installerade RAM.

När jag gjorde det så fick jag även mer effektivitet från CPU'n om jag läser av vad min skrivbordsgadget säger, nu ligger den på 2% med firefox minimerat, förut låg den nästan alltid på 10%+

Hoppas det löser sig för dig också, jag har försökt alla möjliga andra lösningar med cmd och msconfig osv. men det var det där med CPU'n som löste mitt problem.

Lycka till

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB