XMS3 eller Dominator? Vad är det för skillnad?

Permalänk
Medlem

XMS3 eller Dominator? Vad är det för skillnad?

Förutom heatsinken då, vad är det för skillnad på dessa? Är det bara dominators kylning som gör priset högre eller? Vilka överklockar bäst tror ni?

Dom tänkte köras på en Sandy Bridge...

Dominator: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=597381

XMS3: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=616803

Tack för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag kan se så skiljer det bara på kylningen Så ta de som du vill lägga pengar på

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Dominator går antagligen klocka högre än 1600Mhz. Överklockning av RAM ger ändå bara några få procent.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

All right! Tack så mycket.

Permalänk
Avstängd

Sandy Bridge-prollarna överklockar man ju bara genom att öka multipeln eller hur?

Vilket gör att man kan köpa det billigaste minnet. Eller har jag missuppfattat det helt? xD

Permalänk
Medlem

Priset är skillnaden

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jezpur:

Priset är skillnaden

Smygreklam för Ö o B här.

Permalänk

dom klockar förmodligen högre och du kan ju höja fsb till viss del och därmed klocka minnena.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av ReZZiE:

Smygreklam för Ö o B här.

Inte visste jag att de säljer ramminnen på Ö o B?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jezpur:

Priset är skillnaden

Skrivet av Dizzpants:

Inte visste jag att de säljer ramminnen på Ö o B?

Det var första citatet jag tänkte på.

Och ursäkta för off-topic. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Smygreklam för Ö o B här.

Heheh kom på att de är deras slogan precis när ja posta

Skrivet av ReZZiE:

Det var första citatet jag tänkte på.

Och ursäkta för off-topic. xD

Haha

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Dominator är specat för 1600MHz i 1,5V medans XMS är det i 1,65V. Många verkar påstå att 1,5V är det som gäller för SB då annars minneskontrollern på moderkortet tar stryk. Mitt tips är att kontrollera i moderkortsmanualen om 1,65V är ok och om det är det så välj XMS pga. priset. Notera dock att 1333MHz är standardhastighet och 1600 når du enbart via överklockning oavsett vad minnena är specade till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Escaped:

Förutom heatsinken då, vad är det för skillnad på dessa? Är det bara dominators kylning som gör priset högre eller? Vilka överklockar bäst tror ni?

Iom att SB överklockar snällt utan att höja RAM-hastigheten hade jag letat efter minnen med så tajta timings man har råd med. XMS3 finns i 4GB-moduler med CL7 i 1600MHz, t ex.

Kolla moderkortets RAM-lista och hitta ett par tajta CL7/8

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Redline:

Dominator är specat för 1600MHz i 1,5V medans XMS är det i 1,65V. Många verkar påstå att 1,5V är det som gäller för SB då annars minneskontrollern på moderkortet tar stryk. Mitt tips är att kontrollera i moderkortsmanualen om 1,65V är ok och om det är det så välj XMS pga. priset. Notera dock att 1333MHz är standardhastighet och 1600 når du enbart via överklockning oavsett vad minnena är specade till.

Det är inga problem. Folk vill bara överdriva en massa. Är minnena med på moderkortets QVL så är det bara att tuta och köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

Iom att SB överklockar snällt utan att höja RAM-hastigheten hade jag letat efter minnen med så tajta timings man har råd med. XMS3 finns i 4GB-moduler med CL7 i 1600MHz, t ex.

Kolla moderkortets RAM-lista och hitta ett par tajta CL7/8

Minnena tänker eventuellt köras på en Asus Maximus IV Extreme. Jag ska kolla upp ramlistan!
Om man säger såhär då. Jag valde 2 st 4GB stickor nu av anledningen för att det kändes lättare...

Blir det bättre prestanda om jag tar 4 st 2GB stickor med lägre timings? Att jag t.ex. köper två omgångar av detta paket? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=577956
Eller är det bättre med få stickor? Kanske inte spelar nån roll.. Rätta mig om jag har fel!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Escaped:

Minnena tänker eventuellt köras på en Asus Maximus IV Extreme. Jag ska kolla upp ramlistan!
Om man säger såhär då. Jag valde 2 st 4GB stickor nu av anledningen för att det kändes lättare...

Blir det bättre prestanda om jag tar 4 st 2GB stickor med lägre timings? Att jag t.ex. köper två omgångar av detta paket? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=577956
Eller är det bättre med få stickor? Kanske inte spelar nån roll.. Rätta mig om jag har fel!

Det är surt att ha små stickor när det är dags att uppgradera. Kör du på 2x4GB. Prestandamässigt lär du inte märka någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det kan skilja sig lite grann på hur många stickor man har. Åtminståne gjorde det det för några år sen. Moderkortet hade då lättare att klocka 2 stickor än 4. Dock ingen stor skillnad och som sagt läste den artikeln för säkert 3-4 år sen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.