Permalänk

Datorn fryser / hänger sig / segar

Jag vet inte om jag skriver detta irätt forumdel, vet inte heller om det är mjukvara eller hårdvaru problem.

Men

kör internetbrowser (svarar inte)
öppna utforskaren (svarar inte)
öppna vlc & klicka ner (svarar inte)
i nätverket (svarar inte)

svarar inte, står inom parantes i alla fönster, men det händer inget, tar tid innan vissa saker händer

mfl
mfl

vad beror detta på ?
windows
minnen
cpu
moderkort
grafikkort
hårddisk

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara mjukvarufel/virus eller överhettning. Trasig HD. Du har betydligt bättre chanser att få bra hjälp om du berättar vad du har för saker, vad som hände innan detta inträffade osv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

jag har en HTPC, som har följande

CPU - Intel Pentium 3,4 ghz
Moderkort - Asus P5LD2 -VM
Grafikkort - Radeon X1650
Minne - 2 st 512 mb kingston + 2 st 1 gb kingston
Hdd - Samsung HD103SJ Sata
Ljud - Creative SB Audigy 2 ZS
OS - windows 7 32 bit

jag har precis bytt hårddisk efter ett ras, installerade win & allt har funkat bra ett tag, men nu segar den som fan, så funderar på om det är ngt annat som är trasigt & kan göra att den är som den är.

finns det ngt diagnostikprogram man kan köra för att se om något är defekt ?

Permalänk
Hedersmedlem

Gamla saker, kan vara vad som helst. P4 gick extremt varma, speciellt Prescott som du har. Vilket nätagg? Gamla utslitna nätagg kan förstöra delar, speciellt HDs är extra känsliga. Hur ser ventilationen i lådan ut, hur många chassiefläktar? Är datorn rengjord regelbundet och dammfri?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Gamla saker, kan vara vad som helst. P4 gick extremt varma, speciellt Prescott som du har. Vilket nätagg? Gamla utslitna nätagg kan förstöra delar, speciellt HDs är extra känsliga. Hur ser ventilationen i lådan ut, hur många chassiefläktar? Är datorn rengjord regelbundet och dammfri?

har ett nytt chassi
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=337807

använde mitt gamla nätagg. men är ett bra, stabilt & blir inte speciellt varmt

men däremot är grafikkortet passivt & blir hyfsat varmt om jag sätter fingrarna på flänsarna.
har ändå funderat på att uppgradera kortet till ett nyare.

men vet ju inte om problemet kvarstår ändå.

lådan har 2 stora fläktar & är helt dammfri för tillfället

Permalänk

funderar på att uppdatera till detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=620048

om det e bra nog för film ? måste iaf vata bättre än det jag har

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt, vad har du för nätagg? Med stabilt, menar du att du testat/mätt det under belastningen, eller att plåtlådan är hållbar och inte viker ihop sig om du står på den?

Trött på att försöka hjälpa, ställa frågor och inte få svar. Hoppas det löser sig för dig!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Som sagt, vad har du för nätagg? Med stabilt, menar du att du testat/mätt det under belastningen, eller att plåtlådan är hållbar och inte viker ihop sig om du står på den?

Trött på att försöka hjälpa, ställa frågor och inte få svar. Hoppas det löser sig för dig!

Jag är inte längre förvånad när någon söker hjälp men totalt ignorerar frågorna som är av väsentlig betydelse, verkar rätt vanligt!

Såg att TS hade lite olika storlek på minnen, kanske är samma problem som med http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/995125-datorn-konstan... som du också hjälpte?
Eller det gamla klassiska eftersom chassi är bytt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kerbo:

Jag är inte längre förvånad när någon söker hjälp men totalt ignorerar frågorna som är av väsentlig betydelse, verkar rätt vanligt!

Såg att TS hade lite olika storlek på minnen, kanske är samma problem som med http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/995125-datorn-konstan... som du också hjälpte?
Eller det gamla klassiska eftersom chassi är bytt!

Tyvärr alltför vanligt, speciellt om man skriver mer än en fråga i samma inlägg. Man tycker ju att TS borde ha ett intresse att få sina problem lösta och därför gärna svarar på frågor. Även om det i TS ögon är en för mycket. Forumet är ju trots allt gratis, för båda parter så att säga.

Kan inte tänka mig ett mer olämpligt chassie för en Prescott och passivt kylt grafikkort. Felmonterade distanser är ju också fullt tänkbart, som du insinuerade.;) Finns mycket som kan vara fel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

löste det själv tydligen.

när jag bytte hdd, så hade jag satt den på sata plats 2, dvd läsaren satt på sata plats 1 på moderkortet

bytte plats & allt funkar felfritt ????

Permalänk
Hedersmedlem

När du byter uttag förhandlar OS om överföringshastigheten med disken och därför kommer det gå snabbt en stund tills Windows upptäcker att disken har problem och sänker hastigheten igen. Man kan göra samma sak genom att avinstallera drivrutinerna i enhetshanteraren och låta Windows installera om dem efter en omstart.
Eller så var det så enkelt som glappkontakt i en kabel, men inte troligt. Defekt disk orsakas av allt från vibrationer/stötar och överhettning till dålig strömförsörjning pga utslitet/uselt/ripplande nätagg.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av wonderwizard:

löste det själv tydligen.

när jag bytte hdd, så hade jag satt den på sata plats 2, dvd läsaren satt på sata plats 1 på moderkortet

bytte plats & allt funkar felfritt ????

Om detta verkligen står sig så blir jag lite förvånad, men inget är naturligtvis omöjligt! Som Multiman påpekat så är det kanske inte direkt lämligt att ha en Prescott och passivt kyld grafik i en så liten låda, värmen i lådan kan vara skadlig för hårdisken. HWmonitor kan du ladda hem och läsa av temperaturer.
HDD-temp på 40C och uppåt är inge bra!

Skrivet av MultiMan:

När du byter uttag förhandlar OS om överföringshastigheten med disken och därför kommer det gå snabbt en stund tills Windows upptäcker att disken har problem och sänker hastigheten igen. Man kan göra samma sak genom att avinstallera drivrutinerna i enhetshanteraren och låta Windows installera om dem efter en omstart.
Eller så var det så enkelt som glappkontakt i en kabel, men inte troligt. Defekt disk orsakas av allt från vibrationer/stötar och överhettning till dålig strömförsörjning pga utslitet/uselt/ripplande nätagg.

Word!