Google Chrome allt vanligare hos SweClockers läsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av iokE:

Firefox!!! Chrome går ju inte att ha bokmärkesfält på osv.

?

Permalänk
Avstängd

NU när det har gått en stund sen nyheten publicerades så kan jag inte låta bli att fascineras över resultaten i omröstningen. Det är bäldigt konstigt att det ska vara en så stor skillnad på uppmätta data och rösterna.

Permalänk
Medlem

För min del är det situationsanpassat då jag kör med Chrome och gamla FF 3.6(pga addons som inte vill fungera med FF 4).

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

OK är den. Vill dock att det ska vara lättare att lägga till egna filterregler. Det går men är lite omständligt.

Ja, den har en bra bit kvar till Adblock plus standard, men nu är den iaf helt användbar.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Vilken webbläsare är snabbast på en trött netbook tycker ni? Kanske dags att dumpa Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teposen:

Vilken webbläsare är snabbast på en trött netbook tycker ni? Kanske dags att dumpa Firefox.

opera

Kan man få bokmärksfältet att döljas och sen ploppa upp när jag hovrar musen över området?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Asså, har ni problem med Flash när ni surfar med chrome? t.ex webbläsarspel som supremacy1914 buggar som satan när jag surfar med chrome, p.g.a valde jag firefox eftersom den funkar prima och chrome tycker jag inte är snabbare ett dugg.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Har faktiskt nyligen hittat ett plugin till chrome som funkar precis som feedbaren i firefox.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/______rss.png

Den är så otroligt smidig

Foxish live RSS? Inte så smidigt att man måste starta om webbläsaren efter varje RSS-flöde man lagt till.
Men jag upplever Chrome som snabbare, använder Chrome för att streama filmer, Firefox surfa, IE betala räkningar, Opera i telefonen.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Gillade inte chrome först när det kom, men nu är det riktigt riktigt grymt bra på alla sätt och vis. Kör ver. 11.0.687.0 canary build och den känns ännu snabbare än den vanliga.

Plugins och addons finns ju i massor nu också, adblock, flashblock, noscript osv.

https://chrome.google.com/extensions?hl=sv

Och eftersom jag har en android lur så är det smidigt med full integrering av mail, reader osv. Chrome to phone är smidigt också.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när chrome släpptes. Har för mig att efter en dag använde ca 0,5% av alla användare chrome.
Gillar chrome stark

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem

Chrome saknar de flesta tilläggen jag använder i FF och dessutom finner jag gränssnittet rent hemskt att använda.

I mitt hem så är det; Firefox, Safari och Opera som regerar..

Permalänk
Medlem

Jag har varit en trogen Opera-användare i många år men tröttnade på att de senaste versionerna buggade. Jag installerade då Chrome i samband med en omformatering. Chrome känns helt rätt och har många bra tillägg. Det enda jag egentligen saknar är Operas fantastiska sid-cache som låter en gå bak och fram utan att ladda om sidorna.

Permalänk

ie6
ie9
ie8

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Alla pratar om renderingshastighet, jag tycker att hastigheten på javascript-motorn är om möjligt ännu viktigare. De flesta siter idag använde AJAX och olika javascript-ramverk för att dynamiskt ladda om sidan eller göra förändringar på olika sätt som t.ex. animeringar, bildspel, menyer, fönster, auto complete mm.

Skillnaden är stor, kolla följande tabell. Testerna är utförda på http://mootools.net/slickspeed/ med IE8, FF 3.6 och Chrome 10

JQuery 1.5.1
Chrome 6ms
FF 41ms
IE 103ms

MooTools 1.3.1
Chrome 23ms
FF 56ms
IE 319ms

Chrome är alltså >10ggr så snabb som IE8 och 2,5-7ggr så snabb som FF när man kör med dessa mycket vanliga javascript-ramverk. Jag bryr mig inte så mycket på om sidan tar 1,1 eller 1,2 sekunder att ladda men om sidan däremot känns långsam när man öppnar menyer, skriver i sökrutor och autokompletteringen tar långt tid, då känns det som att man behöver en snabbare dator men egentligen är det en snabbare webbläsare man behöver. Jag gjorde en schemaläggningsfunktion i ett intranet för ett tag sedan och där var flera tusen jQuery-anrop, i IE8 tog detta över 1 minut. Min kund klagade givetvis på att schemaläggningen tog långt tid, med Chrome och några optimeringar fick jag ner tiden till 2,5 sekund. Firefox tog fortfarande runt 10 sekunder på sig för samma sak.

Permalänk
Skrivet av mattis_p:

Alla pratar om renderingshastighet, jag tycker att hastigheten på javascript-motorn är om möjligt ännu viktigare. De flesta siter idag använde AJAX och olika javascript-ramverk för att dynamiskt ladda om sidan eller göra förändringar på olika sätt som t.ex. animeringar, bildspel, menyer, fönster, auto complete mm.

Skillnaden är stor, kolla följande tabell. Testerna är utförda på http://mootools.net/slickspeed/ med IE8, FF 3.6 och Chrome 10

JQuery 1.5.1
Chrome 6ms
FF 41ms
IE 103ms

MooTools 1.3.1
Chrome 23ms
FF 56ms
IE 319ms

Chrome är alltså >10ggr så snabb som IE8 och 2,5-7ggr så snabb som FF när man kör med dessa mycket vanliga javascript-ramverk. Jag bryr mig inte så mycket på om sidan tar 1,1 eller 1,2 sekunder att ladda men om sidan däremot känns långsam när man öppnar menyer, skriver i sökrutor och autokompletteringen tar långt tid, då känns det som att man behöver en snabbare dator men egentligen är det en snabbare webbläsare man behöver. Jag gjorde en schemaläggningsfunktion i ett intranet för ett tag sedan och där var flera tusen jQuery-anrop, i IE8 tog detta över 1 minut. Min kund klagade givetvis på att schemaläggningen tog långt tid, med Chrome och några optimeringar fick jag ner tiden till 2,5 sekund. Firefox tog fortfarande runt 10 sekunder på sig för samma sak.

?, nu vet jag inte om jag gjorde fel, men körde testet i länken du skickade och dom flesta liger på 0ms, som högst 10ms med ie

JQuery 1.5.1 = 5
MooTools 1.3.1 = 12

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

?, nu vet jag inte om jag gjorde fel, men körde testet i länken du skickade och dom flesta liger på 0ms, som högst 10ms med ie

JQuery 1.5.1 = 5
MooTools 1.3.1 = 12

IE 8 eller IE9?

Permalänk

Jag har använt Chrome i ca. 2-3 år och var/är riktigt nöjd med den. Snabb och inget krångel. Dock så testade jag IE9 på min stationära och märkte ingen större skillnad på den och Chrome. Jag googlade lite på IE9 och det visar sig att säkerheten var betydligt bättre i IE9 än andra webbläsare. Därav kör jag IE9 nu.

Dock kör jag med Chrome i min lilla EeePC då den flyter allra bäst. Och jag har Chrome installerad som en back up.

/A

Visa signatur

|Dator|Skärm|Tangentbord|Mus|Högtalare|Bredband|Antivirus|Brandvägg|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjulspinn_:

Jag har använt Chrome i ca. 2-3 år och var/är riktigt nöjd med den. Snabb och inget krångel. Dock så testade jag IE9 på min stationära och märkte ingen större skillnad på den och Chrome. Jag googlade lite på IE9 och det visar sig att säkerheten var betydligt bättre i IE9 än andra webbläsare. Därav kör jag IE9 nu.

Dock kör jag med Chrome i min lilla EeePC då den flyter allra bäst. Och jag har Chrome installerad som en back up.

/A

Jag blir glad av att se någon skriva någonting positivt om IE, jag är så trött på slentrianbashande av Microsoft.
Visst, det är ofta dom förtjänar det, men oftast verkar folk göra det av ren vana nu för tiden.