MSI - sämre kvalité än ASUS eller är det bara en inbillning

Permalänk

MSI - sämre kvalité än ASUS eller är det bara en inbillning

Hej!
Jag går i tankarna om att köpa ny dator och kommer då till frågan om moderkort.
MSI har billiga kort för sockel 1155 med P67 chipset (ca 1000kr)
Dock har jag inbillat mig att dessa korten är sämre än Asus i kvalité.
Men är det bara en ren inbillning eller är det så?
Asus kort har ju USB 3 men inte MSIs (har jag för mig) plus att det är snyggare.
Men rent praktiskt är det sämre eller likvärdigt?

tack

Permalänk

same shit imo.. har alltid haft asus men sitter och väntar på msi kort nu. Dom har ju förlängt sin garanti nu också tror jag Helst av allt skulle jag vilja provat på ASRock P67 Extreme 6 REV B3 men fanns inte i sortimentet :/ Tror inte du blir missnöjd om du köper ett msi kort, se bara till att den har alla specc du vill ha så

Visa signatur

uber3000

Permalänk

Jag har ett MSI p67 gd55 och är toknöjd!

Visa signatur

:- )

Permalänk
Medlem

Ingen större skillnad på MSI/Asus/Gigabyte när det kommer till prestanda om du inte betalar en rejäl slant extra för en prestanda bräda typ RoG,Marshall,UD-7 etc. Det är några skillnader dock tex: Msi har 3års garanti Gigabyte och Asus har 2år och Asrock har 1år

Visa signatur

MSI P67A-GD 65 / Intel i5 2500k / Thermalright HR-02 / 8GB 1600 Mhz Corsair Vengeance / Asus GTX 580 Direct CU II / Asus Xonar DX /Corsair F120 / 1 TB samsung F3 / Corsair AX-750 / Antec 1200

Permalänk
Hedersmedlem

Det svänger lite hit och dit och ibland får man till det och ibland inte men MSI har varit lite på den snåla sidan genom åren men nu ser det ut som om man tänkt om lite här. Välj moderkort efter vad den erbjuder dig och om du finner den prisvärd och kom ihåg att alla tillverkarna har ungefär samma felprocent och man kan alltid ha otur oavsett märke.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Har gått tillbaka till Asus på grund av dåliga erfarenheter med MSI, Gigabyte och ASRock. Msi=moderkortet bränt i extra strömkontakten, skiten höll på att ta eld.

Permalänk
Medlem

Kan intyga att MSI i alla fall på AM3-sidan har väldigt bristfälliga moderkort. Överklockade ett 870a-G54 lite lätt och skiten brann. Som tur var skadades ej varken minne eller cpu.

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem

Jag håller med till ROG-serien på i princip samtliga datorer jag byggt Säkert en inbillning men det har alltid känts stabilare så. Alla andra har jag haft problem med, oavsett Asus eller inte.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av megalex:

Kan intyga att MSI i alla fall på AM3-sidan har väldigt bristfälliga moderkort. Överklockade ett 870a-G54 lite lätt och skiten brann. Som tur var skadades ej varken minne eller cpu.

Det är just strömmatningen där MSI har snålat in på genom åren och då märker vi som håller på med klockning att MSI skall undvikas men för vanliga användare så är det ingen skillnad mellan märkena.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

MSI verkar ha blivit bättre, är nog små skillnader idag mot tex ASUS, Asrock och Gigabyte speciellt oklockat eller milt klockat.
Men rent personligen skulle jag inte ta MSI om så ens det var gratis, tror jag

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklas87:

same shit imo.. har alltid haft asus men sitter och väntar på msi kort nu. Dom har ju förlängt sin garanti nu också tror jag Helst av allt skulle jag vilja provat på ASRock P67 Extreme 6 REV B3 men fanns inte i sortimentet :/ Tror inte du blir missnöjd om du köper ett msi kort, se bara till att den har alla specc du vill ha så

Hade ett sådant, fungerade inte så jag har skickat in det. Men bara för att jag fick ett måndags exemplar så behöver inte alla få det Köpte dock ett som inte var av dom nya utan köpte innan dom gammla tog slut.

Permalänk

Det går upp och ner enligt mina observationer. 2005 när jag byggde min förrförra dator köpte jag ett MSIkort vilket jag bittert fick ångra. Nu för tiden kan jag tänka mig att de gör helt ok grejor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Användarnamnet:

Jag har ett MSI p67 gd55 och är toknöjd!

Samma här!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Har bara kört msi på 775 och där var det katastrof, lödningarna var svartbrända från fabrik och det blev 3 stycken innan jag gick över till asus. Kanske blivit bättre nu men nu är man van vid asus och kommer bara köra på rog då inte ens mid-end klarar av att clocka hi-end gpu.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

som ung hade jag alltid för mig att msi saker brinner upp, syftar på graffekort då. hehe

edit

läste igenom lite kommentarerna o verkar som många haft problem med att msi "brinner upp"
asus är nog kvalité rakt igenom vill jag också påpeka.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Okej, tack alla som postat sina svar här
Jag är fortfarande lite förvirrad, men vilket kort skulle ni välja åt mig om jag kommer köra en i5 2500K, P67 chipset samt överklocka den i alla fall upp emot 3,8GHz?

EDIT: oj glömde att kortet helst ska kosta under 1200kr och inga krav på CF elr SLI

Permalänk

Om du inte stöter på (läser om) ett specifikt problem-kort, oavsett märke, så är det nog bara att välja moderkort efter vad du vill att den skall klara, finesser etc. Att dra några vettiga slutsatser vilket märke som är bäst/hög kvalité just nu är svårt. Om man inte har ett stort statistiskt underlag att gå efter.

Det går som sagt upp och ned vad gäller kvalité på korten (tidsmässigt), det finns måndagskort, oförsiktiga datorbyggare (ingen behöver ta åt sig, jag menar allmänt nu), folk som pressar kortet för mycket osv.

Jag har haft ett asrock och tre asus som har stupat, har ett msi just nu som knallar på utan problem. Jag är inte direkt någon överklockare och en "försiktig" byggare. Första asus-kortet (som stöp) köpte jag för 10 år sedan, det senaste knasade ur för ett par månader sedan. Otur? Vem vet, asus kanske håller bra nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Jag har asus för att jag gill deras bios. MIS:s känns faktiskt lite "gammaldags".
Men det alldra största skälet till att jag kör asus är att de hade de enda moderkorten på inet med socket AM3 och sli-stöd.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Har just nu ett Gigabyte 775 moderkort som är riktigt bra. FSBn är klockad från 333mhz till 455mhz och den har vart stabil i flera år (ingen volt mod heller) verkar bara vara minnena som inte orkar mer. Men så har det fetaste kylflänsen jag nånsin sett på ett moderkort. Så fet att de vid senare revisioner drog ner väsentligt på kopparn.

Beställt ett ASUS H67 kort nu (får se när det väl kommer in) och hoppas att det är bra kvalite. Inte nå halvkilo koppar på den men det verkar ju inte behövas numera när moderkorten inte har mycket att göra tack vare att CPUn har minneskontrollern inbyggd.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av BigBengtsson:

Hej!
Jag går i tankarna om att köpa ny dator och kommer då till frågan om moderkort.
MSI har billiga kort för sockel 1155 med P67 chipset (ca 1000kr)
Dock har jag inbillat mig att dessa korten är sämre än Asus i kvalité.
Men är det bara en ren inbillning eller är det så?
Asus kort har ju USB 3 men inte MSIs (har jag för mig) plus att det är snyggare.
Men rent praktiskt är det sämre eller likvärdigt?

tack

om jag ska utala mig från mitt msi kort för am3sockeln. 890 gx military class så är jag tok nöjd. ren kvalite. bla. så finns ett riktigt bra övervakningssystem med ledbelysning och även en liten skärm. visar bla. vilka cpu kärnor som är aktiverade. mm. skärmen visar vilke stadie datorn är i genom nummer. så jag är toknöjd och det är ren kvalite

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse

Permalänk
Medlem

Skulle inte säga att det har så mycket med märke att göra. Men billigare moderkort oavsett märke kan ju inte mäta sig med de dyrare. Jag har ett MSI Big Bang Trinergy. Rakt igenom ett OC-kort. Köpte det för 2000 på komplett i somras, och då var det nedsatt från 3000. Har inte varit ett ända problem hittills.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk

min erfarenhet av Asus ligger inte högt i värde... haft 4 olika moderkort som alla gått sönder efter bara några månader och bara lite smått klockade komponenter inget överdrivet

har haft 3 MSI kort varav 1 har gått sönder pga att jag klantade mig vid en bios flash så inte tillverkarens fel

så presonligen föredrar jag msi framför asus.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

okej, tack för alla svar Men vilket moderkort rekomenderar NI i 1200kr klassen för 1155? ha gärna en motivering till varför och som sagt får det gärna vara billigare men det ska helst klara lite överklockning av en i5 2500K

Permalänk
Medlem

Jag tror att ett ASRock P67 Pro3 REV B3 för 1131kr kan passa dig jättebra!!! Det har allt det du efterfrågar!!!

EDIT/ jag glömde skriva varför jag tycker det.
Först o främst är det priset ! ! ! Skulle det finnas en ASUS Logga på kortet skulle priset lätt vara 500kr plus. AsRock rockar asmycket när det kommer till hur mycket hårdvara man får för pengarna.
Kortet har usb 3.0 och sata 3 portar. Du vill inte ha SLI & CF. Det har inte detta! Kortet har 3st " vanliga" PCI platser istället för bara 2 som många har. PCI är ju på väg att bytas ut men ändå så har man ett behov av många PCI! Om man har eget ljudkort & nätverkskort. Man kanske vill sätta in ett Usb/FireWirekort!

Lycka till med köpet & valet av moderkort ! ! !

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Rätt många som har bekymmer med p8p67 korten (asus). Polaren har msi kortet med 'millitary grade' komponenter och drog upp proppen i 5 ghz på 2 min utan några större volt höjningar.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Skrivet av Conditioned:

Rätt många som har bekymmer med p8p67 korten (asus). Polaren har msi kortet med 'millitary grade' komponenter och drog upp proppen i 5 ghz på 2 min utan några större volt höjningar.

Okej, lite mer exakt vet du vilken modell han har så kanske jag kan ta mig en titt på den?

Skrivet av skog1s:

Jag tror att ett ASRock P67 Pro3 REV B3 för 1131kr kan passa dig jättebra!!! Det har allt det du efterfrågar!!!

Okej, nu är jag dock ännu mer skeptisk till ASRocks kort än vad jag varit mot MSI i hur bra kvalité korten är. Men jag är lätt att övertyga om du har några fler argument till varför

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Conditioned:

Rätt många som har bekymmer med p8p67 korten (asus). Polaren har msi kortet med 'millitary grade' komponenter och drog upp proppen i 5 ghz på 2 min utan några större volt höjningar.

Jag har inte något problem med mitt moderkort iaf så jag vet inte vart du fått det därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electronic:

Jag har inte något problem med mitt moderkort iaf så jag vet inte vart du fått det därifrån.

Om du följt [random hårdvaruforum] veckan efter SB lanserades så hade du sett att sjukt många (inkl mig själv) hade problem med att få sina minnen att fungera. Detta löstes dock snabbt med en bios-uppgradering, men fram tills att problemet vart löst så var det ett rätt stort ramaskri att "Asus-korten var så jävla kassa".

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Skrivet av paesha:

Om du följt [random hårdvaruforum] veckan efter SB lanserades så hade du sett att sjukt många (inkl mig själv) hade problem med att få sina minnen att fungera. Detta löstes dock snabbt med en bios-uppgradering, men fram tills att problemet vart löst så var det ett rätt stort ramaskri att "Asus-korten var så jävla kassa".

Men de moderkort som säljs med b3, är dom uppdaterade och saknar detta problemet eller måste jag göra det själv? (Jag har flashat innan men undrar bara)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBengtsson:

Okej, nu är jag dock ännu mer skeptisk till ASRocks kort än vad jag varit mot MSI i hur bra kvalité korten är. Men jag är lätt att övertyga om du har några fler argument till varför

Du kan helt klart släppa din inställning till AsRock, många sitter kvar i gammalt tänkande när det gäller asrock. Bara för att det har varit ett dotterbolag till Asus (tror inte att det är det längre, har läst att moderkorten görs i Asus fabriker, om det stämmer vet jag inte) och släppte många budgetkort på marknaden för några år sen.
AsRock är ett litet bolag om man jämför med Asus, men det många inte vet är att dom är tredje största när det gäller moderkort nu.
Större än både MSI och ECS.
AsRock är en liten uppstickare som har lågt pris på bra saker och en väldigt bra support ! Deras nya serie P67 har fått mycket goda betyg på diverse hardware magasin.
Jag själv ville ha ett bra moderkort så billigt som möjligt, men inget skit. jag läste på om olika modeler/märke och efter några veckor så var det inget snack om saken att asrocks P67 serie är väldigt bra. jag hade en budget på ca 1500kr så det blev AsRock P67 Extreme 4 för mig för att jag ska köra SLI.

Sen att deras Download sida med drivisar är trevlig/lätt är en bonus man för på köpet

B l a så har dom 100% Japan-made high-quality Conductive Polymer Capacitors på dom flesta av moderkorten och Premium Gold Caps på dom dyraste!

AsRock är helt enkelt mer för pengarna för att det är en uppstickare, och det är deras sätt att slå sig fram på marknaden.

Det finns en sak som jag retar mig på och det är att dom har släppt in Fatal1ty som marknadföring, visst Fatal1ty P67 Proffesional är ett riktigt fint moderkort. Men dom hade kunnat göra det utan "han" bara för att få ner priset lite. Samtidigt kan man fråga sig vad ett sånt kort skulle kostat om det hade varit Asus, jag tippar på en tusenlapp till, minst ! ! !

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]