vilket raidkort/sasexpanderlösning?

Permalänk

vilket raidkort/sasexpanderlösning?

Hej alla,
nuvarande 16portars raidkort (promise EX16650) skall säljas samt ny lösning köpas då jag vill fylla mitt norco 4224, dvs 24 hotswapenheter med enbart ett raidkort.

Vad jag funderar på är således vad som är lämpligaste lösningen för mig när jag skall ha 24 mekaniska diskar anslutna 6st SF8087) i dagsläget samt komplettera med lika mycket till inom en överskådlig tid (1-1,5 år).

Budget är satt till 10k och då vill jag ha ett raidkort som klarar raid6 och har stöd för att driva minst 50diskar, lba 64 är givet (för att klara 2tb diskar och stora arrayer)och drivare och mjukvara till win 2008 r2 + en SASexpander för 24 enheter (så jag fyller min norcolåda).

Jag har tittat på SASexpandern HP 468406-B21 som verkar vara omtyckt och billig (kan få de för ca 3000inkl frakt styck nya), 24portar (6st SF8087). Den verkar för det mesta paras ihop med HP SA-P410i/SA-P410, vilket dessvärre har enbart stöd för 24 enheter = jag är körd gällande uppgraderingsmöjligheter och det blir dyrt att köpa ett raidkort per expander.

Däremot såg jag att det finns ett HP SA-P411 kontrollerkort, som har stöd för 100 enheter, fast jag kan inte finna att ovannämnda expander är kompatibel (står enbart 410 modellerna i produktbladet).

Jag tänker inte vara dumsnål, så finns det något som verkligen är motiverat som gör att man går lite över budget får man väl ta det, jag räknar inte med den batteribackup jag kommer skaffa oavsett raidkort i nämnda budget, har även en 3000va ups ståendes i racket.

Jag har några alternativ rörande raidkort som jag tror skulle tillfreddställa mig:
Adaptec 5085
Areca ARC-1880x
Areca ARC-1880ix-24 (med 6 sf8087 kontakter internt+ 1 stSF8088 extern)

det finns även raidkontrollerkort med 6interna SF8087 kontakter också, som gör att man slipper två instickskort, fast jag kan inte se vad fördelen skulle vara, snarare nackdel om något går sönder. Jag har inte brist på pci-e portar så det blir ingen begränsande faktor.

SASexpandrar:
nämnda HP 468406-B21
Astek A33606-PCI 6gbps SAS Expander Card (fördel då det har sf8088 kontakter)

sedan är frågan, hur vet man vilka expandrar som är kompatibla med vilka raidkort? eller är gränssnittet så standardiserat att det bara är att plocka vilka expandrar man vill sålänge kontakter stämmer överens och man inte överstrider antalet begränsande enheter på raidkortet? kan man göra volymer som nyttjar diskar från olika expanderkorten?

Vad har jag för alternativ på hårdvara? och vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Jag vet att Areca korten har bra stöd gällande HP-expanders. Om det skiljer sig något mellan de olika modellerna från HP kan jag inte svara på.
Jag hade nog kört på ett Areca ARC-1880ix-24 med lämplig HP expander till detta.

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Axeteg:

Jag vet att Areca korten har bra stöd gällande HP-expanders. Om det skiljer sig något mellan de olika modellerna från HP kan jag inte svara på.
Jag hade nog kört på ett Areca ARC-1880ix-24 med lämplig HP expander till detta.

Så vitt jag läst så behövs ingen expander till areca kortet då det redan har en inbyggd expander. Snarare att det ställer till problem med två expanders. Hör med Fyxim, han är den kunnigaste på detta här på SC så vitt jag vet.

Permalänk
Skrivet av Axeteg:

Jag vet att Areca korten har bra stöd gällande HP-expanders. Om det skiljer sig något mellan de olika modellerna från HP kan jag inte svara på.
Jag hade nog kört på ett Areca ARC-1880ix-24 med lämplig HP expander till detta.

ok, det tål att tänkas på.

Skrivet av Electronic:

Så vitt jag läst så behövs ingen expander till areca kortet då det redan har en inbyggd expander. Snarare att det ställer till problem med två expanders. Hör med Fyxim, han är den kunnigaste på detta här på SC så vitt jag vet.

areca kortet med 6st SF8087 har inbyggd raidkort det är korrekt, således behöver man inget expanderkort om man klarar sig med 24 diskar.. däremot så kommer det att bli en utökning så det är liksom väntat att jag expanderar och jag vill gardera mig och betalar gärna lite extra för att klara framtiden bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boppleplutten:

sedan är frågan, hur vet man vilka expandrar som är kompatibla med vilka raidkort? eller är gränssnittet så standardiserat att det bara är att plocka vilka expandrar man vill sålänge kontakter stämmer överens och man inte överstrider antalet begränsande enheter på raidkortet?

Man behöver i princip testa sig fram för att se vad som fungerar. Om du är inne på HP expander bör du läsa igenom hela tråden på Hardforum.

På den tidigare generationen ARC-1680ix fanns det problem med att köra den inbyggd expander tillsammans med HP. Jag vet inte om det gäller ARC-1880ix då det använder helt nya kretsar, inte sett någon som har testat tyvärr. Areca har i senaste fw laggt till särskilt stöd för SES2 för HP och att man kan stänga av den inbyggd expandern.

Citat:

kan man göra volymer som nyttjar diskar från olika expanderkorten?

Areca kan ha volymer över flera expanderkort.

Citat:

Vad har jag för alternativ på hårdvara? och vad rekommenderar ni?

En annan kandidat är Intel RES2SV240. Tyvärr bara 24-portar så om du ska köra JBOD låda är det RPC-4220 som gäller då en SFF-8087 försvinnerbort för interconnect. Den drivas från Molex-ström, så den är mycket enklare att använda. LSI baserat, fungerar bra med LSI kontrollerkort som 9260. Fungerar tydligen bra med ARC-1880 också. Tillskillnad från ARC-1680 serien är ARC-1880 baserad på LSI (med fw av Areca). Frågan är hur det fungerar med daisy-chain på Intel, om det är viktigt för dig.

Om du vill ha vettig hw-raid är det antingen LSI eller Areca som gäller. Riktigt bra prestanda, hög tillförlighet och mycket funktioner. HP som kontrollerkort har ingen chans, även om det är ingen dum idé då det går att flasha HP expander med. LSI fungerar inte bra med HP expander, men stödjer Intel. Areca fungerar garanterat bra med HP om man väljer en modell utan inbyggd expander. Dual-Linking, SES2, Daisy-chain..

Värt att notera är att HP har hela 36-portar (8x SFF-8087, 1x SFF-8088), även om produktnamnet säger något annat.

Några saker du bör veta om HP expander:
Fungerar dåligt på många konsument moderkort från t.ex. Asus.
Du kan behöva installera aktiv kylning på kortet då det blir kokhett.
Det finns två olika revisioner av kortet, du vill ha en med minst v1.52 fw.
Du måste stänga av SES2 för Areca om du vill kunna använda mer än 24 hårddiskar på en och samma expander.

Om du gillar att mecka lite så kör ARC-1880x eller ARC-1880ixl (!ix) med HP SAS Expander. Vilket moderkort har du i dagsläget? Vilka hårddiskar planerar du på att köra?

Permalänk
Skrivet av fyx:

Man behöver i princip testa sig fram för att se vad som fungerar. Om du är inne på HP expander bör du läsa igenom hela tråden på Hardforum.

tackar, mycket bra läsning!

Skrivet av fyx:

På den tidigare generationen ARC-1680ix fanns det problem med att köra den inbyggd expander tillsammans med HP. Jag vet inte om det gäller ARC-1880ix då det använder helt nya kretsar, inte sett någon som har testat tyvärr. Areca har i senaste fw laggt till särskilt stöd för SES2 för HP och att man kan stänga av den inbyggd expandern.

Areca kan ha volymer över flera expanderkort.

ok det är iaf en förutsättning att kunna ha volymer över flera expanderkort, och tenderar det till att bli problem med raidkontroller med inbyggd expander och därtill komplettera med expandrar så håller jag mig borta från det och kör ett rent raidkort och separata expandrar, det finns inte direkt pengar att spara att kombinera de två funktionerna.

Skrivet av fyx:

En annan kandidat är Intel RES2SV240. Tyvärr bara 24-portar så om du ska köra JBOD låda är det RPC-4220 som gäller då en SFF-8087 försvinnerbort för interconnect. Den drivas från Molex-ström, så den är mycket enklare att använda. LSI baserat, fungerar bra med LSI kontrollerkort som 9260. Fungerar tydligen bra med ARC-1880 också. Tillskillnad från ARC-1680 serien är ARC-1880 baserad på LSI (med fw av Areca). Frågan är hur det fungerar med daisy-chain på Intel, om det är viktigt för dig.

jag vill ha 2st 24portars lådor så det går bort med intelkortet.. det expanderkortet jag länkar i första tråden från astek skall vara kompatibla med areca korten.

Skrivet av fyx:

Om du vill ha vettig hw-raid är det antingen LSI eller Areca som gäller. Riktigt bra prestanda, hög tillförlighet och mycket funktioner. HP som kontrollerkort har ingen chans, även om det är ingen dum idé då det går att flasha HP expander med. LSI fungerar inte bra med HP expander, men stödjer Intel. Areca fungerar garanterat bra med HP om man väljer en modell utan inbyggd expander. Dual-Linking, SES2, Daisy-chain..

Ok, Areca är väl det jag är mest inne på egentligen, verkar vara något billigare lösning än lsi. ger det mindre krångel utan inbyggd expander så blir det så, för jag kommer inte ha platsbrist för pci-e slots. Dessutom vill jag ha expandrar som matas med molex så jag kan utöka med extra låda(or) med diskar inför framtiden.

Skrivet av fyx:

Värt att notera är att HP har hela 36-portar (8x SFF-8087, 1x SFF-8088), även om produktnamnet säger något annat.

Några saker du bör veta om HP expander:
Fungerar dåligt på många konsument moderkort från t.ex. Asus.
Du kan behöva installera aktiv kylning på kortet då det blir kokhett.
Det finns två olika revisioner av kortet, du vill ha en med minst v1.52 fw.
Du måste stänga av SES2 för Areca om du vill kunna använda mer än 24 hårddiskar på en och samma expander.

ok tack, du menar alltså att om jag kör 24portar kan jag låtat ses2 vara på, men vill jag köra 25 eller fler så måste jag stänga av det? Man kanske skall hålla sig borta från hp om de har tendens att krångla med moderkort, även om jag inte tänkt köpa något 'desktop'-moderkort. än större skäl då det verkar finns så många olika versioner vilket kan skapa problem om en säljare inte vet skillnaden mellan de olika revisionerna, speciellt då man tydligen måste ha ett hp raidkort för att kunna flasha expandrarna, blir dyrt då.

Skrivet av fyx:

Om du gillar att mecka lite så kör ARC-1880x eller ARC-1880ixl (!ix) med HP SAS Expander. Vilket moderkort har du i dagsläget? Vilka hårddiskar planerar du på att köra?

mecka och mecka, jag är inte främmande för att mecka och pilla för att komma igång och få det att fungera, men det skall vara så underhållsfritt och driftsäkert som möjligt när det är väl är igång, enkelt att bygga ut och expandera volymer under drift.

Vad det gäller hårdvara så lutar det åt ett supermicro moderkort med inbyggd grafik och 2 enklare xeon 32nm quadcore intryckta..

vad det gäller hårddiskar så blir det mekaniska diskar av någon modell om 2TB, vilka det blir beror ju på vad raidkort och expandrar är kompatibla med. Jag har sålt av mina gamla raiddiskar och raidkort numera och börjar på ny kula så jag köper diskar efter hårdvara istället för tvärtom, jag har ex god erfarenhet av WD RE4or som brukar vara kompatibla med de flesta raidkort, fast hitachi har släppt billiga 2tb diskar som verkar stödjas av de flesta raidkort, ett alternativ, läs&skrivhastigheten per disk är inte så jätteintressant egentligen då jag kommer ha 24 diskar = det kommer räcka och bli över.

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa enterprise spelar det inte så stor roll vilka du väljer, brukar själv köra WD RE. Som konsument hårddiskar är det Hitachi som gäller för Areca, dom fungerar generellt väldigt bra med all hw-raid med SAS också.

Jag har aldrig sett Astek som ett riktigt alternativ då det kostar ungefär tre gånger så mycket som HP och Intel, eller finns det att köpa billigt någonstans?

Permalänk
Skrivet av fyx:

Om du ska köpa enterprise spelar det inte så stor roll vilka du väljer, brukar själv köra WD RE. Som konsument hårddiskar är det Hitachi som gäller för Areca, dom fungerar generellt väldigt bra med all hw-raid med SAS också.

Jag har aldrig sett Astek som ett riktigt alternativ då det kostar ungefär tre gånger så mycket som HP och Intel, eller finns det att köpa billigt någonstans?

billigt och billigt, i sammanhanget småpengar, men mycket pengar för en privatperson? jag har sett astek korten för knappa 600usd styck, kommer man över de så man slipper tulla så är de ju ett konkurrenskraftigt pris, men inte annars.

men nu verkar ju hp-expandrarna fungera bra med areca 1880 korten om jag förstått hard forum tråden rätt, och då kan man ju iprincip komma undan med raidkort+2st sasexandrar för 10, så det lutar åt det, verkar vara riktigt bra prestanda areca kontroller+hp expander.

tydligen skall areca 1880 korten ihop med hp-expandrar stödja duallink, kan ju bli aktuellt då enbart en saskabel annars kommer strypa.

Permalänk
Medlem

HPś SAS expander med ett Areca kort är väl det bästa alternativet om du ska köra hårdvaru raid.

Personligen rekomenderar jag en simpel HBA och en HP expander och sedan zfs nu finns det underbara verktyg för att sköta zfs så som napp-it (http://hardforum.com/showthread.php?t=1573272)

Men om du nu vill köra hårdvaru raid. och Areca kort. Tänk på att deras ix kort inte funkar med expanders. "i" ett i deras modell beteckning betyder att det finns en inbyggd expander. Det kanske funkar. Men vad jag har förstått är det verkligen inte att rekomendera.

Permalänk

Rent generellt så skulle jag avråda seriekopplade expander-chips...
Men som med allt annat, hårdkör med icke-kritisk data tills dess att du känner dig nöjd med tillförlitligheten, det finns dock fall där korruption uppstått först när bra många TB kopieras mellan raids och seriekopplade expander-chips

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk

ok, seriekopplade lär jag inte köra iaf som det ser ut nu. ett HBA med 2 SF8088, en expander i ena till att börja med, sedan ett till i den andra kontakten. har jag 48x2TB så får det lov att räcka! Om inte är det dags att städa utrymmet.