Klassiker: När börjar CPU:n att flaska?

Permalänk

Klassiker: När börjar CPU:n att flaska?

Tja!

Hoppas jag är inne på rätt forumsdel nu.

Har idag en Asus P5K Pro.
Eftersom ena PCIe är x16 och den andra x4
så får jag inte ut så fruktansvärt mycket mer av med CF.
Sen ligger SATA kontakterna helt åt helv. -te.
Jag kommer inte åt med mer än 4 utan 6 SATA kontakter. (p.g.a grafikorten)

Så jag funderar på att byta ut PSU:n (som är en Corsair 550 W)
och sedan köpa ett single "monster" grafikort.
Men när börjar CPU:n att flaska för ett brättre grafikort? (har idag ATI HD3870 + HD3850 i CF)

Är det värt att in handla en Corsair 950W PSU, sedan ett grafikort för kanske 3000-4000 kr?
Systemet är:
*Processorn (Intel Core 2 Duo E8400 @ 3Ghz)
*4 GB DDR2 RAM (funderar också på att slänga in 4x2048mb)
*ATI HD3870 + HD3850 i CF.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Tja!

Hoppas jag är inne på rätt forumsdel nu.

Har idag en Asus P5K Pro.
Eftersom ena PCIe är x16 och den andra x4
så får jag inte ut så fruktansvärt mycket mer av med CF.
Sen ligger SATA kontakterna helt åt helv. -te.
Jag kommer inte åt med mer än 4 utan 6 SATA kontakter. (p.g.a grafikorten)

Så jag funderar på att byta ut PSU:n (som är en Corsair 550 W)
och sedan köpa ett single "monster" grafikort.
Men när börjar CPU:n att flaska för ett brättre grafikort? (har idag ATI HD3870 + HD3850 i CF)

Är det värt att in handla en Corsair 950W PSU, sedan ett grafikort för kanske 3000-4000 kr?
Systemet är:
*Processorn (Intel Core 2 Duo E8400 @ 3Ghz)
*4 GB DDR2 RAM (funderar också på att slänga in 4x2048mb)
*ATI HD3870 + HD3850 i CF.

Tack på förhand!

Hej
Din processor är ju ett par år och med ett "monster" graffekort så tror jag att din processor kommer att flaska. Har du överklockat den något?

Visa signatur

I7 980x @4.5 | Asus Rampage III Extreme | Corsair Dominator 12gb (3x4) Cl 9 | Corsair AX1200 | EVGA 680 FTW x2 | Corsair 800D WC | SSD Corsair Force 120gb x2 | Western Digital Caviar Black 2TB x 2 | Logitech G19 | Mad Cats Rat 9 | Logitech G35 | Logitech Pro C910 HD | W7 Ultimate x64 | Dell U2311H x 3 | Nvidia Surround |

Permalänk

Nä, jag kör den på "stock". Skulle jag få ut något av att klocka han?

Permalänk

Finns det någon som vet om någon "tumregel" eller liknande man kan använda för att få komponenterna i datorn att inte flaska varandra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Finns det någon som vet om någon "tumregel" eller liknande man kan använda för att få komponenterna i datorn att inte flaska varandra?

Det skulle väl vara att inte kompromissa när man sätter ihop sin dator utan istället försöka få den så balanserad som möjligt. Det är exempelvis ingen mening att köpa en extremt snabb processor för flera tusen och sedan lägga en minimal budget på ett grafikkort i lägre mellanklassen. Detta är givetvis sant även omvänt, ett "monster" till grafikkort kan ju hållas tillbaks av en trög processor precis som någon skrev tidigare.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

ett smart sätt att se om det är processorn som är flaskhals är att överklocka den lite. om du sedan får högre fps i spel så är det cpun som är flaskhalsen.

dock så är det väldigt sällan cpun som är flaskhalsen. det krävs en rätt dålig processor och bra grafikkort för att cpun skall flaskhalsa.

Permalänk
Medlem

det är minimal prestanda skillnad vid x4 och x16, googla det

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk

Vilket/vilka kort har du i åtanke vid eventuell uppgradering?

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Skrivet av Battle_Zealot:

Nä, jag kör den på "stock". Skulle jag få ut något av att klocka han?

Du kan iaf öka prestandan med 30% utan några bekymmer, efter det så blir det mer att tumma på livslängd etc.

Jag har nästan samma cpu och ett överklockat/upplåst 6950 som presterar bättre än 6970 vilket då skulle kunna tänkas vara "monster gpu".

I artificella benchmarks som 3dmark och liknande så påverkas inte gpu delen av min processor, vilket kort sagt betyder att det inte flaskar.

Ibland känns det som att folk som svarar på folks genuina frågor gissar sig till svar och sedan skriver ner dem.
Nu vet jag inte vilka spel du lirar, men de absolut flesta är helt värdelösa på att utnyttja flera trådar, 2-trådat är inte alls lika komplicerat att unyttja som exempelvis 6-trådat.

Och den största, om inte den enda nackdelen med din cpu är just att den är 2-trådad, i vissa spel så som Total War Rome/WoW och liknande där det händer massivt mycket samtidigt så kommer du märka av ett byte i cpu men i vanliga shooters, fps spel, bilspel etc kommer du garanterat inte känna av någon skillnad såvida du inte lirar på väldigt låg upplösning (vilket du inte skulle göra om du köper ett nytt grafikkort).

Problemet ligger i att designa ett spel som använder sig utav flera trådar är betydligt mer komplicerat än att designa själva spelet. Tråd 1 vet ej vad Tråd 2 gör och om det exempelvis rör sig om animation och ljud så måste tråd 1 vara klar med animationen innan tråd 2 kan börja med ljudet. Varvid det hela kunde lika gärna sköts av tråd 1. (grovt förenklat men du förstår poängen).

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av PCFreak:

det är minimal prestanda skillnad vid x4 och x16, googla det

Jag har googlat det, innan jag skapade tråden, har du?

http://www.tomshardware.com/reviews/pci-express-scaling-analy...

http://www.tomshardware.com/reviews/pci-express-2.0,1915-11.h...

http://www.tomshardware.co.uk/PCI-Express-2.0-Crossfire,revie...

Skrivet av Lon Höppö:

Vilket/vilka kort har du i åtanke vid eventuell uppgradering?

Tänkte köra på en HD6970 eller HD6990. Om 2-3 månader.

Skrivet av Lösbonde:

Nu vet jag inte vilka spel du lirar, men de absolut flesta är helt värdelösa på att utnyttja flera trådar, 2-trådat är inte alls lika komplicerat att unyttja som exempelvis 6-trådat.

Det mest "grafikrävande" spelet jag spelar är nog Crysis.
Tanken med denhär uppgraderingen är att kunna lira Crysis 2 med hyfsad FPS.

Skrivet av Lösbonde:

Och den största, om inte den enda nackdelen med din cpu är just att den är 2-trådad, i vissa spel så som Total War Rome/WoW och liknande där det händer massivt mycket samtidigt så kommer du märka av ett byte i cpu men i vanliga shooters, fps spel, bilspel etc kommer du garanterat inte känna av någon skillnad såvida du inte lirar på väldigt låg upplösning (vilket du inte skulle göra om du köper ett nytt grafikkort).

Problemet ligger i att designa ett spel som använder sig utav flera trådar är betydligt mer komplicerat än att designa själva spelet. Tråd 1 vet ej vad Tråd 2 gör och om det exempelvis rör sig om animation och ljud så måste tråd 1 vara klar med animationen innan tråd 2 kan börja med ljudet. Varvid det hela kunde lika gärna sköts av tråd 1. (grovt förenklat men du förstår poängen).

Tack för svaret, blev lite mer ljus på ämnet.

Permalänk
Medlem

så du tycker att 2 fps av 56 är mycket? det är inte ens märkbart

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Battle_Zealot:

Jag har googlat det, innan jag skapade tråden, har du?

Kolla min signatur. Min är mycket mer up-to-date

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Kolla min signatur. Min är mycket mer up-to-date

Tack, det var ju matnyttig information.
Men det står tyvärr inget om mitt fall. x16/x4..

Aja. Tillbaka till ämnet, mitt nuvarande system + HD6970 alt. HD6990. Kommer det att funka fint?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Battle_Zealot:

Tack, det var ju matnyttig information.
Men det står tyvärr inget om mitt fall. x16/x4..

Aja. Tillbaka till ämnet, mitt nuvarande system + HD6970 alt. HD6990. Kommer det att funka fint?

Det gör ju ingen skillnad om x4/x4 i princip inte gör någon skillnad så är den ännu mer utjämnad med x16/x4 eller hur tänkte du?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Är det inte mellan x8/x16 det är minimal skillnad, men mellan x4/x16 iaf "mätbar" skillnad? det är vad jag har för mig men kan ha fel...

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk

ser nästan att processorn flaskar redan nu, körde oxå två kärnor och två liknande kort, vid bytet till 4kärnonr gick allt betydligt fortare även grafiken.. sedan köpte jag ett nytt grafikkort till min nya 6kärninga och det blev ju skillnad.. så byt allt annars kan du vänta, klocka prollen så länge;)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ori:

Är det inte mellan x8/x16 det är minimal skillnad, men mellan x4/x16 iaf "mätbar" skillnad? det är vad jag har för mig men kan ha fel...

Finns inte mycket tester om x16/x4 uppe.
Utom testet jag länkar till så finns det test med bara ett grafikkort http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5870_PCI-Express_Sc...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Lösbonde:

Du kan iaf öka prestandan med 30% utan några bekymmer, efter det så blir det mer att tumma på livslängd etc.

Jag har nästan samma cpu och ett överklockat/upplåst 6950 som presterar bättre än 6970 vilket då skulle kunna tänkas vara "monster gpu".

I artificella benchmarks som 3dmark och liknande så påverkas inte gpu delen av min processor, vilket kort sagt betyder att det inte flaskar.

Ibland känns det som att folk som svarar på folks genuina frågor gissar sig till svar och sedan skriver ner dem.
Nu vet jag inte vilka spel du lirar, men de absolut flesta är helt värdelösa på att utnyttja flera trådar, 2-trådat är inte alls lika komplicerat att unyttja som exempelvis 6-trådat.

Och den största, om inte den enda nackdelen med din cpu är just att den är 2-trådad, i vissa spel så som Total War Rome/WoW och liknande där det händer massivt mycket samtidigt så kommer du märka av ett byte i cpu men i vanliga shooters, fps spel, bilspel etc kommer du garanterat inte känna av någon skillnad såvida du inte lirar på väldigt låg upplösning (vilket du inte skulle göra om du köper ett nytt grafikkort).

Problemet ligger i att designa ett spel som använder sig utav flera trådar är betydligt mer komplicerat än att designa själva spelet. Tråd 1 vet ej vad Tråd 2 gör och om det exempelvis rör sig om animation och ljud så måste tråd 1 vara klar med animationen innan tråd 2 kan börja med ljudet. Varvid det hela kunde lika gärna sköts av tråd 1. (grovt förenklat men du förstår poängen).

Det här stämmer inte längre fler och fler spel även shooters börjar uttnyttja flera trådar ofta pga av att de är konsolportningar (konsolerna är multitrådade)

ta tex battelfield bad company 2 där tom en quadcore flaskar och en Core i7 är att föredra pga av att de har lagt hela ljudrenderingen på CPUn
eller GTA4 som är väldigt CPu krävande...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Skrivet av zlim_zune:

ser nästan att processorn flaskar redan nu, körde oxå två kärnor och två liknande kort, vid bytet till 4kärnonr gick allt betydligt fortare även grafiken.. sedan köpte jag ett nytt grafikkort till min nya 6kärninga och det blev ju skillnad.. så byt allt annars kan du vänta, klocka prollen så länge;)

Förstå mig rätt nu,
Men vad baserar du det hela på? Bara att du har "bytt upp dig"?
Har du lite fakta en annan kan ta på?

Ser man på jämförelser mellan en E8400 och t.ex. en Q9650 så är det marginella skillnader.
På spel, enklare dator processering och 3Dmark Vantage då! (Exakt det jag använder datorn till)
Jag ska inte konvertera bilder och filmer. Där Q9650 är starkare.
Jag säger inte att jag är snål att köpa nytt. Bara lite mer prismedveten.

Permalänk
Skrivet av pierretox:

Det här stämmer inte längre fler och fler spel även shooters börjar uttnyttja flera trådar ofta pga av att de är konsolportningar (konsolerna är multitrådade)

ta tex battelfield bad company 2 där tom en quadcore flaskar och en Core i7 är att föredra pga av att de har lagt hela ljudrenderingen på CPUn
eller GTA4 som är väldigt CPu krävande...

Nej, återigen missförstånd som är grovt utvecklat på sweclockers forum.

Läs det egna sandbridge recensionen här på sweclockers testlabb, och så tar vi ditt exempel battelfield bad company 2 där ser du klart och tydligt att det är 0% skillnad mellan en exempelvis 980x, i7 2600k och de sämsta processorerna de här med i testet i detta fall phenom II x4.

Om du sedan skrollar ner till när de klockar ner processorerna med 600 mhz, så får de fortfarande samma fps/resultat vid samma grafikkort.

Poängen är att cpun håller betydligt mycket längre än gpu när det gäller spel, speciellt när du överklockar.

Och din två år gamla föredetta värstingprocessor flaskas fortfarande inte i de absolut flesta spel, som max kommer du att se något fps hit o dit.

Såvida du inte lirar spel som Civilization etc etc.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk

Tolkar jag svaren jag har fått,
så kan jag köpa ett Corsair 950W PSU och sedan slänga i ett HD6990 och utnyttja GPU:n fullt ut utan att CPU:n får håll?

Permalänk
Medlem

jag skulle nog satsa pengarna på entt nyköp istället!

Med lite tur kan du nog få en 4k för din dator i dagsläget, plus dina 4 k som du är villig att lägga så får du en ganska duglig och framtidssäker sak för 8 k!

t ex denna: http://www.inet.se/kundvagn/visa/266509/sandybrigde

En förvånansvärt framtidssäker burk med sandy bridge, fyrkärnig i5 2500k, 2st sata3-portar, 6950 2gb (som lätt upplåses till 6970), 800w nätagg från corsair och Crossfire-redo (1 16x & 1 8x, 2-5% prestandaförlust i CF).

Så ja, känns som onödiga pengar att uppdatera ett såpass gammalst system om du frågar mig!

Permalänk

Tack alla snälla för fina konfigurationer och tips om att köpa ny dator.
Jag uppskattar det verkligen,
men jag är inte intresserad av att byta ut min dator, jag är jättenöjd med den.
Den fungerar bra i Windows miljö och känner inget behov av att uppgradera den förutom när det gäller spel.
Jag vill njuta lite mer av grafiken i dagens spel. That´s it.

Jag har försökt ställa frågan tre gånger nu.
Ungefär var går gränsen går för att slänga in ett grafikort utan att gamla systemet flaskar?

Sen när systemet blir gammal med den nya grafikortet jag vill köpa nu kommer jag slänga/sälja hela paketet.

Som sagt.
Bättre PSU är klart, jag kommer att köpa en sådan.
Vad kan jag köpa för grafikort som jag kan utnyttja till 100% ?
HD6990 när den blir ettpar månader gammal?

Tack

Permalänk

Ett tips.

Överklocka din cpu lite, tycker jag. Om det gör skillnad? Absolut. Klockar du till 4 ghz, så har du 25-35% snabbare dator och det gör ju en del. Det kommer märkas, och inte så himla svårt.

Mvh

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Jag har försökt ställa frågan tre gånger nu.
Ungefär var går gränsen går för att slänga in ett grafikort utan att gamla systemet flaskar?

Anledningen att ingen kan svara bra är att det är jätteolika för olika spel.

Om jag förstått saker rätt så är det på följande sätt: Ett spel som inte alls är optimerat för flerkärniga processorer eller multithread kommer förmodligen flaska tidigare på en splitter ny 6core Phenom @ 2.8Ghz än på din nuvarande...

Medans ett spel som är helt optimerat för flerkärninga förmodligen skulle vara bättre i en gammal core2quad @ 2.5Ghz än i din.

Sedan tillkommer ju ytterligare att vissa spel är grafiktunga eller processortunga rent generellt... Eller skrivna för att utnyttja eller inte utnyttja olika beräkningsmöjligheten på grafikkorten t.ex. CUDA. Allt detta spelar in och gör att det i princip är individuellt för varje spel vilket grafikkort som flaskar en processor.

Permalänk
Skrivet av Battle_Zealot:

Förstå mig rätt nu,
Men vad baserar du det hela på? Bara att du har "bytt upp dig"?
Har du lite fakta en annan kan ta på?

Ser man på jämförelser mellan en E8400 och t.ex. en Q9650 så är det marginella skillnader.
På spel, enklare dator processering och 3Dmark Vantage då! (Exakt det jag använder datorn till)
Jag ska inte konvertera bilder och filmer. Där Q9650 är starkare.
Jag säger inte att jag är snål att köpa nytt. Bara lite mer prismedveten.

jag menade mer att om du klockar nu och spar till ett framtida ny köp så blir du nog mer nöjd, jag har mätväden någon stanns (kanske) då den dator är gammal för mig nu.. annar var det min hela upplevelse jag syftade på, jag spelar mest, 3dmark spelar ingen roll;)

köpte crossfire för att det skulle gå snabbare/bättre men det gjorde bara lite nytta, ett snabbare grafikkort gjorde inte susen utan en ny snabbare processor var vad jag saknade=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk

Så länge som du tänkt köra ett singlegrafikkort är det ingen mening med att byta nätaggregat (förutom då att du kan få lägre ljudnivå under belastning med ett kraftigare aggregat).

Sweclockers testrigg som drar bra mycket mer än din burk (innehåller en energikrävande överklockad i7 950) drar som mest 543W från väggen under belastning med Furmark, som är mer krävande än något spel någonsin är. 543W ger att komponenterna drar ungefär 488W från nätaggregatet (deras nätagg har ungefär 90% effektivitet i omvandlingen AC/DC).
http://www.sweclockers.com/recension/13610-amd-radeon-hd-6990...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Så länge som du tänkt köra ett singlegrafikkort är det ingen mening med att byta nätaggregat (förutom då att du kan få lägre ljudnivå under belastning med ett kraftigare aggregat).

Sweclockers testrigg som drar bra mycket mer än din burk (innehåller en energikrävande överklockad i7 950) drar som mest 543W från väggen under belastning med Furmark, som är mer krävande än något spel någonsin är. 543W ger att komponenterna drar ungefär 488W från nätaggregatet (deras nätagg har ungefär 90% effektivitet i omvandlingen AC/DC).
http://www.sweclockers.com/recension/13610-amd-radeon-hd-6990...

Helt sant det du säger.
HD3870 + HD3850 suger åt sig ungefär 300W
Ett HD6970 ca. 300W
Ett HD6990 ca. 430W

Samtliga på full load så klart.

Hmmm, vi får se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Finns det någon som vet om någon "tumregel" eller liknande man kan använda för att få komponenterna i datorn att inte flaska varandra?

En tumregel för en speldator är att grafikkortet/korten ska kosta ca dubbelt så mycket som processorn. Inte helt exakt men ganska faktiskt, då får man ett balanserat spel-sysem. Sen 4gb ram så är du hemma.

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

En tumregel för en speldator är att grafikkortet/korten ska kosta ca dubbelt så mycket som processorn. Inte helt exakt men ganska faktiskt, då får man ett balanserat spel-sysem. Sen 4gb ram så är du hemma.

Tack ska du ha för svaret!
Det sådanhär jag var intresserad av

Är det någon tidsfaktor med i ekvationen?
T.ex. 1-2 år?
För jag kan inte köpa ett grafikort som kostar dubbelt så mycket som min CPU gjorde för 8 år sen?