Permalänk
Medlem

Mobo + Minnen ?

Beställde nya saker, men dum som jag var kolla jag inte ordentligt på sakerna, så nu undrar jag om följande komponenter fungerar ihop. Eller om jag måste skicka tillbaks och köpa nya minnen.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492643
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626474

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Fel minnen du ska ha 4 8, osv dom du valde är triple channel byt till dual

Permalänk
Medlem

Tyvärr har du köpt fel minnen, du har beställt tripplechannel till dualchannel mobo. Det ska inte vara något problem att returnera minnena och köpa nya.

Något av dessa minnen ska funka fint med samma spec som du hade valt:
2x 4Gb = totalt 8
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=618010

2x 2 Gb = totalt 4
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=491282

Personligen hade jag hållt mig borta från en konfiguration som använder alla 4 minnes slots (tex 4x 2 Gb) på mobo. Har haft en hel del problem att få det att funka, bland annat att datorn vägrar boota. Nu är jag ju inte heller någon expert...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Så man kan inte bara skita i att använda ett av dom minnena o köra dessa o dual channel om det skull vara så, o köpa sig en sticka till vid ett senare tillfälle ? såg att minnena går är PC3-12800 och det står inte med att moderkortet stödjer det.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan du göra. Det spelar ingen roll om moderkortet inte har stöd för 1600Mhz minnen då de kommer att klocka ner sig.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av MaLo:

Det kan du göra. Det spelar ingen roll om moderkortet inte har stöd för 1600Mhz minnen då de kommer att klocka ner sig.

Dock så ska dem vara DUal channel och inte tripple channel!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Johanswec:

Dock så ska dem vara DUal channel och inte tripple channel!

Ja men köper man en likadan modul så blir det dual channel igen.

Frågan är var man hittar en lös modul då det har blivit allt ovanligare att de säljs lösa.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Ja men köper man en likadan modul så blir det dual channel igen.

Frågan är var man hittar en lös modul då det har blivit allt ovanligare att de säljs lösa.

Ringde och pratade med komplett med. Dom sa att köra 2x1600 mhz minnen på kortet var ok men dock inte rekomenderat att köra med 4 då moderkortet är avsett för 1333 igentligen, så blir väll att ja kör med 2 av dessa och köper mig ett 2x4 gb kitt inom en snar framtid. Polarn ska köra nytt snart så han får väll ta mina minnen då ist så löser det sig utan att jag går back på att ha köpt fel minnen

Tackar för hjälpen gott folk

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //