Permalänk
Medlem

moderkort fråga angående CF och SLI

hej. Jag har alltid undrat varför det oftast bara finns SLI på de moderkorten som kostar mer (1300kr), medan om man kollar på vilka moderkort som har CF så har man oftast fler attvälja mellan samt att de är billigare runt 1000 kr.

Helst skulle den här tråden ligga i någon sorts allmän moderkorts forums del, men men nu blev det så här=)

Är SLI tekniken dyrare eller vad?

Mvh David

Permalänk
Medlem

Komponenterna tror jag kostar lika mycket. Det är förmodligen att SLI licensen för moderkortstillverkarna är dyrare än CF licensen.

Permalänk
Medlem

vad är skillnaden på SLI och CF??:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucas95:

vad är skillnaden på SLI och CF??:)

SLI = nVidia
CF = AMD

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Komponenterna tror jag kostar lika mycket. Det är förmodligen att SLI licensen för moderkortstillverkarna är dyrare än CF licensen.

Tack för hjälpen,

visst nVidia har ju råd att göra det då dom har den största andelen av grafikkorts marknaden, (källa?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

SLI = nVidia
CF = AMD

ok så det är ingen annan skillnad?: )

Permalänk

Man kan låsa upp SLI.

Visa signatur

ASRock 880G Extreme3 | 60GB OCZ Vertex 3 | A-Data 4GB 1600Mhz | Asus Xonar DX | AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition | XFX Radeon HD6870 1024MB | Fractal Design Define R2, Titanium | FSP 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucas95:

ok så det är ingen annan skillnad?: )

Sli och cross fire är nvidias och amds tekniker för att koppla ihop 2 eller fler grafikkort för att få mer prestanda.

Det är samma teknik i princip. Skillnaden är att Sli är nvidias teknik och crossfire är amds.

Det är samma teknik, men nvidia tvingar moderkortstillverkarna att betala ifall de vill använda sli, medans amd låter sitt crossfire vara gratis, DÄRFÖR är sli dyrare.

Har man ett crossfire-moderkort kan man dock köra SLI genom ett enkelt hack, det är alltså samma teknik i grunden.

Nvidias kostar medans amds är gratis, TROTTS detta är crossfire bättre och snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Sli och cross fire är nvidias och amds tekniker för att koppla ihop 2 eller fler grafikkort för att få mer prestanda.

Det är samma teknik i princip. Skillnaden är att Sli är nvidias teknik och crossfire är amds.

Det är samma teknik, men nvidia tvingar moderkortstillverkarna att betala ifall de vill använda sli, medans amd låter sitt crossfire vara gratis, DÄRFÖR är sli dyrare.

Har man ett crossfire-moderkort kan man dock köra SLI genom ett enkelt hack, det är alltså samma teknik i grunden.

Nvidias kostar medans amds är gratis, TROTTS detta är crossfire bättre och snabbare

Är ett sådant hack svårt för en person som har överklockat förut?
Jag antar att man förlorar garantin när man gör det?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

*TEXT*
,TROTTS detta är crossfire bättre och snabbare

CF skalar mycket sämre än Nvidia beträffande 5xxx serien men nu verkar det som som AMD fått lite bätttre ordning på drivrutionerna i.o.m. 6xxx serien.

Att nån säger att CF är bättre och snabbare utan motivation får fanboyvarningsklockorna att börja ringa i min värld.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av dauit:

Är ett sådant hack svårt för en person som har överklockat förut?
Jag antar att man förlorar garantin när man gör det?!

Hur gör man det?

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

CF skalar mycket sämre än Nvidia beträffande 5xxx serien men nu verkar det som som AMD fått lite bätttre ordning på drivrutionerna i.o.m. 6xxx serien.

Att nån säger att CF är bättre och snabbare utan motivation får fanboyvarningsklockorna att börja ringa i min värld.

Mer eller mindre så är det fler nvidia fanboys än amd (kolla "köpråds" delen så ser du) och Cf skalar bättre i dags läget än SLI men man tycker att SLI ska skala bättre då de tar betalt för att ha den möjligheten. också så är i regel nvidia dyrare förhållande till prestanda. (dock så har nvidia physx och 3D möjligheter)
Av den anledningen förstår jag varför Nvidia tar mer betalt
Men ang Cf/SLI så skalar SLI sämre än man "förväntar sig" (om ni förstår hur jag menar)
Men alla företag satsar på olika saker

Permalänk
Medlem

Vet inte om det passar sig o lägga en fråga här men får väll försöka. Undrar bara om det finns något 1155 Socket mobo med stöd för 2x16 PCI-E för Crossfire för vad jag sett hittils är det bara Single x16 Dual 1x16 1x8 osv. ?

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Sli och cross fire är nvidias och amds tekniker för att koppla ihop 2 eller fler grafikkort för att få mer prestanda.

Det är samma teknik i princip. Skillnaden är att Sli är nvidias teknik och crossfire är amds.

Det är samma teknik, men nvidia tvingar moderkortstillverkarna att betala ifall de vill använda sli, medans amd låter sitt crossfire vara gratis, DÄRFÖR är sli dyrare.

Har man ett crossfire-moderkort kan man dock köra SLI genom ett enkelt hack, det är alltså samma teknik i grunden.

Nvidias kostar medans amds är gratis, TROTTS detta är crossfire bättre och snabbare

ok då förstår jag nog, jag kör cf på min dator med hd 5830 xfx men tycker de e lite dåligt med kräm i korten, är det bara köpa nytt som gäller eller kan man få mer krut på nått annat vis md dom korten??:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Är ett sådant hack svårt för en person som har överklockat förut?
Jag antar att man förlorar garantin när man gör det?!

Har aldrig gjort det själv. Vet att moderkort till amd som har crossfire men inte SLI kan hackas så att man kan köra SLI.

För att hacka ett amd-moderkort så laddar man ned en fil och installerar den så är allt klart, inte direkt avancerat:)

Sök på typ "SLI hack" på google

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Vet inte om det passar sig o lägga en fråga här men får väll försöka. Undrar bara om det finns något 1155 Socket mobo med stöd för 2x16 PCI-E för Crossfire för vad jag sett hittils är det bara Single x16 Dual 1x16 1x8 osv. ?

Nej, den sockeln, precis som 1156, klarar bara 16x pci-e, alltså egenltigen inte crossifre och sli. Detta har de löst genom att splitta på bandbredden, 8x till varje kort. Detta ger en prestanda-förlust på mellan 0-1% enligt tester med hd5870 x 2, inget att gråta över!

Vill du ha 2st 16x pci e så är det amd som gäller, eller intels dyra plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

CF skalar mycket sämre än Nvidia beträffande 5xxx serien men nu verkar det som som AMD fått lite bätttre ordning på drivrutionerna i.o.m. 6xxx serien.

Att nån säger att CF är bättre och snabbare utan motivation får fanboyvarningsklockorna att börja ringa i min värld.

hd5xxx skalade sämre än nvidias dåvarande serie, ja. Men nu har amd gått om helt. Kolla sweclockers tester och räkna ut hur mycket mer prestanda du får när du lägger till ett extra amd kort jämfört med nvidia.

Amd ger 190% prestanda vid crossifre ca, nvidia ger allt från 170-180% prestanda (gtx580 ger 170% vad jag sett).

Bara att se tester. Och jag är ej fanboy. Är lite amd-kär då de är en underdog, men sitter på intel+nvidia rig:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Nej, den sockeln, precis som 1156, klarar bara 16x pci-e, alltså egenltigen inte crossifre och sli. Detta har de löst genom att splitta på bandbredden, 8x till varje kort. Detta ger en prestanda-förlust på mellan 0-1% enligt tester med hd5870 x 2, inget att gråta över!

Vill du ha 2st 16x pci e så är det amd som gäller, eller intels dyra plattformar.

Så ett val vore att invänta LGA 2011 socket och se om det finns mer o hämta där än på dagens Sandy Bridge 1155 socket ? Liksom ingen aning exakt vad för prestanda förlust jag har på mitt moderkort just nu men gissar det är mer än 0-1% då jag kör Moderkortet P7P55D vilket har 1x16 och 1x4 vad jag läst (kan ha läst fel).

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Så ett val vore att invänta LGA 2011 socket och se om det finns mer o hämta där än på dagens Sandy Bridge 1155 socket ? Liksom ingen aning exakt vad för prestanda förlust jag har på mitt moderkort just nu men gissar det är mer än 0-1% då jag kör Moderkortet P7P55D vilket har 1x16 och 1x4 vad jag läst (kan ha läst fel).

Varken socket 1366 eller 2011 är bra för spel.. Dyra som fan och inte mycket bättre än den billigare plattformen. Enda fördelen med de 1366 och 2011 är de kan köra 8 trådat, vilket bara blir SÄMRE i spel.

Nej, det är antingen am3, 1156 eller 1155 sockets som gäller för spel!

Vad har du för grafikkort? 8x flaskar i princip inget alls, och vid 4x förlorar du typ 5-10% prestanda, oftast runt 5%.

Köper man nytt ska man titta efter 8x/8x, men sitter man på 16x/4x så är det knappast värt en uppgradering, skiljer kanske 2-3fps..

Permalänk
Medlem

Nej, det är antingen am3, 1156 eller 1155 sockets som gäller för spel!

Vad har du för grafikkort? 8x flaskar i princip inget alls, och vid 4x förlorar du typ 5-10% prestanda, oftast runt 5%.

Köper man nytt ska man titta efter 8x/8x, men sitter man på 16x/4x så är det knappast värt en uppgradering, skiljer kanske 2-3fps..[/QUOTE]

Jag köpte nyligen 6870 och nu ett till så 2st i crossfire. Jag får ju såklart FPS boost i spelen men vill ju få ut så mkt som möjligt och då vill jag veta exakt vad som skulle passa mig. Är ju ute efter o få ut max från mina komponenter och inte äns 0.1% mindre än nödvändigt.

Kan lägga ut 4 papp på moderkort och 4 papp på processor om det så skulle behövas bara jag får det på svart o vit vad som är bäst helt enkelt.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Nej, det är antingen am3, 1156 eller 1155 sockets som gäller för spel!

Vad har du för grafikkort? 8x flaskar i princip inget alls, och vid 4x förlorar du typ 5-10% prestanda, oftast runt 5%.

Köper man nytt ska man titta efter 8x/8x, men sitter man på 16x/4x så är det knappast värt en uppgradering, skiljer kanske 2-3fps..

Jag köpte nyligen 6870 och nu ett till så 2st i crossfire. Jag får ju såklart FPS boost i spelen men vill ju få ut så mkt som möjligt och då vill jag veta exakt vad som skulle passa mig. Är ju ute efter o få ut max från mina komponenter och inte äns 0.1% mindre än nödvändigt.

Kan lägga ut 4 papp på moderkort och 4 papp på processor om det så skulle behövas bara jag får det på svart o vit vad som är bäst helt enkelt.[/QUOTE]

Du sitter nu på ett moderkort med 16x/4x pci-e? Du kan ju köpa ett nytt moderkort om du känner för det, men 1000kr för att få ut 2-4fps mer känns ganska ovärt? Du får mer om du klockar grafikkorten lite.

Så länge du klockar processorn lite så är det lungt! hd6870 presterar ju likt hd5870, och I5 klarar ju 2 st såna galant. Men testa att klocka lite och se om fpsen i ett tungt spel höjs lite, annars kör på som du har det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Du sitter nu på ett moderkort med 16x/4x pci-e? Du kan ju köpa ett nytt moderkort om du känner för det, men 1000kr för att få ut 2-4fps mer känns ganska ovärt? Du får mer om du klockar grafikkorten lite.

Så länge du klockar processorn lite så är det lungt! hd6870 presterar ju likt hd5870, och I5 klarar ju 2 st såna galant. Men testa att klocka lite och se om fpsen i ett tungt spel höjs lite, annars kör på som du har det!

Jo jag har ju redan krämat upp den från 2.66 orginal clock till 3.8 så borde väll duga tillsvidare.
Får helt enkelt spara på pengarna o se vad som händer efter sommaren om dom släpper lite nyttig information ang LGA 2011.

Tack för spenderad tid på mina bekymmer.!

Edit: Och tack för lån av tråden

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Jo jag har ju redan krämat upp den från 2.66 orginal clock till 3.8 så borde väll duga tillsvidare.
Får helt enkelt spara på pengarna o se vad som händer efter sommaren om dom släpper lite nyttig information ang LGA 2011.

Tack för spenderad tid på mina bekymmer.!

Edit: Och tack för lån av tråden

Socket 2011 kan du nog glömma tror jag, svindyrt och ger absolut NOLL extra i spel. Att köpa en sådan processor och ett 2st gtx580 vore som att köra din i5 750 med ett integrerat grafikkort i spel, processorn är så fruktansvärt snabb att grafikkorten sätter totalstopp inna processorn ens kommer över 20% av sin totala kapasitet.