Full fräs i moderkortsfabrikerna – dålig tillgång på B3 i butikerna

Permalänk
Medlem

Inget man kan göra än att vänta. Har left med min dator i 3 år så kan nog leva med den en månad till innan man får nya. Lite surt dock att de kommer ha mina pengar i en månad utan att jag får något för det. Borde få ränta för att de "lånar" mina pengar. Inet verkar inte skicka sakerna so mde har inne heller som CPUn t.ex utan verkar vänta på att moderkortet ska komma innna de skickar allt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

jag har dessvärre redan en sandybridge med gamla steppingen och naturligtvis så var jag tvungen att koppla ur alla diskar utom 1 + cd läsaren då slutade alla blåskärmar som refererade till hårddiskarna på nått sätt. nåja bara att byta ut skiten. får väll se det på den ljusa sidan, kunde varit betydligt jobbigare att reklamera kortet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av EpicBoobs:

Tackar för den länken, har anmält mig då jag har ett Sabertooth.

Mitt är redan på väg ;D

Skrivet av DK80:

Nån som vet hur det funkar med komplett?
Jag sitter på en sandy bridge men har inte hört eller fått nått mail än från komplett?

De har skrivit lite om det i deras tråd här.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Jag ringde Inet idag. De sa att moderkortstillverkarna sagt april men att det ser ut som om många moderkort kommer in mot slutet av mars

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem

Verkligen synd att AMD inte hade sin bulldozer ute nu när intel har sina leveransproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är fel och en tidningsanka, även fast det står på sweclockers.

Ahhh ok, precis. Så du kan styrka ditt påstående?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Ahhh ok, precis. Så du kan styrka ditt påstående?

Folk har frågat t.ex. MSI som svarat att det var fel och att korten inte alls ska slängas men jag orkar inte leta upp det.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Lite surt dock att de kommer ha mina pengar i en månad utan att jag får något för det. Borde få ränta för att de "lånar" mina pengar.

Skyll dig själv som betalar med kort!

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobne:

Skyll dig själv som betalar med kort!

Eller beställer saker som inte finns i lager.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Oh yes, här oroade man sig för att man skulle behöva vänta långt in i april, och så får man hem ett färskt B3-stepping Asus P8P67 Pro från dustinhome bara en vecka efter jag beställde!

... och då har jag inget gammalt moderkort som ska bytas eller nått sånt, utan bara beställde rakt av... Dvs ingen prioriterad kund på det viset!

Kunde helt klart varit värre! (blev lite tagen på sängen bara: alla andra komponenter är inte riktigt på plats!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Dock inte överdrivet upphetsande att åka en bit till Posten och hämta ut mer eller mindre samma moderkort och montera om allt igen. Men men.

känner ganska likadant :/

nåja ska "anmäla mig" till utbytes programmet nästa vecka och hoppas jag får brädan veckan efter då jag har en semester vecka så kan jag ta det lungt, så inte vansinnet tar över

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DK80:

Nån som vet hur det funkar med komplett?
Jag sitter på en sandy bridge men har inte hört eller fått nått mail än från komplett?

Ringt in till komplett, de bad mig skicka in moderkortet så skulle det gå igenom den vanliga fel testerna för att se om det är fel på kortet först.....

Permalänk
Medlem

Fail av komplett isf om de väljer göra på det sättet. Kommer säkert förlora många trogna kunder på det.

Permalänk
Skrivet av xdrive:

Ringt in till komplett, de bad mig skicka in moderkortet så skulle det gå igenom den vanliga fel testerna för att se om det är fel på kortet först.....

Det lär inte stämma , ring igen och fråga om de är dumma i huvudet! Intel har sagt att de är fel och de står för kostnaden , komplett ska skicka ett nytt till dig sen får de tillbaka de gamla. Annars är som han ovan sa kommer de förlora kunder på de.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ericsundell2:

Det lär inte stämma , ring igen och fråga om de är dumma i huvudet! Intel har sagt att de är fel och de står för kostnaden , komplett ska skicka ett nytt till dig sen får de tillbaka de gamla. Annars är som han ovan sa kommer de förlora kunder på de.

Det är inte det de kollar efter, de vill bara säkerställa att moderkortet inte har gått sönder på något annat sätt och byter ut det för kontroller-problemet om det är i ok skick i övrigt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Det är inte det de kollar efter, de vill bara säkerställa att moderkortet inte har gått sönder på något annat sätt och byter ut det för kontroller-problemet om det är i ok skick i övrigt.

Med tanke på att att de ska bytas ut hur som helst , bara kunden knäpper med fingrarna då det är ett erkänt fel spelar de väl ingen roll om nått annat är paj på kortet då de ska ÄNDÅ bytas ut pga av intel fel. Med andra ord , vad ska de kolla för ? Onödigt jobb och kunden blir irreterad och saker försenat.

Men säger du de så fine , har inte köpt på komplett utan inet så hoppas jag får mina saker snart..

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ericsundell2:

Med tanke på att att de ska bytas ut hur som helst , bara kunden knäpper med fingrarna då det är ett erkänt fel spelar de väl ingen roll om nått annat är paj på kortet då de ska ÄNDÅ bytas ut pga av intel fel. Med andra ord , vad ska de kolla för ? Onödigt jobb och kunden blir irreterad och saker försenat.

Men säger du de så fine , har inte köpt på komplett utan inet så hoppas jag får mina saker snart..

De ska byta hur som helst för det felet ja.

Skrivet av Komplett:

Om varan får fysiska skador klassas det som handhavandefel och täcks inte av garantin, oavsett vad ursprungsfelet var. Så om du returnerar ditt P67-moderkort men råkar slå av en kondensator eller böja pinnar i sockeln så gäller generellt sett inte garantin då kortet är fysiskt skadat. Vad som sker med returnerade kort avgör tillverkaren och det är inte säkert att alla kort kasseras.

/ Erik J.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Inget man kan göra än att vänta. Har left med min dator i 3 år så kan nog leva med den en månad till innan man får nya. Lite surt dock att de kommer ha mina pengar i en månad utan att jag får något för det. Borde få ränta för att de "lånar" mina pengar. Inet verkar inte skicka sakerna so mde har inne heller som CPUn t.ex utan verkar vänta på att moderkortet ska komma innna de skickar allt.

Citat:

Inets försäljningsvilkor
direktbetalning med Nordea Solo, SEB Direkt, Visa eller Mastercard (vid direktbetalning belastas kontot direkt vid beställningstillfället).

Förstår inte riktigt hur det kan kännas surt?

Permalänk

Jag lyckades iaf. få tag på 3st MSI H67MA-E35 B3 innan dom tog slut hos distributören. Men det verkar som Asrock och Gigabyte börjar skeppa mellan 13-25 mars.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Asså, förstår inte grejen, det finns rätt många 1155 kort hos alla leverantörer just nu :/

EDIT: Eller ivf på komplett: http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=1155

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Skrivet av Swebbe:

Asså, förstår inte grejen, det finns rätt många 1155 kort hos alla leverantörer just nu :/

EDIT: Eller ivf på komplett: http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=1155

ASUS-korten kom in igårkväll. Annars är det bara MSI som funnits ute i större utsträckning hittills.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Okej, dåså! Ska nog byta ut mitt sabertooth nu i dagarna

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

känner ganska likadant :/

nåja ska "anmäla mig" till utbytes programmet nästa vecka och hoppas jag får brädan veckan efter då jag har en semester vecka så kan jag ta det lungt, så inte vansinnet tar över

Lika bra att få det gjort, hade det varit bökigare än Inets lösning hade jag övervägt att inte genomgå processen. Jag tycker inte att 10-15% risk att S-ATA kontrollern gör din data korrupt efter 2-3 år är något större hot för min egen del. Det hade säkert ändå varit dags att uppgradera om 2-3 år om jag känner mig själv rätt.

Permalänk
Skrivet av Grillmeister:

Lika bra att få det gjort, hade det varit bökigare än Inets lösning hade jag övervägt att inte genomgå processen. Jag tycker inte att 10-15% risk att S-ATA kontrollern gör din data korrupt efter 2-3 år är något större hot för min egen del. Det hade säkert ändå varit dags att uppgradera om 2-3 år om jag känner mig själv rätt.

Har dom inte dessutom gått ut med att hastigheten kommer försämras tills porten slutar fungera, men att det inte är nån risk för dataförlust?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Har dom inte dessutom gått ut med att hastigheten kommer försämras tills porten slutar fungera, men att det inte är nån risk för dataförlust?

Om så är fallet är det ju desto mindre att oroa sig för. Hellre en seg port än förlorad data. Det dryga är att jag ägnade hur mycket tid som helst åt kabeldragning och nu ska jag rycka ut allt igen ur datorn... Vore skönare om det var processorn som var paj, den är enklare att byta.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Grillmeister:

Om så är fallet är det ju desto mindre att oroa sig för. Hellre en seg port än förlorad data. Det dryga är att jag ägnade hur mycket tid som helst åt kabeldragning och nu ska jag rycka ut allt igen ur datorn... Vore skönare om det var processorn som var paj, den är enklare att byta.

Har du lött fast kablarna på moderkortet eller? Är ju bara att lossa och sätta dit igen ;D

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Har du lött fast kablarna på moderkortet eller? Är ju bara att lossa och sätta dit igen ;D

Om sanningen ska fram är jag så förbaskat trött på att bygga datorer och undviker till varje pris att behöva rota i datorn. Annat var det förr när allting kändes nytt för mig i hårdvaruvärlden, nu för tiden tycker jag att ett grafikkortsbyte är en tillräcklig prestation för min smak. Missförstå mig inte, jag är genuint intresserad av hårdvara men har tappat lusten när det gäller att montera prylarna.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Ni skulle ha slagit till på Inet när 50st MSI P67A-GD55 kom dök in för några veckor sedan, så här gåré när
man favvoriserar ett märke framför ett annat å inte fattar att det annars e typ same shit inside da thing.

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Grillmeister:

Om sanningen ska fram är jag så förbaskat trött på att bygga datorer och undviker till varje pris att behöva rota i datorn. Annat var det förr när allting kändes nytt för mig i hårdvaruvärlden, nu för tiden tycker jag att ett grafikkortsbyte är en tillräcklig prestation för min smak. Missförstå mig inte, jag är genuint intresserad av hårdvara men har tappat lusten när det gäller att montera prylarna.

Hehe förstår, är själv förbannat lat när det gäller att montera kylare (och i detta fallet även dubbla grafikkort), har helt enkelt skitit i det i väntan på nya brädan som för övrigt kom för en halvtimme sedan
(med två pingvinstänger )

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.