Permalänk

Varm i7 2600k

Byggde nyss ihop en burk med ett ASUS P67 Sandy bridge, och en 2600K. Gick direkt in i BIOS under uppstarten, och såg att cpu-temperaturen låg på 60 grader. Det känns långt högre än vad det borde vara.
Kör på stockkylaren, och har rykt i alla push-pins, dom verkar sitta som dom ska, inget glapp mellan kylare och moderkort alls.

Måste göra en ominstallation av windows för att kunna dubbelkolla tempen, men den i BIOS lär väl vara korrekt? Vågar jag låta den stå på under en windowsinstllation med en sådan temp, är den 60 i idle lär den bli betydligt varmare under installationen..

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Gör om, Gör rätt! Du ska ha kylpasta lika litet som ett riskorn

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M89:

Gör om, Gör rätt! Du ska ha kylpasta lika litet som ett riskorn

Sitter han med stock kylaren så sitter det redan kylpasta på den och den ska klara att ha CPUn i i ca 40C load idle på stock. 60C är väldigt högt även för en stock kylare!

Permalänk
Medlem

För mig så visar BIOS högre temps jämfört med i windows. Om det blir reboot snart kan jag kolla exakt hur stor skillnad.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Stockkylaren kan vara knepig att sätta dit om man är ovan, gör om, vrid pinnarna så skåran pekar mot centrum av kylaren tryck ner pinnarna 2 åt gången diagonalt, och ganska rejält tryck behövs, klart,

Och för guds skull vrid inte på pinnarna efter att du har tryckt ner dom!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Ja altså, kylaren sitter, känns som jag skulle kunna lyfta hela datorn i den (tänker dock inte testa).
Även om jag helt hade glömt kylpasta så känns det lite väl högt. Aja, har öppnat alla fönster nu, och vågar mig på en windowsinstallation för att se om det ser annorlunda ut där.

Vilka sensorprogram är uppdaterade för 1155?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Asus-mammorna (mitt Sabertooth) visar (uppemot) 20C mer i BIOS än i AI Suite, så jag skulle inte bry mig ett endaste jota om siffrorna i BIOS. Kolla istället i AI Suite!

(Dessutom, när man är inne i Asus "BIOS" går ju fläktarna för fullt...)

För övrigt bör du ha AI Suite i mitt tycke installerat i ditt Windows när du har en Asusmamma. Ta hem senaste AI Suite, BIOS, drivrutiner: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2136820

(Så du behöver inget sensorprogram annat än AI Suite - och däri har du även alla överklockningspryttlar som passar ditt moderkort )

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem

Okej kollat mitt BIOS nu, där stog det "CPU - 49°", vilket är runt 10 grader högre än mina kärnor är i windows, dock så har jag inte stock kylaren. Men jag litar aldrig på tempsen i BIOS så ladda ner något program och kolla där, t.ex CoreTemp 0.99.8, den versionen visar allt rätt för mig.

Min personliga erfarenhet av AI suite är att det suger, hade det på mitt gamla P45 moderkort och det fungerade aldrig och gav mig bara massor med bekymmer, funkar kanske mycket bättre nu men jag kommer aldrig någonsin installera det programmet på min dator igen.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Min personliga erfarenhet av AI suite är att det suger, hade det på mitt gamla P45 moderkort och det fungerade aldrig och gav mig bara massor med bekymmer, funkar kanske mycket bättre nu men jag kommer aldrig någonsin installera det programmet på min dator igen.

Tja, det har funkat utan minsta problem för mig iaf i Win7. Den har ju smidiga reglage för alla pryttlar så man kan ju sitta och leka friskt med sina volt och gigahertz

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

Tja, det har funkat utan minsta problem för mig iaf i Win7. Den har ju smidiga reglage för alla pryttlar så man kan ju sitta och leka friskt med sina volt och gigahertz

Är som sagt länge sedan jag använde det och på WinXP dessutom så ta inte mitt ord för någonting, funkar nog mycket bättre idag

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Verkar få mycket stabilare temperaturer under vanlig drift i windows. 40 idle, och upp mot 70 load. Duger, men blir nog till att byta kylare ändå

Dock så fick jag för mig att installera ASUS Ai Suite och ge det en chans. Hurfan får man skiten att sluta autostarta? Ett par gånger i minuten får den helt fel mätdata på nån av sensorerna, och ploppar upp en varningsruta om "warning, tempXX 78c". Lagom störande.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*