Graffakortet troligen döende gf8800 gts, tips på moderkort/lösning

Permalänk

Graffakortet troligen döende gf8800 gts, tips på moderkort/lösning

Jag sitter på en geforce 8800 gts som nu börjar ge upp...rengjort fläkten och allt men den vill inte riktigt, så fort jag kör något spel i mer än lägsta grafik så krashar spelet efter någon minut och det blir rosa, gröna och lite vita prickar/streck över skärmen. GALET frustrerande!

MEN nu till det större problemet, jag sitter på en intel e8400 775 socket processor. Om jag ska byta upp mig och skaffa nytt graffakort så måste jag ha nytt moderkort då mitt nuvarande inte har pciexpress 2.0. Har ett Asus P5k SE just nu, och jag hittar inget moderkort som har pcie 2.0 samt 775 socket. Känns som jag måste köpa helt ny dator om jag inte kan använda min gamla processor =(

Funderar på om jag ska våga mig på ugnsbaka kortet i värsta fall

Alla tips och råd är välkommna!

Permalänk
Medlem

PCI-E är väl bakåtkompatibelt?

Alltså ett PCI-E 2.0 kort borde funka till din dator?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikUppsala:

Jag sitter på en geforce 8800 gts som nu börjar ge upp...rengjort fläkten och allt men den vill inte riktigt, så fort jag kör något spel i mer än lägsta grafik så krashar spelet efter någon minut och det blir rosa, gröna och lite vita prickar/streck över skärmen. GALET frustrerande!

MEN nu till det större problemet, jag sitter på en intel e8400 775 socket processor. Om jag ska byta upp mig och skaffa nytt graffakort så måste jag ha nytt moderkort då mitt nuvarande inte har pciexpress 2.0. Har ett Asus P5k SE just nu, och jag hittar inget moderkort som har pcie 2.0 samt 775 socket. Känns som jag måste köpa helt ny dator om jag inte kan använda min gamla processor =(

Funderar på om jag ska våga mig på ugnsbaka kortet i värsta fall

Alla tips och råd är välkommna!

Jag sitter själv på en GeForce 8800GTS 640 mb å den börjar oxå blir rätt slö, får pixelfel ibland i spel, blir
helt svart i spelen, felaktiga färger osv, massa bekymmer så jag har fixat nytt grafikkort nu (gtx580) och
det e nog på tiden att du oxå uppgraderar din burk om ni spela grymma spel i grym kvallé e nått du vill.

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Jag kör 2st 8800gt i SLI och eftersom jag inte spelar någonting så har jag inga planer på att köpa nytt. När jag köpte det första 2007 så var det ett superkort då, senare köpte jag ett till på blocket för 700 spänn. Dom går idag med varsin zalman vf900, funkar perfekt.
http://www.inet.se/artikel/6308352/zalman-vf900-cu-vga-kylare

Om ni vill slippa köpa ny fläkt kan det ju alltid vara bra med lite arctic silver-kylpasta istället för den där skumgummiliknande substansen som sitter på orginal...
Vad har ni för temperaturer på era kort?

Visa signatur

i7-2600/8GB/2x8800GT(sli) || Jackson Guitars & Marshall amplifiers FTW!

Permalänk
Skrivet av fusiob:

PCI-E är väl bakåtkompatibelt?

Alltså ett PCI-E 2.0 kort borde funka till din dator?

Ok vad är nackdelen isf? Får jag inte ut full prestanda eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikUppsala:

Ok vad är nackdelen isf? Får jag inte ut full prestanda eller hur funkar det?

PCIe 2.0 har överdriven bandbredd även för de snabbaste grafikkorten på planeten. Du kommer inte märka skillnad på om den körs i en 1.0 eller 2.0 port.

Permalänk
Skrivet av xyllian:

PCIe 2.0 har överdriven bandbredd även för de snabbaste grafikkorten på planeten. Du kommer inte märka skillnad på om den körs i en 1.0 eller 2.0 port.

Tack låter lovande isf, då är det bara skaffa nytt graffa kort då helt enkelt.

Tips på prisvärda kort? Inte haft koll på den marknaden på några år

Permalänk
Medlem

Testa baka kortet, strippa det på kylare å allt. sätt ungen på 200grader. Lägg kortet på en plåt med 3-4 aluminiumfoliébollar som lyfter upp kortet, kör in i ugnen i 10min ta ut kortet låt svalna sen montera på kylare. Har 2 st 8800 gtx 640mb som jag har bakat tot 3 gånger.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikUppsala:

Tack låter lovande isf, då är det bara skaffa nytt graffa kort då helt enkelt.

Tips på prisvärda kort? Inte haft koll på den marknaden på några år

När mitt 8800gtx dog förra veckan skaffade jag ett HD6950 2gb vilket jag kan rekomendera då det har rejält med klös till ett bra pris. Beroende på vart du vill lägga dig i pris kan jag rekomendera gtx460, 560ti samt 6800 och 6900 serien.