Apple släpper Ios 4.3 för Iphone, Ipad och Ipod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Skillnaden är faktiskt enorm på min tredje generationens iPod.

Jag har fixat 4.3 nu, och första reaktionen va "oj.." haha, skillnaden va större än jag trodde

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

För du är insatt eller gissar du bara vilt?

Eftersom man kunnat använda telefonen som hotspot m h a jailbreak länge så lär det inte vara några större problem för Apple att fixa det. Fast de vill ju självklart inte lägga till sådana grejer på äldre telefoner.

Permalänk
Medlem

Enligt release listan var det bara Iphone 4'an som fick hotspot funktionen så gissar då inte om man följer Apple lista vilka som fick den funktionen

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Personal hotspot är ju grymt om man vill ha internet på sin surfplatta utan ett extra abonnemang. Gick ju enkelt att fixa med jailbreak och mywi innan, men har man en iPad lär ju apples egna lösning funka smidigare.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Inaktiv

Håller precis på uppdaterar min 4:a

Permalänk

Då va man uppdaterad

Visa signatur

[ ASUS M4A77TD PRO , AMD PHENOM2 X4 965 BE 125W , Scythe Ninja 2 revB , CORSAIR XMS3 4GB DDR3 1600MHz CL9 , Sparkle Geforce GTX460 1GB OC, Define R3 , Corsair VX550 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Min gamla 3G är nu officiellt pensionerad Denna dag har kommit smygande med allt från apps till funktioner i iOS, men nu har man väl fått ut det mesta av den. Nu är det bara att vänta till i sommar när Iphone 5 släpps så ska det nog bli ett köp där om nyheterna är bra

(Från http://wulffmorgenthaler.dk/)

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, det heter faktisk IOS, Iphone, Ipod och Ipad på korrekt svenska. Endast gräsligt om man fallit offer för varumärkesfixering. mIndre lÄsbart? Det vill jag se ett statistiskt säkrat underlag på först innan jag tror på det.

Jag vidhåller att det är mer läsbart att skriva produktnamnen så som de officiellt skrivs, och så som de också skrivs av de flesta andra medier. Framförallt när jag ser texten "Ios" måste jag stanna upp ett tag ("varför sjutton skriver SweClockers om en ö i Grekland?"), medan det räcker att mina ögon snabbt sveper över texten "iOS" för att jag ska förstå att det är Apples plattform det handlar om. Detsamma gäller de andra produktnamnen, men i något mindre omfattning. Jag skulle gärna göra en statistisk undersökning på det, om jag bara hade tid.

Permalänk
Hedersmedlem

Till alla er som klagar på stavningen. Här har ni fakta. Man får självklart tycka vad man vill, men det ska skrivas med stor bokstav enligt svenska skrivregler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Till alla er som klagar på stavningen. Här har ni fakta. Man får självklart tycka vad man vill, men det ska skrivas med stor bokstav enligt svenska skrivregler.

Blir det inte lika fel att skriva Windows XP (http://www.sweclockers.com/nyhet/5759-inget-mer-windows-xp-ef...) eller Windows 7 SP1 (http://www.sweclockers.com/nyhet/13529-microsoft-slapper-wind...) som att skriva iOS?

Jag påstår inte att jag har rätt, jag undrar bara. Ios låter fel jämfört med IOS isåfall, m.a.p att OS = operating system och SP = service pack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Till alla er som klagar på stavningen. Här har ni fakta. Man får självklart tycka vad man vill, men det ska skrivas med stor bokstav enligt svenska skrivregler.

Dessvärre gör inte deras officiella status dem bättre än andra proffstyckare. Det är lätt att säga att så är det för att någon har sagt så men som Halldin påvisar ovan är deras tyckande ungefär lika ogenomtänkt som all annan politik. Att tillämpa svenska skrivregler på utländska ord har inget meningsfullt syfte och tyder bara på inflexibilitet alternativt arrogans. Språkrådets ansvarsområde är överhuvudtaget bara myndighetssvenska så jag förstår inte varför det hela tiden blandas in i vardagliga fall. TT-språket är ungefär lika illa.

Båda tjänar ett syfte men de borde fokusera på viktigare frågor som exempelvis särskrivning och den allmänt värdelösa stavningen hos ungdomar. De gör mycket mer skada på det svenska språket än folk som skriver iPhone i stället för Iphone.

Permalänk
Medlem

Hehe, såg den för nån dag sen på Aftonbladet Man får ju hoppas att det inte stämmer

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Dessvärre gör inte deras officiella status dem bättre än andra proffstyckare. Det är lätt att säga att så är det för att någon har sagt så men som Halldin påvisar ovan är deras tyckande ungefär lika ogenomtänkt som all annan politik. Att tillämpa svenska skrivregler på utländska ord har inget meningsfullt syfte och tyder bara på inflexibilitet alternativt arrogans. Språkrådets ansvarsområde är överhuvudtaget bara myndighetssvenska så jag förstår inte varför det hela tiden blandas in i vardagliga fall. TT-språket är ungefär lika illa.

Båda tjänar ett syfte men de borde fokusera på viktigare frågor som exempelvis särskrivning och den allmänt värdelösa stavningen hos ungdomar. De gör mycket mer skada på det svenska språket än folk som skriver iPhone i stället för Iphone.

Kloka ord! Har för mig att språkrådet förepråkade versal på internet ett tag, men t.o.m. de verkar vackla nu: http://www.sprakradet.se/1760?q=Internet Har inte hängt med, de kanske rekommenderar gemen nu för tiden.

Hursomhelst, tycker Sweclockers håller förvånansvärt hög standard språkligt sett och verkar har en ambition om att följa skrivregler och konventioner. Om de bara slutade skriva "diskret grafikkort" vore allt toppen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Dessvärre gör inte deras officiella status dem bättre än andra proffstyckare. Det är lätt att säga att så är det för att någon har sagt så men som Halldin påvisar ovan är deras tyckande ungefär lika ogenomtänkt som all annan politik. Att tillämpa svenska skrivregler på utländska ord har inget meningsfullt syfte och tyder bara på inflexibilitet alternativt arrogans. Språkrådets ansvarsområde är överhuvudtaget bara myndighetssvenska så jag förstår inte varför det hela tiden blandas in i vardagliga fall. TT-språket är ungefär lika illa.

Båda tjänar ett syfte men de borde fokusera på viktigare frågor som exempelvis särskrivning och den allmänt värdelösa stavningen hos ungdomar. De gör mycket mer skada på det svenska språket än folk som skriver iPhone i stället för Iphone.

Nu är du ute och cyklar. Ska vi alltid ifrågasätta de organ som upprätthåller normer och upprättar regler efter eget tyckande har vi snart inget annat än (språklig) anarki. Din slutsatts om Språkrådets uppgift är inget annat än förutfattade meningar från din sida och skall inte ses som någon sanning.
"Svensk språkvård är av tradition starkt inriktad på att vara ett stöd för dem som på olika sätt vill ha hjälp med att använda språket. Språkvården arbetar därför helst med råd och rekommendationer, inte så mycket med föreskrifter. Det är också viktigt för språkvården att noga följa språkutvecklingen. Råden måste ju i allt väsentligt stå i samklang med rådande språkbruk för att ha genomslagskraft."
Jag tycker det framgår med ganska klar tydlighet att Språkrådet inte enbart riktar sig till "myndighetssvenska" och att man absolut är förändringsbenägen.

Du beklagar dig över särskrivningar och felstavningar men påvisar uppenbara problem med läsförståelse när du gör en höna av en fjäder. Vad syftar jag på? Jo, din retorik bygger på ett enda stycke från Språkrådet som tydligt - för den som kan läsa - exemplifierar hur egennamn skall skrivas ut, inget annat. Haldin påvisar alltså inget som står i strid med Språkrådets rekommendation eftersom det inte avhandlar förkortningar. Språkrådet säger såhär om just engelska förkortningar (utdrag):
"Är det en engelsk förkortning och skrivsättet i engelskan är versalt, är man normalt också lite försiktigare med att skriva gement. Det brukar åtminstone ta längre tid innan sådana förkortningar skrivs gement i svenskan. Exempel på sådana förkortningar är utöver de ovan nämnda wap (wireless application protocol), cio (chief information officer) och bios (basic input output system)."
Knappast arrogant att ge skribenten fria händer med engelska förkortningar.

Personligen så får alla som beundrar sitt favoritföretag och sätter stort värde i att bevara ett varumärke fortsätta med det. Jag skriver själv lite olika från en gång till annan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om du nu är så jäkla trött att du inte orkar anstränga dig för att förstå ett inlägg, varför ska du då trolla i onödan? För det första finns inget som hindrar att man använder romerska siffror för generationsbeteckningar. Likaså är det med initialförkortningar.

Initialförkortningar skrivs endast med versaler om varje bokstav uttalas för sig, raid ska således skrivas med gemener.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peth:

Initialförkortningar skrivs endast med versaler om varje bokstav uttalas för sig, raid ska således skrivas med gemener.

Jag hänvisar till mitt föregående inlägg ovan gällande Redundant Array of Independent Disks.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Min gamla 3G är nu officiellt pensionerad Denna dag har kommit smygande med allt från apps till funktioner i iOS, men nu har man väl fått ut det mesta av den. Nu är det bara att vänta till i sommar när Iphone 5 släpps så ska det nog bli ett köp där om nyheterna är bra

Det dröjer nog längre innan 5G släpps.

Visa signatur

"This is VAR, spelled A-U-T-O"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreppe:

Det dröjer nog längre innan 5G släpps.

5G nätet ja, men nu syftar jag bara på siffran 5. Möjligtvis att den kommer att heta 4GS eller 4S, men jag skulle tippa på att dom fortsätter med enbart siffror nu. Det som menas med Iphone 5 är inte att den kommer ha stöd för 5G, utan att 5 kommer efter 4. Det är alltså ganska så självklart att kalla uppföljaren till 4an för Iphone 5, även om den kommer heta det eller inte.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

5G nätet ja, men nu syftar jag bara på siffran 5. Möjligtvis att den kommer att heta 4GS eller 4S, men jag skulle tippa på att dom fortsätter med enbart siffror nu. Det som menas med Iphone 5 är inte att den kommer ha stöd för 5G, utan att 5 kommer efter 4. Det är alltså ganska så självklart att kalla uppföljaren till 4an för Iphone 5, även om den kommer heta det eller inte.

haha jag förstår vad du menar, bara gjorde en snabb googling och där kallades den 5G

Visa signatur

"This is VAR, spelled A-U-T-O"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreppe:

haha jag förstår vad du menar, bara gjorde en snabb googling och där kallades den 5G

Även aJfån kommer i generationer, inte bara näten

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Dessvärre gör inte deras officiella status dem bättre än andra proffstyckare. Det är lätt att säga att så är det för att någon har sagt så men som Halldin påvisar ovan är deras tyckande ungefär lika ogenomtänkt som all annan politik. Att tillämpa svenska skrivregler på utländska ord har inget meningsfullt syfte och tyder bara på inflexibilitet alternativt arrogans. Språkrådets ansvarsområde är överhuvudtaget bara myndighetssvenska så jag förstår inte varför det hela tiden blandas in i vardagliga fall. TT-språket är ungefär lika illa.

Båda tjänar ett syfte men de borde fokusera på viktigare frågor som exempelvis särskrivning och den allmänt värdelösa stavningen hos ungdomar. De gör mycket mer skada på det svenska språket än folk som skriver iPhone i stället för Iphone.

Jag röstar i första hand för att begränsa informations- och meningsförlust, och i andra hand för att bevara egennamn. I båda fallen blir det mer naturligt med litet begynnelse-i.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800