Permalänk
Medlem

Hjälp! Min processor alt. dator

Hej alla forumanvändare, är ny användare här och har ett par frågor.
Jag har en några år gammal dator som jag uppdaterat lite efter hand, men nu är den för slö
Jag spelar en del spel och har ofta problem med fps (och känns inte som jag kan utnyttja mitt grafikkort).

Dator för tillfället.
Conroe Kentsfield FSB1066 moderkort med intel celeron processor 3.06ghz
Grafik kort: Geforce 8400GS <- köpte jag förra året
3gb ram <- va 1gb, köpt till 2gb förra året
Hyfsat ny SATA hårddisk

Så mina frågar är, jag har beställt en ny processor: Intel Pentium Dual Core E5500 (Dual Core, 2.8Ghz, Socket 775, 2MB, 65W, 800Mhz, Boxed w/fan).

Kommer jag märka någon "stor" skillnad när jag byter denna eller har jag kastat pengarna i sjön?
Och är det värt att klocka en sådan processor? (vet självklart inte hur man gör, bara nyfiken).
Jag är tyvärr inte datorkunnig för FEM öre, så alla svar och hjälp uppskattas jättemycket.

Tack på förhand / Jimmy

Permalänk

Varken CPUn eller GPUn är något att ha om man spelar spel.
Vilka spel spelar du?
Har du pengar så satsa på en helt ny dator istället.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Hm, dem som "kräver" något är väl league of legends, och tänkte börja med wow (vilket jag spelade på den här datorn för 1,5 år sedan och då funkade de hyfsat, men har slöa "loadscreens" och låg fps som sagt, därför jag tänkte processorn kan va värdelös.
Jag kan ju inte heller köra något av dem på hög grafik alls..då går datorn jätteslött och min "CPU" ligger på nästan 100%.
Har väldigt dålig budget, så ny dator blir det inte för tillfället... men kommer processor bytet göra någon skillnad?
Tack igen / Jimmy

Permalänk
Avstängd

Knappt något, då 8400GS är väldigt dåligt för spel

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte om tråden är seriös men nytt grafikkort är ett måste !!!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Den är seriös, som sagt är jag inte kunnig på datorer.. men knappt något säger du Så jag köpte i princip processorn i onödan? Vad om jag byter både grafikkort och processorn? Tack för all hjälp än så länge

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en kombination men grafikkortet kommer först följt av minne och processor. Men när man gör en större uppgradering så måste man även titta på nätaggregatet då den ofta är av budgetmodell.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Okej, nät aggregatet är också bytt, 400w och kommer från min brors "speldator" vilken han kört wow hårt på ett bra tag.. så det ska nog funka.. men grafikkort är mitt viktigaste byte då? Kan jag byta processorn nu? Gör det något skillnad? För jag har inte råd till grafikkort förrän nästa månad
Tack ännu en gång

Permalänk
Hedersmedlem

Ja då du kan göra det så och ta grafikkortet senare men spelprestanda kommer inte bli särskilt mycket bättre förrän grafikkortet ät bytt. Det är även en fråga om vad du spelar och vilken upplösning du spelar men jag brukar säga att man skall lägga sig runt 1500kr för grafikkortet för då får man ett som håller ett bra tag men visst kan man ta ett billigare, man får då leva med sämre inställningar i spel då prestanda sjunker ganska rejält. Du kan även försöka hitta ett bra begagnat grafikkort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ok tack så mycket Malo, detta var en mycket mycket tråkig nyhet =( Då jag tänkte min 6-7~ år gamla processor inte höll måttet alls.. tack ska du ha

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta lite mer precist vilket moderkort du har
Detta "Conroe Kentsfield FSB1066 moderkort med intel celeron processor 3.06ghz" är mer eller mindre rotvälska

Conroe är inte moderkortet utan betyder en Core2duo CPU, Kentsfield likaså säger att det är en tror jag Q6600 CPU altså quad
ladda ner CPU-Z och kika vad du har för moderkort, och gärna CPU också vilken modell det är mer precist

Har du lite otur så funkar inte den nya CPU i moderkortet du har också, eller behöver biosuppdatering

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Ja man bytte kärna på processorerna men kallade dem samma som de äldre så det kan vara så helt klart och 6-7 år låter för gammalt. Nu kan man ångra köpet om man inte öppnar processorkartongen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=4COREDUAL-VSTA

Conroe kentsfield fsb1066 motherboard är precis namnet, men där är länken med bilden och all information, tack igen för visat intresse (jobbigt att vara okunnig)

@Malo, jag fick datorn för 4 år sen av en vän som nog haft den ett tag, så 6-7 år är min gissning (kan va 5 säkert)

Permalänk
Hedersmedlem

Moderkortet har stöd även för de senaste Core 2 processorer så det borde gå bra men du måste flasha ditt BIOS.

Det finns en Windows version av den senaste BIOS 2.30 så ta den.
http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=4CoreDual-VSTA&o=...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Såg inte till nån support för E5500 eller någon annan CPU med 45 nm, bara äldre 65nm

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Tydligen skall det gå med det senaste beta BIOS 2.39a.
http://www.pctreiber.net/asrock-bios-downloads?did=152

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM