Permalänk
Medlem

Intel Core i7 950

Hej,

Jag har en i7 processor som jag tycker har mycket för hög temperatur!

Den ligger på 58-60 grader när jag haft igång datorn en stund och utan att jag har något program alls igång, och direkt när jag startar datorn så ligger den på 43 grader ungefär. Den är inte heller överklockad,
ligger på 3.06 Ghz..
Har en Nexus Flc-3000 CPU fläkt.

Skulle vilja få hjälp om hur jag möjligtvis kanske skulle kunna få ner tempen på den :/

Mvh Notice

Permalänk
Avstängd

Finns guider till hur man ska montera kylare (kolla efter din om det finns). Så testa först att ha ett riskorn med kylpasta och sedan låta trycket från kylaren smeta ut det. Du kan ju också ha dåligt luftflöde i chassit, skriv gärna mer informativt om övriga komponenter :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Finns guider till hur man ska montera kylare (kolla efter din om det finns). Så testa först att ha ett riskorn med kylpasta och sedan låta trycket från kylaren smeta ut det. Du kan ju också ha dåligt luftflöde i chassit, skriv gärna mer informativt om övriga komponenter :).

Okej,
hmm, man kan säga att jag har 2 riskorn ungefär då
kanske de, men säg precis vad du vill/behöver veta så skriver jag gärna det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Notice:

Okej,
hmm, man kan säga att jag har 2 riskorn ungefär då
kanske de, men säg precis vad du vill/behöver veta så skriver jag gärna det

Jadu, chassi, grafikkort, kylning i chassit? så du har 60 grader idle? vad har du i spel då?

Permalänk

Hur varm borde en 950 vara idle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notice:

Hej,

Jag har en i7 processor som jag tycker har mycket för hög temperatur!

Den ligger på 58-60 grader när jag haft igång datorn en stund och utan att jag har något program alls igång, och direkt när jag startar datorn så ligger den på 43 grader ungefär. Den är inte heller överklockad,
ligger på 3.06 Ghz..
Har en Nexus Flc-3000 CPU fläkt.

Skulle vilja få hjälp om hur jag möjligtvis kanske skulle kunna få ner tempen på den :/

Mvh Notice

Herregud...Gissar att din dator låter som ett jetplan?
Byt kylare!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/280989/2011-03-13

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Herregud...Gissar att din dator låter som ett jetplan?
Byt kylare!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/280989/2011-03-13

+ http://www.inet.se/artikel/6308746/be-quiet-darkrock-pro-c1

Jag här en sån och det e grymt, CPU @ 4Ghz blev aldrig mer än 64 när jag spelar, och 4 timmar Prime 95 fick jag max 76 grader

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D, Intel Core i7 4820K, Corsair H100, Asus Rampage IV Formula, 16GB Corsair Dominator Platinum 1866MHz, Asus GTX 980, Intel 320 120GB SSD, 640 GB WD Caviar Black x2 Raid 0, Corsair AX750, Asus VG278H med 3D Vision 2 kit, Asus G900, Asus ROG Mechanical Tangentbord CherryMX Svart, Xbox 360 Wireless controller ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av bkm23:

+ http://www.inet.se/artikel/6308746/be-quiet-darkrock-pro-c1

Jag här en sån och det e grymt, CPU @ 4Ghz blev aldrig mer än 64 när jag spelar, och 4 timmar Prime 95 fick jag max 76 grader

Herregud...inte någonstans tilltalar det mig Tycker det ser ganska dåligt ut ärligt talat...Min ligger lixom aldrig över 45C, med OCCT Linpack i ett antal timmar, och en liten volthöjning som jag antar du gjort kan väl inte göra 31 grader...? Även när jag sitter med en CM 212 plus Processorn ligger iofs stock (köpte fel moderkort -.-´)
Kollat så den sitter rätt?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Jadu, chassi, grafikkort, kylning i chassit? så du har 60 grader idle? vad har du i spel då?

Nzxt lexa redline edition chassi, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC grafikkort, 120mm fram till hårddiskarna/120mm bak/80mm på golvet/80mm i taket/120mm på sidan, jaa 57 grader kan vi väl säga idle.
och spel har jag inte kollat än, men jag spelar typ bara cs så jag tror det är ungefär samma.

Skrivet av OrbitJ0k3r:

Hur varm borde en 950 vara idle?

Det vet jag inte :/

Skrivet av LoTex94:

Herregud...Gissar att din dator låter som ett jetplan?
Byt kylare!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/280989/2011-03-13

Jaa, kylaren låter rätt mkt faktiskt, men jag har läst att det ska vara en bra och tyst kylare
och varför rekommenderar du inte en h50 för också då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notice:

Jaa, kylaren låter rätt mkt faktiskt, men jag har läst att det ska vara en bra och tyst kylare
och varför rekommenderar du inte en h50 för också då ?

Jadu...jag vet inte, göra plats för det nya?

Nae men om du har tight budget så kan jag rekommendera CM 212 Plus, med GT 1150 Rpm i PnP
Då har du en knäpptyst superbra kylare, som dessutom inte kostar fan

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Herregud...inte någonstans tilltalar det mig Tycker det ser ganska dåligt ut ärligt talat...Min ligger lixom aldrig över 45C, med OCCT Linpack i ett antal timmar, och en liten volthöjning som jag antar du gjort kan väl inte göra 31 grader...? Även när jag sitter med en CM 212 plus Processorn ligger iofs stock (köpte fel moderkort -.-´)
Kollat så den sitter rätt?

Jag menar med PRIME )% 100% belastning, Idle temps är (39,39,39,38) för alla fyra kärnor. Och kom ihög att det är 1.35 v @ 4Ghz

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D, Intel Core i7 4820K, Corsair H100, Asus Rampage IV Formula, 16GB Corsair Dominator Platinum 1866MHz, Asus GTX 980, Intel 320 120GB SSD, 640 GB WD Caviar Black x2 Raid 0, Corsair AX750, Asus VG278H med 3D Vision 2 kit, Asus G900, Asus ROG Mechanical Tangentbord CherryMX Svart, Xbox 360 Wireless controller ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av bkm23:

Jag menar med PRIME )% 100% belastning, Idle temps är (39,39,39,38) för alla fyra kärnor. Och kom ihög att det är 1.35 v @ 4Ghz

OCCT är också 100 %, ingen direkt skillnad där

Behöver du verkligen så hög volt vid 4?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd

Noctua nh-d14 alt. Cm 212 är bra luftkylare. Antec kuhler h2O är bra vattenkylAe som är smidigare, även billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Herregud...inte någonstans tilltalar det mig Tycker det ser ganska dåligt ut ärligt talat...Min ligger lixom aldrig över 45C, med OCCT Linpack i ett antal timmar, och en liten volthöjning som jag antar du gjort kan väl inte göra 31 grader...? Även när jag sitter med en CM 212 plus Processorn ligger iofs stock (köpte fel moderkort -.-´)
Kollat så den sitter rätt?

Om du har processorn i din signatur så kan du inte jämföra. För det första är din processor en 95w TDP medan hans är en 125w TDP (eller är det 130w?). För det andra har han överklock och inte du. För det tredje belastas en i7 hårdare i prime och OCCT eftersom den har Hyperthreading vilket inte en i5 760 har. Dina kärnor får vila medan de väntar på instruktioner medan hans använder en annan tråd under tiden. Bara HT av/på ger ca 8-10 graders skillnad i prime och OCCT.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Om du har processorn i din signatur så kan du inte jämföra. För det första är din processor en 95w TDP medan hans är en 125w TDP (eller är det 130w?). För det andra har han överklock och inte du. För det tredje belastas en i7 hårdare i prime och OCCT eftersom den har Hyperthreading vilket inte en i5 760 har. Dina kärnor får vila medan de väntar på instruktioner medan hans använder en annan tråd under tiden. Bara HT av/på ger ca 8-10 graders skillnad i prime och OCCT.

Glöm det jag skrev, killen har ju en I5a

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Glöm det jag skrev, killen har ju en I5a

Glöm det _jag_ skrev, ni har ju båda i5or! Förlåt, blev lite förvirrat där.

Men min post är relevant på så sätt att man inte kan jämför i5or och i7or hursomhelst.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Glöm det _jag_ skrev, ni har ju båda i5or! Förlåt, blev lite förvirrat där.

Men min post är relevant på så sätt att man inte kan jämför i5or och i7or hursomhelst.

hahaha ah jo det förstår jag

Men du har till viss del rätt, hans är ju faktiskt överklockat. Men tycker fortfarande inte det är direkt tilltalande temp med en kylare värd 700 :- mot en för 250

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

OCCT är också 100 %, ingen direkt skillnad där

Behöver du verkligen så hög volt vid 4?

yup för att vara stabil, vid 1.32v hade ett problem med Prime 95, inget blåttskärm men en kärna stoppar efter 2 timmar i prime 95.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D, Intel Core i7 4820K, Corsair H100, Asus Rampage IV Formula, 16GB Corsair Dominator Platinum 1866MHz, Asus GTX 980, Intel 320 120GB SSD, 640 GB WD Caviar Black x2 Raid 0, Corsair AX750, Asus VG278H med 3D Vision 2 kit, Asus G900, Asus ROG Mechanical Tangentbord CherryMX Svart, Xbox 360 Wireless controller ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notice:

Hej,

Jag har en i7 processor som jag tycker har mycket för hög temperatur!

Den ligger på 58-60 grader när jag haft igång datorn en stund och utan att jag har något program alls igång, och direkt när jag startar datorn så ligger den på 43 grader ungefär. Den är inte heller överklockad,
ligger på 3.06 Ghz..
Har en Nexus Flc-3000 CPU fläkt.

Skulle vilja få hjälp om hur jag möjligtvis kanske skulle kunna få ner tempen på den :/

Mvh Notice

Skrivet av Notice:

Okej,
hmm, man kan säga att jag har 2 riskorn ungefär då
kanske de, men säg precis vad du vill/behöver veta så skriver jag gärna det

[QUOTE="Notice;10870478"]Nzxt lexa redline edition chassi, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC grafikkort, 120mm fram till hårddiskarna/120mm bak/80mm på golvet/80mm i taket/120mm på sidan, jaa 57 grader kan vi väl säga idle.
och spel har jag inte kollat än, men jag spelar typ bara cs så jag tror det är ungefär samma.

Skulle vi kunna återgå till detta? hehe

Permalänk

Kör i7 950 i 3.7gHz, alltså "i7 Crazy" enligt ROG, inte särskilt hög klock

Anyhoo, 50c idle på en Frio med bara pull fläkt i ett Ft02, den blir visserligen inte mycket varmare, går inte över 60, men kylflänsen känns lite för kall... borde jag montera om?